hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Uitje op juli 11, 2008, 17:00:48
Mag ik vragen waarom je denkt de transporter niks te gaan vinden  ;D
Tsja, eigenlijk puur op basis van gelezen gebruikerservaringen.. En ik heb het dan over het DAC gedeelte.
Als transport is tie me dan weer een beetje te duur. Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben en ik kom graag luisteren als je hem hebt staan  :)

En gefeliciteerd met je nieuwe luidsprekerbekabeling  8)

Uitje

Citaat van: Audioloog op juli 12, 2008, 22:57:11
Tsja, eigenlijk puur op basis van gelezen gebruikerservaringen.. En ik heb het dan over het DAC gedeelte.
Als transport is tie me dan weer een beetje te duur. Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben en ik kom graag luisteren als je hem hebt staan  :)

En gefeliciteerd met je nieuwe luidsprekerbekabeling  8)

Dank je wel. Hebben weer even lekker geluisterd toch  ;D

hifiman

Vanochtend de CI Audio DAC binnengekregen  :D

Gelijk aangesloten en ik kon het niet laten om hem gelijk (koud en on-ingespeeld) te beluisteren en te vergelijken met mijn PS audio DAC.

Die 1e indruk was wat teleurstellend, het hele "beeld" klapte in tov de PS Audio en alhoewel het niet slecht klonk lijkt deze DAC niet opgewassen te zijn tegen de Ultralink II. Focussering is ook een stuk minder. Ook het hoog was niet schokkend anders als de PS Audio en om die reden (het wat felle hoog) hoef ik het dus niet te doen zeg maar.

Vanavond (de DAC stond dan een uurtje of 6 non stop te spelen dus wel warm maar nog niet ingespeeld) nog eens geluisterd, de verschillen met de PS Audio waren nog dezelfde. Eens kijken hoe het morgen klinkt na pakweg 24 uur inspelen. Wellicht wordt het nog een stuk beter, maar ik kan mij niet voorstellen dat deze DAC opeens de eigenschappen erbij gaat krijgen die hij nu nog mist (tov de PS Audio).

Let wel, de PS Audio was stukken duurder dan wat de CI Audio kost. Alles wat ik hierboven zeg is dus tov de veel duurdere PS Audio DAC en wil dus niet zeggen dat de CI Audio DAC een slechte DAC is. Zoals ik al zei hij klinkt best lekker, hij is alleen niet opgewassen tegen deze veel duurdere jongen uit het verleden.

Wordt vervolgd.

hifiman

Aangezien het hoog niet echt anders klonk met deze andere DAC heb ik vervolgens Scutinizers tip uitgeprobeerd en de tweeter korfjes weer eens teruggeplaatst.

Hee! Dat lijkt er meer op  :) Tonaal vind ik de balans nu beter en het hoog is niet meer zo fel. Ik moet nog wat langer luisteren maar het begint nu toch echt ergens op te lijken!  :)

hifiman

Citaat van: Uitje op juli 12, 2008, 23:02:05
Dank je wel. Hebben weer even lekker geluisterd toch  ;D
Dat hebben we zeker  8) Was even een gezellig en nuttig middagje zo toch  :D

Harry HT

Hi,

Vandaag geluisterd naar de Naim HDX tijdens de Naim show bij Snijders.
Mooi ding, leuke mogelijkheden, klinkt goed, 1 op 1 vergeleken met een Naim cd speler van 5k dacht ik, bleef goed klinken  :), klinkt wel anders dan de cd speler.

Alleen ...                                                    je snapt hem al  ;)

Gegroet,

Harry

 
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Citaat van: Harry HT op juli 12, 2008, 23:57:57
Alleen ...                                                    je snapt hem al  ;)
Je wilde hem meenemen, maar hij was net uitverkocht  ???  ;)

Harry HT

Goedemorgen,
Citaat van: Audioloog op juli 13, 2008, 08:07:51
Je wilde hem meenemen, maar hij was net uitverkocht  ???  ;)
:) Het zou een mooie oplossing voor je kunnen zijn, hopelijk komen andere "mooie" merken met een meer betaalbare versie.

Nadeel voor jou is alleen dat het meer een consumenten/ plug & play oplossing is, valt niet veel aan te tweaken  ;)



Linkje
http://www.qualityhifi.nl/April_2008/NAIM_HDX_harddisk_speler.html

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Citaat van: Harry HT op juli 13, 2008, 08:25:37
Goedemorgen, :) Het zou een mooie oplossing voor je kunnen zijn, hopelijk komen andere "mooie" merken met een meer betaalbare versie.

Nadeel voor jou is alleen dat het meer een consumenten/ plug & play oplossing is, valt niet veel aan te tweaken  ;)

Als tie goed bevalt dan hoef ik ook niks te tweaken  ;D
Maar inderdaad , het issue is dat er tussen de Squeezebox en dit soort apparaten een groot gat zit (qua prijs stelling).

Je moet als je zin hebt maar weer eens komen buurten Harry HT, kun je gelijk horen hoe mijn set nu klinkt  :)

Groetjes,

Ronald

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juli 12, 2008, 23:08:03
Aangezien het hoog niet echt anders klonk met deze andere DAC heb ik vervolgens Scutinizers tip uitgeprobeerd en de tweeter korfjes weer eens teruggeplaatst.

Hee! Dat lijkt er meer op  :) Tonaal vind ik de balans nu beter en het hoog is niet meer zo fel. Ik moet nog wat langer luisteren maar het begint nu toch echt ergens op te lijken!  :)
Ronald, buiten het feit dat we afhankelijk zijn van goede recordings en producers, begrijp ik hier nu uit dat jij deze 'eigenschappen' grotendeels met de sceeuzbox ervaar ???....
Ik kan niet voor een ander zijn gehoor instaan maar 'scherpte' en/of hardheid heb ik in de laatste setup met de Teac transport/ PSA combi - afhankelijk van software kwaliteit - 'minimaal' ervaren. ;)


"never compensate for a bad ... source"

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juli 13, 2008, 09:36:14
"never compensate for a bad ... source"

Hoi Anton,

Wederom een klein misverstandje  ;D

Ik luistr weliswaar met name naar de squeezebox, maar ik gebruik altijd keer de cd speler als "referentie". Als ik het dus heb over fel hoog dan is dat met de cd speler. Anders gezegd ik finetune cd set met de cd speler als bron, hoe het dan vervolgens klinkt met de squeezebox neem ik op de koop toe.

Overigens vond ik het felle hoog met beide bronnen en het is nu ook met beide bronnen opgelost (na het plaatsen van de tweeter korfjes)  8)

Ik ben misschien een beetje hard leers maar kom ook niet helemaal uit een ei  ;D  ;)

Groetjes,

Ronald


scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juli 11, 2008, 14:42:14
Dan nog even heel wat anders. Ik merk dat ik in de praktijk eigenlijk nooit cd's op zet maar toch altijd weer die squeezebox gebruik. Mijn intentie was om als ik er echt rustig voor zou gaan zitten om dan cd's te draaien, maar na mezelf een tijdje gedwongen hebben dat te doen draai ik nu dus min of meer onbewust toch weer 100% squeezebox. En dat ondanks het feit dat de cd speler duidelijk beter klinkt. Blijkbaar is mijn luiheid toch sterker dan mijn audiofiele ik  >:D

De cd speler (of eigenlijk transport) gaat uiteraard gewoon in de set blijven, al is het maar voor meet & greets zoals laatst  :)


Kukelekuuuuuh!!!! 8)

Zoals Johan Cruijff altijd zegt ... "elk voordeel heeft zijn nadeel"  ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Gisteren toch ook eens internet radio (radiotime) op de Squeezebox geprobeerd. Ik kreeg er echter maar geen geluid uit :P
Na wat klooien viel opeens het kwartje, dat komt omdat de Digital Lens alleen 44.1 kHz doet  ;D

Even een kleine fix gemaakt dus , als ik de onderstaande regel in de custom-convert.conf van squeezecenter zet dan werkt het wel  :)  (let wel, dit geldt alleen voor squeezecenter onder linux!)

wma flc * *
[mplayer] -really-quiet -vc null -vo null -cache 64 -af volume=0,resample=44100:0:1,channels=2 -ao
pcm:nowaveheader:file=/dev/fd/4 $FILE$ 4>&1 1>/dev/null | [flac] -cs -0 --force-raw-format --endian
=little --sign=signed --channels=2 --bps=16 --sample-rate=44100 -


Ik hoop hier een enorme doelgroep (Squeezebox bezitters die onder linux draaien EN een Digital Lens gebruiken) geholpen te hebben  ;D





scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juli 13, 2008, 10:24:15
Gisteren toch ook eens internet radio (radiotime) op de Squeezebox geprobeerd. Ik kreeg er echter maar geen geluid uit :P
Na wat klooien viel opeens het kwartje, dat komt omdat de Digital Lens alleen 44.1 (48) kHz doet  ;D
Wat een kl*te ding....gewoon weggooien!!! :P

;D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juli 13, 2008, 10:30:45
Wat een kl*te ding....gewoon weggooien!!! :P
Je bent gewoon jaloers   ;)

hifiman

Gisteravond de CI Audio DAC nog eens goed aan de tand gevoeld. De verschillen met de PS Audio blijven dezelfde. De CI Audio moet het onderspit delven en staat weer netjes ingepakt te wachten op de terugreis naar zijn baasje. Roderick, harstikke bedankt voor het mogen proberen! Ik had liever verteld dat de CI Audio gehakt maakte van de PS Audio, maar dat is nu eenmaal niet zo.  ::)


hifiman

Deze vergelijking heeft mij de ogen geopend hoe goed de PS Audio DAC eigenlijk is (hij was ook al beter dan bijvoorbeeld de Apogee Mini DAC) en zeker nu het felle hoog ook is opgelost (tweeter korfjes) staak ik per direct mijn zoektocht naar een andere DAC.

hifiman

Na nog wat geluisterd te hebben gisteravond is het mij nu wel duidelijk, het terugplaatsen van de tweeter korfjes dempt het hoogste hoog wat en daarmee is voor mij het hoog nu precies goed  :D Ik ervaar geen felheid meer en er is niets meer wat ik mij aan erger  :D Het klopt nu allemaal, alles is nu gewoon netjes in balans  :D

Dit is een mijlpaal want het is voor het eerst dat ik hardop tegen mijn vrouwtje zei dat ik nu erg tevreden ben met hoe het nu klinkt  :D

De enige manier om mijn set op een nog hoger plan te krijgen is (mijns inziens) drastisch componenten gaan vervangen en de knip weer (flink) opentrekken. Dat is dus niet mijn intentie, het doel was de set in balans krijgen en te laten spelen op een nivo die je mag verwachten van een set van deze (nieuw) prijs. Dat doel is nu behaald en ik ben daar echt heel erg blij mee!  :D

En het mooiste is dat dit dus toch nog gelukt is voor pagina 100 van dit topic  ;D

hifiman

Op dit moment zijn er dus geen verdere echte upgrade plannen en wordt het tijd om eens wat meer aandacht aan het muziek luisteren te gaan besteden.

Echter, ik moet ook altijd wat te hobbien hebben dus ik zit te denken om nog een aantal zaken aan te pakken, denk dan aan het opnieuw (beter/mooier) bouwen van een lineaire voeding voor de Squeezebox met afgeschermde snoeren, of het nog finetunen van mijn zelfgebouwde netfilter. Echter dit zijn dan echt zaken in het kader van het hoeft eigenlijk niet, maar het is gewoon leuk om te doen.  8)

En tsja daarna zien we wel weer wat we gaan hobbien, misschien moet ik maar eens een nieuwe hobby zoeken want anders hou ik straks nog teveel vrije tijd over  ;D  ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op juli 14, 2008, 09:22:11

Dit is een mijlpaal want het is voor het eerst dat ik hardop tegen mijn vrouwtje zei dat ik nu erg tevreden ben met hoe het nu klinkt  :D


8) Nu is er ook geen weg terug meer, nadat je haar dat hebt verteld  >:D  :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juli 14, 2008, 09:41:12
8) Nu is er ook geen weg terug meer, nadat je haar dat hebt verteld  >:D  :)
Haha dat is waar ja, maar ach dat statement geldt natuurlijk niet voor de toekomstige aanschaf van nieuwe satelliet ontvangers, surround receivers en projectoren  >:D

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juli 14, 2008, 09:22:11
Na nog wat geluisterd te hebben gisteravond is het mij nu wel duidelijk, het terugplaatsen van de tweeter korfjes dempt het hoogste hoog wat en daarmee is voor mij het hoog nu precies goed  :D Ik ervaar geen felheid meer en er is niets meer wat ik mij aan erger  :D Het klopt nu allemaal, alles is nu gewoon netjes in balans  :D

Dit is een mijlpaal want het is voor het eerst dat ik hardop tegen mijn vrouwtje zei dat ik nu erg tevreden ben met hoe het nu klinkt  :D

De enige manier om mijn set op een nog hoger plan te krijgen is (mijns inziens) drastisch componenten gaan vervangen en de knip weer (flink) opentrekken. Dat is dus niet mijn intentie, het doel was de set in balans krijgen en te laten spelen op een nivo die je mag verwachten van een set van deze (nieuw) prijs. Dat doel is nu behaald en ik ben daar echt heel erg blij mee!  :D

En het mooiste is dat dit dus toch nog gelukt is voor pagina 100 van dit topic  ;D
Goed om te horen/lezen, Ronald.

Have fun, ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

)p(

Citaat van: Audioloog op juli 14, 2008, 09:42:40
Haha dat is waar ja, maar ach dat statement geldt natuurlijk niet voor de toekomstige aanschaf van nieuwe satelliet ontvangers, surround receivers en projectoren  >:D

Laat haar bovenstaande voorlopig maar niet lezen  ;D

peter

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juli 14, 2008, 10:22:35
Goed om te horen/lezen, Ronald.

Have fun, ;)
Bedankt Anton! Nogmaals hartelijk dank voor het initieren en begeleiden van alle wijzigingen die tot dit resultaat geleidt hebben  :-* Beetje zakelijk klinkende zin, maar je snapt wel wat ik bedoel  :P

Groetjes,

Ronald

PS. Er staat nog een filter te wachten op het weerzien met zijn baasje, ik hoor wel wanneer het schikt dat ik deze een keer langsbreng (langskomen mag ook mocht je nieuwsgierig zijn naar het uiteindelijke resultaat  :P ).

hifiman

Citaat van: )p( op juli 14, 2008, 10:27:03
Laat haar bovenstaande voorlopig maar niet lezen  ;D
Haha, inderdaad, geen concrete plannen overigens, maar gezien alle ontwikkelingen in die markt is het haast onontkoombaar ook nog een keer wat in de surround hoek te gaan upgraden in de toekomst  :P