hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op september 18, 2008, 12:29:43
Dat is wel weer de Amerikaanse versie. ;)
Dat klopt, maar de balun is dezelfde (althans dat neem ik aan) :P

oud_account_1

"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op september 21, 2008, 13:35:30
Om te voorkomen dat je je gaat vervelen: Audiophile Reference Music Servers O0
Bedankt voor de link!  :)

Ik ben trouwens achter de schermen druk doende om een mediacenter pc klaar te stomen. En ik wacht nog steeds op mijn IR receiver..

hifiman

De IR receiver is nog steeds niet binnen maar om toch "verder" te kunnen staat de PC ondertussen in de huiskamert  ;D

Vanwege het ontbreken van de IR receiver bedien ik de boel voorlopig even mijn laptop (VNC sessie), het beeld staat overigens wel netjes al middels een DVI-HDMI kabel op de TV aangesloten.

Even een aantal zaken getest cq rechtgebreid. De TV heeft een resolutie van 1366x768 , dankzij powerstrip (stukkie freeware) is het gelukt om daar in de buurt te komen, namelijk 1360x768. Het ziet er in elk geval goed genoeg uit wat mij betreft  :)

En ja, er komt geluid uit  ;D De RME Digi 96/8 geluidskaart (met alleen digitale in en uitgangen) staat middels coax spdif aangesloten op mijn Genesis Digital Lens en van daaruit naar de PS Audio Ultralink II DAC. Anders gezegd, ik heb het touwtje uit de cd speler getrokken en deze in de RME kaart gestoken  :P

Eerste indruk is dat het iets beter klinkt dan de Squeezebox, maar die test was te kort om dat met zekerheid te kunnen zeggen. Het klinkt in elk geval minder goed dan de cd speler dat hoor ik zo wel!  :P

Maar goed alvorens ik mij op de geluidskwaliteit ga richtten wil ik eerst alles naar wens finetunen (qua bediening) en kijken of een en ander goed werkt en bevalt (ook wat de wederhelft betreft!).

To be continued...

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september 23, 2008, 13:31:35
De IR receiver is nog steeds niet binnen maar om toch "verder" te kunnen staat de PC ondertussen in de huiskamert  ;D

Vanwege het ontbreken van de IR receiver bedien ik de boel voorlopig even mijn laptop (VNC sessie), het beeld staat overigens wel netjes al middels een DVI-HDMI kabel op de TV aangesloten.

Even een aantal zaken getest cq rechtgebreid. De TV heeft een resolutie van 1366x768 , dankzij powerstrip (stukkie freeware) is het gelukt om daar in de buurt te komen, namelijk 1360x768. Het ziet er in elk geval goed genoeg uit wat mij betreft  :)

En ja, er komt geluid uit  ;D De RME Digi 96/8 geluidskaart (met alleen digitale in en uitgangen) staat middels coax spdif aangesloten op mijn Genesis Digital Lens en van daaruit naar de PS Audio Ultralink II DAC. Anders gezegd, ik heb het touwtje uit de cd speler getrokken en deze in de RME kaart gestoken  :P

Eerste indruk is dat het iets beter klinkt dan de Squeezebox, maar die test was te kort om dat met zekerheid te kunnen zeggen. Het klinkt in elk geval minder goed dan de cd speler dat hoor ik zo wel!  :P

Maar goed alvorens ik mij op de geluidskwaliteit ga richtten wil ik eerst alles naar wens finetunen (qua bediening) en kijken of een en ander goed werkt en bevalt (ook wat de wederhelft betreft!).

To be continued...

Oooohh sh*t!!! :o

Succes man .... en neem je tijd. ???.....  ;D

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

 ;D

Overigens heb ik uiteraard gecheckt of er bitperfect wordt afgespeeld. De digital lens geeft netjes 44.1 kHz aan en de HDCD led gaat aan op de DAC als ik een HDCD track op zet  :) Dat is volgens mij in elk geval het bewijs dat er onderweg niet met de bitjes gerommeld wordt! nu de jitter nog  :o

advr



Er komt overigens een PS Audio Perfect Wave Transport op de markt. Hij heeft geen dac aan boord maar wel een Genesis Lens of zoiets anti jitter dus. Dat lijkt mij een heerlijk apparaat worden. Je hebt dus een externe dac nodig en er is een NAS aan te hangen :o :o

dat zijn de leuke apparaten 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Citaat van: advr op september 24, 2008, 17:23:15
Er komt overigens een PS Audio Perfect Wave Transport op de markt. Hij heeft geen dac aan boord maar wel een Genesis Lens of zoiets anti jitter dus. Dat lijkt mij een heerlijk apparaat worden. Je hebt dus een externe dac nodig en er is een NAS aan te hangen :o :o

dat zijn de leuke apparaten 8)

8)

hifiman

Verdorie, nog steeds geen USBUIRT IR receiver binnen en op mijn e-mails wordt niet gereageerd  :-X Afijn nog maar even geduld maar ik heb er geen goed gevoel over  :-\

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman


Starred

Citaat van: advr op september 24, 2008, 17:23:15
Er komt overigens een PS Audio Perfect Wave Transport op de markt. Hij heeft geen dac aan boord maar wel een Genesis Lens of zoiets anti jitter dus. Dat lijkt mij een heerlijk apparaat worden. Je hebt dus een externe dac nodig en er is een NAS aan te hangen :o :o

dat zijn de leuke apparaten 8)


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=79098.0

ivo1986


Audiofiel

Citaat van: ivo1986 op september 25, 2008, 14:25:57
Ik vind 2k$ retail adviesprijs wel aan de hoge kant voor een mediaspeler zonder dac.

Dan behoor jij ongetwijfeld niet tot de doelgroep. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

celerontje

Citaat van: Audioloog op september 25, 2008, 08:57:45
Verdorie, nog steeds geen USBUIRT IR receiver binnen en op mijn e-mails wordt niet gereageerd  :-X Afijn nog maar even geduld maar ik heb er geen goed gevoel over  :-\
Had je zo'n IR ontvangertje niet zelf in elkaar kunnen solderen?
Eentje op de COMpoort in erg eenvoudig te maken.

Hopelijk krijg je 'm binnen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op september 25, 2008, 21:38:12
Eentje op de COMpoort in erg eenvoudig te maken.
Heb jij nog een computer uit de oertijd ofzo ?   >:D  ;)  ;D

celerontje

Achja, wat is oud?
Op de laptop waar ik nu op zit te typen, uit 2006, zit ook nog gewoon LPT en COM!
En als het goed werkt, waarom niet?

Ik zal je nog iets sterkers vertellen:
Weet je hoe de automatisering van de 35mm projectoren en de DTS-readers in Pathe Groningen aangesloten zitten?
Juist, met COM!
Maar het werkt uitstekend! :)

Ik zit me trouwens af te vragen hoe je de juiste commando's in je Harmony gaat zetten.
Een willekeurig apparaat uit de database nemen en de IR codes leren?
Of op de PC genereren en dan overzenden naar de Harmony?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op september 26, 2008, 17:06:48
Achja, wat is oud?
Op de laptop waar ik nu op zit te typen, uit 2006, zit ook nog gewoon LPT en COM!
En als het goed werkt, waarom niet?
Ik zat je maar een beetje te pesten hoor  ;D De pc in kwestie heeft ook nog gewoon een "COM" poort, sterker nog ik had al een IR receiver gebouwd voor de ouderwetse seriele poort die uitstekend werkte toen ik nog met mijn roomcorrectie onder linux op diezelfde pc bezig was. Echter nu staat er windhoos op en die ondersteund deze IR receiver niet  :-X Vandaar de aanschaf van een kant en klare USB reciever die door de applicatie in kwestie (Jriver Mediacenter) direct ondersteund wordt  :)

Citaat van: celerontje op september 26, 2008, 17:06:48
Ik zal je nog iets sterkers vertellen:
Weet je hoe de automatisering van de 35mm projectoren en de DTS-readers in Pathe Groningen aangesloten zitten?
Juist, met COM!
Maar het werkt uitstekend! :)
Ja natuurlijk werkt het uitstekend, niks mis mee, alleen een beetje oude technologie das alles  ;D

Citaat van: celerontje op september 26, 2008, 17:06:48
Ik zit me trouwens af te vragen hoe je de juiste commando's in je Harmony gaat zetten.
Een willekeurig apparaat uit de database nemen en de IR codes leren?
Of op de PC genereren en dan overzenden naar de Harmony?
Nou dat is al geregeld, het Jriver Mediacenter blijkt standaard in de Harmony database te zitten  :D Maar plan B was inderdaad de methode geweest die jij hier schetst  8)

hifiman

Ik heb nog steeds mijn USBUIRT (IR reciever) nog niet binnen. Ondertussen heb ik wel contact met maker ervan welke mij er eentje vanuit de USA gaat opsturen omdat de man die de bestellingen voor Europa in de UK regelt niet op mijn of zijn e-mails reageert  :-X Afijn het lijkt er in elk geval op dat het goed gaat komen maar ik zal nog even geduld moeten hebben  ^-^

Deze vertraging heeft mij wel de kans gegeven om de geripte muziek library nog even goed op orde te krijgen, zo heb ik een hoop tags nog even handmatig aangepast maar ook bijvoorbeeld de hoesjes van al onze (>100) thaise cd's ingescand  :-X

Tevens (ik heb tenslotte de pc van boven opgeofferd als mediacenter voor de woonkamer) moest er een extra pc komen, dus daar ben ik afgelopen weekend druk mee geweest (in elkaar zetten en de nodige software issues die uiteraard allemaal weer opgelost zijn :P ).

Gelijk ook maar even mezelf verwend met een mooi nieuw 22 inch monitortje voor de PC boven  :D hetgeen wel betekent dat de betere "soundkaart" aanschaf nog even op zich zal moeten laten wachten  ^-^

Edit: het kan ook zijn dat ik eerst aan de slag ga met het proberen te verbouwen van de aanwezige soundkaart, daar ben ik nog niet over uit...

celerontje

Die plagerij had ik wel door ;D

Over Windhoos en IR gesproken, zo'n COM geval is wel te gebruiken, alleen heb je Girder nodig en een hoop instelwerk.
Deze kant en klare USB oplossing is natuurlijk makkelijker.
Maar was er geen applicatie onder Linux voor je FLAC gedoe?
De muziek komt op je nieuwe server te staan?
Zet je de muziek HDD over in je nieuwe server

En ik hoop net als jij op snelle levering van ´´dat ding´´ ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Deleted member

Ronald, waarom niet een Microsoft USB IR receiver voor <25 euro? Werkt perfect met alle software samen en de Logitech Harmony's. Een nadeel is dat je een los kastje hebt maar jou kennende bouw je zo de IR receiver in je kast. :)

hifiman

Citaat van: Antoine op september 29, 2008, 22:36:12
Ronald, waarom niet een Microsoft USB IR receiver voor <25 euro? Werkt perfect met alle software samen en de Logitech Harmony's. Een nadeel is dat je een los kastje hebt maar jou kennende bouw je zo de IR receiver in je kast. :)
Hoi Antoine,

Dat was inderdaad ook een optie geweest ja! Maar dit leek me een leuk ding omdat tie tegelijk een IR transmitter is (meer toepassingsmogelijkheden dus).  :) En ik kon vantevoren natuurlijk niet weten dat het zo'n gedoe zou worden met die USBUIRT  :(

hifiman

Citaat van: celerontje op september 29, 2008, 22:07:22
Maar was er geen applicatie onder Linux voor je FLAC gedoe?
Ja, XBMC, maar dat voldeed  niet aan wat ik zocht.

Citaat van: celerontje op september 29, 2008, 22:07:22
De muziek komt op je nieuwe server te staan?
Zet je de muziek HDD over in je nieuwe server
Ik heb mijn "data" altijd op minimaal 3 plaatsen staan (backup strategie), de HDD is dus NIET overgezet, maar de muziek staat dus ook lokaal op de mediacenter pc  ;)

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september 30, 2008, 05:51:37
Ja, XBMC, maar dat voldeed  niet aan wat ik zocht.
Ik heb mijn "data" altijd op minimaal 3 plaatsen staan (backup strategie), de HDD is dus NIET overgezet, maar de muziek staat dus ook lokaal op de mediacenter pc  ;)
Ligt er al een geluidskaart op de operatietafel....of presteert deze naar behoren? >:D

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op oktober  2, 2008, 13:04:11
Ligt er al een geluidskaart op de operatietafel....of presteert deze naar behoren? >:D

;)

Anton.
Hoi Anton,

Ik gebruik "het" nog niet, domweg omdat ik nog steeds in afwachting ben van de door mij in Engeland bestelde IR receiver, levertijd 3 dagen maar het is ondertussen al 3 weken  :-X

Uiteraard heb ik wel al even serieus geluisterd en nee de geluidskaart presteert zeker niet op het nivo van mijn TEAC cd transport.

Wat het sleutelen betreft, ik wil eerst een normaal werkend systeem hebben, dan kijken of dat bevalt qua bediening (das waarschijnlijk wel snel duidelijk..) en zoja dan ga ik kijken wat er gesleuteld kan worden.

Ik heb op dit moment nog even geen flauw idee wat wijsheid is... Gelijk een andere kaart kopen (degene die in de Soolos zit bijvoorbeeld), of eerst met de bestaande kaart gaan sleutelen. Zaken die mijns inziens van belang zijn, zijn met name de voeding van de kaart en de klok. Wellicht kan ik een tent (of Trichord) klokje inbouwen en wat aan de voeding sleutelen.  Alle adviezen mbt het verbeteren van een geluidskaart zijn welkom!

Maar goed first things first en dat is wachten op de IR receiver die ik hopelijk komend weekend in huis heb :P

Groetjes,

Ronald