hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: dekkersj op juli 10, 2008, 14:10:10
Alles bij elkaar genomen is een NOS not the way to go.
Vandaar dus de keuze een NOS dac met (lichte) filtering te gaan proberen  :P

dekkersj

Citaat van: Audioloog op juli 10, 2008, 14:12:02
Vandaar dus de keuze een NOS dac met (lichte) filtering te gaan proberen  :P
Dat is ook hinken op een mank been. Het hele NOS-verhaal is onzinnig te noemen, of je moet van vervorming houden. Dat is ook prima, maar het is zeker niet het walhalla oid. Bij NOS heb je veel troep boven 22050Hz en moet je kwijt zien te raken. Dus een analoog filter met zijn beperkingen. Want in audiokringen mag dat dan weer geen steil filter zijn dus wordt het compromissen sluiten in de doorlaatband. Zelf hoor ik niet veel meer boven de 18kHz, maar dat geldt niet voor iedereen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

reMC

Jacco, heb je wel eens een NOS-dac met HF vervorming gehoord? :)

garmtz

De Lyngdorf heeft wel een vrij straf filter aan de ingang omdat hij alle analoge signalen moet digitaliseren en daarbij neem ik aan geen extra aliasing-vervorming wil creëren.

hifiman

Citaat van: garmtz op juli 10, 2008, 17:06:24
De Lyngdorf heeft wel een vrij straf filter aan de ingang omdat hij alle analoge signalen moet digitaliseren en daarbij neem ik aan geen extra aliasing-vervorming wil creëren.
Aan de andere kant, er zal waarschijnlijk een hogere sample frequentie gebruikt worden dan 44.1 kHz en dientengevolge hoeft dat filter pas ver na 20 kHz in aktie te komen..

hifiman

Citaat van: dekkersj op juli 10, 2008, 14:18:23
Dat is ook hinken op een mank been. Het hele NOS-verhaal is onzinnig te noemen, of je moet van vervorming houden.
De manco's van een NOS dac zijn mij duidelijk, echter er is natuurlijk ook een voordeel, namelijk het tijdsgedrag. En blijkbaar weegt dat subjectief gezien relatief zwaar.

dekkersj

Citaat van: reMC op juli 10, 2008, 16:14:27
Jacco, heb je wel eens een NOS-dac met HF vervorming gehoord? :)
Ja, en bij hoge volumes gingen de tweeters wat schellen  >:( Ook het aansluiten op sommige effect-apparatuur was wat problematisch.

Om het effect toch goed te kunnen beoordelen heb ik een tijd terug het effect van NOS + derde orde Bessel op fk=30kHz nagebootst met software. Dat was niet meer te onderscheiden van een echte NOS + filter en sommige muziekstukken klonken wat prettiger. Andere minder. Het is een kwestie van smaak.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dekkersj

Citaat van: Audioloog op juli 10, 2008, 20:12:27
De manco's van een NOS dac zijn mij duidelijk, echter er is natuurlijk ook een voordeel, namelijk het tijdsgedrag. [...]
He, een technische claim  ;D Hoe zit dat precies, dat tijdsgedrag? En waarom zou dat een voordeel zijn?

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: dekkersj op juli 10, 2008, 20:19:27
He, een technische claim  ;D Hoe zit dat precies, dat tijdsgedrag? En waarom zou dat een voordeel zijn?
Waarom zou het geen voordeel zijn  ???

Stop er een blokgolf in en je weet het  ;)

dekkersj

Citaat van: Audioloog op juli 10, 2008, 20:22:39
Waarom zou het geen voordeel zijn  ???
Omdat een nulde-orde houdcircuit het qua timing geen vervorming toevoegt (constante groepslooptijd), maar het analoge post-filter wel! Of je moet er een Bessel van maken, maar dan ben je hoog-info kwijt. Het is en blijft een manke poot. Of je doet helemaal geen filtering en heb je een bak HF troep. (hopen dat je eindversterker een fasemarge heeft die ruim voldoende is...)

Citaat van: Audioloog op juli 10, 2008, 20:22:39
Stop er een blokgolf in en je weet het  ;)
Zo is dat en die komen er prima uit bij overgesampelde systemen. Geen filtering in de passband die van belang is dus eigenlijk is dit het meest ideale.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Theoretisch geen speld tussen te krijgen. Toch klinken die NOS DACjes vaak erg lekker en dat is waar het om gaat tenslotte  ^-^

hifiman

Hoe meer ik luister hoe meer ik tot een bepaalde conclusie kom. Namelijk dat mijn netfilter een stuk groezeligheid weghaalt zonder dat de klank veranderd. Met het filter van Scrutinizer wordt de klank wel duidelijk anders.

Welke conclusie ik hier nu precies uit moet trekken weet ik niet, maar zoals het nu klinkt bevalt het mij helemaal niet slecht in elk geval  :)

reMC

Citaat van: dekkersj op juli 10, 2008, 20:16:50
Ja, en bij hoge volumes gingen de tweeters wat schellen  >:(

Supertweeters?

Heb ik nog nooit meegemaakt in ieder geval, het hoog wordt meestel juist minder schel!

Arno P

Citaat van: dekkersj op juli 10, 2008, 20:16:50
Ja, en bij hoge volumes gingen de tweeters wat schellen

ESL's nemen  ;D ;) staan nog een paar mooie betaalbare hybrides ergens te koop  ;)

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juli 11, 2008, 09:28:39
Hoe meer ik luister hoe meer ik tot een bepaalde conclusie kom. Namelijk dat mijn netfilter een stuk groezeligheid weghaalt zonder dat de klank veranderd. Met het filter van Scrutinizer wordt de klank wel duidelijk anders.

Welke conclusie ik hier nu precies uit moet trekken weet ik niet, maar zoals het nu klinkt bevalt het mij helemaal niet slecht in elk geval  :)
???..Confused!!! Na welke handeling of setup?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juli 11, 2008, 09:59:36
???..Confused!!! Na welke handeling of setup?

Anton.

Handeling: muziek luisteren gedurende wat langere tijd

Geen reden voor confusion Anton!  ;) De 1e constatering staat nog overeind, namelijk dat jouw filter effectiever is, echter de nieuwe constatering is dat dat wel gepaard gaat met wat verandering in klank itt bij mijn filter.

Ik doe bewust geen uitspraak wat nu beter of slechter is, het veranderen van klank met jouw filter is wellicht een logisch gevolg van het feit dat deze effectiever is.

Ik vrees dat vele woorden niet goed kunnen vertellen wat ik hoor (of meen te horen) :P

Groetjes,

Ronald

hifiman

Denk ook nog even terug aan ons theekransje laatste. Jij bracht toen nog een trafo mee (mijn rug is er net weer een beetje van bekomen) , deze trafo klonk duidelijk anders dan jouw filter, beiden hadden een andere klank tov elkaar en tov zonder filter.

Mijn filter heeft  (naar mijn bescheiden mening) geen andere klank tov ongefilterd, maar maakt het geluid alleen wat minder rommelig.

Edit: Nog even ter aanvulling. Met jouw filter is er gelijk een significant verschil hoorbaar, met mijn filter is dat verschil subtieler maar na langer luisteren blijkt het "effect" ook zeker niet onplezierig te zijn. Eigenlijk zou ik de jouwe weer eens moeten inpluggen nu om te kijken hoe ik het verschil nu ervaar. Echter hij staat boven te wachten op het weerzien met zijn baasje en het gewicht weerhoudt mij ervan hem gelijk weer de traf af naar de set toe te zeulen  ;D


scrutinizer

Ronald dat filter heeft niet het belang voor mij ;), wat ik belangrijk vind is het aspekt "hardheid" waar jij meerdere malen op terug komt.
Dus deze reaktie was meer gericht op bijv. heb je de diffusie/beschermkapjes terug geplaatst op de tweeters of wat mij na deze post niet duidelijk is... met welk filter je nu deze eigenschap minder of niet meer ervaart.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juli 11, 2008, 10:14:30
Ronald dat filter heeft niet het belang voor mij ;), wat ik belangrijk vind is het aspekt "hardheid" waar jij meerdere malen op terug komt.
Dus deze reaktie was meer gericht op bijv. heb je de diffusie/beschermkapjes terug geplaatst of wat mij na deze post niet duidelijk is... met welk filter je nu deze eigenschap minder of niet meer ervaart.
A ok misverstand!  :o

Die hardheid waar ik het over had (ik noem het liever een wat schel hoog, want echt hard klinken vind ik het niet meer de laatste tijd) is in alle gevallen hetzelfde, zonder filter, met mijn filter en met jouw filter.

De beschermkapjes zijn nog niet teruggeplaatst, beetje bang ook voor beschadingen aan de tweeter  :-[ (ik ben eigenlijk een angsthaas als ik een en ander zo teruglees  ;D ). Wil ik nog wel een keer (dit weekend wellicht) proberen!


scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juli 11, 2008, 10:16:55
A ok misverstand!  :o

Die hardheid waar ik het over had (ik noem het liever een wat schel hoog, want echt hard klinken vind ik het niet meer de laatste tijd) is in alle gevallen hetzelfde, zonder filter, met mijn filter en met jouw filter.

De beschermkapjes zijn nog niet teruggeplaatst, beetje bang ook voor beschadingen aan de tweeter  :-[ (ik ben eigenlijk een angsthaas als ik een en ander zo teruglees  ;D ). Wil ik nog wel een keer (dit weekend wellicht) proberen!


Praten we nu dan gezien je eerdere post:
CitaatWelke conclusie ik hier nu precies uit moet trekken weet ik niet, maar zoals het nu klinkt bevalt het mij helemaal niet slecht in elk geval 
Over een vorm van acceptatie :P......Neeehhh!
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juli 11, 2008, 10:21:47
Praten we nu dan gezien je eerdere post:Over een vorm van acceptatie :P......Neeehhh!

Ja!  :o  :D  8)

Tot op zekere hoogte ....  ;) Maar het is absoluut een keerpunt wat er nu bereikt is, niet meer continu als een audiofilius nervosius zappen en flarden van tracks luisteren maar daadwerkelijk weer gewoon cd's luisteren  :D

Neemt niet weg dat dat schelle hoog mij wel blijft opvallen en ik ernaar streef dat nog "even" op te lossen. Als dat zou lukken (zonder de hele set overhoop te gooien) dan ben ik een gelukkig man en durf ik te stellen dat ik voor jaren tevreden zal zijn.  ^-^


scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juli 11, 2008, 10:25:29
Ja!  :o  :D  8)

Tot op zekere hoogte ....  ;) Maar het is absoluut een keerpunt wat er nu bereikt is, niet meer continu als een audiofilius nervosius zappen en flarden van tracks luisteren maar daadwerkelijk weer gewoon cd's luisteren  :D

Neemt niet weg dat dat schelle hoog mij wel blijft opvallen en ik ernaar streef dat nog "even" op te lossen. Als dat zou lukken (zonder de hele set overhoop te gooien) dan ben ik een gelukkig man en durf ik te stellen dat ik voor jaren tevreden zal zijn.  ^-^


:)...Fun!!! Especialy the road you must travel ;)



Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juli 11, 2008, 10:41:39
:)...Fun!!! Especialy the road you must travel ;)
Mwaahhhh, een shotcut af en toe (in de afgelopen jaren) was ook wel fijn geweest  ;D

Arno P

Citaat van: Audioloog op juli 11, 2008, 10:56:55
Mwaahhhh, een shotcut af en toe (in de afgelopen jaren) was ook wel fijn geweest  ;D

Audio-TomTom ?  ;D

hifiman