Dirac Live Room Correction Suite™ - DRC voor de Mac & PC!

Gestart door Arend | Homestudio, maart 11, 2012, 18:02:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arend | Homestudio

De prijs is inmiddels bekend, zowel de miniDSP Dirac Live Processor DDRC-22A als DDRC-22D gaan 899 euro kosten.

Meer info:

http://www.homestudio.nl/minidsp-dirac-series.html

Leeuwarden

Heb jij de analoge versie al onder handen gehad, Arend?

Arend | Homestudio

Citaat van: Leeuwarden op april  6, 2014, 16:07:23
Heb jij de analoge versie al onder handen gehad, Arend?
De analoge versie nog niet, deze komt wel aankomende week binnen en ga ik dan bij een dealer installeren. Heb je er specifieke vragen over?

Leeuwarden

Specifieke vragen... Hmmm ik heb een iets gekleurde mening over Minidsp. Ik heb in het verleden de 2x4 dsp's gehad, zowel gebalanceerd als ongebalanceerd. En die twee producten zijn, zoals hun prijstelling al doet vermoeden, niet geweldig. Maar goed, we zijn inmiddels een paar jaar verder en dit is een totaal ander product. Qua prijstelling identiek met de concurrent. Waar zitten de verschillen tussen beide producten? Ook snap ik niet helemaal waarom dac's tegenwoordig steeds hogere resoluties afspelen en dan ga je bij dit product (ook de concurrent) weer een stuk naar beneden.
Op zich ben ik van mening dat je een correctie het best kan toepassen in het digitale domein zijnde de pc of Mac in mijn geval. Maakt het volgens jou nog verschil waar gecorrigeerd wordt? Zoals ik al vertelde gaat mijn interesse alleen uit naar de analoge versie. Komt die bij een dealer in het noorden te staan toevallig?  :colgate:

AbZ

Citaat van: Leeuwarden op april  6, 2014, 16:38:06Ook snap ik niet helemaal waarom dac's tegenwoordig steeds hogere resoluties afspelen en dan ga je bij dit product (ook de concurrent) weer een stuk naar beneden.
96kHz is toch prima?  192kHz is volkomen zinloos. 

Citaat van: Leeuwarden op april  6, 2014, 16:38:06Op zich ben ik van mening dat je een correctie het best kan toepassen in het digitale domein zijnde de pc of Mac in mijn geval.
De correctie is toch digitaal?  Ik snap deze opmerking niet.
Het lijkt me juist een interessant product voor mensen die niet altijd vanaf computer willen spelen.

Arend | Homestudio

Citaat van: Leeuwarden op april  6, 2014, 16:38:06
Specifieke vragen... Hmmm ik heb een iets gekleurde mening over Minidsp. Ik heb in het verleden de 2x4 dsp's gehad, zowel gebalanceerd als ongebalanceerd. En die twee producten zijn, zoals hun prijstelling al doet vermoeden, niet geweldig. Maar goed, we zijn inmiddels een paar jaar verder en dit is een totaal ander product. Qua prijstelling identiek met de concurrent. Waar zitten de verschillen tussen beide producten?
Welke concurrent bedoel je?
Citaat
Ook snap ik niet helemaal waarom dac's tegenwoordig steeds hogere resoluties afspelen en dan ga je bij dit product (ook de concurrent) weer een stuk naar beneden. Op zich ben ik van mening dat je een correctie het best kan toepassen in het digitale domein zijnde de pc of Mac in mijn geval. Maakt het volgens jou nog verschil waar gecorrigeerd wordt? Zoals ik al vertelde gaat mijn interesse alleen uit naar de analoge versie. Komt die bij een dealer in het noorden te staan toevallig?  :colgate:
Corrigeren in het digitale domein scheelt een A/D conversie en heeft daarmee een (op zijn minst theoretisch) voordeel. Echter, in het geval je een analoge bron hebt in combinatie met een minder dan optimale akoestiek dan weegt het voordeel van correctie denk ik (ruim) op tegen het eventuele nadeel van de A/D conversie. Heb je alleen digitale bronnen (zoals een Linux muziekserver, streamer en/of een mooi cd transport) dan lijkt het me logisch voor de DDRC-22D met digitale in- en uitgangen te kiezen. Heb je een analoge bron die je wil corrigeren dan is de DDRC-22A een prima oplossing.

Voor wat betreft de dealer, nee, die is gevestigd in het westen, mocht je een voorkeur voor een dealer hebben dan wil ik daar met alle plezier contact mee opnemen als je mij de gegevens via PM geeft.


Leeuwarden

De concurrent met soortgelijk product is de Antimode 2.0 van Dspeaker.

Heb jij nog een mening over de verschillen in resolutie?

Wat dealers betreft neem ik misschien nog wel even contact met je op.
Voor mij is een belangrijk punt dat een en ander ook voor de Mac geschikt is.
Als ik het goed begrijp is dat er nog niet maar komt dat wel.

Arend | Homestudio

Citaat van: Leeuwarden op april  6, 2014, 17:24:05
De concurrent met soortgelijk product is de Antimode 2.0 van Dspeaker.
Aha, de miniDSP is voorzien van Dirac Live zoals je weet, dat is dan ook meteen het grote verschil. Een van de unieke eigenschappen van Dirac Live is dat het alleen die problemen corrigeert die zich in de hele ruimte voordoen, middels de informatie die wordt vergaard bij de (minimaal) 9 metingen. Hierdoor heb je wel de voordelen maar niet de nadelen van DRC. Daarnaast corrigeert Dirac Live eerst de impulsrespons (tijdsdomein) en daarna de frequentierespons, ook kan je onbeperkt aantal metingen, targets en filters aanmaken.
Citaat
Heb jij nog een mening over de verschillen in resolutie?
Mijn persoonlijke mening en ervaring is dat 24 bit 96 kHz resolutie ruim voldoende is.
Citaat
Wat dealers betreft neem ik misschien nog wel even contact met je op.
Voor mij is een belangrijk punt dat een en ander ook voor de Mac geschikt is.
Als ik het goed begrijp is dat er nog niet maar komt dat wel.
Oké. Voorlopig zal je inderdaad met een Windows PC de metingen moeten verrichten, filters aanmaken en overzetten op de processor. Het staat inderdaad wel bovenaan de to-do lijst om het ook voor OS X geschikt te maken.


rovinggecko

Op de eerste post wordt een early adopter korting vermeld. Loopt die nog? :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Arend | Homestudio

Citaat van: rovinggecko op mei  7, 2014, 23:03:12
Op de eerste post wordt een early adopter korting vermeld. Loopt die nog? :)
Dat is inmiddels meer dan 2 jaar geleden, te lang om nog van 'early' te spreken  :smile:. Maar goed, die korting is al een tijd geleden stopgezet, ik zal kijken of ik die openingspost nog kan aanpassen.

garmtz

Wij hebben Arend langs gehad om een demo te geven van het product en wij waren best onder de indruk van de correcties die worden gedaan. Er gaat vooral weinig 'fout' en dat alleen al is een compliment. Een bepaalde kleuring en versmering werd verminderd en alles klonk simpelweg iets natuurlijker. Timing werd ook beter. Opvallend was hoe uniform de correctie bleef over een groot luistergebied. Dit is echt een mooie eigenschap van Dirac! Er viel in onze ruimte helaas niet enorm veel te corrigeren (goede luidsprekers en dito plaatsing in een behoorlijke grote ruimte met vrije opstelling), maar er was dus toch een positief effect merkbaar, vooral bij muziek die niet sterk leunt op natuurlijke nagalm...

...Dat is naar mijn mening namelijk de achilleshiel van ieder DSP-systeem: het is heel lastig om natuurlijke nagalm (ruimteklank bij klassieke muziek) onaangetast te laten. Bijna altijd wordt de klank compacter en droger.

We hadden de MiniDSP digitaal in --> digitaal uit getest tussen een Naim NDX en Naim DAC, met een NAC282/NAP200/Hicap DR/NAPSC systeem en Wilson Benesch ACT C60 speakers.

Zoals gezegd, als we de correctie aan hadden, werd het geluid beter (op die natuurlijke nagalm na) en dat in een al behoorlijk perfecte set. Echter, de 'insertion loss' van het apparaat zelf (dus met de correctie uit, maar de MiniDSP wel in de keten) vond ik in dit high-end systeem te groot en deed afbreuk aan de muzikaliteit, detaillering en ruimtelijkheid (eigenlijk zo'n beetje alle parameters) waardoor ik in die situatie niet zou kiezen om MET te spelen. Maargoed, dat is wellicht ook wel logisch, gezien de kwaliteit van de set, ruimte en opstelling. Wat mij betreft is de MiniDSP dus niet 100% transparant in 'correctie uit' modus, waarschijnlijk o.a. door een mate van headroom die het systeem moet hebben om correcties te doen (waardoor resolutie afneemt en ruis toeneemt) en door de asynchrone resampling die wordt gedaan.

Arend, bedankt voor deze kans, er zijn denk ik veel situaties denkbaar waar de MiniDSP zeer positieve effecten kan hebben! En dan vooral in systemen die qua prijs dichter bij de MiniDSP liggen.

Aurora13

Mooi verslag Garmt! Ben positief verast over je mening.  :laugh:
Maar er vanuit gaande van Garmt zijn zeer goede gehoor, denk ik dat de implementatie in de MiniDSP verkeerd is als de correctie uit staat. Immers verwacht je dan dat het apparaat dan bit perfect digitaal in -> uit verstuurd.
Maar zoals je al zei: indien je de correctie niet gebruikt kun je het apparaat er beter niet tussen hebben.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

garmtz


Citaat van: Aurora13 op mei  8, 2014, 08:44:15
Mooi verslag Garmt! Ben positief verast over je mening.  :laugh:
Maar er vanuit gaande van Garmt zijn zeer goede gehoor, denk ik dat de implementatie in de MiniDSP verkeerd is als de correctie uit staat. Immers verwacht je dan dat het apparaat dan bit perfect digitaal in -> uit verstuurd.
Maar zoals je al zei: indien je de correctie niet gebruikt kun je het apparaat er beter niet tussen hebben.

Het komt zoals gezegd door de verzwakking die de MiniDsp moet doen om headroom over te houden voor een evt. boost/versterking in de filters. Ook de sample rate conversie is al een klankvermindering. Met correctie uit is het verre van een bitperfecte doorvoer. Was dat wel zo, dan zou de insertion loss (vrijwel) onhoorbaar zijn.

In dit systeem prefereerde ik de situatie van helemaal geen miniDSP, maar in een minder geoptimaliseerd systeem kan dat anders uitpakken.

Arend | Homestudio

Jij (en Bjorn) ook nog bedankt Garmtz, je hebt het goed verwoord.

Voor wat betreft de 'insertion loss' met correctie uit, ik denk dat een groot deel verklaarbaar is doordat ik niet de 'FIR bypass' heb gebruikt, deze is alleen via een afstandsbediening te schakelen, zie ook dit draadje. Maar uiteraard gaat het om het resultaat met correctie aan, en die was zoals gezegd positief.

rovinggecko

Citaat van: Arend | Homestudio op mei  7, 2014, 23:18:15
Dat is inmiddels meer dan 2 jaar geleden, te lang om nog van 'early' te spreken  :smile:. Maar goed, die korting is al een tijd geleden stopgezet, ik zal kijken of ik die openingspost nog kan aanpassen.
Zwaar teleurstellend natuurlijk ;)

Is er geen 192 khz beta te testen? :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Citaat van: garmtz op mei  7, 2014, 23:24:34
Zoals gezegd, als we de correctie aan hadden, werd het geluid beter (op die natuurlijke nagalm na) en dat in een al behoorlijk perfecte set. Echter, de 'insertion loss' van het apparaat zelf (dus met de correctie uit, maar de MiniDSP wel in de keten) vond ik in dit high-end systeem te groot en deed afbreuk aan de muzikaliteit, detaillering en ruimtelijkheid (eigenlijk zo'n beetje alle parameters) waardoor ik in die situatie niet zou kiezen om MET te spelen. Maargoed, dat is wellicht ook wel logisch, gezien de kwaliteit van de set, ruimte en opstelling. Wat mij betreft is de MiniDSP dus niet 100% transparant in 'correctie uit' modus, waarschijnlijk o.a. door een mate van headroom die het systeem moet hebben om correcties te doen (waardoor resolutie afneemt en ruis toeneemt) en door de asynchrone resampling die wordt gedaan.
Is het raar om te concluderen dat idealiter dirac in de bron gebruikt wordt, zodat de extra minidsp stap overgeslagen wordt?
Dus via een caps  / windows / mac mini streamer.
Of van 1 van de vendors die het inbouwen.

De minidsp is een mooie oplossing, maar niet het maximaal haalbare uit dirac live?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

garmtz

Citaat van: rovinggecko op mei  8, 2014, 20:12:37
Is het raar om te concluderen dat idealiter dirac in de bron gebruikt wordt, zodat de extra minidsp stap overgeslagen wordt?
Dus via een caps  / windows / mac mini streamer.
Of van 1 van de vendors die het inbouwen.

De minidsp is een mooie oplossing, maar niet het maximaal haalbare uit dirac live?

Dat is een goede opmerking waar ik geen antwoord op weet, aangezien ik ze niet naast elkaar heb vergeleken... Mijn gevoel is dat je met Direac direct in het OS verder komt dan de MiniDSP ja.

Arend | Homestudio

Citaat van: rovinggecko op mei  8, 2014, 19:58:34
Zwaar teleurstellend natuurlijk ;)

Is er geen 192 khz beta te testen? :)
192 kHz Is nog niet beschikbaar, ook niet beta, je kan uiteraard de huidige versie wel testen, dan krijg je al een goed idee wat het doet in jouw systeem en luisterruimte.

rovinggecko

Citaat van: Arend | Homestudio op mei  8, 2014, 21:43:59
192 kHz Is nog niet beschikbaar, ook niet beta, je kan uiteraard de huidige versie wel testen, dan krijg je al een goed idee wat het doet in jouw systeem en luisterruimte.
Wel apart, want in de amarra versie al t/m 384 kHz, dus je zou verwachten dat dit stand alone dan eigenlijk al eerder gerealiseerd was.

Anyway, zal eens wat gaan testen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

mijkie

iemand de Dirac Live Processor DDRC-22A of DDRC-22D al thuis aan de tand gevoeld ??
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

)p(

Gisteren wat met de trial versie gespeeld.
Ik heb voorheen een hele tijd met drc gespeeld maar dat is al weer een hele tijd geleden. Echter na niet echt tevreden te zijn met het geluid nadat de speakers om praktische redenen een andere plek hebben gekregen en er een veel grotere tv tussen staat toch maar weer eens geprobeerd.

Ik denk ook een klein verschil te horen met en zonder dirac in de keten. Maar je ziet daarvan niets terug in de voor en na grafieken in rew.

Ik heb snel wat gemeten dus dit is alleen een eerste indruk. Ik heb ook een oude mic die ik nog had liggen gebruikt. Een gekalibreerde ecm-40. Ik weet niet zeker of het formaat van de correctie file ok is voor rew en dirac.

Het laag is absoluut beter dan zonder drc. Het wegnemen van de bult tussen 1 en 2K is ook goed hoorbaar. Qua stereobeeld veranderde er veel minder dan ik had verwacht. Iets kleiner en minder diep met drc maar wel met betere plaatsing van instrumenten. Zonder drc vond ik het ook wat hol klinken dat is ook helemaal weg.

In de rew grafiek zie je de gemeten gecombineerde response van de speakers met dirac aan, dirac off maar in de keten en zonder dirac in de keten. Ik heb de speakers niet afzonderlijk gemeten.

road rebel

Zijn er plannen om de nanoAVR of de 10x10 van minisdp ook van dirac te voorzien?

Cantodea

Ik corrigeer enkel het sublaag met Dirac, de rest laat ik eigenlijk zoals het is. Dat is eigenlijk de sterkte van het systeem, je past het aan naar je eigen wensen.



Wat ik me wel afvraag, wordt de impuls respons over de volledige bandbreedte aangepast of enkel het door mij ingesteld bereik, in dit geval van 15 tot 50 Hz?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Arend | Homestudio

Citaat van: Cantodea op juni 18, 2014, 14:10:55
Wat ik me wel afvraag, wordt de impuls respons over de volledige bandbreedte aangepast of enkel het door mij ingesteld bereik, in dit geval van 15 tot 50 Hz?
De impulsrespons wordt full range gecorrigeerd, dus onafhankelijk van het door jou ingestelde bereik.