Gids voor het instellen van de subwoofer in je Home Theater

Gestart door garmtz, juli 9, 2004, 11:08:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

leekie

Het blijft een boeiend onderwerp, waar volgens mij de gemiddelde HT-fan nog een hoop van op kan steken.  ::)

Dan doe ik er nog een vraagje bij:  ;D

Ik kreeg onlangs de tip, om via een db-meter en test-dvd e.e.a. af te stellen in mijn set. Kan iemand aangeven of hier nog bepaalde merken en soorten in zijn? UIteraard graag met een NL-handleiding?

Verder vraag ik me af hoe een "strakke" bas moet klinken ???. Tuurlijk, het moet niet gaan boomen, maar hebben jullie enig idee, op welke manier ik mijn laagweergave dan zou kunnen testen? Ik heb eigenlijk geen referentiekader ter vergelijking?

Ennuuhh... deze vraag heb ik volgens mij al eerder gesteld, maar helaas nog geen antwoord van gezien.  :(Worden er naast callibraties van tv's en projectors, ook HT-sets qua geluid geoptimaliseerd door jullie. Met jullie bedoel ik dan de moderators van de site.

ALvast bedankt voor de tips.

Greetz,
CK

BOUBOU

Citaat van: leekie op november 21, 2004, 13:57:37
Het blijft een boeiend onderwerp, waar volgens mij de gemiddelde HT-fan nog een hoop van op kan steken.  ::)

Dan doe ik er nog een vraagje bij:  ;D

Ik kreeg onlangs de tip, om via een db-meter en test-dvd e.e.a. af te stellen in mijn set. Kan iemand aangeven of hier nog bepaalde merken en soorten in zijn? UIteraard graag met een NL-handleiding?

Op de site van ITC boven aan de forum pagina staat onder calibratie tools een " Digital Video Essentials + dB meter"

Citaat
Verder vraag ik me af hoe een "strakke" bas moet klinken ???. Tuurlijk, het moet niet gaan boomen, maar hebben jullie enig idee, op welke manier ik mijn laagweergave dan zou kunnen testen? Ik heb eigenlijk geen referentiekader ter vergelijking?

Een strake bas, is een bas die bv. een knal van een explosie in een film weergeeft, en vervolgens helemaal stil is (dus geen na-geflubber van de woofer.

Citaat
Ennuuhh... deze vraag heb ik volgens mij al eerder gesteld, maar helaas nog geen antwoord van gezien.  :(Worden er naast callibraties van tv's en projectors, ook HT-sets qua geluid geoptimaliseerd door jullie. Met jullie bedoel ik dan de moderators van de site.

ALvast bedankt voor de tips.

Greetz,
CK

Er is een website in de maak waarop je ook een calibratie van je homecinema kunt aanvragen door gecertificeerd personeel.
www.beterbeeldengeluid.nl.
Mocht je haast hebben met de calibratie, of een prijs opgave, dan kun je me ook PM'en voor een email adres  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

GPO

Citaat van: BOUBOU op november 21, 2004, 17:19:46
Een strake bas, is een bas die bv. een knal van een explosie in een film weergeeft, en vervolgens helemaal stil is (dus geen na-geflubber van de woofer.

Het is lastig om in films te spreken over een strakke bas... Of je wel of niet een strakke bas hebt moet je testen met muziek. Helaas ben je dan in meer of mindere mate afhankelijk van de opname-kwaliteit. Ik gebruik zelf altijd een paar muziekstukken waarbij ik tot op redelijk niveau de strakheid van mijn subwoofer kan testen (niet iedereen zal deze muziek overigens hebben  >:D ):

Unleashed -A Life Beyond -> Hele strakke snelle dubbele bas intro
Massive Attack -Angel -> zeer diepgaande gelaagde bas met een brute beat
Metallica -One -> op het moment dat de basdrum begint, dan moet het lekker strak klinken

Ik gebruik van brute death metal om de bas te testen. Daarin komen vaak snelle basdrums in voor en dat moet gewoon strak klinken anders dan is de setup gewoon niet goed.... maar zoals ik al zei niet iedereen heeft die muziek....

groeten

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

BOUBOU

Citaat van: GPO op november 22, 2004, 10:22:37


Het is lastig om in films te spreken over een strakke bas... Of je wel of niet een strakke bas hebt moet je testen met muziek. Helaas ben je dan in meer of mindere mate afhankelijk van de opname-kwaliteit. Ik gebruik zelf altijd een paar muziekstukken waarbij ik tot op redelijk niveau de strakheid van mijn subwoofer kan testen (niet iedereen zal deze muziek overigens hebben  >:D ):


Hier ben ik het niet geheel mee eens  ;)
Neem bv als voorbeeld U-571
De explosies van de diepte bommen.
In de betreffende scene gaan er op een gegeven moment rap achter elkaar dieptebommen af.
Onder een strakke bas versta ik dus dat je alle afzonderlijke explosies goed te horen krijgt, en niet dat bij explosie 2, de woofer nog aan het uitflubberen is van explosie 1.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

leekie

Citaat van: BOUBOU op november 22, 2004, 10:45:07


Hier ben ik het niet geheel mee eens  ;)
Neem bv als voorbeeld U-571
De explosies van de diepte bommen.
In de betreffende scene gaan er op een gegeven moment rap achter elkaar dieptebommen af.
Onder een strakke bas versta ik dus dat je alle afzonderlijke explosies goed te horen krijgt, en niet dat bij explosie 2, de woofer nog aan het uitflubberen is van explosie 1.

MvGr. BOUBOU


Dat ga ik dan snel eens proberen. Kennen jullie nog andere films cq. muziekstukken die de sub aanspreken en op een laat ik maar zeggen geisoleerde manier, dus zonder al te veel andere geluiden?

BTW, weet iemand iets meer te vertellen over de mogelijkheden die op de test-dvd aanwezig zijn, die via de webshop van ITC te verkrijgen is?

Thanks
Mvrgr.

Carlo

BOUBOU

Citaat van: leekie op november 22, 2004, 21:19:16


Dat ga ik dan snel eens proberen. Kennen jullie nog andere films cq. muziekstukken die de sub aanspreken en op een laat ik maar zeggen geisoleerde manier, dus zonder al te veel andere geluiden?

Mischien de aquarium scene in "Finding Nemo"?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

GPO

Citaat van: leekie op november 22, 2004, 21:19:16

Dat ga ik dan snel eens proberen. Kennen jullie nog andere films cq. muziekstukken die de sub aanspreken en op een laat ik maar zeggen geisoleerde manier, dus zonder al te veel andere geluiden?


muziek:

Korn -Blind
Korn -Ball Tongue
Metallica -Blackened
Metallica -Nothing Else Matters
Cypress Hill (alle CD's, gegarandeerd sub-geweld, zeker die laatste CD van hun)
Techno/Trance CD's

film:

LOTR 1 -Balrog scene (zeker als die gaat lopen)
LOTR 2 -Helms Deep scene (met die explosie)
Jurassic Park 1 -TRex scene (met dat glas water en die trillingen .. >:D)

suc6

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Starred

Speakers afstellen met dB-meter is geen probleem (de wijzer blijft keurig tussen -0,5 en +0.5 dB), maar de dB-meter slaat veel meer naar links en naar rechts uit als ik de subwoofer probeer af te stellen met een test-DVD. Dat meter varieert soms tussen de -4 en +4 dB.  Hoe stel je de sub dan alsnog goed af?

Starred

Citaat van: Starred op november 27, 2004, 10:53:39
Speakers afstellen met dB-meter is geen probleem (de wijzer blijft keurig tussen -0,5 en +0.5 dB), maar de dB-meter slaat veel meer naar links en naar rechts uit als ik de subwoofer probeer af te stellen met een test-DVD. Dat meter varieert soms tussen de -4 en +4 dB.  Hoe stel je de sub dan alsnog goed af?

Niemand???

BOUBOU

Citaat van: Starred op december  6, 2004, 00:22:49


Niemand???

Het blijft een beetje een gok, maar volgens mij kun je in zo'n geval het beste het gemiddelde nemen van de waardes die de db meter aan geeft.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

mradem

Ik zie dat dus in de meeste gevallen de fronts op small te zetten het beste uitkomt. Dat zal dan bij mijn Kef Q7 ook wel zo zijn ;D . Ze staan nu op full maar volgende week ga ik is aan de slag met afstellen. Dan krijg ik ook de db meter en dvd binnen. Sub die ik gebruik is een Rel Quake 2.

GerritZ

Citaat van: Starred op november 27, 2004, 10:53:39
Speakers afstellen met dB-meter is geen probleem (de wijzer blijft keurig tussen -0,5 en +0.5 dB), maar de dB-meter slaat veel meer naar links en naar rechts uit als ik de subwoofer probeer af te stellen met een test-DVD. Dat meter varieert soms tussen de -4 en +4 dB.  Hoe stel je de sub dan alsnog goed af?

Heeft met nodes te maken, sub eens verplaatsen of iets verder van de muur.

Gerrit

Arno P


BOUBOU

Citaat van: Arno P op maart 31, 2005, 20:46:33
Misschien een beetje dubbelop...maar wellicht toch handig (under construction)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28280.0

Interessant stukje om te lezen.
Ik ga me er binnenkort eens in verdiepen.
Mijn sub staat namelijk ook nog niet goed  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

kippekop

Arno P > bedankt voor het stukje, ben zelf van plan een nieuwe subwoofer te kopen (wordt waarschijnlijk de wharfedale sw150) en hier heb ik echt iets aan!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

kippekop

Nog even een vraagje, is het aan te raden andere kabel dan de meegeleverde kabel te kopen? Zo ja, welke kabel is dan aan te raden?
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

eazyQ

@ Kippekop, volgens mij wel, meeste bijgeleverde kabels zijn niet van de beste kwaliteit, althans bij gemiddelde sets (en dan niet het gemiddelde van hier op het forum, want ligt volgens mij wel erg hoog  ;D)
Afhankelijk van je setup kun je gaan kijken in diverse prijsklasses, van Oehlbach t/m oneindig duur.

Heb ik zelf nog een vraagje, hoeveel nut heeft nou werkelijk een Y-kabel t.o.v. een conventionele sub kabel?
Volgens de een niets, volgens de ander weinig, in mijn ervaring wel degelijk maar meer bij lagere volumes. Naarmate ik harder speel wordt het hoorbare verschil minder. Volgens Klipsch: "This will provide a significant (6dB) increase in the subwoofer's output level".

Kan het zijn dat dat gewoon per sub verschilt ofzo?

Scarp

En die 6dB increase kan je vervolgens in calibratie weer terug schroeven naar wat het hoort te zijn. Dus schiet je er niets mee op :)

eazyQ

Citaat van: Scarp op april  5, 2005, 14:49:53
En die 6dB increase kan je vervolgens in calibratie weer terug schroeven naar wat het hoort te zijn. Dus schiet je er niets mee op :)
Nee klopt, maar als je, om wat voor reden dan ook, die 6dB extra wilt hebben, is dat toch handig.
Maar ik vroeg me af of dat voor alle sub's het geval was, vandaar eigenlijk de vraag.

Ik heb er zelf wel eentje tussenhangen omdat mijn set ook veel op radio achtergrond draait op 5 channel stereo en dan is dat beetje extra bas best lekker ;)

MarcoV

Citaat van: eazyQ op april  5, 2005, 16:06:46
Nee klopt, maar als je, om wat voor reden dan ook, die 6dB extra wilt hebben, is dat toch handig.
Maar ik vroeg me af of dat voor alle sub's het geval was, vandaar eigenlijk de vraag.

Ik heb er zelf wel eentje tussenhangen omdat mijn set ook veel op radio achtergrond draait op 5 channel stereo en dan is dat beetje extra bas best lekker ;)

wat Scarp al aangeeft, je kunt dan ook gewoon het volume van de sub hoger zetten. Dus die Y-adapter heb je niet perse nodig  ;)

Marco

take5


Ik heb een vraag mbt het opstellen van een subwoofer in een stereo opstelling. Omdat ik een stereoversterker gebruik die niet beschikt over een speciale uitgang voor een subwoofer, en ook geen bass management instellingen heeft, vraag ik me af of het mogelijk is een subwoofer te gaan gebruiken.
In het artikel op hifi.nl les ik dan het volgende over de wijze van aansluiten:

"Indien bij stereo een enkele actieve sub wordt toegepast sluiten we drie draden aan die naar de sub lopen (veelal uitkomend in een speakon plug). Een signaaldraad gaat naar de plus van het linker kanaal. Een tweede signaaldraad gaat naar de plus van het rechterkanaal. Een derde draad gaat naar de min van één van de twee kanalen."

Wat ik me afvraag is het volgende. Mijn speakers (KEF Q55) lopen volgens de website van KEF door tot 40Hz. Wat de feitelijke prestaties zijn weet ik niet. Als ik bijvoorbeeld een sub zou toevoegen met een instelbare kantelfrequentie van 50Hz tot 150Hz, is het dan niet zo (wegens gebrek aan enige vorm van bass management, geen "small/large" keuze voor frontspeakers etc) dat de sub en de speakers, zelfs bij het instellen van de kantelfrequentie op 50Hz een bepaald gedeelte van het geluidsspectrum allebei gaan weergeven?

Ik zag hier in de te koop sectie een mooie subwoofer staan (de Acoustic research Chronos 38) en ik vraag me dus af of deze valt te integreren in mijn huidige stereoset, waarbij de nadruk op natuurgetrouwe weergave van muziek ligt. Iemand een idee?

nomat

jep dat klopt
licht overigens aan de steilheid van de afkapping van de curve bij die kantelfrequentie (50Hz) van de sub
je speaker heeft de specificatie tot 40Hz te gaan, maar dit kan bij -6 of zelfs -12dB zijn, of misschien is de curve hier nog vlak (-0dB)
elk speakermerk doet dit anders; hoe KEF het doet weet ik niet

een kantelfrequentie wil zeggen dat daarboven (of daaronder) per octaaf een aantal dB's minder doorkomen
dus misschien valt het mee in jou geval

in geval van die sub zou ik eerst een uitgebreide luistertest doen met die sub samen met jou spullen in jouw luisterruimte
als er dan geen boem/dreun-piek is op 40-50Hz dan is integreert het geheel goed
Harman/Kardon HK970 + TU970 + HD970 + DVD22 + Canton Ergo RCL (zonder RC module)

tan1415

Perfecte artikel Garmt.

Ik ben eens met je stelling dat een Subwoofer essentieel is voor een HT opstelling. Vroeger dacht ik niet dat het zo belangerijk was...want met een subwoofer is het altijd een kwestie van "ignorance is bliss".
Als je het niet hebt...zal je ook niet weten wat je mist.

Was vandaag een aantal versterkers aan het uitproberen...receivers rond de 1000/1500€
Ik was niet echt onder de indruk van het geluid...ik dacht dat de versterkers die ik op het oog had mijn oude receiver(940 QS) zou overdonderen.

Maar dat gebeurde niet. Er was een kleine subwoofer aangesloten en het was duidelijk dat het niet mee kon met het geweld die uit de versterkers en speakers kwamen.
Eenmaal een juiste sub gekozen en het aangezet, toen merkte je echt een groot verschil.
Verbazingwekkend hoe groot het verschil kan zijn.

IMO als je puur naar HT kijkt...is een subwoofer niet alleen essentieel, maar je kan stellen dat je je speakerset om je subwoofer moet opbouwen.

Puur voor de bioscoop ervaring...kan denk ik een mindere versterker en speakers  met een goede subwoofer een betere bioscoopervaring geven dan high end  speakers en versterker zonder sub.


garmtz

Citaat van: tan1415 op juni 28, 2005, 00:53:13
Perfecte artikel Garmt.

Thanks...!

CitaatIk ben eens met je stelling dat een Subwoofer essentieel is voor een HT opstelling. Vroeger dacht ik niet dat het zo belangerijk was...want met een subwoofer is het altijd een kwestie van "ignorance is bliss".
Als je het niet hebt...zal je ook niet weten wat je mist.

Inderdaad.

CitaatPuur voor de bioscoop ervaring...kan denk ik een mindere versterker en speakers  met een goede subwoofer een betere bioscoopervaring geven dan high end  speakers en versterker zonder sub.

De sub is gewoon heel belangrijk, net als een homogeen geluidsveld (dezelfde speakers rondom!). In die zin kunnen goedkopere sets met allemaal dezelfde speakers ook al mooier zijn dan een high-end setreo-set 'uitgebreid' naar surround met heel andere speakers.

Overigens heb ik sets van > €150.000 enorm horen opknappen met een subwoofer, zelfs in stereo...

Eigget

Tjees... wat weet ik nog weinig van deze materie af  :-\
Beslist informatieve en (zelfs voor een NoOb als ik) duidelijk geschreven artikelen van Garmt en René. Thanx, begrijp nu toch iets meer van de werking en het specifieke nut/doel van een sub-woofer binnen het klankbeeld ;)

*zucht*, ik ben er nog lang niet  ::)
Epson TW200H
Pioneer DV-585A-S
Pioneer VSX-915-S
Focal Sib&Co Pack Cinema  [just a newbie ;)]