Vinyl - Alles over problemen

Gestart door Joris1971, januari 9, 2012, 20:47:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

clockwork

Ga ik proberen Heren! Dank voor de tips.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Deleted Member 2

Citaat van: scrutinizer op december 20, 2014, 21:24:39
is misschien ook een optie.......maar op den duur ben je "úitgedraaid"!  ::)

Ik zou er dan iig voor kiezen het spindle + lager te cleanen en te voorzien van nieuwe olie. ;)

Dat zeker, maar ik betwijfel dat het lager de oorzaak is. Dat is bij normaal gebruik en voorzien van voldoende olie (dus ook in het depot een laagje van een paar mm) practisch onverslijtbaar.

Gr
Henk

scrutinizer

#127
Citaat van: Onder013 op december 20, 2014, 21:40:15
Dat zeker, maar ik betwijfel dat het lager de oorzaak is. Dat is bij normaal gebruik en voorzien van voldoende olie (dus ook in het depot een laagje van een paar mm) practisch onverslijtbaar.

Gr
Henk

Het geluid moet je ook zelf horen om hier een uitsluitend oordeel over te kunnen geven, Henk.
Maar ik sluit het niet uit als het reservoir droog of laag staat zodat de olie niet meer langs de spindle/lagerwand omhoog getransporteerd wordt.
Bij voldoende olie, verzorgt dit een filmlaagje tussen spindle en lagerhuis, waardoor contactgeluiden geminimaliseerd worden.

@ clockwork
Check even of het niveau hoog genoeg staat en de olie enigszins transparant is.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Clockwork ....Wat zijn je bevindingen?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Tja....Jij vraagt , wij antwoorden.
Ik vraag, jij ........
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

clockwork

Ja, sorry. Het was een beetje druk de afgelopen dagen.  :blush:

Naar aanleiding van jullie adviezen heb ik even goed naar het asje gekeken. De olie is goed en voldoende. Ik weet alleen niet zeker of hij echt helemaal recht is. Ik ben de tweede eigenaar en ik weet dus niet zeker of er altijd wel even zorgvuldig mee is omgegaan.

Daarnaast heb ik de vering nog weer wat beter afgesteld en het lijkt nu iets beter te zijn, maar nog niet helemaal verholpen.

Ik denk dat ik het asje een keer meeneem naar een dealer (in Alkmaar?) om het te laten checken.

In elk geval beiden hartelijk dank voor het advies. Ik wilde al gaan klooien met het element. Maar goed dat ik eerste de experts heb geraadpleegd.  ;D
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

scrutinizer

#131
Citaat van: clockwork op december 23, 2014, 13:52:05
Ja, sorry. Het was een beetje druk de afgelopen dagen.  :blush:

Naar aanleiding van jullie adviezen heb ik even goed naar het asje gekeken. De olie is goed en voldoende. Ik weet alleen niet zeker of hij echt helemaal recht is. Ik ben de tweede eigenaar en ik weet dus niet zeker of er altijd wel even zorgvuldig mee is omgegaan.

Daarnaast heb ik de vering nog weer wat beter afgesteld en het lijkt nu iets beter te zijn, maar nog niet helemaal verholpen.

Ik denk dat ik het asje een keer meeneem naar een dealer (in Alkmaar?) om het te laten checken.

In elk geval beiden hartelijk dank voor het advies. Ik wilde al gaan klooien met het element. Maar goed dat ik eerste de experts heb geraadpleegd.  ;D
Mijn plezier!!

jammer dat je het gevoel hebt dat er mss minder subtiel is omgegaan met je tafel door de eerste eigenaar/dealer.

Toch zit me het niet lekker .... zo na jou visuele check van spindleas en olie niveau.

Zou je mij, (als je daar zin hebt) wanneer je zonder snaar zowel met de motor uit als opgestart, met het element op een plaat, volume op nominaal niveau open, kunnen vertellen wat je hoort wanneer je het plateau, met de hand, langzaam in de 'juiste' draairichting beweegt?

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Deleted Member 2

Citaat van: scrutinizer op december 23, 2014, 14:15:25
Mijn plezier!!

jammer dat je het gevoel hebt dat er mss minder subtiel is omgegaan met je tafel door de eerste eigenaar/dealer.

Toch zit me het niet lekker .... zo na jou visuele check van spindleas en olie niveau.

Zou je mij, (als je daar zin hebt) wanneer je zonder de motor te starten, met het element op een plaat, volume op nominaal niveau open, kunnen vertellen wat je hoort wanneer je het plateau, met de hand, langzaam in de 'juiste' draairichting beweegt?

Aanvullend:
-hoe lang draait het plateau als je het een zetje geeft met de snaar niet op de motor- pulley?
-hoor je iets als het plateau draait?
-en wat hoor je als je een stethoscoop bij de hand hebt
-wat hoor je als je de motor zonder snaar laat draaien?
-snaar er op en hoor je verschil?

Succes
Henk     

clockwork

Ga ik zo snel mogelijk even proberen heren!
Wat zou ik daarmee kunnen constateren /uitsluiten?

Zou het ook nog aan de afstelling van de drie veren kunnen liggen?
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Deleted Member 2

Citaat van: clockwork op december 23, 2014, 16:17:45
Ga ik zo snel mogelijk even proberen heren!
Wat zou ik daarmee kunnen constateren /uitsluiten?

Zou het ook nog aan de afstelling van de drie veren kunnen liggen?

je stelt dan vast dat of een van de elementen van de aandrijving de oorzaak is. Hoor je bij geen enkel testje een vreemd geluid en draait het plateau zonder snaar een redelijk tijdje, is de oorzaak iets anders.
Een onjuiste afstelling van de veren zal geen invloed hebben op bijgeluiden van de aandrijving (maar uiteraard wel op de sound).

Gr
Henk

Rowdy

#135
Heb je een Pro-Ject platenspeler zoals de b.v. de Perspective of 6.9? Mijn Perspective heeft een staafje die in een siliconenbadje wordt gestoken. Als ik het staafje niet diep genoeg insteekt raakt het de onderkant van het plateau.

clockwork

Citaat van: Rowdy op december 23, 2014, 16:52:42
Heb je een Pro-Ject platenspeler zoals de b.v. de Perspective of 6.9? Mijn Perspective heeft een staafje die in een siliconenbadje wordt gestoken. Als ik het staafje niet diep genoeg insteekt raakt het de onderkant van het plateau.

Nee ik heb hier een Michell Gyrodec. De schijf hangt hier volledig vrij op zijn as. Dus dat kan het niet zijn.

@henk: oké, dat zal dan even proberen.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

scrutinizer

#137
Met de test die ik voorstelde dacht ik eigenlijk aan een oorzaak van andere aard en niet vanuit de aandrijving/lagering, Henk.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Deleted Member 2

Citaat van: scrutinizer op december 23, 2014, 21:24:45
Met de test die ik voorstelde dacht ik eigenlijk aan een oorzaak van andere aard en niet vanuit de aandrijving/lagering, Henk.

Klopt. Daarom heb ik jouw testje aangevuld met een testje voor de aandrijving. ;)

Gr
Henk

Broem

Vandaag bij een kennis in een Clearaudio Emotion draaitafel een Ortofon MC element ingebouwd. Prima gegaan en klinkt als een klok. Echter de hoogte van het element is anders (hoger) dan het originele Clearaudio element wat erin zat. Nu gaat de armlift niet hoog genoeg waardoor de naald de plaat raakt terwijl de lift omhoog staat. Uiteraard staat de arm helemaal recht op de plaat. Even opgelost door iets boven de armlift steun te plakken van de armlift waardoor hij 3 MM hoger komt. Dat is net genoeg. Ik kon echter niet zien op welke manier de lift wat hoger afgesteld kan worden. Er zit wel een inbus aan de zijkant maar dat lijkt mij niet de manier om de lift hoger te krijgen. Ook op internet niets gevonden. Iemand ervaring met dit probleem?
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

scrutinizer

Je kunt d.m.v. deze inbus, aan de zijkant, iets los te zetten de armlift cilinder omhoog en omlaag bewegen. Fixeren op gewenste hoogte ....and Bob your uncle ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Broem

Aha Scrutinizer, dus toch. Durfde het zonder deze wetenschap niet aan om daar aan te draaien. Gaat goedkomen. Bedankt maar weer.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

scrutinizer

Citaat van: Broem op januari 14, 2015, 22:00:01
Aha Scrutinizer, dus toch. Durfde het zonder deze wetenschap niet aan om daar aan te draaien. Gaat goedkomen. Bedankt maar weer.
Succes!! ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Deleted Member 2

Citaat van: Broem op januari 14, 2015, 22:00:01
Aha Scrutinizer, dus toch. Durfde het zonder deze wetenschap niet aan om daar aan te draaien. Gaat goedkomen. Bedankt maar weer.

Maar........Is de vta van de arm nu wel correct afgesteld? Dus is het vlak van het element waarmee het contact maakt met de elementhouder van de arm evenwijdig met het oppervlak van de lp die op het plateau ligt?
Oftewel staat de stylus in de juiste hoek indien deze op de lp staat?

Broem

Citaat van: Onder013 op januari 14, 2015, 22:38:19
Maar........Is de vta van de arm nu wel correct afgesteld? Dus is het vlak van het element waarmee het contact maakt met de elementhouder van de arm evenwijdig met het oppervlak van de lp die op het plateau ligt?
Oftewel staat de stylus in de juiste hoek indien deze op de lp staat?

Jazeker, die staat goed. Als je de arm hoger zet om deze (met de naald op de plaat) helemaal evenwijdig te krijgen stijgt de armlift evenredig mee. Die zit tenslotte vast aan de arm. Enkel omdat het element hoger is als het origineel maakte hij contact met de plaat terwijl de lift Omhoog stond. Bedankt.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Deleted Member 2

Citaat van: Broem op januari 15, 2015, 13:20:35
Jazeker, die staat goed. Als je de arm hoger zet om deze (met de naald op de plaat) helemaal evenwijdig te krijgen stijgt de armlift evenredig mee. Die zit tenslotte vast aan de arm. Enkel omdat het element hoger is als het origineel maakte hij contact met de plaat terwijl de lift Omhoog stond. Bedankt.

Prima. Het was "in geval dat". ;)

scrutinizer

#146
Citaat van: Onder013 op januari 14, 2015, 22:38:19
Maar........Is de vta van de arm nu wel correct afgesteld? Dus is het vlak van het element waarmee het contact maakt met de elementhouder van de arm evenwijdig met het oppervlak van de lp die op het plateau ligt?
Oftewel staat de stylus in de juiste hoek indien deze op de lp staat?


Citaat van: Broem op januari 14, 2015, 19:59:35
Vandaag bij een kennis in een Clearaudio Emotion draaitafel een Ortofon MC element ingebouwd. Prima gegaan en klinkt als een klok. Echter de hoogte van het element is anders (hoger) dan het originele Clearaudio element wat erin zat. Nu gaat de armlift niet hoog genoeg waardoor de naald de plaat raakt terwijl de lift omhoog staat. Uiteraard staat de arm helemaal recht op de plaat. Even opgelost door iets boven de armlift steun te plakken van de armlift waardoor hij 3 MM hoger komt. Dat is net genoeg. Ik kon echter niet zien op welke manier de lift wat hoger afgesteld kan worden. Er zit wel een inbus aan de zijkant maar dat lijkt mij niet de manier om de lift hoger te krijgen. Ook op internet niets gevonden. Iemand ervaring met dit probleem?

;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Deleted Member 2

Citaat van: scrutinizer op januari 15, 2015, 15:19:46
;)

Quote from: Onder013 on Yesterday at 22:38:19
Maar........Is de vta van de arm nu wel correct afgesteld? Dus is het vlak van het element waarmee het contact maakt met de elementhouder van de arm evenwijdig met het oppervlak van de lp die op het plateau ligt?
Oftewel staat de stylus in de juiste hoek indien deze op de lp staat?

;)


Broem

Citaat van: Onder013 op januari 15, 2015, 15:44:09
Quote from: Onder013 on Yesterday at 22:38:19
Maar........Is de vta van de arm nu wel correct afgesteld? Dus is het vlak van het element waarmee het contact maakt met de elementhouder van de arm evenwijdig met het oppervlak van de lp die op het plateau ligt?
Oftewel staat de stylus in de juiste hoek indien deze op de lp staat?

;)

Kaarsrecht. Vervolgens element met de protractor afgesteld, nogmaals alles gecontroleerd. Zit er perfect op. Komt helemaal goed.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

weirdorob

Geachte forumgenoten van het ene op andere moment is er 1 kanaal van mijn trigon Vanguard 2 phono versterker uitgevallen ben niet echt een technicus maar hier misschien iemand die tips kan geven waar het probleem kan zitten of een goed bedrijf voor reparatie??
infinity kappa 100. infinity kappa center b. infinity kappa 90. infinity kappa 70 . sony bdp s-770. optoma hd33. mede8er. samsung le46a786.emotiva xpa-2 emotiva xpa-5 emotiva umc-1 emotiva erc-1 svs pb-13ultra. Acoustic solid small.