Vinyl - Alles over problemen

Gestart door Joris1971, januari 9, 2012, 20:47:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robiwan

Citaat van: hans. op november  7, 2016, 20:44:12
Ik heb problemen met de "s" klanken van mijn goldring 2200 element.
Kan eea te maken hebben met de vta?
Het draaiplateau staat mooi waterpas, de bovenkant van het element moet toch ook waterpas zijn als de naald op de plaat staat?

Sommige elementen prefereren een wat meer positieve of negatieve VTA, uitproberen dus. Sibilance is helaas een veel voorkomend probleem met elementen. De Goldring's hebben een opslingering in het hoog, dus klinken nogal helder in dat gebied. De schroefjes van het element wat losser of vaster kan ook nog wat uitmaken. Is het element goed uitgelijnd? 
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

HJ

Element is vrijwel nieuw en draaitafel ook. Het element was goed uitgelijnd maar ik heb zelf nog eea geschoven om te kijken of dat uitmaakte met het slissen maar het blijft eigenlijk in alle standen irritant aanwezig.
Ook heb ik de naalddruk verhoogd en verlaagd. Ik heb het idee dat met hoge druk (3gr) het iets beter is maar de voorgeschreven druk is maar 1.8gr....

Er is dus duidelijk verschil in vta, ik schat dat de arm achter zomaar 10mm omhoog kan, dan is het element (bovenzijde) pas gelijk met de plaat. Dat lijkt me wel erg veel?

Robiwan

Citaat van: hans. op november  7, 2016, 22:12:02
Element is vrijwel nieuw en draaitafel ook. Het element was goed uitgelijnd maar ik heb zelf nog eea geschoven om te kijken of dat uitmaakte met het slissen maar het blijft eigenlijk in alle standen irritant aanwezig.
Ook heb ik de naalddruk verhoogd en verlaagd. Ik heb het idee dat met hoge druk (3gr) het iets beter is maar de voorgeschreven druk is maar 1.8gr....

Er is dus duidelijk verschil in vta, ik schat dat de arm achter zomaar 10mm omhoog kan, dan is het element (bovenzijde) pas gelijk met de plaat. Dat lijkt me wel erg veel?

wellicht is het element niet helemaal oke. Welke apparatuur gebruik je verder?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

HJ

#178
Citaat van: Robiwan op november  8, 2016, 17:38:27
wellicht is het element niet helemaal oke. Welke apparatuur gebruik je verder?
Het element is vrijwel nieuw. De draaitafel is een edwards audio tt1, ook vrijwel nieuw. Kharma speakers en buizen amps of klasse D amps. Phono stage is de goedkoopste van cambridge.
Ik heb de arm achter 6mm oid opgehoogd, het lijkt beter te zijn. Iig is bovenzijde cartridge nu gelijk met de plaat, scheelt aanzienlijk.

Hoe lang moet een element eigenlijk inspelen?

Zijn er ook platen waar de "s" sowiso slist, slechte opname oid?

HJ

Inmiddels opgelost, de EA incl goldring is ingeruild voor een project met bronze element.
Speelt nu geweldig maar ik ben wat gevoelig voor de "s" klanken denk ik. Helaas zit dat dus in sommige opnames zo blijkt.
Meteen ook de phono pre vervangen, ook dat is een flinke stap vooruit.[emoji1]

VlisChris

Het stoort me nu al 5 jaar dat de topictitel alleen maar aangeeft "Alles over problemen" ;)
Dus ik heb nu eindelijk de titel iets aangepast. Of die de lading compleet dekt? Ik denk van wel. En anders stuurt iemand me vast een corrigerende pm ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Robiwan

Citaat van: hans. op januari  2, 2017, 19:14:59
Inmiddels opgelost, de EA incl goldring is ingeruild voor een project met bronze element.
Speelt nu geweldig maar ik ben wat gevoelig voor de "s" klanken denk ik. Helaas zit dat dus in sommige opnames zo blijkt.
Meteen ook de phono pre vervangen, ook dat is een flinke stap vooruit.[emoji1]

Dat sss-ss (sibilance) is en blijft storend, is ook met dure draaitafels/elementen.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

HJ

Citaat van: Robiwan op januari  2, 2017, 20:40:09
Dat sss-ss (sibilance) is en blijft storend, is ook met dure draaitafels/elementen.
Ben je mooi op tijd mee 😆
Ik ben er inmiddels wel achter maar heb ook een mooie draaitafel[emoji41]
Ik moet wel zeggen dat het slissen nu veel minder is.

advr

Leuke post. Gelukkig helemaal geen problemen :-)

Verstuurd vanaf mijn S7 edge met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

addesmo

Citaat van: Robiwan op januari  2, 2017, 20:40:09
Dat sss-ss (sibilance) is en blijft storend, is ook met dure draaitafels/elementen.

Helemaal maar dan ook totaal GEEN last van. Dus waar baseer je dit op?

HJ

Beetje vreemde vraag heb ik....
Het afstellen van de antiskate gebeurt, of dezelfde waarde van de naalddruk of met een test plaat.
Nu heb ik een lp van joan armatrading:



Deze lp heeft op de B kant geen groeven.  Gewoon glad vinyl dus.
Is hiermee de antiskate ook af te stellen?
Naald in het midden en draaien, of denk ik te makkelijk?

Cyreg

Juist groeven zorgen voor 'n tegendruk/kracht, dus niet heel precies; waarschijnlijk wel in de buurt.
Er zijn test-LP's met tracking groeven voor beste naaldkracht en zijdruk compensatie(antiskate)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Robiwan

Citaat van: hans. op maart 10, 2017, 09:26:57
Beetje vreemde vraag heb ik....
Het afstellen van de antiskate gebeurt, of dezelfde waarde van de naalddruk of met een test plaat.
Nu heb ik een lp van joan armatrading:



Deze lp heeft op de B kant geen groeven.  Gewoon glad vinyl dus.
Is hiermee de antiskate ook af te stellen?
Naald in het midden en draaien, of denk ik te makkelijk?

niet geschikt dan stel je de antiskating veels te "zuinig" af. Zet deze eerst gelijk aan de naaldkracht en ga dan luisteren wat er gebeurt met  een beetje meer of minder tegenkracht. Let op stabiliteit van het stereobeeld. Als het element geen mankementen vertoont, mag de kanaalbalans niet naar links of rechts trekken maar het moet mooi als een "bubble" in de ruimte klinken. En als je vervorming hoort dan zeker wat meer tegenkracht. Proberen dus!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

HJ

Ok bedankt voor de tips!  Ik dacht, eindelijk een plaat zonder groeven [emoji4]
Mijn project heeft maar 3 standjes dus veel keus heb ik niet.

Ik had gisteren vervorming en ban alles geprobeerd. Uiteindelijk de naald schoongemaakt met dat kleine flesje cleaner en weh was de vervorming! Best vreemd want aan de naald was zo op het oog niets te zien.
Mooie hobby[emoji41]

Robiwan

Citaat van: hans. op maart 11, 2017, 08:34:01
Ok bedankt voor de tips!  Ik dacht, eindelijk een plaat zonder groeven [emoji4]
Mijn project heeft maar 3 standjes dus veel keus heb ik niet.

Ik had gisteren vervorming en ban alles geprobeerd. Uiteindelijk de naald schoongemaakt met dat kleine flesje cleaner en weh was de vervorming! Best vreemd want aan de naald was zo op het oog niets te zien.
Mooie hobby[emoji41]

zeer regelmatig de naald schoonmaken is mijn ervaring! Hoe klinkt het met het touwtje op het 1e gleufje?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

HJ

Citaat van: Robiwan op maart 11, 2017, 08:42:31
zeer regelmatig de naald schoonmaken is mijn ervaring! Hoe klinkt het met het touwtje op het 1e gleufje?
Nog niet geprobeerd [emoji4]
Ik probeer wel met verschillende naalddruk zoals je ergens al schreef maar ik hoor niet 123 grote verschillen.  Ik heb het geduld en de tijd niet denk ik.
Maar nu is mn armliftje stuk en ik wacht al weken op vervanging. Tot die tijd doe ik rustig aan wat dit betreft.

Robiwan

Citaat van: hans. op maart 11, 2017, 08:47:31
Nog niet geprobeerd [emoji4]
Ik probeer wel met verschillende naalddruk zoals je ergens al schreef maar ik hoor niet 123 grote verschillen.  Ik heb het geduld en de tijd niet denk ik.
Maar nu is mn armliftje stuk en ik wacht al weken op vervanging. Tot die tijd doe ik rustig aan wat dit betreft.

Had je maar een degelijke Audio Technica moeten kopen :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

addesmo

Bewezen degelijkheid na.......1 maand  :worship:

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

HJ

Citaat van: addesmo op maart 11, 2017, 10:13:54
Bewezen degelijkheid na.......1 maand  :worship:
Waar haal je dat vandaan?

addesmo

#195
De vraag is dus....hoelang heeft Robiwan die AT eigenlijk? ;)

Robiwan

Citaat van: addesmo op maart 11, 2017, 16:51:10
De vraag is dus....hoelang heeft Robiwan die AT eigenlijk? ;)

sinds 27 januari ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

HJ

Citaat van: addesmo op maart 11, 2017, 16:51:10
De vraag is dus....hoelang heeft Robiwan die AT eigenlijk? ;)
Ah, ik begreep je verkeerd. [emoji4]
Ik kocht de project mede voor zn uiterlijk [emoji4] [emoji1]

Robiwan

Citaat van: hans. op maart 11, 2017, 18:30:59
Ah, ik begreep je verkeerd. [emoji4]
Ik kocht de project mede voor zn uiterlijk [emoji4] [emoji1]

wat wil je daar mee zeggen? :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

HJ

Citaat van: Robiwan op maart 11, 2017, 18:34:05
wat wil je daar mee zeggen? :D
Waar hoop je op? [emoji4]
Ik bedoel dat ik niet eerst geluisterd heb [emoji6]