Stille PC

Gestart door RuudG, mei 1, 2003, 21:59:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RuudG

Hoi allemaal,

In mijn speurtocht naar een stille PC, gebouwd rond een Intel P4 2.4 Ghz heb ik uiteindelijk gekozen voor de volgende erg stille componenten. Resultaat de stilste PC die ik ooit gehoord heb en ik ben erruuggg kritisch in die dingen.

Voeding:
Nexus NX-3000 (300Watt). Nederlands fabrikaat en de stilste voeding die ik ooit gehoord heb. De diverse enthousiaste reviews hebben nu eens niet gelogen. Tevens is de voeding knap stabiel onder belasting.

CPU koeler:
De allernieuwste Zalman koeler, de CNPS7000-ALCU. Deze heeft weer redelijk normale afmetingen na alle voorgaande bizarre experimenten van Zalman en koelt nog beter ook als zijn voorgangers. Ennuh, erruuug stil.

Er is ook een volledig koperen uitvoering, de Zalman CNPS7000-CU, maar die is bijna twee keer zo zwaar (meer dan 700 gram) en dat is niet zo fijn aangezien Intel aanbeveelt het gewicht van de koeler niet boven de 450 gram uit te laten komen.
Tevens is de koeling performance niet of nauwelijks beter dan die van de ALCU uitvoering.

Hard disk:
De onvolprezen Seagate Barracuda IV.

Videokaart:
De passieve (dus fanloze) Zalman koeler ZM80A-HP voor mijn Radeon 9500 is erg stil :D

Grappig genoeg heb ik geen casefan nodig. De CPU temp komt bij rustig gebruik zelden boven de 31/32 graden (bij ongeveer 1400 toeren van de fan) en de casetemp komt nooit boven de 35/36 graden. Geef ik de boel wat meer op zijn donder, bv. door wat HD demo clips te draaien dan stijgen beide temps een graad of vijf/zes.

De casetemp is verhoudingswijze wat aan de hoge kant. Ik vermoed door de hitteuitstraling van de fanless Zalman videokaart koeler, maar is eigenlijk geen probleem. Mocht bij grote belasting de casetemp toch te hoog worden, kan ik altijd nog een stille casefan installeren, maar zoals gezegd zie ik daar momenteel geen noodzaak toe.

Groeten,

Ruud



MrPink

Goede info! Die Zalman koelers zijn dus goed. :)

Groetjes,
Oscar

Robbo

Hoi,

Ik draai al tijden met de CPU temp op plusminus 41 graden.   Gaat prima.


Rob

Robert

#3
Oké, dan wil ik ook ff showen met mijn CPU temp ;D

Normaal gebruik (2D, etc.): 65 graden
Zwaar gebruik (3D, MPEG encoding, etc.): 75 graden

Word ook tijd voor zo'n Zalman coolertje, denk ik ;D


MvrGr.
Robert

RuudG

CitaatOké, dan wil ik ook ff showen met mijn CPU temp
LOL

Maar 65 graden is wel erg veel bij normaal gebruik. Wat voor CPU heb je?

Groeten,

Ruud

Robbo

Als een Intel te warm wordt schakelt die zichzelf uit.    Een AMD daarintegen:

http://www.pixeltwisters.com/infosource-cpuburn.html



;D
Rob

Robert

#6
Citaat van: RuudG op mei  2, 2003, 21:23:23Maar 65 graden is wel erg veel bij normaal gebruik. Wat voor CPU heb je?

Groeten,

Ruud

Intel Pentium 4 2.2 Ghz (boxed version, dus met Intel cooler ;)). Met PC Alert 4 (van mijn MSI moederbord) is het wat minder, 58-59 graden. Met PC Alert 3 was het de bovengenoemde 65 graden.


MvrGr.
Robert

RuudG

Hoi Robert,

Weet je zeker dat de cooler goed werkt? Want een idle temp van rond de zestig graden lijkt me wel heel erg hoog. Ik kom met een P4 2,4 Ghz op 31 graden uit in idle, dus jouw CPU temp is twee keer zo hoog?? Lijkt me niet gezond klinken. Ik zou verwachten dat je bij niet al te goede koeling en een zware last pas rond de 60 graden uit zou komen.

Groeten,

Ruud


Robert

#8
Cooler werkt goed, is schoongemaakt en nagekeken bij de check-up in februari.

Ik vraag mij af hoe jij je CPU zo koel houdt, want ik kan er niet bij dat met een Zalman CPU cooler en VGA Heatpipe de boel zo goed gekoeld wordt (en ook nog stil is).
Volgens Frank D. zit er ook verschil in de temperatuurmetingen per moederbord van max. 20%.

Misschien komt het ook door mijn Geforce 4 Titanium 4600, die kan in de kast de boel lekker opwarmen ;). Misschien is MSI PC Alert 3/4 sowieso gevoeliger bij temperatuurmetingen dan andere?

Waar check jij je temp. mee?


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Hi,

Op MSI mainboards valt de meting inderdaad hoger uit dan bv Gigabyte (vraag me niet waarom).

Mijn PIV2.6 533 komt op gemiddeld 70 graden uit.
Een PIV3.06 met HT aan komt op 85 graden uit, daar ga ik trouwens wel aan werken want na 4 uur film kijken kwam hij op 98 graden  ::), maar deze desktop is eigenlijk niet geschikt voor dat gebruik.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

Citaat van: Robert op mei  4, 2003, 02:41:45
Ik vraag mij af hoe jij je CPU zo koel houdt, want ik kan er niet bij dat met een Zalman CPU cooler en VGA Heatpipe de boel zo goed gekoeld wordt (en ook nog stil is).
Waar check jij je temp. mee?
Ik heb een Aopen AX4PE Max en gebruik het meegeleverde monitor- en fanmanagement programma SilentTek van Aopen. Motherboard Monitor (MBM 5) gaf me overigens een CPU temp die ietsjes hoger lag, maar gaf een casetemp van 127 graden, dus dat was niet echt betrouwbaar.

De CPU koeler is mede zo stil omdat de fan maar 1400 toeren maakt. Zo heb ik de meegeleverde fanmate ingesteld.

Maar ik begrijp het niet goed. Een P4 heeft een ingebouwde termische beveiliging die de boel vertraagd dan wel afsluit boven een bepaalde temp (70 graden of daaromtrent meen ik me te herinneren). Als jullie hogere temps meten, moet dat toch betekenen dat de metingen onbetrouwbaar zijn?

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

Hi,

In mijn eerste situatie vertraagde mijn systeem ook enorm, HD clips wilde niet eens meer afspelen.

Ik gebruik nu een tower op zijn kant (net wat meer ruimte).
Een Zalman CNPS5700D-CU
€ 39,95

2x Antec smart coolers € 19,00
1x Antec 400W voeding met 2 coolers € 99,00

En dit alles resulteert in een behoorlijk stille kast en een betaalbaar bedrag (ITC prijzen trouwens  ;)).

Hiervoor gebruikte ik een desktop zonder extra coolers en die maakte ruim 2x zoveel lawaai.

Kast temperatuur blijft nu onder de 30 graden (was 73) en de CPU blijft onder de 65 (was 98).

MvrGr.
Frank

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

daroot

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  4, 2003, 12:18:34
Hi,

Op MSI mainboards valt de meting inderdaad hoger uit dan bv Gigabyte (vraag me niet waarom).

Mijn PIV2.6 533 komt op gemiddeld 70 graden uit.
Een PIV3.06 met HT aan komt op 85 graden uit, daar ga ik trouwens wel aan werken want na 4 uur film kijken kwam hij op 98 graden  ::), maar deze desktop is eigenlijk niet geschikt voor dat gebruik.

MvrGr.
Frank
Als je processor op die temperaturen komt, heb je óf een kapotte fan ergens, óf je kunt geen computers bouwen. Mijn Athlon 1400 komt met uitgeschakelde fan nog niet op die temperaturen...

J.A.F._Doorhof

Hi,

En welkom op ons forum.
PC's bouwen kan ik wel bouwen, trust me (als je alle PC's nog moest bouwen die ik gebouwd heb ;D).

Het probleem ligt echter bij de fan van Intel en de meting van het MSI board.

De temp update van MSI bracht de temperatuur al 15% terug, en ondertussen met de zalmann cooling komt de CPU niet meer boven de 65 graden.
Zet je de Intel cooler weer terug springt hij direct naar 79 graden.
Simpele conclusie de intel cooler is een stuk minder efficient, in de winkel verkopen we nu dan ook de PIV 3.06's met het dringende advies om een Zalmann cooler te monteren.

Voor jou informatie, een PIV 2.8 komt bij de MSI meting niet boven de 75 graden uit (voor de flash) zodra je echter een 3.06 plaatste sprong de aan temperatuur direct naar 85 graden en na een half uurtje naar 98 graden. De PC gaf echter GEEN problemen en liep ook niet vast of trager, het moet dus en een fout in de bios meting geweest zijn en de minder efficiente cooler van Intel.

Het inzetten van de ronde IDE kabels bracht ook nog een verbetering van 5 graden voor de kast temperatuur.

Totale kast temperatuur is ondertussen naar 40 graden en CPU naar 65 graden. Dit is in de meest ONGUNSTIGE situatie namelijk in een afgesloten kast met alleen (op dit moment) een rooster aan de boven kant van de kast en in het midden, er komt nog een rooster achter de voeding.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Hmmm,

Mijn MSI + Athlon XP 1800+ komt ook niet boven de 45 uit met Zalman flower...

MarcoV

Op mijn MSI bord in een Thermaltake Xaser kast (dus met 5 kastfans  ;D) kom ik op 53 graden voor een Xp2000+. Dat is wel met een standaard Coolermaster CPU koeler...Zou zo'n Zalman zoveel verschil maken?

SiR-ROUND

Ehhh, trouwens niet helemaal volledig geweest...

In een Antec serverkast met twee casefans boven de CPU zeg maar. Ze draaien wel geluidsloos op halve snelheid (in serie)...

Dit + de afzuiging van de voeding helpt natuurlijk enorm om de stijgende warme lucht af te voeren.

Of de Zalman het beste koelt weet ik niet, ze worden wel door overclockers gebruikt, maar het gaat mij er vooral om dat hij stil is...

J.A.F._Doorhof

Hi,

De Zalman scheelt echt enorm.
We hebben even een Spire geprobeerd, en deze koelde al een een stuk beter dan de Intel op de 3.06Ghz maar de zalman bracht hem verder naar beneden.

Voor de goede orde, de 3.06Ghz is een 533Mhz CPU met Hyperthreading die dingen worden gewoon heet, dit mag je niet vergelijken met een 2000+ of een PIV 2.4Ghz.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Wow, dat lijkt me ook...

Ik ben nog in de veronderstelling dat mijn "nieuwe pc" nog up to date is...

;D

crazyman

Hi ,

In het boekie van de ZM80A-HP staat, dat beide zijdes (koelplaten) even warm moeten zijn.
Zo niet, dat je dan iets niet goed gemonteerd hebt...

Nu is bij mij de bovenzijde (koelplaat die op de Nvidia zit) koeler dan de onderzijde.

Maar aan de bovenzijde waait een aardig briesje, komt door de al aanwezige Zalman flower met 8cm fan + de 2 case fans. Aan de onderzijde daarentegen, de kant van de PCI sloten, daar is zeker niet zo'n goede lucht circulatie ...
Ook het verwijderen van enkele PCI brackets lijkt mij niks ivm valse lucht aanzuiging.
Het is overigens niet zo dat die onderste koelplaat zo warm wordt dat ik hem niet meer kan aanraken ...

Ofwel dat beide kanten van je heatpipe koelplaten een gelijke temp behoren te hebben vind ik dus nogal discutabel !

mzzl, Remco





Spank  your own monkey all you want, but leave your hands off of mine !
(Beavis & Butthead)
Mijn DVD Shit

J.A.F._Doorhof

Heb je gelijk in.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Ja, lijkt me ook sterk... Vooral omdat de onderzijde(GPU zijde) in een towerbehuizing gewoon wat warmer zal worden neem ik aan...

Ik ga overigens zo thermische lijm halen voor het 7200/Zalman 50 projektje...

;D