de bouw van ruuds room

Gestart door ruud2, januari 12, 2008, 13:07:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ruud2

Citaat van: Martin!!! op augustus 24, 2013, 20:20:53
Ik heb de 45mm (2E 35) van deze:

http://www.fermacell.nl/nl/content/estrich_vloerelementen.php

in mijn appartement gebruikt en ik moet zeggen de benedenbuurvrouw is er blij mee  :pompom:
Citaat van: wilger op augustus 24, 2013, 19:10:51
Misschien effe bij Knauf kijken!
http://www.knaufinsulation.nl/content/vloerplaat-acoustic-floor-slab-steenwol
groetenWilly

Willy , Martin bedankt voor de input.
Ik zal eea. eens gaan doorspitten

Citaat van: morca op augustus 24, 2013, 18:38:32


Mooie ruimte en geweldige speakers  :thumbs-up:

thanks,  wacht maar tot alles af is..

Citaat van: ArjanR1 op augustus 24, 2013, 10:59:02
Heb geen verstand van vloeren helaas.
Je bent iig wel erg goed bezig!

Ben benieuwd naar de vorderingen :)

Doe het binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk , maar de basis moet gewoon kloppen
voortgang ....even wachten op materialen nu , geeft niet andere zaken in en rond huis(houden) vragen ook aandacht en eigenlijk vind ik al die rommel wel even leuk, trek de deur dicht en je ziet er niets meer van.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#76
het wachten was op de "o zo speciale" rockwool soundmaxx , zojuist 4 balen afgehaald....
speciaal , ook de afmetingen 100x60 cm ipv. de normale 120x60, passen daarmee wel met alle gemak in de mpv
ik kan weer verder, nou ja zaterdag pas.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

R

Topic weer gevonden, gaaf zeg! Succes ermee.

ruud2

#78
Citaat van: R op september  5, 2013, 23:58:44
Topic weer gevonden, gaaf zeg! Succes ermee.

hoezo,was je het kwijt :(    heeft er toch nog altijd gestaan... ;D , maar dit topic duurt al wel  (te) lang 


voortgang vandaag...een zijde de soundmaxx aangebracht... :pompom:
Er komt een lichtpuntje in de lange tunnel..... :coffee: nee biertje... :yawnee:
Als je boven op de (nog) zolder staat is het goed te merken dat een zijde meer gedempt is dan de andere zijde, het voelt ook zo.
Kan alleen maar beter worden.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#79
Voor de demping in de vloer is de keuze gevallen op een gerecycleerde rubber 5 mm dikte ,
open structuur.
de opbouw is dan als volgt:
( van onder naar boven)
- structurele holle betonnen platen
- 5mm rubber
- 33 mm smeervloer ( cement zand)
- 5 mm zachtboard ondervloer
- 15mm gelamineerd houten parket

ook langs de randen een strook rubber om de vloer met de muur te ontkopelen.
In de smeervloer komen uitsparingen voor de bekabeling.
In de parketvloer worden tpv. waar de kabels omhoog moeten komen gaten voorzien.

toevoeging: voor deze oplossing is gekozen omdat andere oplossingen gewoonweg te dik zijn
en er geen ruimte meer is voor een "harde"vloer, lees smeervloer.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Martin!!!

#80
Waarom een smeervloer erover heen? De Estrich platen geven ook een vlak resultaat met nagenoed eenzelfde dikte en een veel betere geluidsisolatie  :withstupid:

Je kunt het steenwol wegsnijden daar waar je je leidingen wil leggen!
mainly British stuff

ruud2

#81
Citaat van: Martin!!! op september 11, 2013, 20:08:20
Waarom een smeervloer erover heen? De Estrich platen geven ook een vlak resultaat met nagenoed eenzelfde dikte en een veel betere geluidsisolatie  :withstupid:

Je kunt het steenwol wegsnijden daar waar je je leidingen wil leggen!


grrr. had een tekst gezet, ververst zich het scherm, kan ik weer overnieuw beginnen.. :alien:

mijn argumenten:
1) veel massa, de demping is voor het (sub) laag,  (niet vervelend hoorbaar  in de ondergelegen huiskamer).
2) met een te zachte ondervloer wordt het idee van te veel beweging  in de vloer gebracht, dat idee had ik ook al met de zachtboard onderlaag. De kastjes wegen >215 kg/stuk. en als je over het parket loopt beweegt de vloer.
het parket bestaat uit twee kruislings verlijmde grenen lagen met een hardhout toplaag 4mm (kambala)
3) de "rubber"is aanzienlijk goedkoper (300 euri. ) dan de estrich vloer.
4) bij een verhuizing zal ik toch weer een smeervloer moeten aanbrengen

maaaaar. er is nog niets besteld, dus bij goede argumenten en /of evt. een proefje kan het gewoon nog wijzigen.
echter voor mij geldt een woord  ..massa..

grtn., Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

niet alles gaat volgens planning.
begin juli al besteld de rigitone geperforeerde gipsplaten met een niet duidelijke levertijd van hooguit een paar weken...
na afspraken over teruggebeld worden , zelf vandaag weer eens gebeld...
verwacht 4 oktober...
Er is vast iemand bezig alle 25000 vierkante gaatjes handmatig in de platen aan te brengen :withstupid:
Kan op dit moment weinig doen dan wachten , voor het aanbrengen van de platen is de nog bestaande zoldervloer essentieel.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Niet actief

Citaat van: ruud2 op september  7, 2013, 19:52:37Als je boven op de (nog) zolder staat is het goed te merken dat een zijde meer gedempt is dan de andere zijde, het voelt ook zo.
Kan alleen maar beter worden.

Geloof ik graag Ruud! Het zou gek zijn als je dit niet merkte...  ;)
Gaat het niet teveel absorptie in midden en hoog geven zo?
Anderzijds, als er een voorzetwand gaat komen ben je alle mid- en hoog absorptie weer kwijt!

Niet actief

Citaat van: ruud2 op september 19, 2013, 19:35:23
niet alles gaat volgens planning.
begin juli al besteld de rigitone geperforeerde gipsplaten met een niet duidelijke levertijd van hooguit een paar weken...
na afspraken over teruggebeld worden , zelf vandaag weer eens gebeld...
verwacht 4 oktober...
Er is vast iemand bezig alle 25000 vierkante gaatjes handmatig in de platen aan te brengen :withstupid:
Kan op dit moment weinig doen dan wachten , voor het aanbrengen van de platen is de nog bestaande zoldervloer essentieel.
Ik denk met een handboor... :-)

ruud2

#85
Citaat van: ThingMan op september 19, 2013, 19:58:27
Geloof ik graag Ruud! Het zou gek zijn als je dit niet merkte...  ;)
Gaat het niet teveel absorptie in midden en hoog geven zo?
Anderzijds, als er een voorzetwand gaat komen ben je alle mid- en hoog absorptie weer kwijt!

de gedachte is dat de gaatjes zo weer dichtgestuukt kunnen worden.
overigens de platen zijn wel dikker dan de normale gipsplaten en indien nodig ook nog verder aangekleed kunnen worden.

Citaat van: ThingMan op september 19, 2013, 20:00:12
Ik denk met een handboor... :-)

een vierkante gat boor...( ja .. die bestaan echt!)
Overigens heb ik gekozen voor de plaat met de meeste perforatie van 23%.
Niet echt bang voor over absorbtie daar het toch in het algemeen bovenste deel van de ruimte zit, het geluid moet  "wegkunnen "
De bedoeling is om zoveel mogelijk ruimte,volume te creeeren in de luisterruimte.
dit zal de betrokkenheid van life opnamen ten goede komen ( hoop ik).

een  smalle zwarte kunststof sterrenhemel en led verlichting moet als aanvulling optisch nog meer ruimte geven, of daarbij de gipsplaten zwart moeten worden weet ik nog niet.
geluid stijgt graag op en doordat de sterrenhemel vrij zweeft en aan de achterzijde gedempt is , is het ook nog eens een soundtrap.
maar ik loop op de zaken vooruit.

grtn., Ruud

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Niet actief

Ik had nog niet gelezen dat er een geperforeerde voorzetwand zou komen, Ruud...  :-\
Dringt nu de vraag op: heb jij rekening gehouden met de door Gyproc verstrekte absorptie waarden voor de specifieke perforatie die je hebt besteld?
En ook in relatie tot de (evt. variabele) diepte van het plenum?

Niet actief

Het kan zijn dat je de impact van de geperforeerde voorzetwand een beetje onderschat. Ik zou er zo ook niets zinnigs over kunnen zeggen, maar dat hoeft geen probleem te zijn of te worden, want ik zou je beslist adviseren om een nagalmmeting te doen, direct na installatie van dit alles. Je kunt dan aan de hand van die meting zekerder op de juistheid van je vervolg- cq eindafwerking anticiperen.

Overigens ben ik het met je eens dat je zoveel mogelijk binnenruimte moet zien te behouden. Dat is zeker een voordeel. Ik blijf het volgen, en hoop dat ik t.z.t eens mag komen luisteren naar het resultaat.  :)

ruud2

Citaat van: ThingMan op september 19, 2013, 22:15:42
Het kan zijn dat je de impact van de geperforeerde voorzetwand een beetje onderschat. Ik zou er zo ook niets zinnigs over kunnen zeggen, maar dat hoeft geen probleem te zijn of te worden, want ik zou je beslist adviseren om een nagalmmeting te doen, direct na installatie van dit alles. Je kunt dan aan de hand van die meting zekerder op de juistheid van je vervolg- cq eindafwerking anticiperen.

Overigens ben ik het met je eens dat je zoveel mogelijk binnenruimte moet zien te behouden. Dat is zeker een voordeel. Ik blijf het volgen, en hoop dat ik t.z.t eens mag komen luisteren naar het resultaat.  :)

je hebt PM.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jvanhambelgium

Citaat van: ThingMan op september 19, 2013, 22:15:42
Het kan zijn dat je de impact van de geperforeerde voorzetwand een beetje onderschat.

Dat zou wel eens kunnen zijn, als ik zo in m'n rekensheet een perforated panel ingeef, met 22% perforatiegraad (wel gaatjes van 8mm diameter, zo'n 15mm uit elkaar voor een plaat van 9mm dikte) en je geeft dan aan vb dat die 400mm van een muur komt te staan EN die helemaal zou opvullen kom je aan een piek in absorptie tussen 1000Hz - 1800Hz

Ga je echter de plaat op dezelfde afstand zetten maar vul je die ruimte maar op met 200mm isolatie (dus luchtkamer/plenum van 200mm) heb je een hééél ander resultaat : zeer grillig verloop met verschillende smalle pieken en dalen qua absorptie.

Voor je zoiets gaat bouwen zou je echt wel willen weten welke gebied je wil aanpakken!


Wil het gerust wel eens ingeven hoor ruud, hoe dik is de isolatie en hoeveel cm zit er tussen qua lege ruimte tot je aan de geperforeerde plaat bent ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Citaat van: jvanhambelgium op september 20, 2013, 09:12:14
Dat zou wel eens kunnen zijn, als ik zo in m'n rekensheet een perforated panel ingeef, met 22% perforatiegraad (wel gaatjes van 8mm diameter, zo'n 15mm uit elkaar voor een plaat van 9mm dikte) en je geeft dan aan vb dat die 400mm van een muur komt te staan EN die helemaal zou opvullen kom je aan een piek in absorptie tussen 1000Hz - 1800Hz

Ga je echter de plaat op dezelfde afstand zetten maar vul je die ruimte maar op met 200mm isolatie (dus luchtkamer/plenum van 200mm) heb je een hééél ander resultaat : zeer grillig verloop met verschillende smalle pieken en dalen qua absorptie.

Voor je zoiets gaat bouwen zou je echt wel willen weten welke gebied je wil aanpakken!


Wil het gerust wel eens ingeven hoor ruud, hoe dik is de isolatie en hoeveel cm zit er tussen qua lege ruimte tot je aan de geperforeerde plaat bent ?

Ok, ondertussen in een vroegere post precies een doorsnede van je dak gevonden waarin ik zie dat je een 12.5mm geperforeerde plaats voor een 30mm dik isolatiedekene gaat hangen? Dus zonder luchtkamer.
Dan mag je een behoorlijk steile curve verwachten, zal vanavond wel eens de graph posten.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

ruud2

even vooraf:
de ruimte wordt opgebouwd tot een kale basis ruimte, daarna zullen pas de akoustische elementen worden bepaald dmv. metingen.
Als de basis staat kan het nog alle kanten op (in principe)

constructieve opbouw van alleen de schuine wanden (dak) van binnen naar buiten.
- De regitone gyproc platen zijn 12.5 mm dik , 23% perforatie , gat o12 mm , h.o.h 25 mm.
voorzien van zwart doek aan de achterzijde.
- 0-3 mm luchtspleet
- 30 mm Rockwool 221 55kg/m3
- 2,5 mm PE foam 
- 200 mm rockwool ( 4 lagen van 50 mm , om en om rockwool 204 en 210 )
- ca.100 mm lucht
- folie
- pannen dak

in de nok komt een verlaagd zwevend plafond.

muren in langsrichting :
- stuckwerk
- bouwsteen 120 mm ( holle belgische binnenmuur)
- schuimplaat isolatie ( type onbekend)
- luchtspleet ca. 30 mm.
- buitenmuur 80mm
- 1 muur heeft  raam 1.1 x 1.1 m
- 1 muur heeft deur.  0.9 x 2.15 m

muren in dwarsrichting:-
- binnenmuur 120 mm bouwsteen , daarachter lege ruimte  ca. 10 M3 onder schuin dak.
- ander muur 5mm meubelplaat , isolatie , gipsplaat, daarachter bevindt zich een kantoorruimte.

vloer: ( nog niet definitief bepaald).
- 15 mm hout parket.
- 5 mm zachtboard
- 35 mm smeervloer( zand /cement)
- 5 mm open structuur rubber
- ca. 200 mm holle segmentvloer.

totaal volume : 100 M3
de ruimte bevindt zich op 1 hoog.
voor een indruk kijk even op wat foto's in dit topic.
Ik denk toch wel een complexe rekenopgave.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jvanhambelgium

Citaat van: ruud2 op september 20, 2013, 09:54:33
constructieve opbouw van alleen de schuine wanden (dak) van binnen naar buiten.
- De regitone gyproc platen zijn 12.5 mm dik , 23% perforatie , gat o12 mm , h.o.h 25 mm.
voorzien van zwart doek aan de achterzijde.
- 0-3 mm luchtspleet
- 30 mm Rockwool 221 55kg/m3
- 2,5 mm PE foam 
- 200 mm rockwool ( 4 lagen van 50 mm , om en om rockwool 204 en 210 )
- ca.100 mm lucht
- folie
- pannen dak

in de nok komt een verlaagd zwevend plafond.
totaal volume : 100 M3
de ruimte bevindt zich op 1 hoog.
voor een indruk kijk even op wat foto's in dit topic.
Ik denk toch wel een complexe rekenopgave.

Voor de geperforeerde zijkanten maakt het niet echt veel uit dat je verschillende soorten rockwool gaat combineren en stapelen om en om in termen van akoestiek bedoel ik dan.
1 van de parameter in de absorptie is de "airflow resistivity" dis ergens kan liggen tussen 10.000 voor een 30kg/m³ plaat en 60.000 voor een 100kg/m³ rockwool plaat. Lijken grote verschillen, maar hun invloed op de curve is niet spectaculair.

Als ik zo de trend bekijk van je schuine wanden zal het qua absorptie z'n piek vinden rond 600Hz (0,8) en op 2500Hz is daar nog maar net 0.1 van over (10%)
Vertrekpunt van absorptie zit ook rond de 60Hz waar je met zo'n constructie al 0.2 hebt (20%)
Het 0.3 punt (30%) zit nog rond 1400Hz

Nu dit is erg theoretisch gezien en niet helemaal accuraat. Is van toepassing voor loodrecht invallend geluid, dus op schuine wanden zowieso al anders alsook voor de materialmix heb ik gemiddeld 55kg/m³ denstiteit aangehouden.
Heb zo niet direct de waardes voor Rockwool 204 en 210)


...maar je hebt gelijk...alles in beschouwing genomen is het een redelijk complex model ;-)




HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

ruud2

Citaat van: jvanhambelgium op september 20, 2013, 10:10:18

Als ik zo de trend bekijk van je schuine wanden zal het qua absorptie z'n piek vinden rond 600Hz (0,8) en op 2500Hz is daar nog maar net 0.1 van over (10%)
Vertrekpunt van absorptie zit ook rond de 60Hz waar je met zo'n constructie al 0.2 hebt (20%)
Het 0.3 punt (30%) zit nog rond 1400Hz



Had het graag wat hoger in het frequentiegebied gezien... ivm. reflectie
maar ... op de platen kan altijd nog een wollig afwerklaagje komen ( echter dit is een redelijk kostbare oplossing).
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Niet actief

Ruud, zoek de door de fabrikant opgegeven absorptie waarden en hou die aan of baseer je daarop.
Standaard berekeningen zijn niet afdoende.
Mocht er teveel absorptie ontstaan, dan kan het nog altijd achteraf worden teruggeschroefd, al is dat zonde...

jvanhambelgium

#95
Citaat van: ruud2 op september 20, 2013, 10:53:59
Had het graag wat hoger in het frequentiegebied gezien... ivm. reflectie
maar ... op de platen kan altijd nog een wollig afwerklaagje komen ( echter dit is een redelijk kostbare oplossing).

Als ik in de tabellen de flow-resistivity begin aan te passen naar boven toe (="zwaardere" rockwool) zie je een verschuiving naar RECHTS van de curve, vb met een max van 0.8 absorptie bij +- 1300Hz.
Bij "luchtigere" rotwol zie je een verschuiving naar links, vb als je overal rockwool 20 of 30kg/m3 zou gebruiken heb je veel abortie in de lage frequenties maar begint het al af te vallen van 550Hz.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

ruud2

Citaat van: ThingMan op september 20, 2013, 11:40:04
Ruud, zoek de door de fabrikant opgegeven absorptie waarden en hou die aan of baseer je daarop.
Standaard berekeningen zijn niet afdoende.
Mocht er teveel absorptie ontstaan, dan kan het nog altijd achteraf worden teruggeschroefd, al is dat zonde...

Citaat van: jvanhambelgium op september 20, 2013, 12:02:57
Als ik in de tabellen de flow-resistivity begin aan te passen naar boven toe (="zwaardere" rockwool) zie je een verschuiving naar links van de curve, vb met een max van 0.8 absorptie bij +- 1300Hz.
Bij "luchtigere" rotwol zie je een verschuiving naar links, vb als je overal rockwool 20 of 30kg/m3 zou gebruiken heb je veel abortie in de lage frequenties maar begint het al af te vallen van 550Hz.




ok, i 've got the picture
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#97
wachten.......  :yawnee:

boven- en onder de zoldervloer, lekker rommeltje..
opruimen?  wazda  heb het straks toch weer nodig  :hehe:

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#98
wat is lekkerste van de kaas?......

de gaten.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#99
toch nog eerder dan verwacht..
18 stuks zeer kwetsbare gipsplaat..
je wordt scheel als je er te lang naar kijkt.. kijk kort en je ziet grijze vlekken.
nou dat beloofd wat   > crosseyed smiley<


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.