Bas' Bios - voorzetje

Gestart door Bas Akkerman, januari 23, 2012, 14:37:50

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maro

Citaat van: HTip op december 31, 2016, 12:01:30
Ik heb de DD18 ook slechts op 6 staan. En dan heb ik nog veel aan laagabsorptie gedaan.
Dan is die waarschijnlijk iets te groot voor jouw HT en is de DD12 perfect.

In vind een sub in een ruimte van slechts 12 m² eigenlijk waanzin.  :-X
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

bmateijsen

Citaat van: Maro op december 31, 2016, 12:26:10
In vind een sub in een ruimte van slechts 12 m² eigenlijk waanzin.  :-X

Waarom dan?

HTip

Citaat van: Maro op december 31, 2016, 12:26:10
In vind een sub in een ruimte van slechts 12 m² eigenlijk waanzin.  :-X
Subwoofer is voor de LFE. Als je speakers dit niet kunnen weergeven mis je iets in de weergave. Zeker bij films.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

evilniek

Citaat van: Maro op december 31, 2016, 12:26:10
In vind een sub in een ruimte van slechts 12 m² eigenlijk waanzin.  :-X

Ik wil echt niet meer zonder, tenzij het moet. Een subwoofer heeft meer voordelen dan alleen het vullen van een ruimte met sub-laag natuurlijk.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Maro

Citaat van: bmateijsen op december 31, 2016, 12:35:31
Waarom dan?

In zo'n kleine ruimte heb je zo snel teveel laag. Je zit op zo'n 2.5 meter max van je fronts. Kan niet anders dan dat de sub vlak voor je neus staat. Maar ik begrijp dat dat allemaal prima kan. Ik heb zelf ook zo'n kleine kamer en een Usher MD1 was al too much. Ik zou ook niet eens beginnen aan een HT in zo'n ruimte. Ieder zijn ding natuurlijk.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: Maro op december 31, 2016, 13:35:45
In zo'n kleine ruimte heb je zo snel teveel laag. Je zit op zo'n 2.5 meter max van je fronts. Kan niet anders dan dat de sub vlak voor je neus staat. Maar ik begrijp dat dat allemaal prima kan. Ik heb zelf ook zo'n kleine kamer en een Usher MD1 was al too much. Ik zou ook niet eens beginnen aan een HT in zo'n ruimte. Ieder zijn ding natuurlijk.
Dat is ook een beetje mijn zorg, wordt het niet teveel? Kan ik alleen maar uitproberen. Maar ik kan de subwoofer nog op best wel wat plekken plaatsen en de hoop is dat de DSP in de Velodyne de rest doet. Daarbij is de Lexicon volgens mij ook best wel regelbaar in dat gebied.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Ik zit op 3m van de fronts en de sub staat nog dichterbij en ik heb er nog nooit last van gehad. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de hele set optimaal is afgesteld. Met name fase is belangrijk om de sub te laten verdwijnen in het totale geluidsbeeld. Akoestiek is natuurlijk ook een belangrijke randvoorwaarde, maar dat is ook zo in grote(re) ruimtes.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maro

Jouw ruimte is misschien ook niet groot maar nog altijd bijna twee maal zo groot als de ruimte van Bas. Dat maakt behoorlijk wat uit.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

bmateijsen

#508
Citaat van: Maro op december 31, 2016, 13:35:45
In zo'n kleine ruimte heb je zo snel teveel laag. Je zit op zo'n 2.5 meter max van je fronts. Kan niet anders dan dat de sub vlak voor je neus staat. Maar ik begrijp dat dat allemaal prima kan. Ik heb zelf ook zo'n kleine kamer en een Usher MD1 was al too much. Ik zou ook niet eens beginnen aan een HT in zo'n ruimte. Ieder zijn ding natuurlijk.

Ik snap wel wat je bedoeld wanneer je het hebt over een stereo-opstelling zonder roomEQ, maar iedere cinema opstelling kan niet zonder subwoofer, tenzij alle luidsprekers 20 hrz kunnen weergeven.

blue-eyes

Je hebt ook nog zoiets als kwantiteit vs kwaliteit!

Een sub hoeft niet hard te gaan, een sub is dedicated voor het laag, en is daar meestal beter in dan de gemiddelde speaker.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bas Akkerman

Citaat van: Blue-Eyes op december 31, 2016, 14:01:24
Je hebt ook nog zoiets als kwantiteit vs kwaliteit!

Een sub hoeft niet hard te gaan, een sub is dedicated voor het laag, en is daar meestal beter in dan de gemiddelde speaker.
Daarbij ontlast je ook de eindversterker van het full range moeten uitsturen van de luidsprekers. Ook een voordeel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kjelt

En nog beter: je ontlast de main luidsprekers om het diepe laag weer te geven.
Mijn fronts kwamen weer helemaal tot leven toen ik mijn twee subs alles onder de 80Hz liet weergeven.
Uiteraard is een crossover niet perfect en heb je hier en daar overlap maar dat zou de DSP en het algoritme kunnen regelen.
Er zijn weinig luidsprekers die echt goed laag kunnen weergeven zonder in te leveren op het midden gebied, zeker bij twee weg systemen.
De luidsprekers die dit wel kunnen zitten in een heel hoog prijssegment.

Maro

Dat een sub onmisbaar is in een HT set dat begrijp ik. Het ging mij om de ruimte. 12m² en dan een beamer, 5 speakers en dan nog een sub. Het lijkt me allemaal erg prop worden en om dan ook nog een mooi strak laag beneden de 35Hz te verwachten...hoop dat er een hele goede DSP tussen zit.  ::)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

MVG

Dat gaat met wat akoestiek aanpassingen, een goed dempend plafond en het gebruik van wat boerenverstand meer dan prima. Mijn ruimte is ook 12m2 en het werkt bovenverwachting goed! Wel de goede plek voor de sub opzoeken en audessey de rest laten doen. Kan het beter? Vast wel, maar ik zou t niet meer willen missen!

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op december 31, 2016, 13:39:35
Dat is ook een beetje mijn zorg, wordt het niet teveel? Kan ik alleen maar uitproberen. Maar ik kan de subwoofer nog op best wel wat plekken plaatsen en de hoop is dat de DSP in de Velodyne de rest doet. Daarbij is de Lexicon volgens mij ook best wel regelbaar in dat gebied.
Lekker druk opbouwen juist.
Als je goed inregelt dan.

Ik had een JL Audio F112 op 8 m2.
Snaarstrak en heerlijk aanwezig. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Citaat van: Kjelt op januari  2, 2017, 11:02:35
En nog beter: je ontlast de main luidsprekers om het diepe laag weer te geven.
Mijn fronts kwamen weer helemaal tot leven toen ik mijn twee subs alles onder de 80Hz liet weergeven.
Uiteraard is een crossover niet perfect en heb je hier en daar overlap maar dat zou de DSP en het algoritme kunnen regelen.
Er zijn weinig luidsprekers die echt goed laag kunnen weergeven zonder in te leveren op het midden gebied, zeker bij twee weg systemen.
De luidsprekers die dit wel kunnen zitten in een heel hoog prijssegment.
Garmt heeft de luidsprekers ook op full range gezet. Het klinkt soms wat dieper, maar ook minder open naar mijn idee. Eens zien of afkappen op 80hz weer het oude geluid geeft.

Citaat van: Maro op januari  2, 2017, 11:11:40
Dat een sub onmisbaar is in een HT set dat begrijp ik. Het ging mij om de ruimte. 12m² en dan een beamer, 5 speakers en dan nog een sub. Het lijkt me allemaal erg prop worden en om dan ook nog een mooi strak laag beneden de 35Hz te verwachten...hoop dat er een hele goede DSP tussen zit.  ::)
Proof of the pudding...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kjelt

Citaat van: Bas Akkerman op januari  2, 2017, 14:30:38
Garmt heeft de luidsprekers ook op full range gezet. Het klinkt soms wat dieper, maar ook minder open naar mijn idee. Eens zien of afkappen op 80hz weer het oude geluid geeft.
Proof of the pudding...
Ja, het zou ook van het types speakers en/of je processing in de processor enzo kunnen afhangen hoe je het het beste kunt instellen.
Ach je hoort zelf wel wat je het fijnste vind klinken  :)

Bas Akkerman

Wil iets ook wel een kans geven hoor. Je kan ook te snel wisselen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

rho

Ik heb afgelopen week voor de eerste keer mijn 5.1 laten spelen in een ruimte van net geen 9m^2.
De sub is een 12" DIY exemplaar met een Inuke 3000 als versterker. Ik kan niet zeggen dat ik weggeblazen werd.
Hij kan het uiteraard wel, maar het hoeft niet noodzakelijk te overdonderen.
Het ligt er maar net aan hoe je alles inregelt.

Een sub dient ook niet om het laag dat uit je main speakers komt nog luider te maken. Het dient om de bandbreedte te vergroten naar de aller laagste frequenties toe.
Dus ik zie niet in waarom in een erg kleine ruimte een subwoofer geen nut zou kunnen hebben.
Ik vind het net beter klinken wanneer je de main speakers kiest zodat ze erg goed zijn tot 40Hz of 50Hz en een sub er bij voegt die dan bij films de laagste octaven voor zich neemt. Zo'n sub is daar nu eenmaal veel beter in. Zeker in een kleine ruimte. Anders moet je erg grote speakers als FR en FL nemen en dat heeft meer nadelen in een erg kleine ruimte dan een compacte subwoofer.

Maro

Ik zal wel verwent zijn maar ik kan me geen fatsoenlijke HT voorstellen in ruimtes van 9m² of 12m².  ::)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

eddy135

Citaat van: Maro op januari  2, 2017, 16:16:59
Ik zal wel verwent zijn maar ik kan me geen fatsoenlijke HT voorstellen in ruimtes van 9m² of 12m².  ::)
Dat zegt vooral iets over jezelf... ;)

Ofwel verwent, ofwel gebrek aan voorstellingsvermogen... ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

rho

Citaat van: Maro op januari  2, 2017, 16:16:59
Ik zal wel verwent zijn maar ik kan me geen fatsoenlijke HT voorstellen in ruimtes van 9m² of 12m².  ::)
Je moet het doen met de plaats die je hebt.
Als je maar een hele kleine ruimte vrij hebt dan leer je daar ook oplossingen voor vinden.

Maro

Citaat van: rho op januari  2, 2017, 16:34:53
Je moet het doen met de plaats die je hebt.
Als je maar een hele kleine ruimte vrij hebt dan leer je daar ook oplossingen voor vinden.

Dat is waar. Ik zou met de vrouw praten de meuk in de kamer opstellen.  :devil:



Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

rho

Citaat van: Maro op januari  2, 2017, 16:37:42
Dat is waar. Ik zou met de vrouw praten de meuk in de kamer opstellen.  :devil:
De woonkamer is nog minder geschikt. De vorm komt gewoon niet goed uit.
Klein huisje ... tja.
Aan de vrouw ligt het iig niet. Die zou ook wel lekker film willen kijken in de woonkamer.  (gaat nu ook maar niet met een 5.1 opstelling)
We zijn maar met z'n 2tjes dus een kleine HT met een 2-zit werkt prima. :)

Bas Akkerman

Dat laatste denk ik dus ook en daarom draai ik met monitors. Kortom, erg benieuwd hoe de Velodyne het hier gaat doen.

Citaat van: Maro op januari  2, 2017, 16:16:59
Ik zal wel verwent zijn maar ik kan me geen fatsoenlijke HT voorstellen in ruimtes van 9m² of 12m².  ::)
Ik zou ook graag een grotere ruimte hebben, maar dit is al heel tof. Een eigen ruimte voor een HT die ik zo goed als naar hartelust kan inrichten (5G, muren vergen,  diffusiepanelen aan het plafond)! In de woonkamer zou ik het nooit willen. Je muren donker, overal luidsprekers (wil je 5G een beetje krijgen), de rest verduisteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten