het verschil van andere buizen in mijn voortrap!!

Gestart door genesis, december 20, 2005, 22:47:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

genesis

Ik heb laatst mijn Sovtek 6922 buisjes in mijn Audion Intro buizenvoortrap vervangen voor J.J. buizen uit de Slovaakse republiek,  :P wat een verschil!!, Danny Cambell die al zo'n 20 jaar Aitos versterkers bouwt had die voor me besteld, het heeft me € 24 gekost per 2, nog nooit zo'n grote verbetering meegemaakt voor zo weinig geld.

Het is een openbaring in pin-point, staging, lucht en betere definitie van laagweergave en als grootste winst een nog grotere emotionele betrokkenheid, vooral het stemgebied is natuurlijker dan ik tot nog toe heb waargenomen. (nouja alleen de Ongaku On in een super configuratie dan, maar ja dan spreek je ook over > 300K € ::))

Leuke openbaring, ook de "Beaks" van Totem doen leuke dingen op mijn Mirages.

Mvgr Genesis
Carpe Diem

Penguin

Ook de eindbuizen van JJ klinken erg goed wat je zegt. b.v. de JJ El34L type die is erg mooi.
Heb een harmonica electronic in mijn eindbak gehad
Dat duurde 7 minuten toen was er al 1 buis wit geslagen dat kreng maakte finale kortsluiting.
Net niet de uitgangstrafo kapot die had ik gelukkig gezekerd.
Ook oppassen met buizen uit china die golden dragon klinken mooi maar zijn erg snel verouderd.
Leuk dat de ene buis de andere niet is en je zult misschien nog weel grote verschillen waarnemen met andere merken.

advr


ja da's helaas vaak niet moeilijk, vaak zitten er echt standaard buisjes in, welke betrouwbaar zijn moet gewoontjes klinken. ;D

de JJ's zijn heerlijke buisjes, probeer ook eens de NOS Tesla E88CC's, of Philips SQ E88CC of NOS Amperex 6922.

Je zult versteld staan wat dioe allemaal kunnen ;D ;D

succes met het tube rolling ;D

gelukkig heb ik dat stadium reeds achter de rug..

groet,
Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Penguin

Citaatprobeer ook eens de NOS Tesla E88CC's, of Philips SQ E88CC of NOS Amperex 6922
Ik vind de prijs van deze buizen gewoon diefstal oke nos buizen zijn van de oudere partijen van 1950 - 1970
Ik heb ook de golden dragon E88CC geprobeerd die klonken ook erg goed en is de prijs nog enigzins betaalbaar.

advr

Citaat van: Penguin op december 28, 2005, 12:15:59
Ik vind de prijs van deze buizen gewoon diefstal oke nos buizen zijn van de oudere partijen van 1950 - 1970
Ik heb ook de golden dragon E88CC geprobeerd die klonken ook erg goed en is de prijs nog enigzins betaalbaar.

mee eens maar, ze klinken veruit beter dan de huidige productie.  :P

ik gebruik nu NOS Philips SQ E188cc, die zijn minder kostbaar en geweldig gedetailleerd en ruimtelijk, wel iets minder muzikaal.  :P


Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Penguin

50 € voor een nos Ecc buis vind ik te ver gaan een goede JJ doet het met 10-15€
zeker met mijn buizen-hoeveelheid, 13 buizen waarvan 4 El34 typen dus 9x 50€ 450€ voor 9 Ecc buisjes en ongeveer 30€ voor een El34
Nog een nadeel als je eenmaal NOS buizen gehoord hebt wil je niet graag terug naar de nieuwere geproduceerde buizen
eens EL34G van russische makelij gehad, man wat een dynamische buis (het glas is dikker, boller) er konden nog maar net naast elkaar in de buisvoeten) maar ja inmiddels versleten en als je dan een normale El34 terug plaatst is het net als of je een klap in je gezicht krijgt zo'n groot verschil.
Ahh ja het heeft wel zin bij b.v. 2 buisjes voor de cdspeler dat is nog redelijk geld voor wat je cdspeler kan brengen.
Maar het is zeker een feit de ene buis klinkt anders dan de andere het is maar tot hoever je wilt gaan.

advr


in mijn audio innovations 500 MKII gingen 4 x EL34/6L5GC/5881, 2 x e88cc, 3 x ecc83. (ik heb hem nog steeds maar is nu buiten dienst)
in mij huidige Graaf zitten 4 x KT88/KT90, 4 x e88cc, 2x 6n30PI, dat zijn er ook genoeg.

je kunt inderdaad erg ver gaan maar soms mag een hobby wat kosten ;D
als je hier en daar zoekt kom je best betaalbare NOs buizen tegen. de huidige productie is niet slecht maar gewoont goed. sommige NOS buizen, zoals de NOS GE 6L6GC zijn gewoon super! in nederland onbetaalbaar maar vanuit amerika wel. kwestie van blijven zoeken. :o

oh ja, in mijn Unison zitten ook nog een paar 12au7's. mullards zijn daarin meesterlijk...(die heb ik nog niet :P :P :P)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Penguin

Leuk ook ander mans buizen ervaringen te lezen.
Heb je adressen dan in de states? ik heb een beetje een vooroordeel m.b.t. het verzenden van de kwetsbare buis.
Zelfs adressen in nederland haal ik ze liever persoonlijk op .....
Hmmmm aanstaande vakantie kan wel eens Rusland worden gelijk koekeloeren naar old stock buizen :D
Een kennis van mij heeft toen een hele schuur opgekocht vol met buis en is er zelfs beter op geworden inmiddels alles verkocht
Helaas ...
Ook jammer van de oorlog in Joegoslavië veel fabriekjes plat gegooit en het ergste ik heb er belasting voor betaalt dat onze strijdkrachten daar de boel konden klein maken.
Er zijn ook buizen uit Bulgarije te krijgen ... maar ja dat is ook een erfenis uit mother russia

advr

riussische 6n30dr-pi zijn wel aardig ;D
ik heb van die ruimtevaart buisjes in mijn Graaf zitten, eerst puur voor de fun maar ze klinken erg ruimtelijk en gedetailleerd. ;D

zie verder de pm.. ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Penguin


tiptop


Leuk om hier eens een topic over te lezen :D

Ik heb mijn 6v6gt's nu van Livre. Na Sovteks en Marconi's gebruikt te hebben klinken deze een stuk levendiger dynamischer. Meteen maar een xtra set erbij gekocht als reserve.
Mijn ECC83's zijn nu blackplates van Siemens. Schijnen ook een van de mooiste te zijn (wel €50,-/st.!). :P

Weet iemand van jullie trouwens of die buizendempings-ringen van Duende Creatura goed werken?
Ik heb er wel eens wat over gelezen, maar ben nog niet overtuigd.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

advr


heb je al eens de GE 6L6GC gehoord ;D ;D ;D


de ecc83 smooth plate van Telefunken zijn ook leuk ;D en duur :o :o
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

tiptop

Citaat van: advr op december 29, 2005, 09:13:20
heb je al eens de GE 6L6GC gehoord ;D ;D ;D


de ecc83 smooth plate van Telefunken zijn ook leuk ;D en duur :o :o
Kan je met di 6l6's mijn 6v6's vervangen dan?
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Arno P


Penguin

6V6 data sheet
http://www.drtube.nl/datasheets/6v6jj2004.pdf
6L6 data sheet
http://www.drtube.nl/datasheets/6l6gcjj2003.pdf

de electrische gegevens zijn niet gelijk of komt niet in de buurt dus kan je de buis inderdaad niet uitwisselen
dat zou je uitgangstrafo niet leuk vinden denk ik  :-\

tiptop

Citaat van: Penguin op december 30, 2005, 18:57:10
6V6 data sheet
http://www.drtube.nl/datasheets/6v6jj2004.pdf
6L6 data sheet
http://www.drtube.nl/datasheets/6l6gcjj2003.pdf

de electrische gegevens zijn niet gelijk of komt niet in de buurt dus kan je de buis inderdaad niet uitwisselen
dat zou je uitgangstrafo niet leuk vinden denk ik  :-\

OK, ik vroeg het me alleen af door de reactie van advr.
Iets nieuws uitproberen vind ik altijd wel leuk.
Dank je trouwens voor de uitleg.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

advr

Citaat van: tiptop op december 30, 2005, 17:42:37
Kan je met di 6l6's mijn 6v6's vervangen dan?

dat kan inderdaad niet, ik had even te snel gelezen en zag de V voor een L aan ::)

stom natuurlijk. die kunnen niet samen.... maar dat weet je inmiddels al... ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Arno P

wat wel in de buurt komt is een EL34 en een 6L6 of een EL84 en een 6V6 die kunnen onderling zonder al te veel aanpassingen uitgewisseld worden al is dat kwa uitgangstrafo nog niet helemaal netjes..

Penguin

Dat heb je weldegelijk goed alleen de EL34 is wat meer boddy dus meer vermogen ook .. paar watt-jes  :-*

Arno P

Citaat van: Penguin op december 31, 2005, 03:56:36
Dat heb je weldegelijk goed alleen de EL34 is wat meer boddy dus meer vermogen ook .. paar watt-jes  :-*

Mijn ervaring met el34/6l6 in gitaarversterkers is dat de el34 wat rauwer klinken en de 6l6 zich netjes blijven gedragen

tiptop

Citaat van: Arno P op december 31, 2005, 00:29:32
wat wel in de buurt komt is een EL34 en een 6L6 of een EL84 en een 6V6 die kunnen onderling zonder al te veel aanpassingen uitgewisseld worden al is dat kwa uitgangstrafo nog niet helemaal netjes..

Dus ik kan dan mijn 6v6 vervangen door EL34''s? Zonder dat mijn versterker en/of luidsprekers problemen krijgen?
Een neef van mij draait met EL34's. mischien dat ik die een keer kan proberen in dat geval.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

advr



volgens mij kan dat niet!!

tenminste in mmij audio innovations 500 MKII kon dat niet!! ::)

pas op, bezint eer ge begint :P

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Penguin

Er zullen inderdaad een paar weerstandjes etc aangepast worden maar er zijn ontwerpen waarbij het mogelijk is
Advies: vraag het je dealer van je buizenversterker of het zonder meer gaat of niet
Is wel een scherpe zinnige opmerking ad heb je dit gelezen in je bieb boeken? hihihihi ;D grapje  ;)

advr

Citaat van: Penguin op december 31, 2005, 14:17:40

Is wel een scherpe zinnige opmerking ad heb je dit gelezen in je bieb boeken? hihihihi ;D grapje  ;)

LOL, nee zover ben ik nog niet, maar ik zag het in een eerdere post van jou geloof ik ;D ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Penguin

 ;) nou ja ik keek puur naar de specificaties van de buis.
hoewel type verschillen bv el34 er bestaan ook el34G el34L type, heeft allemaal met de opbouw van de buis te maken.
Ik zit me net te bedenken aiii toen ik nog een etterje was van een jaar of 8-10 heb ik van mijn pa zijn buizen collectie vernielt.
Wist ik veel dat ik nu die dingen erg waardeer, hij had zeker 100 ecc buisjes NOS buizen en ze zijn allemaal kaduuk.Ahhh NOS buizen erg he
Gaf destijds wel een grappig effect hoe ze uiteen spatte., had ik dat maar nooit gedaan had ik ze nu in mijn versterker gehad.
Ahh ja kwajongens streken he ik zag die handel als vuurwerk aan  :-\