Mini's SHOOT-OUT

Gestart door Joep, augustus 3, 2005, 20:31:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Ik werk sinds kort bij Hifi Solutions in Amsterdam en vandaag heb ik 3 kleine kleutertjes speakertjes beluisterd op een volledige Chord Coral set. Die set bestaat uit een Blu loopwerk, DAC64, Prima v.v. en Mezzo e.v. Alle interlinks waren Nordost Red Dawn XLR en de speakerkabel was de OTA van 47 Labs.

Ik heb de volgende 3 luidsprekers beluisterd:

47 Labs 4722 Lens


PMC DB1+


Vroemen Bambina (de kleine)



De DB1+ is al wel bekend in Nederland, de Vroemen, daarentegen, niet. Het is een Duits product en Bernd Vroemen bouwt al ongeveer 10 jaar en is sinds 2002 een bedrijf gestart vanuit die (zelfbouw-) hobby. Een apart concept wat gelijkenis toont met TAF. Het speakertje was afgewerkt in ruw, zwart graniet. Ik vond deze afwerking erg mooi om te zien, veel mooier dan het fineer van de andere twee.

De Chord set was natuurlijk veel te goed voor de speakers maar, ik kreeg daardoor wél goede indrukken van de kleine speakers. Immers, de set was zo goed als absoluut (gezien de prijzen van de speakers die zo rond de 1000, 1500 euro lagen). Ik sloot als eerste de PMC aan.

Bij het luisteren hoorde ik direct dat de DB1+ ontzettend onsubtiel was in het laag, wel een goede stage neerzette maar, over het algemeen wel de minste speaker was. Dat onsubtiele laag is een uitkomst van een zoektocht om zo veel mogelijk laag uit een kleine kast te halen. Een 4 maal gevouwen transmissie-lijn is gevonden als oplossing, maar mijns inziens heeft PMC teveel achter moeten laten om een zo laag mogelijke frequentie te bereiken. Dan zou je nog denken, misschien is het de kamer? Kan allicht, maar de kamer was ruim 3,5 bij 6 en daarbij stonden ze ruim een meter van de achtermuur af en ongeveer 40 cm. van de zijkanten. Misschien moeten ze nog vrijer staan, maar dan nog zijn ze de minste qua diepgang in de aangeboden muzieksignalen.

De Bambina deed het een stuk beter met het aangeboden signaal, die was veel subtieler en de muziek werd er veel mooier van. Het laag was niet helemaal mooi, het leek net of ze-net als bij de PMC- teveel moeite hadden gedaan om laag te produceren. Dat laag was ook nog eens een beetje traag, maar de klank van de Vroemen kon mij wel bekoren. Dat hij daarbij afgewerkt was in ruw steen, vond ik een groot pluspunt. Een speaker die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk een WAF OK-stempel krijgt! ;D

De 4722 liet horen dat er nog veel meer muziek uit de kabels te trekken viel. Hij was veruit de mooiste van de drie op deze set. De éénweg liet mij (zonder crossover én een heel aparte aansluiting*) verreweg het dieptste in de opname kijken. De afbeelding was ver boven de speakers te horen en het was meeslepend tot en met! Er was het minste laag te horen, maar in deze kamer waren die andere twee al teveel. De muziek was vooral genietbaar omdat deze speaker zo ontzettend snel is. Het geluid ís er gewoon en soms was ik even afgeleid, moest ik tóch even omkijken omdat ik het zo 'echt' vond klinken. Erg mooi, groots beeld, vloeiend, geen korreligheid...Ik ga er morgen weer naar luisteren!

De DB1+ en de Bambina presteren ruim boven hun afmetingen maar het is de 4722 die een set als de Coral zéker wel verdiend. Deze speaker laat zóveel horen, het lijkt wel een Grado RS-2 koptelefoon (die middag ook even beluisterd op X-Can V2 en Arcam CD-192). Dit kan natuurlijk ook een nadeel zijn en daarom denk ik dat de prijs totaal geen indicatie is van zijn kunnen. Deze speaker laat het liggen op het laag -logisch voor een 10 cm unit- maar wát-ie laat horen is van uitmuntende klasse!


Ik ga in de toekomst natuurlijk veel meer speakers beluisteren op de Chords (we hebben ook een One en een CPM-2600) en als het interessant is, zal ik het wel posten :)


*De aansluiting van de 4722 was voorheen een simpele WBT, maar dat is nu vervangen voor een plaatje plexiglas waarover een stuk koper (á la de 4719 kabel) is getrokken. Hiervoor zit een klein plaatje wat je los kunt schroeven als je de speakerkabel ertussen wilt doen. Het voordeel is terug te vinden in het geluid, het nadeel is dat je alleen speakerkabel van 47 Labs zelf aan kunt sluiten (of elke andere die dezelfde maten hebben...)



Voor de scepticie: nee, dit is geen simpele 47 Labs propaganda! Ik heb dit serieus beluisterd >:D .  Kippekop was er trouwens ook bij.

edit: typo

Spacebass


R


Joep

Citaat van: Spacebass op augustus  3, 2005, 20:34:32
Gaan de VR2's nu weg?

Ai...ja, zó verleidelijk is de Lens wel...Maar ik laat het vooral afhangen van de kamer waarin ik terecht kom, want ik wil namelijk gaan verhuizen in de nabije toekomst.


iemand nog een mooie kamer in Amsterdam voor wênig? :)

Spacebass

Citaat van: Proprius op augustus  3, 2005, 20:41:46
Ai...ja, zó verleidelijk is de Lens wel...Maar ik laat het vooral afhangen van de kamer waarin ik terecht kom, want ik wil namelijk gaan verhuizen in de nabije toekomst.


iemand nog een mooie kamer in Amsterdam voor wênig? :)
Kan ik mij voorstellen!  Anders zou je tzt eens Toine kunnen benaderen! Die komt met allemaal SVS'en langs  ;D

Joep

Citaat van: Ruben op augustus  3, 2005, 20:35:25
Studentenkamer toch?

De kamer waar ik het luisterde was in de winkel. Mijn eigen kamer is kleiner dan die van Remko...nou, dan weet je het wel ;D (9 m2)

R

Ha ha, damn. dat is wel erg weinig.

Joep

Citaat van: Spacebass op augustus  3, 2005, 20:43:44
Kan ik mij voorstellen!  Anders zou je tzt eens Toine kunnen benaderen! Die komt met allemaal SVS'en langs  ;D

Akoestiek is zeker iets om rekening mee te houden. Ik vind dat steeds interessanter worden. Ik begin ook steeds meer te denken van: "waar is iemand mee bezig als hij prijzige componenten wil hebben, terwijl zijn akoestiek verre van je-van-het is?"

Spacebass

Helemaal mee eens...tis zeker het ondergeschoven kindje, maar als basis wellicht het belangrijkste. Misschien komt dat omdat je vaste aanpassingen niet ff mee kan nemen bij een verhuizing of omdat het gevoelsmatig fysiek de ruimte kleiner maakt...de WAF...wie zal het zeggen...

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: Spacebass op augustus  3, 2005, 21:04:52
maar als basis wellicht het belangrijkste

:D Er is toch 'iets' blijven hangen na onze discussie.

Akoestiek is meer dan een ondergeschoven kindje, het is gewoonweg een component binnen de keten en het is jammer dat dit nog altijd niet ten volste wordt erkend :(

mvrg

Patrick


Spacebass

Citaat van: patrick_vdb op augustus  3, 2005, 21:15:48
Hi,

:D Er is toch 'iets' blijven hangen na onze discussie.
Absoluut! En zeker na het vergelijk met de Ref 1 ben ik helemaal om!  :o

patrick_vdb

Hi SB,

Citaat van: Spacebass op augustus  3, 2005, 21:20:06
Absoluut! En zeker na het vergelijk met de Ref 1 ben ik helemaal om!  :o

Mooi :-* Dan weet je nu waarschijnlijk ook steeds meer en meer waar de volgende upgrade-mogelijkheid komt te liggen?

@Proprius,

Sorry dat ik je topic even heb gekaapt :-\

Transmissielijnen staan idd bekend om hun meer laag uit een relatief kleine kast maar bij een goede transmissielijn ervaar ik toch eigenlijk geen overdreven laag zoals je het zelf verwoordt. Ik vermoed dat de ruimte idd behoorlijk bepalend is geweest in de luistersessie en dat de transmissielijn misschien als enigste de resonantiefrequentie van de luisterruimte echt wist aan te spreken?

Verder zou ik zeggen...blijf ons vooral bestoken met dergelijke impressies van luistersessies :D

mvrg

Patrick

Spacebass

Citaat van: patrick_vdb op augustus  3, 2005, 21:31:10
Mooi :-* Dan weet je nu waarschijnlijk ook steeds meer en meer waar de volgende upgrade-mogelijkheid komt te liggen?
Nog twee Omega's erbij? >:D  ;D  ;)

Citaat@Proprius,
Sorry dat ik je topic even heb gekaapt :-\
Inderdaad!  :(

CitaatVerder zou ik zeggen...blijf ons vooral bestoken met dergelijke impressies van luistersessies :D
Absoluut mee eens, ik snap ook je disclaimer wel...ik wil de "47 volgelingen" ook nog wel eens lastig vallen met vervelende vooroordelen, maar eigenlijk ben ik heel erg benieuwd, ondanks het karakter waarschijnlijk toch niet bij mijn "vereisten" past  ;)

Joep

Citaat van: patrick_vdb op augustus  3, 2005, 21:31:10
Transmissielijnen staan idd bekend om hun meer laag uit een relatief kleine kast maar bij een goede transmissielijn ervaar ik toch eigenlijk geen overdreven laag zoals je het zelf verwoordt. Ik vermoed dat de ruimte idd behoorlijk bepalend is geweest in de luistersessie en dat de transmissielijn misschien als enigste de resonantiefrequentie van de luisterruimte echt wist aan te spreken?

Verder zou ik zeggen...blijf ons vooral bestoken met dergelijke impressies van luistersessies :D

mvrg

Patrick

Je hebt gelijk, een goede transmissielijn is bijna nooit in staat overdreven laag te produceren. Het lag dan ook meer aan de kamer, dan aan de speaker. Toch is de kamer niet heel klein. Kennelijk moeten ze op een andere plek staan en presteren ze dan veel beter. Ik heb vroeger de Xanadu DS14 Alu gehad en die klonken dichter bij de muur aanzienlijk beter in het laag dan wanneer ze er ver vanaf stonden. Zoiets zal hier ook wel het geval zijn.

En wat die luistersessies betreft: doe ik! :D

Spacebass

CitaatGoed gevouwen
Tijdens de gebruiksperiode ben ik de PMC DB1+ speakers bijzonder gaan waarderen. Ze hebben een duidelijk eigen geluid met als sterke punten ruimtelijkheid, betrokkenheid en een uitstekend gevoel voor timing. Je kunt heerlijk uit je dak gaan met deze speakers, maar ook het subtielere werk komt prima uit de verf. Het plaatsen van de speakers in de ruimte vraagt enige zorgvuldigheid ten gevolge van de naar achter stralende transmissielijn. Uiteindelijk kreeg ik in mijn ruimte het beste resultaat door de speakers ongeveer 70 centimeter van de achterwand te plaatsen en zo'n 15 graden in te draaien. Resultaat een messcherp stereobeeld met strak laag. Wanneer je op zoek bent naar een set speakers die je entertaint en bij de muziek betrekt, ga deze PMC DB1+ dan zeker beluisteren. Na elke avond muziek luisteren zette ik met een lach om de mond de set uit. De winkelprijs van 1056 euro voor een set is gezien de afwerking en de geboden geluidskwaliteit uiterst scherp. Van harte aanbevolen.

Bron: Hifi.nl

Joep


Spacebass

Gaat niet om het oordeel, maar om de gevolgen voor het laag betreffende de plaatsing  :D

kippekop

Heb afgelopen dinsdag inderdaad met veel plezier meegeluisterd met proprius op deze overigens fantastische chord set!

Ik heb hierdoor wel voor het eerst eens echt gehoord hoeveel verschil zoiets kan hebben op een stel speakers die eigenlijk totaal niet in een vergelijkbare klasse vallen. Ik ben zowieso al meer een persoon die de bron belangrijker vind dan de speakers maar dit bewees het wel weer helemaal, echt een set die enorm vloeiend en natuurgetrouw het geluid weergeeft!

We waren het samen totaal eens over de verschillen, en de PMC viel toch vooral door die transmissielijn negatief op, en ik denk nog steeds dat het niks met de luisterruimte te maken had. Vooral tijdens moon safari met het zeer diepe constante laag verslikte deze speaker zich gewoon, ook duidelijk precies achter de uitgang van de transmissielijn te horen. Zowieso is deze cd een "martelgang" voor het laag van mini monitors, eigenlijk moeten dit soort speakers niet eens proberen dit weer te geven want ook de Vroemens hadden hier last van (ondanks de zeer stevige kast) alhoewel Proprius dit niet zo opviel. Maar ja, ik irriteer me zowieso enorm aan vervelende bijgeluiden en hoor die overigens ook heel erg snel (zoals ik al eerder eens heb gezegd heb ik een zeer gevoelig gehoor). Verder zijn de pmc's wel super voor mensen die van ritme houden, dance etc. wordt hierop echt geweldig weergegeven, wat mij betreft mocht alleen het midden bij zang iets meer (eigen) karakter hebben.

Die Vroemen speakers waren trouwens ook voor mij een totale onbekende. Voor 450 euro per stuk zijn dit een stel erg goede speakers, het uiterlijk kon mij iets minder bekoren, ik heb toch liever hout, maar de voordelen van steen zijn wel duidelijk. Het geluid was iets minder ruimtevullend en wat rustiger (een iets langzamere bas) maar het beviel mij juist wel erg goed, vooral kijken naar de muziekgenres waar ik van houd (lounge/jazz). Het midden en hoog was prima met een lekker warm randje. Als de iets rustigere weergave van de speakers je aanstaat zijn deze aan te raden in de 1000 euro klasse.

De 47 labs waren dan wel de duurste speakers van het stel, maar dit was ook wel duidelijk te horen. Wat kunnen deze kleine speakers een vol, ruimtevullend en rustig geluidsbeeld neerzetten zeg! Niks wordt overdreven, en het waren de enige speakers die bij moon safari niet die vervelende resonantie gaven, dat ze ook inderdaad iets minder laag kunnen en dat ook deden kon mij absoluut niet irriteren, ik ben toch al geen basfreak. De samenwerking met de chords was echt een erg goede match, hier kan je uren naar luisteren zonder enigszins moe te worden. Dit waren zonder twijfel de beste speakers, zelfs met het prijsverschil in acht genomen.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Joep

Citaat van: Spacebass op augustus  6, 2005, 03:25:08
Gaat niet om het oordeel, maar om de gevolgen voor het laag betreffende de plaatsing  :D

Ja inderdaad, Spees! Zo bedoelde ik mijn opmerking ook. Had er even wat meer bij moeten zetten om het duidelijker te maken maar het is inderdaad in elke kamer weer anders. Ze hebben in ieder geval meer ruimte nodig dan hun formaat doet vermoeden! :)

Spacebass

Hoi Prop!  ;D

Citaat van: Proprius op augustus  6, 2005, 23:10:53
Zo bedoelde ik mijn opmerking ook. Had er even wat meer bij moeten zetten om het duidelijker te maken maar het is inderdaad in elke kamer weer anders. Ze hebben in ieder geval meer ruimte nodig dan hun formaat doet vermoeden! :)
Precies! Dan begrijpen we elkaar gelukkig  toch goed 8)

reMC

#20
Ha Kippekop!

Wat grappig dat je als forumlid ook bij de shoot-out was. Toeval? :D

Leuke beschrijvingen allemaal. Ik vind de 47labs Lens ook helemaal geweldig. Direct vergeleken met de Von Schweikert VR-1, VR-2, Harbeths en Jean Marie Renaud's. Hij is in ieder geval sneller dan al deze speakers, en de VR-2 bevalt mij wat dat betreft al veel meer dan veel andere speakers.

Op een écht ÉCHT goede set zijn de Lensjes voor mij intiemer en emotioneler dan de VR-2's. Maar dan moet ik heel hoog grijpen wbt bron en versterker. De gemodificeerde Pioneer cd-speler van Proprius is bijvoorbeeld net iets onrustig en 'jitterig' (versmering, scherpte). En ik ben nog weinig tegen gekomen wat mij meer bekoort wbt bron dan die Pioneer. Het enige wat ÍK kan bedenken is de 47labs bron-combo. Maar nogmaals, dan heb je een speaker die iets kan dat vrijwel geen enkele andere speaker kan. Wat dan? Luister er maar eens naar of lees bovenstaande reviews nog even ;D

kippekop

Hoi reMC,

Geen toeval, ik was de vorige dag al binnengelopen om wat speakers te luisteren (de paradigm monitor 20's en de pmc's) en omdat dat me niet helemaal kon bekoren had proprius gevraagd of ik de volgende dag wilde langskomen omdat hij dan zijn labjes mee zou nemen. Toevallig was er volgens hem ook nog iemand van vroemen de dag ervoor langsgekomen dus toen hadden we drie mini monitors :)

Grappig dat jij die labs ook zo goed vond klinken, je blaast er niks mee weg en ze zijn bijna lief vind ik maar wel heel erg lief dan ;)
Hoe vond jij ze in vergelijking met de VR-1's?? Daar wil ik namelijk ook nog graag naar gaan luisteren...ben wel benieuwd wat je daar van vond!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

reMC

Citaat van: kippekop op augustus  7, 2005, 18:01:06
Hoe vond jij ze in vergelijking met de VR-1's?? Daar wil ik namelijk ook nog graag naar gaan luisteren...ben wel benieuwd wat je daar van vond!

No contest. Het eerst wat opvalt is de enorm golf van informatie van de 47labs speakers. De Vr-1 laat VEEL minder horen en wat hij laat horen is ook nog eens veel meer gekleurd. Wat ik me nog goed kan herinneren is dat ik met de Lens een volledig hoofd kon 'zien' in plaats van alleen een stem. Gewoon veel meer nuances, boven- en ondertonen met de Lensjes (de VR-1 klinken veel meer als 'geluid', op elkaar gestapelde frequenties in plaats van een vloeiende muziekweergave). En de Lens is een stuk sneller, ik kreeg daardoor de mogelijkheid om achterover te zitten en de muziek te laten komen, zonder veel moeite te hoeven doen. De Lens is bovendien een stuk dynamischer, oneindig bijna. Maar nogmaals, pas op met de match. Ik kan me voorstellen dat veel mensen voor de VR-1 zouden kiezen. Die mensen hebben de Lens dan denk ik niet met goede bron en versterking gehoord..

De VR-1 plaatst wel wat 'beter', preciezer in ieder geval.

Jiri

Citaat van: Proprius op augustus  3, 2005, 20:31:39
Ik werk sinds kort bij Hifi Solutions in Amsterdam

He wat leuk...gefeliciteerd man..
8)

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Joep

Citaat van: Jiri op augustus 12, 2005, 08:22:42
He wat leuk...gefeliciteerd man..
8)

Groetjes,
Jiri

Bedankt Jiri!! Ik werk er met ontzettend veel plezier!

:D 8)