Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Ralf67


katwax

Als je bij Harbeth van P3ESR naar HL5 gaat zou ik dat toch een upgrade noemen. Waarom is dit geen upgrade?

Trouwens in je lijst staat "Restpost" voor actieve luidsprekers?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Richi

Die ATCs zijn wel mooi om te zien in ieder geval. Nog een mooie stand eronder en klaar.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

HuubF

Citaat van: katwax op mei 26, 2021, 13:23:14
Als je bij Harbeth van P3ESR naar HL5 gaat zou ik dat toch een upgrade noemen. Waarom is dit geen upgrade?

Trouwens in je lijst staat "Restpost" voor actieve luidsprekers?

Zie het als een voorzichtige handreiking richting alles in één speakers. Met mijn wens dat ze dan wel Roon aan moeten kunnen en ze bovendien natuurlijk moeten klinken wordt het toch nog lastig hoor!

Ik heb Harbeth P3ESR's gehad en later de eerste versie van de 30. Ik zou dat geen upgrade willen noemen, het zijn behoorlijk verschillende speakers. Met ATC heb je dat veel minder. De hele SCM lijn lijkt erg op elkaar met een klein hupsje van de monitors naar de vloerstaanders.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Van het ATC uitprobeer front...

De SCM11's klinken vertrouwd, ik heb ze tenslotte al eens eerder gehad. Er zijn wel weer wat hobbels te nemen. Net als de JBL's lijken ze het best te klinken als ze wat lager staan, nu op ongeveer 35 cm. Omdat ze gesloten zijn (Baardmannetje bozig: 'dat maakt niet uit') valt er nog ontzettend veel te variëren met de afstand tot de muur. Nu staan ze op een centimeter of 30 en dat geeft een goede balans tussen ruimtelijkheid en een wat voller geluid.

Ik kan tussen 2 streaming-oplossingen kiezen: de Nimitra Win10 audioserver of de NUC Roon server. Ook nu is de Nimitra wat ronder, vriendelijker en gaat de NUC wat verder in het hoog. Dat frissere van de NUC heb ik liever dus die gaat een tijdje zijn best doen. Dat kan nu omdat ik de lawaaiige oude NUC heb vervangen voor een fanless exemplaar met dezelfde specs. De Nimitra heb ik te koop gezet in het gewoon-geduld-hebben-Huub verkoopprogramma. Dus zolang hij niet verkocht is kan ik hem nog proberen en als hij een keer op zijn plek valt gaat hij uit de verkoop.

Het geluid van de ATC's is zo compleet anders dan dat van de JBL's dat ik nog geen uitspraak kan doen over wat ik mooier vind. Ze zijn nieuw even duur maar zitten alletwee aan de onderkant van de range. Dat hoor je wel een beetje. De JBL's zouden wel wat verfijnder kunnen zijn en de ATC's kunnen wel wat meer vlees op de botten gebruiken. Daar valt best wel wat aan te doen met de aansturing en de plaatsing van de speakers maar er zijn natuurlijk grenzen. En als je voor een bepaald aspect het uiterste uit een speaker probeert te halen gaat dat vaak weer ten koste van wat anders.

Nah ja... lekker bezig.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

roeleken

los van meettechnisch niet helemaal recht, denk ik dat de Klipsch Heresy IV je positief zullen verrassen.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Citaat van: roeleken op mei 26, 2021, 14:52:40
los van meettechnisch niet helemaal recht, denk ik dat de Klipsch Heresy IV je positief zullen verrassen.

Dat zou zo maar kunnen. Maar na Floyd Toole los te hebben zien gaan over de vele reflecties (die er bijna wel expres moeten zijn ingebouwd) ga ik daar niet aan beginnen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: katwax op mei 26, 2021, 13:23:14
Als je bij Harbeth van P3ESR naar HL5 gaat zou ik dat toch een upgrade noemen. Waarom is dit geen upgrade?



Sec in volume/omvang wel maar verder niet persé natuurlijk...

katwax

Citaat van: HuubF op mei 26, 2021, 14:12:00
Zie het als een voorzichtige handreiking richting alles in één speakers. Met mijn wens dat ze dan wel Roon aan moeten kunnen en ze bovendien natuurlijk moeten klinken wordt het toch nog lastig hoor!

Ik heb Harbeth P3ESR's gehad en later de eerste versie van de 30. Ik zou dat geen upgrade willen noemen, het zijn behoorlijk verschillende speakers. Met ATC heb je dat veel minder. De hele SCM lijn lijkt erg op elkaar met een klein hupsje van de monitors naar de vloerstaanders.
Met een streamer ervoor de Nuc of tegen dan misschien terug een MR is Roon toch altijd ondersteunt?

Citaat van: twani op mei 26, 2021, 15:58:01
Sec in volume/omvang wel maar verder niet persé natuurlijk...
P3ESR in vergelijk met de HL5, dan heeft de HL5 toch een groter freqentie bereik.
Heb ze enkel maar in demo's mogen horen, maar hoewel ik de P3ESR een mooi geluid geeft is die toch totaal machtenloos als je wat in de lagere frequenties gaat.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dura

Citaat van: katwax op mei 26, 2021, 16:21:47
Met een streamer ervoor de Nuc of tegen dan misschien terug een MR is Roon toch altijd ondersteunt?
P3ESR in vergelijk met de HL5, dan heeft de HL5 toch een groter freqentie bereik.
Heb ze enkel maar in demo's mogen horen, maar hoewel ik de P3ESR een mooi geluid geeft is die toch totaal machtenloos als je wat in de lagere frequenties gaat.
Zonder meer, de 5 klinkt veel groter en superruimtelijk, de 3s klinken gewoon lekker, fijne speaker voor in een moeilijke, niet al te grote ruimte die je desgewenst de hele dag aan kan hebben.
Als ik mijn speakers niet in de breedte maar in de lengte van de kamer (3.70x12) had kunnen opstellen had ik ook voor de 5s gegaan, ondanks dat ze de maat hebben van een ouderwetse groentekist.
De 3s laten zich overigens wel heel gemakkelijk combineren met een subwoofer, wellicht mede vanwege de gesloten kast, dat geeft een geleidelijke afval van het laag. Maar ook dan heb je geen 5.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

HuubF

Citaat van: katwax op mei 26, 2021, 16:21:47
Met een streamer ervoor de Nuc of tegen dan misschien terug een MR is Roon toch altijd ondersteund...

Tuurlijk maar daar heb ik een hekel aan. Ik geloof er heilig in dat conversies alleen probleemloos zijn als ze binnen 1 apparaat worden uitgevoerd. Ik blijf gewoon een audiofiel hoor!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Pfff, de ATC's staan nu gewoon op een Atacama 60cm stand en de Nimitra is dus weer de betere server omdat de NUC dan te scherp klinkt. Wat bij de JBL's prima werkte (omdat de tweeter lager dan oorhoogte moest) werkt nu kennelijk een stuk minder. Mijn aanname dat een lage plaatsing voor alle monitors zou gelden is dus waarschijnlijk onzin.

De tweeters van de SCM11's horen gewoon op oorhoogte, dat is duidelijk.

Met al dat schuiven weet ik nog steeds niet welke speaker ik mooier vind. Het is wel fascinerend anders.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: HuubF op mei 26, 2021, 16:49:55
Pfff, de ATC's staan nu gewoon op een Atacama 60cm stand en de Nimitra is dus weer de betere server omdat de NUC dan te scherp klinkt. Wat bij de JBL's prima werkte (omdat de tweeter lager dan oorhoogte moest) werkt nu kennelijk een stuk minder. Mijn aanname dat een lage plaatsing voor alle monitors zou gelden is dus waarschijnlijk onzin.

De tweeters van de SCM11's horen gewoon op oorhoogte, dat is duidelijk.

Met al dat schuiven weet ik nog steeds niet welke speaker ik mooier vind. Het is wel fascinerend anders.

Heeft dat malle hoge kastje in het midden eigenlijk nog een onmisbare functie in huize Fransen?   Je kan verder schuiven wat je wil maar zolang dat er staat heb je een probleem dat groter is dan alleen maar plaatsing...

HuubF

Citaat van: twani op mei 26, 2021, 16:59:41
Heeft dat malle hoge kastje in het midden eigenlijk nog een onmisbare functie in huize Fransen?   Je kan verder schuiven wat je wil maar zolang dat er staat heb je een probleem dat groter is dan alleen maar plaatsing...

Dat 'malle hoge kastje' is de uitkomst van 8 jaar discussie dus die moet blijven. Ik had op die plek een gewatteerde projectie-tv gepland maar dat heeft het net niet gehaald. De kast heeft door de eeuwen heen verschillende keren houtworm gehad waardoor hij nogal krokant is. En dus best nog wel goed dempt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

katwax

Citaat van: HuubF op mei 26, 2021, 16:31:12
Tuurlijk maar daar heb ik een hekel aan. Ik geloof er heilig in dat conversies alleen probleemloos zijn als ze binnen 1 apparaat worden uitgevoerd. Ik blijf gewoon een audiofiel hoor!
Bedoel je de conversie naar PCM? Die blijft toch gewoon hetzelfde.
Ik bedoel met streamer een transport, geen AD/DA gedeelte.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Carrol

Citaat van: HuubF op mei 26, 2021, 16:49:55
Pfff, de ATC's staan nu gewoon op een Atacama 60cm stand en de Nimitra is dus weer de betere server omdat de NUC dan te scherp klinkt. Wat bij de JBL's prima werkte (omdat de tweeter lager dan oorhoogte moest) werkt nu kennelijk een stuk minder. Mijn aanname dat een lage plaatsing voor alle monitors zou gelden is dus waarschijnlijk onzin.

De tweeters van de SCM11's horen gewoon op oorhoogte, dat is duidelijk.

Met al dat schuiven weet ik nog steeds niet welke speaker ik mooier vind. Het is wel fascinerend anders.

Fascinerend anders.....kun je dat ietsje meer toelichten Huub🤔
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

katwax

Citaat van: Dura op mei 26, 2021, 16:30:03
Zonder meer, de 5 klinkt veel groter en superruimtelijk, de 3s klinken gewoon lekker, fijne speaker voor in een moeilijke, niet al te grote ruimte die je desgewenst de hele dag aan kan hebben.
Dit is dan toch een upgrade, mits de ruimte het toelaat natuurlijk.
3s vond ik geweldig tijdens demo in een kleine "intieme" demo ruimte, kon net 3 man binnen. Daar zou laag dan ook direct overweldigen, dus daar was het perfect match. Denk wel dat Huub zijn ruimte groter is :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

skyfox

Citaat van: HuubF op mei 26, 2021, 16:49:55
Pfff, de ATC's staan nu gewoon op een Atacama 60cm stand en de Nimitra is dus weer de betere server omdat de NUC dan te scherp klinkt. Wat bij de JBL's prima werkte (omdat de tweeter lager dan oorhoogte moest) werkt nu kennelijk een stuk minder. Mijn aanname dat een lage plaatsing voor alle monitors zou gelden is dus waarschijnlijk onzin.

De tweeters van de SCM11's horen gewoon op oorhoogte, dat is duidelijk.

Met al dat schuiven weet ik nog steeds niet welke speaker ik mooier vind. Het is wel fascinerend anders.
Ik kan niets zeggen over de klank, maar deze set doet het qua looks wat mij betreft erg goed! Mooi, dat wit zo naast al die houtkleuren. Wat mij betreft een erg geslaagde set, hahaha. En met goede looks wordt de klank ook weer iets prettiger natuurlijk [emoji6]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Mitch--

Citaat van: katwax op mei 26, 2021, 18:04:48
Dit is dan toch een upgrade, mits de ruimte het toelaat natuurlijk.
3s vond ik geweldig tijdens demo in een kleine "intieme" demo ruimte, kon net 3 man binnen. Daar zou laag dan ook direct overweldigen, dus daar was het perfect match. Denk wel dat Huub zijn ruimte groter is :)

Helemaal waar, in een kleine ruimte en ook wat near field geplaatst zijn ze geweldig en ken ik geen speaker die een dergelijk beeld weten neer te zetten, in een woonkamer setting gezien de afmeting hebben ze absoluut beperkingen... vrij logisch gezien ze zo groot zijn als een schoenendoos.. :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

HuubF

Citaat van: Carrol op mei 26, 2021, 18:02:54
Fascinerend anders.....kun je dat ietsje meer toelichten Huub🤔

Het is toch grappig dat zo'n speakert dan toch weer gewoon een eigen willetje heeft?

Nu de ATC waarschijnlijk op zijn ideale plekje staat kan ik hem eindelijk een beetje beoordelen. Pianomuziek is absoluut geweldig. Bij een orkestwerk hoor je dat hij vrij klein is, daar verandert een subwoofer niets aan. De integratie van de subwoofer met de speaker is trouwens prima maar dat wist ik al van een paar jaar geleden. De JBL's konden zich nog wel eens groter voordoen dan ze zijn maar daar doet de ATC niet aan. De JBL met zijn house sound maakt van elk nummer een feestje; de ATC is daar alleen toe bereid als de opname een beetje goed is. Ik luister nu naar een high res opname van de 1e symfonie van Sjostakovitsj en dat is erg mooi.

Je hoort de ATC signatuur in mini-formaat en dat bevalt me wel. Voor wat betreft de toekomst als ik het bij ATC hou: met een ATC SCM19 heeft het geluid wat meer gewicht, dus als er één te koop staat pak ik hem gelijk. Dat zal dan rond de 2000 euro kosten maar dan heb je een speaker waar de HDI-1600 en SCM11 niet aan kunnen tippen. Een SCM40 ga ik niet nog een keer nemen, een SCM40A wel (de SCM50 komt er alleen bij een extra verdieping). De SCM40A heeft het mega-grote voordeel van de geweldige middentoner, die heeft de SCM11/19 niet. Dus de SCM11 (en als hij langskomt de SCM19) is een aantrekkelijke tijdelijke speaker in afwachting van een SCM40A. Die staan alleen bijna nooit 2e hands te koop en nieuw vind ik hem te duur.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

CZ79

Citaat van: HuubF op mei 26, 2021, 16:49:55
Pfff, de ATC's staan nu gewoon op een Atacama 60cm stand en de Nimitra is dus weer de betere server omdat de NUC dan te scherp klinkt. Wat bij de JBL's prima werkte (omdat de tweeter lager dan oorhoogte moest) werkt nu kennelijk een stuk minder. Mijn aanname dat een lage plaatsing voor alle monitors zou gelden is dus waarschijnlijk onzin.

De tweeters van de SCM11's horen gewoon op oorhoogte, dat is duidelijk.

Met al dat schuiven weet ik nog steeds niet welke speaker ik mooier vind. Het is wel fascinerend anders.

En zelfs met de JBLs niet perse het geval. Tweeter staat bij mij op oorhoogte maar lager is niet beter, hoger ook niet. Alles zal wel met de speaker en kamer combi te maken hebben
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

HuubF

Citaat van: cz79 op mei 26, 2021, 20:06:01
En zelfs met de JBLs niet perse het geval. Tweeter staat bij mij op oorhoogte maar lager is niet beter, hoger ook niet. Alles zal wel met de speaker en kamer combi te maken hebben

Kan inderdaad best. Ik vond de akoestiek bij jou erg goed.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour