Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CZ79

Ze bevallen me ook echt heel erg goed, vette Bas, mooie diepte en heerlijk (voetentappend) muzikaal (vreemde term maar je snapt me). Ben er echt heel blij mee.

Ik probeer alleen even te ontdekken wat jij bedoelt en wat je miste in de (o.a.) JBLs
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

brt

Huub, als ik goed heb gelezen begrijp ik dat jij toch ook vaak met je vrouw luistert? Dat is wel het nadeel van zo'n dedicated man cave, denk je niet?
Ik zou zelf niet zo'n ruimte hoeven, krijg het geluid meer dan goed in de woonkamer en heb een tolerante vrouw die niet te moeilijk doet over opstelling of apparatuur en ik vind het fijn niet uit de fijne sfeer van de woonkamer weg te hoeven om goed geluid te horen.

Een eigen bioscoop in huis lijkt me dan wél weer heel vet, maar dat zal nog wel ff sparen worden (o.a. voor een ander huis  :D)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

gerard123

Citaat van: brt op maart 22, 2021, 21:21:44
Huub, als ik goed heb gelezen begrijp ik dat jij toch ook vaak met je vrouw luistert? Dat is wel het nadeel van zo'n dedicated man cave, denk je niet?
Ik zou zelf niet zo'n ruimte hoeven, krijg het geluid meer dan goed in de woonkamer en heb een tolerante vrouw die niet te moeilijk doet over opstelling of apparatuur en ik vind het fijn niet uit de fijne sfeer van de woonkamer weg te hoeven om goed geluid te horen.

Een eigen bioscoop in huis lijkt me dan wél weer heel vet, maar dat zal nog wel ff sparen worden (o.a. voor een ander huis  :D)

Wat je daar aandraagt (naar een apart hok moeten om fatsoenlijk muziek te luisteren) is voor mij soms ook vervelend maar de voordelen wegen toch zwaarder. Na onze verhuizing naar een veel grotere woning bleef er een lege zolder over die ik uiteindelijk heb ingepikt voor een stereo kamer. Het huis is houtskelet, antroposofisch gebouwd dus vijfhoekig, schuin dak dus ik dacht qua akoestiek kon dat wel eens goed uitpakken. Begonnen met wat spulletjes van Marktplaats staat er inmiddels toch wel een leuke set maar niet eentje die ik snel in de huiskamer zal zetten. Ik heb mijn vriendin ooit ernstig getraumatiseerd door de KEF107's van Koen over te nemen, dus de mooie spullen (Micro Seiki, Peachtree, Planet L) staan beneden en de goeie spullen staan op zolder.

Voor mij werkt dit wel omdat ik eigenlijk een sporadische luisteraar ben. Ik draai nooit muziek als ik iets anders aan het doen ben. Dus ik sjok naar boven, draai een uur muziek en dan ben ik weer klaar.

Maar goed, als je extra vierkante meters niet tot hun recht komen als luisterruimte kun je er altijd nog een snookertafel inzetten.

Raphie

Even hopelijk een eyeopener voor degenen die nog te romantisch over esoterie denken.
Waar men hier zegt dat ze het mond en klauwzeer in de varkenshaar van de viool kunnen horen, of kunnen horen dat de darmsnaar van een Big Angus was, is het misschien leuk om even te laten zie hoe de gemiddelde radio paradise track tegenwoordig wordt gemaakt. Ook de "audiofiele" labels werken op deze manier. Gear zegt niks, het is allemaal skills, kijk de video even uit, misschien gaat er een wereld voor je open.

https://youtu.be/lV5mQ1i14Z4
JBL PRX Power!

roeleken

Knappe software, heb wel het idee dat je kunt tweaken tot je een ons weegt op deze manier. Maar impressive, blijft een schijtnummer als voorbeeld. Wanneer ik het pas leuk zou gaan vinden moet er bij dit voorbeeld toch extreem getweakt gaan worden  ;D
Maar muziek is gelukkig een kwestie van smaak.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Raphie

We hebben het over muziek, waar verschillende self acclaimed audiofielen "Stereophiletje" spelen met elkaar (net zoals vroeget doktertje op school, maar dan oude mannetjes die smijten met metaforen die kant noch wal raken) dat ze de tranen in de ogen van de gitarist kunnen voelen, terwijl ze  gewoon naar een gerehashed sampletje lopen te luisten.
Dat hautaine gelul aan de achterkant, terwijl ze geen idee hebben hoe het er aan de voorkant aan toe gaat.
JBL PRX Power!

Richi

Citaat van: Raphie op maart 25, 2021, 09:02:15
We hebben het over muziek, waar verschillende self acclaimed audiofielen "Stereophiletje" spelen met elkaar (net zoals vroeget doktertje op school, maar dan oude mannetjes die smijten met metaforen die kant noch wal raken) dat ze de tranen in de ogen van de gitarist kunnen voelen, terwijl ze  gewoon naar een gerehashed sampletje lopen te luisten.
Dat hautaine gelul aan de achterkant, terwijl ze geen idee hebben hoe het er aan de voorkant aan toe gaat.
Leven en laten leven, als die "self acclaimed audiofielen" zich daar fijn bij voelen. Anderen gaan vissen. Kan je ook van alles van vinden. So what.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

ajbeefde

Citaat van: Richi op maart 25, 2021, 09:05:25
Leven en laten leven, als die "self acclaimed audiofielen" zich daar fijn bij voelen. Anderen gaan vissen. Kan je ook van alles van vinden. So what.

Kan je beter een audiofiel zijn, die karper vissers hebben een hoop mot onder elkaar......  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

brt

Citaat van: gerard123 op maart 22, 2021, 22:25:36
Wat je daar aandraagt (naar een apart hok moeten om fatsoenlijk muziek te luisteren) is voor mij soms ook vervelend maar de voordelen wegen toch zwaarder. Na onze verhuizing naar een veel grotere woning bleef er een lege zolder over die ik uiteindelijk heb ingepikt voor een stereo kamer. Het huis is houtskelet, antroposofisch gebouwd dus vijfhoekig, schuin dak dus ik dacht qua akoestiek kon dat wel eens goed uitpakken. Begonnen met wat spulletjes van Marktplaats staat er inmiddels toch wel een leuke set maar niet eentje die ik snel in de huiskamer zal zetten. Ik heb mijn vriendin ooit ernstig getraumatiseerd door de KEF107's van Koen over te nemen, dus de mooie spullen (Micro Seiki, Peachtree, Planet L) staan beneden en de goeie spullen staan op zolder.

Voor mij werkt dit wel omdat ik eigenlijk een sporadische luisteraar ben. Ik draai nooit muziek als ik iets anders aan het doen ben. Dus ik sjok naar boven, draai een uur muziek en dan ben ik weer klaar.

Maar goed, als je extra vierkante meters niet tot hun recht komen als luisterruimte kun je er altijd nog een snookertafel inzetten.

Ik kan hier thuis in de woonkamer ook zeker fatsoenlijk muziek luisteren. De plaatsing is optimaal, ik heb relatief subtiele speakers die én mooi zijn om te zien en bij het formaat van de kamer passen, een aparte audio-groep, een mooie amp die een sierraad is om te zien (vindt ook mijn vrouw) en de akoestiek is ook meer dan voldoende, zo niet gewoon goed te noemen.
Als ik er écht goed voor wil gaan zitten verplaats ik tegenwoordig een lekkere stoel die ik dan voor de bank zet (duurt 20 seconden) die tegen de muur staat. Zo zit ik in een perfecte driehoek, midden in het geluid. Luisterpositie is dus ook optimaal. De stereo drukt dus wel een stempel op de looks van de kamer, maar op een stijlvolle, introverte manier.
Kan het beter? Misschien qua akoestiek en reflecties wel iets, maar de winst zal niet groot genoeg zijn om daarvoor naar een aparte ruimte te willen verkassen. Ik heb nu fijne en zeer goed klinkende muziek in de fijne sfeer van de woonkamer en geniet daar met volle teugen van, ook als we samen luisteren. Ik luister best veel, en zou het irritant vinden om telkens te moeten verkassen.

Dus als het sociale aspect een ding is bij muziek beleven, dan vraag ik me af of wat je geluidsmatig wint niet teniet gedaan wordt door wat je inlevert.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Raphie

100% mee eens, het is een balans tussen ruimte, functie en budget en een huiskamer en 100% akoestiek is gewoon onmogelijk.
Maar dat weerhoudt je niet van het genieten van een lekkere sound.
JBL PRX Power!

roeleken

heb zelf wel een aparte ruimte, die is best gezellig. Maar je moet er wel echt gaan zitten inderdaa. Dan ben je ineens wel erg 'actief' muziek aan het luisteren.  In de huiskamer staat in de winter ook nog eens de houtkachel aan....  Is toch net wat gezelliger 's avonds...
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Citaat van: Raphie op maart 25, 2021, 09:02:15
We hebben het over muziek, waar verschillende self acclaimed audiofielen "Stereophiletje" spelen met elkaar (net zoals vroeget doktertje op school, maar dan oude mannetjes die smijten met metaforen die kant noch wal raken) dat ze de tranen in de ogen van de gitarist kunnen voelen, terwijl ze  gewoon naar een gerehashed sampletje lopen te luisten.
Dat hautaine gelul aan de achterkant, terwijl ze geen idee hebben hoe het er aan de voorkant aan toe gaat.

Ah eindelijk klapt er iemand uit de school... we worden gepiepeld door de opneem-mafia!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Citaat van: HuubF op maart 25, 2021, 10:49:02
Ah eindelijk klapt er iemand uit de school... we worden gepiepeld door de opneem-mafia!
that's one way of putting it...  :clapping:
JBL PRX Power!

kermy

Wat Raphie hier aankaart lijkt een gegeven. Een gegeven wat eigenlijk bepaalt wat we thuis nog kunnen bereiken, immers het word nooit beter dan het bronmateriaal.

Voor mensen die dan nog verder willen zit er maar een ding op, zelf muziek op gaan nemen op locatie en dus het bronmateriaal op deze manier onder controle krijgen. Het gaat mij in ieder geval wat te ver.

Genieten van muziek hangt van vele zaken af, maar het overbrengen van emotie middels een muziekstuk is voor mij niet afhankelijk van de gebruikte apparatuur of installatie. Goede muziek, of wat er bij mij voor doorgaat kan mij bekoren en beroeren, al is het op een ghettoblaster.



Met vriendelijke groet,

Kermy

Geert (gvc)

Of koop eens een opname van https://www.soundliaison.com/, bvb 'Carmen Gomes Inc. - Don't You Cry'. Een single mic opname zonder verdere processing. En dan moet je maar eens luisteren of dat nu de audiofiele 'holy grail' is. (Nog een ander voorbeeld dat muzikaal wat sterker is: https://chesky.com/products/revisions-the-songs-of-stevie-wonder-jen-chapin-wav-download).

Zo'n minimalistische opnametechniek is trouwens enkel werkbaar voor klassiek en jazz, popmuziek ga je er niet mee maken.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Raphie

Citaat van: Geert (gvc) op maart 25, 2021, 11:38:43
Of koop eens een opname van https://www.soundliaison.com/, bvb 'Carmen Gomes Inc. - Don't You Cry'. Een single mic opname zonder verdere processing. En dan moet je maar eens luisteren of dat nu de audiofiele 'holy grail' is. (Nog een ander voorbeeld dat muzikaal wat sterker is: https://chesky.com/products/revisions-the-songs-of-stevie-wonder-jen-chapin-wav-download).

Zo'n minimalistische opnametechniek is trouwens enkel werkbaar voor klassiek en jazz, popmuziek ga je er niet mee maken.
zelfs daar zit nog een compressor en digitale reverb tussen.
JBL PRX Power!

Peerless Monster

Citaat van: Raphie op maart 23, 2021, 22:44:07
Even hopelijk een eyeopener voor degenen die nog te romantisch over esoterie denken.
Waar men hier zegt dat ze het mond en klauwzeer in de varkenshaar van de viool kunnen horen, of kunnen horen dat de darmsnaar van een Big Angus was, is het misschien leuk om even te laten zie hoe de gemiddelde radio paradise track tegenwoordig wordt gemaakt. Ook de "audiofiele" labels werken op deze manier. Gear zegt niks, het is allemaal skills, kijk de video even uit, misschien gaat er een wereld voor je open.

https://youtu.be/lV5mQ1i14Z4

Mooie software.
Wordt steeds makkelijker om "digitale" muziek te maken.
Kom ik dan uit de Fasttrackertijd ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

HuubF

Ik heb ook een studio gehad. Er stonden best goede spullen met de computer als centrale. De kinderen hebben er zo'n 12 jaar muziek gemaakt. Het is altijd een hobby voor ze gebleven. Heel verschillende bands (jazz, grunge, pop) zijn er geboren en weer gestorven.

Er werd gedrumd, gezongen, elektrische gitaar, bas, viool en saxofoon gespeeld. Het geluid in de studio was geweldig. Beter dan daar werd het nooit; niet bij optredens maar ook niet bij mij in de woonkamer als ze even wilden horen hoe het op een gewoon hifisetje klonk.

Daar probeerde ik van alles aan te doen. De beste weergave kreeg nog ik met pro-audio speakers. Ik heb verschillende Adams en de voorganger van de Neumann KH310 in huis gehad. Het klonk heus prima maar het bleef een slap aftreksel van het intense geluid dat je in de studio hoorde.

Dus ik denk er nadrukkelijk het mijne van.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

jahtari

Alleen al de fysieke kracht van een snare is nauwelijks te vertalen naar een hifi set.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

HuubF

Citaat van: jahtari op maart 25, 2021, 18:45:00
Alleen al de fysieke kracht van een snare is nauwelijks te vertalen naar een hifi set.

Twee van mijn zonen drummen. Ze zijn ongelofelijk lang bezig geweest met het drumstel om het zo goed mogelijk te laten klinken. Al het geld van hun bijbaantjes ging daar in zitten (en veel donaties voor bekkens en toms van mij). Toen ze gingen opnemen zijn ze een eeuwigheid bezig geweest met het plaatsten van de microfoons en de instellingen van de software. Het was nooit goed genoeg. Bij mensen als Raphie gaat dat exact hetzelfde.

En dan is het dom als de consument ook een beetje aandacht geeft aan de manier waarop het wordt weergegeven?  :clapping:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op maart 26, 2021, 09:26:11
En dan is het dom als de consument ook een beetje aandacht geeft aan de manier waarop het wordt weergegeven?  :clapping:
Nee, het is echter in mijn ogen wel "dom" als die consument er dan zijn eigen weergave van wil maken  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Raphie

Citaat van: HuubF op maart 26, 2021, 09:26:11

En dan is het dom als de consument ook een beetje aandacht geeft aan de manier waarop het wordt weergegeven?  :clapping:
Er zijn zaken die bewezen zijn, zoals speakers, akoestiek, versterking etc, daar kan je duidelijke meetbare verbeteringen halen, dit kan je ook aan de opnamekant: plaatsing, tuning, mics, pre's, opname technieken voor overheads, fase etc.

Je zoons gingen echt niet beter drummen van een structuurlamp in de kamer, dat valt voor mij dus niet in de categorie aandacht, maar in de categorie onzin. Zo zijn er nog wel een aantal "tweaks" waarvan het nut niet bewezen is.
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: katwax op maart 26, 2021, 09:29:17
Nee, het is echter in mijn ogen wel "dom" als die consument er dan zijn eigen weergave van wil maken  ;)

Als je genoeg centen en voldoende ruimte hebt is werkelijkheidsweergave een optie. Dat betekent dat de meeste mensen hier hun eigen universumpje moeten creëren.

Dat begrijpen ze zelf heus wel. Vind jij dat dom?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Raphie op maart 26, 2021, 09:51:36
Er zijn zaken die bewezen zijn, zoals speakers, akoestiek, versterking etc, daar kan je duidelijke meetbare verbeteringen halen, dit kan je ook aan de opnamekant: plaatsing, tuning, mics, pre's, opname technieken voor overheads, fase etc.

Je zoons gingen echt niet beter drummen van een structuurlamp in de kamer, dat valt voor mij dus niet in de categorie aandacht, maar in de categorie onzin. Zo zijn er nog wel een aantal "tweaks" waarvan het nut niet bewezen is.

Oh het gaat om de tweaks? Ja dat kan inderdaad best onzin zijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Citaat van: HuubF op maart 26, 2021, 09:54:52
Oh het gaat om de tweaks? Ja dat kan inderdaad best onzin zijn.
Weet je, hoe langer ik er over nadenk, Gehakt en aanverwanten (Suzie Wong e.d.) zijn eigenlijk allemaal een soort commerciële "punk"
Lekker aanschoppen tegen het "establishment" en de boel lekker opschuren / provoceren. Het maakt brave huisvaders net een tikje recalcitrant en  geeft je "audiofiele identiteit" (moet je eens kijken hoe ver hij gaat..)

Huubf is eigenlijk stiekem gewoon een beetje punk, lekker rellen met gekkigheid om reactie te ontlokken.  :D
Dat een aantal individuen daar handig op inspringen en Huubf het niet erg vind om daar wat geld aan uit te geven (want gek doen hoort bij Punk)
Is eigenlijk alleen maar humor.
JBL PRX Power!