Myself's HT & Stereo set - Updates

Gestart door myself, juli 22, 2005, 12:25:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Staaled

Citaat van: Antoine op maart 13, 2006, 23:03:42
Zou dit komen doordat de bas strakker is of is het de frequentiekarakteristiek en zou je dit met de DSP wat kunnen "bijregelen" of misschien beter gezegd wat meer naar je smaak maken door de lage tonen wat te boosten? Misschien is een volledig vlakke frequentiekarakteristiek audiofiel gezien wel erg "verantwoord" maar het moet imo natuurlijk vooral naar jouw eigen smaak klinken.


Vlak is zeker niet de bedoeling.
Als je naar de preset correctiecurve van bijvoorbeeld een RCS2.2x kijkt is deze niet vlak,maar oplopend in het laag.
Roomperfect idem.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: DA BoSS op maart 14, 2006, 08:26:50
Ik hoop het voor je :P
;D ;D ;D
Het loopwerk en de bekabeling zijn extreem belangrijk als de versterker zou neutraal is.
Dat bedoelde ik ermee.
Wat je in het loopwerk stopt doet er natuurlijk ook toe.... ::)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

garmtz

Een compleet Lyngdorf systeem (dus met corner woofers) is het meest opwindend klinkende systeem dat ik in LANGE tijd heb gehoord. Wat ik saai vindt zijn overmatig gekleurde trage systemen zonder echte headroom en energie. Maargoed, dat is allemaal erg subjectief... ;)

DA BoSS

Citaat van: garmtz op maart 14, 2006, 09:07:40
Een compleet Lyngdorf systeem (dus met corner woofers) is het meest opwindend klinkende systeem dat ik in LANGE tijd heb gehoord. Wat ik saai vindt zijn overmatig gekleurde trage systemen zonder echte headroom en energie. Maargoed, dat is allemaal erg subjectief... ;)
Dat zou ik ook zeggen als importeur/dealer zijnde, Garmt.... >:D

Zonder gekheid:  natuurlijk is het subjectief, beetje een open deur, 'tis gewoon weer een kwestie van je eigen oren vertrouwen...
Als ik de kans krijg zo'n systeem als jij beschrijft thuis te proberen, doe ik het dus ook gelijk. Maar mijn vermoedens kloppen wel vaker, dus denk je dat dat dan voor mij wel echt zin heeft om een dealer hier kosten voor te laten maken?
:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Staaled

Citaat van: DA BoSS op maart 14, 2006, 10:51:59
Maar mijn vermoedens kloppen wel vaker, dus denk je dat dat dan voor mij wel echt zin heeft om een dealer hier kosten voor te laten maken?
:D
Laat je eens verrassen. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

myself

Citaat van: DA BoSS op maart 14, 2006, 07:24:22
Het eerste wat ik denk bij dig. versterkers is: zal misschien best perfect/neutraal zijn, maar ook vooral........saai geluid!
Ik heb tot dusver gewoon nog geen muzikale dig. versterkers naar mijn smaak gehoord, maar dat valt jou dus best mee ???
Ik wacht je echte review af....
8)
het is zeker geen saai geluid !
vooral toen ik weer naar mijn 'oude' set terug ging was het erg schrikken !!! wat een kleuring zeg  :-X
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

#757
nog een beetje treurend na het teruggeven van de 2200 zit ik hier achter mijn PC het laatste verslagje te schrijven. Zoals bij ieder mooi apparaat dat ik in huis heb gehad, klinkt mijn eigen set de eerste paar dagen rottig. Daarom ga ik er nu ook niet meer naar luisteren, zaterdag pas weer  :D

ergonomie
de ergonomie van de lyngdorf is goed te noemen. Ik heb de handleiding niet echt open gehad en alle knopjes en menu's voelen vertrouwd aan. Ook de flinke ronde volumeknop voelt lekker aan en je kunt er zo'n lekkere zwengel aan geven  ;D :P Hij draait enorm licht, maar doordat de volume stappen zo klein zijn schiet je niet snel door.

Dat is dan ook eigenlijk het enige klein minpuntje aan de lyngdorf: de volumeknop/AB gaat wat langzaam. Het volume loopt met 0,1 op en de range is van 00,0 t/m 99,9 dus het duurt even voor je echt wat harder gaat. Echt storend is het echter niet.

Ook is het display uit te zetten (de blauwe tekst) maar de volumecijfers + ingangselectie aanduiding blijven altijd branden. Op het moment dat je de 2200 aanzet komt hij op met de laatste ingang die je gekozen hebt en wel met een zelf in te stellen default volume.
Mogelijk dat al deze kleine dingen in een volgende firmware upgrade aangepakt zijn. Ik geloof dat men overweegt om een default volume per ingang in de software op te nemen. Dat zou mooi zijn, vooral in mijn situatie waarbij ik de analoge ingang gebruik om de 2200 als eindversterker te gebruiken in mijn HT set en de digitale voor het stereo gebruik.

Als laatste is nog vernoemenswaardig dat de trigger IN NIET werkt. De trigger out wel, maar je kunt dus niet met een ander apparaat deze lyngdorf aanschakelen. Hoewel de ingang nog achterop zit, is de 12V IN trigger ongedocumenteerd uit gezet omdat daar straks de microfoonplug in moet voor de roomperfect module.

de afstandbediening is niet meer dan dat. je kunt er op afstand de 2200 mee bedienen. Design nul, maar hij werkt. Binnenkort komt er gelukkig een wat mooier model (zoals bij de CD speler geleverd wordt geloof ik) en als lyngdorf ook gewoon de IR-codes beschikbaar stelt kun je ook je eigen AB ermee programmeren.

software
in het verlengde van de ergonomie ligt ook de DSP software.
Hoewel je vrij snel hiermee overweg kunt en het gestructureerd opgezet is, heb je een stukje basiskennis nodig van hetgeen je meet en kunt bijstellen. Een beetje het verhaal van de velodynes. Ook daar kan iedereen wel wat aanpassen en kun je een eind komen, maar de finesses moeten toch door een expert gedaan worden. De documentatie die op de lyngdorf/tact website staan, brengen je ook al een eind op weg. Wil je echter het maximale uit je DSP halen dan zal daar iets meer tijd in gestoken moeten worden of je dealer moet hem meteen goed inregelen.

De software op zich heeft wat kleine bugjes maar gezien de nieuwigheid en mogelijkheden die het heeft zullen die wel in de toekomst opgelost worden. Ik ga de bugs in ieder geval doorgeven aan lyngdorf zodat ze daar iets mee kunnen. Het principe van de DSP is in ieder geval erg mooi en flexibel en als je eenmaal een meetgrafiek van je luisterruimte gezien hebt, ga je al bijna automatisch in een DSP geloven  ;)

Binnen 3 weken komt er trouwens een iets nieuwere versie van de ATB software (meetprogramma) uit met daarin wat nieuwe features maar vooral een nieuwe USB-dongle. Dit is de beveiliging van het pakket maar de huidige dongle werkt alleen fatsoenlijk op een USB 1.0/1.1 poort en de meeste nieuwe laptops hebben een USB 2.0 poort en daar werkt de oude dongle niet echt lekker op. (afhankelijk van het merk)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

#758
Lyngdorf 2200+ luisteren
dit is het moeilijke gedeelte. Er zijn 2 mogelijkheden: of de Lyngdorf is zo neutraal dat hij geen eigen geluid heeft of de lyngdorf is behoorlijk neutraal maar is wat clean in het middengebied. Ik hou het voorlopig op het 1e, waarbij je hier aan moet wennen en moet bepalen of je al klaar bent voor een zo 'schoon' geluid of dat je liever naar wat versmering en kleuring wilt luisteren. Doordat dit alles ontbreekt lijkt het wat kil te klinken. Ik heb echter ook diverse CD's gedraaid waar ik dat veel minder in gedachten had maar het is wel iets waar ik constant tegenaan liep.

Zoals ik al vele malen gezegd heb is de 2200 ERG krachtig. mijn 803's zijn behoorlijk moeilijke boxen en al diverse amps hebben zich daar de tanden op stuk gebeten. Veel versterkers konden daar een mooi geluid uit krijgen maar je kon toch merken dat ze op hun tenen liepen en het soms niet konden bijbenen. Zo niet met de lyngdorf 2200 !! De 40Amp die hij levert is voldoende om mijn 803's in alle mogelijke muziekstukken genoeg jus te geven  8) ERG veel controle over het gehele frequentiegebied en 'uiteraard' hoor je dat het beste in de lage frequenties.

Doordat de bas nu ultiem strak blijft, worden de midden en hoge tonen ook beter gepositioneerd en beter apart weergegeven zonder versmering met het laag. Het klinkt dan vanzelf wat strakker maar vooral wat minder vol.

Verder is de lyngdorf erg ruimtelijk, veel diepte geeft hij weer, erg veel ruimte tussen de instrumenten, veel rust in het geluid, plaatsing van instrumenten en stemmen is hoger in de ruimte en bij complexe stukken muziek is er ook weer absolute controle. Bij een groot orkest kun je elke sectie apart vastpakken en volgen zonder dat de samenhang van alle musici verloren gaat. Zeker niet analytisch dus. Er is veel echo rondom de instrumenten/stemmen zodat je mooi kunt volgen in welke ruimte de CD is opgenomen  8) Het is snelheid troef wat lyngdorf slaat

wat CD's
in de laatste uurtjes dat de Lyngdorf bij me op bezoek was en zijn plaatsje in het rack verdiende draaide ik nog wat onbekende CD's. Ik weet al niet meer welke het was maar opeens hoorde ik dat dit nummer met een close mic opstelling opgenomen was. De piano die speelde was....... zo duidelijk te 'zien'. Ik hoorde de hoge tonen van rechts komen uit de piano (de korte snaren dus) en de lage tonen van link (de lange snaren). Aparte microfoon opstelling maar wel erg mooi om te horen hoe de opname was en op CD terecht is gekomen.

de volgende CD waarin veel trompet te horen is, is zooo mooi  8) dit instrument wordt zo 'echt' weergegeven. Hier bleef ik heeeel stil naar luisteren. Ook mijn gitaar CD's worden echt heerlijk weergegeven. Hier is de lyngdorf echt voor gemaakt. Snelheid, ruimtelijkheid, details, strak, rust, plaatsing, 3D.

ik ga op het puntje van mijn stoel zitten en hang zo ongemerkt 50cm naar voren en kom opeens in een geluidsbel terecht  8) wow, dit is nog een stap meer ruimtelijkheid. Ik moet nodig weer eens met mijn boxen gaan spelen en meer indraaien, maar nu niet want ik wil nog wel even de vergelijking doen met mijn AVR300 als die het werk weer in zijn eentje moet opknappen.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

#759
mijn eigen set weer  :'(
en dan weer terugbouwen naar mijn eigen set. Ik maak meteen deze stap en ga niet bijv de lyngdorf als eindtrap gebruiken want zo kan ik beter vergelijkend het geluid beschrijven en ik moet zeggen...... pfff wat een verschil zeg. De eerste 30 seconden dat ik de muziek hoor, schrijf ik al meteen een half blaadje vol. Het is gelukkig niet zo'n groot papiertje  ;D

Maar dit geeft eigenlijk meteen aan dat ik na een week lyngdorf-en er toch behoorlijk aan gewend ben geraakt en ik weer enorme aanpassingsmoeilijkheden heb om naar mijn eigen set te luisteren. Ik heb het ook maar 3 halve nummers volgehouden. De AVR300 is nog steeds een hele goede performer in stereo voor een HT receiver, maar het verschil is zoooo groot. Kan ook niet anders gezien de dubbele aanschafprijs van de lyngdorf 2200 en het feit dat al dat geld in maar 2 kanalen zit EN dat het een klasse-D versterker is met een totaal ander concept + DSP

Maar wat ik dus hoorde in die schrikbarende 10 minuten was: dit is veeeel platter. het 3D gebeuren is bijna helemaal weg. Het geluid klinkt dof. (was de lyngdorf dus hel of schel... nee toch niet, maar op de arcam is de basvulling weer terug).
Ik hoor bijna geen details of ruimteinformatie rondom instrumenten en stemmen meer. Plaatsing is onduidelijk, waar begint een instrument en waar eindigd hij en er zit bijna geen ruimte meer tussen de instrumenten. Ik hoor minder verschil tussen harde en zachte aanslagen. Het geluid is wat langzamer.

Op dit punt vertraagd mijn schrijfwoede wat en dus mijn opmerkingen op het geluid. volgende CD er in, en dan begint het weer:
de stemmen staan meer naar links, het geluid is onrustig -> overal komt geluid vandaan. Stemmen staan niet als een huis maar dwalen een beetje door de ruimte en van links naar rechts. Een zeer opmerkelijk verschil is in de bas terug te vinden. De bas komt niet van een instrument af, maar is er gewoon.

de laatste CD erin met weer wat andere muziek en de laatste verschillen worden nu ook duidelijk: de ruimte waarin gezongen wordt is niet meer te horen (zwart/wit gesteld) en het is heel erg 2D geworden. Er zijn bijna geen echo's meer, het is gewoon PLAT. De verhoudingen lage tonen met de rest klopt niet meer.

Op dit punt aangekomen heb ik alles maar uitgezet en ik ga pas zaterdag weer wat serieuzer luisteren. Tot die tijd staat gewoon de radio aan zodat ik weer wat kan wennen. Mogelijk hoor ik dan nog wat meer verschillen
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

#760
conclusie
heb ik nu nog niet. Pas als ik mijn eigen geluid weer hoor weet ik of ik dat nu wil of niet. Voorheen zei ik dat ik vooral snelheid en ruimtelijkheid/diepte zocht. Dat alles brengt de Lyngdorf 2200. Maar meteen vind ik hem ook in het middengebied wat clean. Ik weet niet of dat een kwestie van gewenning is of dat ik het gewoon te clean blijf vinden. Doordat ik eigenlijk te weinig thuis ben geweest de afgelopen week (veel in hotel geslapen) heb ik er te weinig aan kunnen wennen en het blijft gewoon een heel ander geluid. Erg mooi op heel veel vlakken en erg wennen op dit ene punt.

Daarnaast is er voor mij het 12V trigger probleem en ik kreeg af en toe een enorme "TIC" over mijn boxen als ik de 2200 afzetten. Het volume stond dan op 85 omdat hij dan als eindtrap diende voor mijn AVR300 waar de radio op speelde. Dit kan iets zijn wat bij mij veroorzaakt wordt of wat in dit apparaat zit. 2 dingen die opgelost moeten worden.

Daarnaast ben ik nog niet helemaal overtuigd van de meerwaarde van de DSP. Ik vind het enorm leuk om te zien hoe mijn kamer zich gedraagt, hoe er onbalans in mijn linker en rechter speaker is vanwege de opstelling en de wetenschap dat je dit kunt compenseren dmv de DSP.
Maar het verschil tussen zien en horen zijn 2 verschillende dingen.....

ik weet bijna zeker dat die onbalans hoorbaar moet zijn, maar aanpassingen in de DSP brachten mij niet echt een ander geluid. Ik heb hier of te weinig tijd voor gehad of ben gewoon teveel aan het spelen geweest met de DSP. Dit is gewoon een erg krachtig extra waar je wel even in moet duiken. Ik merkte ook de laatste avond voor hij opgehaald werd dat er mogelijk wat verkeerd zit in mijn metingen. Ik deed een meeting toen het absoluut stil was en toch zag ik een bult op 50 Hz in een totaal stille kamer  ??? de eigenfreq. van de kamer  ??? wat verder denkend verdenk ik mijn voeding.... ook toevallig 50Hz  ::) Vanwege die USB 1.1 dongle moest ik mijn docking station gebruiken en daar MOET een voeding aanhangen..... ik denk dat met de nieuwe USB dongle dit opgelost is en je gewoon op de accu van je laptop kunt draaien.

Ik heb eigenlijk constant geprobeerd om die bult bij 50-60 Hz weg te krijgen en waarschijnlijk was die er dus niet eens maar zat ik naar de voedingsruis te kijken.

De AB vergelijking tussen mijn CD speler analoog en digitaal aangesloten liet zeer duidelijk horen dat digitaal echt nog beter was dus die meerwaarde heeft de 2200 zeker tov de 2175. Maar van de meerwaarde van de DSP ben ik nog niet overtuigd. Ik zie de onbalans maar hoor niet hoe de DSP dat oplost. Hier moeten echte expert aan te pas komen   ;)

wat geluid betreft is de lyngdorf bijna alles wat ik zoek. Hij kan in ieder geval mijn boxen aan en hetgeen wat ik zoek is aanwezig, alleen die cleane stemmen..... dat is het 2e wat me bezig houd......

zaterdag hoop ik weer wat meer wijsheid te krijgen als ik mijn eigen set weer eens echt ga beluisteren  >:D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

molle

Pheeeuw Marcel. Mooie teksten 8)
Maar op het einde voel ik toch een beetje spijt :-\
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

myself

#762
Citaat van: molle op maart 16, 2006, 00:42:38
Pheeeuw Marcel. Mooie teksten 8)
Maar op het einde voel ik toch een beetje spijt :-\

ja..... ik had me zo verheugd hierop en vooral na de korte demo in belgie dacht ik: als het maar de helft is van dit, is hij verkocht. En hij is ook heel erg mooi maar het cleane...... en natuurlijk de meerprijs voor de DSP. een 2175 is ook erg mooi maar ik weet ook dat ik een klere ruimte heb (akoestisch gezien dan) en om dat op te lossen moet ik haast wel naar een DSP toe maar dan wil ik wel die meerwaarde horen en dat doe ik nog niet. Nog eens luisteren misschien met een goede DSP instelling (zonder 50Hz brom)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

bmateijsen

Heb je er weleens aan gedacht dat dit de Arcam is die muzikaliteit toevoegd in het midden gebied waar je nu zo gewend aan bent?? Arcam is eigenlijk altijd direct lekker... daarom luistert het ook zo heerlijk weg, maar helemaal eerlijk is het niet.

Citaat van: myself op maart 16, 2006, 00:58:26
ja..... ik had me zo verheugd hierop en vooral na de korte demo in belgie dacht ik: als het maar de helft is van dit, is hij verkocht. En hij is ook heel erg mooi maar het cleane...... en natuurlijk de meerprijs voor de DSP. een 2175 is ook erg mooi maar ik weet ook dat ik een klere ruimte heb (akoestisch gezien dan) en om dat op te lossen moet ik haast wel naar een DSP toe maar dan wil ik wel die meerwaarde horen en dat doe ik nog niet. Nog eens luisteren misschien met een goede DSP instelling (zonder 50Hz brom)


garmtz

#764
Mooi review weer Marcel, zoals altijd!  8)  Ik denk dat een versterker niet TE clean kan zijn. Toen ik de TDA 2200 probeerde op mijn MartinLogans (ook al extreem clean) had ik bepaald niet het idee naar een kil geluid te luisteren. Eerder heel open en transparant en midden en hoog, maar wel zijig, dus zonder naar het scherpe te nijgen. Maargoed, MartinLogans hebben geen tweeter...  >:D  Ook op mijn Arc's geen kil geluid, hoewel het analytische van deze speaker wel erg wordt benadrukt door de Lyngdorf en wat lichte warmte bij deze speaker mooier is. Zo is zoiets toch best combinatie-afhankelijk. Een complete Arcam set is best wel aan de warme en vergeeflijke kant. Dat heeft dus wel een keerzijde (minder resolutie, kracht, expressie).

Maar het blijft allemaal ook nog eens een smaakkwestie...

visitor

#765
Hi Marcel (en Ruben),

Bedankt voor de heel uitgebreide en leerrijke review. Ik was van plan een eigen review te schrijven (na het inspelen) over mijn Lyngdorf SDA 2175, maar die komt eigenlijk in heeeeel grote mate overeen met uw ervaringen. Daarom dat ik hier stukje met mijn eigen ervaringen met de SDA 2175 ga toevoegen.  ;)

Ergonomie: over de ergonomie van de SDA 2175 kan ik kort zijn, die is heel goed. Het toestel is uitermate degelijk en zwaar gebouwd, met stevige WBT-achtige luidsprekeraansluitingen. Er zijn gebalanceerde en niet gebalanceerde ingangen. Verder is er een (werkende) 12 Volt trigger ingang en (werkende) 12 volt trigger uitgang. Aanzetten en uitzetten van de versterker is stil, geen plop in de luidsprekers. De versterker wordt ook niet warm, zelfs als er boven bijna geen ventilatie-ruimte is. Enige kleine minpuntje is dat de 2 leds op de versterker nogal fel zijn.
Samengevat vind ik de afwerking en de bouwkwaliteit ongeevenaard voor de prijs.


Setup: Ik heb de SDA2175 getest in kombinatie met volgende komponenten.
Philips 963SA -> MIT Digital Reference 1 -> Lexicon MC-8
-> QED Silver Spiral -> Lyngdorf(Tact) SDA 2175 -> QED Silver Anniversary Biwire -> ATC SCM12
-> QED MSR-SW -> B&W ASW700


Luisteren: het is niet de eerste keer dat ik een klasse D versterker in mijn bezit heb en wist dan ook ongeveer wat ik moest verwachten. Vorige klasse D versterkers die ik gehad heb, zijn de Spectron Musician en een LCAudio Zap. Ik heb ook al verschillende keren uitgebreid een eAR en een Nuforce kunnen beluisteren.
Wat mij direct opviel bij de Lyngdorf en dit in tegenstelling tot de andere klasse D versterkers, is het zachte, heel aangename hoog.  Wat mij ook direct opviel, is het volgens mij heel neutrale karakter van de versterker en dit van laag tot hoog. Verder herken ik in de SDA 2175 ongeveer alles wat Marcel hierboven heeft beschreven: ruimtelijkheid, kontrole, detail, alles staat als een huis, ..., je noemt maar op. Ik ga hier dus ook niet dieper op ingaan.

Maar toch heb ik bij een "First Contact" met een klasse D altijd een beetje een gemengd gevoel. Dit gemengd gevoel is er ook bij de Lyngdorf maar wel in duidelijk mindere mate dan bij de andere klasse D die ik heb gehad en getest.
"Technisch" klopt het geluid perfect volgens mij als ik dat zo mag beschrijven. Dus als ik echt "technisch" luister, dan is alles volledig in orde voor mij. Als ik echter "niet technisch" luister, maar meer met mijn gevoel, dan ben ik niet altijd 100% overtuigd. Hoe zou dit nu komen? Laat de Lyngdorf beter de beperkingen van het CD formaat horen? Ben ik niet gewoon om een neutrale versterker te horen? Ben ik gewoon om "gekleurde" versterking te horen? Ik weet het niet.

Aangezien ik voor mijn versterking 5 kanalen nodig heb, heb ik dus voorlopig voor de volgende oplossing gekozen. Ik ben altijd al erg gecharmeerd geweest door Arcam versterking en heb dus nu ook een driekanaals FMJ P35/3 thuis. De P35/3 (en de A32 van Ruben  ;)) is een versterker die volgens mij meer het gevoel aanspreekt. Toen ik de P35/3 gisteren aansloot op L+R in plaats van de Lyngdorf, had ik direct het gevoel van: dit geluid bevalt mij wel heeeeel erg.  ;D Ondanks het feit dat versterker nieuw is, vond ik hem direct al muzikaal en vol emotie. Echter na een paar uur luisteren dacht ik van: ontbreekt hier toch niet dat heel ruimtelijke, heel neutrale van de Lyngdorf. ??? En is deze Arcam toch niet wat gekleurd.  ??? Ik miste het "eerlijke" van de Lyngdorf al.  ???

Wat wil ik hier nu allemaal mee zeggen? Ik weet het eigenlijk ook niet 100% zeker, maar wat ik wel weet is dat indien je de richting van de Lyngdorf wilt uitgaan, het best is dat je de versterker een redelijke tijd thuis gebruikt. Het is immers een beetje wennen aan dat volgens mij heel neutrale, niet gekleurde geluid. Maar ik ben er van overtuigd dat eens je het gewoon bent, je niets anders meer wilt. En laat mij zeggen dat de Lyngdorf SDA 2175 dan een superkoop is.  ;)

Wat ik dus ga doen is de komende maanden de Arcam P35/3 en de Lyngdorf SDA 2175 inspelen en afwisselend (om de paar weken) voor stereo gebruiken. Op die manier denk ik dat ik het best ga ervaren wat mij uiteindelijk het meeste bevalt. Afhankelijk daarvan verkoop ik dan de Arcam of de Lyngdorf en ga voor een identieke versterker setup voor mijn 5 kanalen. Of misschien hou ik ze wel beide.  ;) Want op dit ogenblik vind ik ze alle twee heel goed.  ;D

Vriendelijke groeten,
Erwin



DA BoSS

Ik ga weer eens tegen de stroom inroeien:

Ik blijf moeite houden met de kwalificatie neutraal.
Het kan best zo zijn dat dit een hele nauwkeurige, exacte versterker is, maar neutraal lijkt me onmogelijk.
Dat betekent voor mij zoveel als alles weergeven wat er op de software staat.
dus met bijv. een live cd van de Corrs dat ze ook echt live voor je in de huiskamer staan te spelen, precies zo alsof je bij de opname aanwezig bent. En ik geloof niet dat die Lyngdorff dat kan.
::)

Of gebruiken jullie een andere definitie voor neutraal? Of hadden jullie echt live bands spelen in je luisterruimte?
Het is volgens mij het mode buzzword op dit moment (zo'n kwalificatie verkoopt momenteel goed) of is het ook meer dan dat ???
pls help

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Citaat van: DA BoSS op maart 16, 2006, 11:23:20
Ik ga weer eens tegen de stroom inroeien:

Ik blijf moeite houden met de kwalificatie neutraal.
Het kan best zo zijn dat dit een hele nauwkeurige, exacte versterker is, maar neutraal lijkt me onmogelijk.
Dat betekent voor mij zoveel als alles weergeven wat er op de software staat.
dus met bijv. een live cd van de Corrs dat ze ook echt live voor je in de huiskamer staan te spelen, precies zo alsof je bij de opname aanwezig bent. En ik geloof niet dat die Lyngdorff dat kan.
::)

Of gebruiken jullie een andere definitie voor neutraal? Of hadden jullie echt live bands spelen in je luisterruimte?
Het is volgens mij het mode buzzword op dit moment (zo'n kwalificatie verkoopt momenteel goed) of is het ook meer dan dat ???
pls help



Neutraal is wat mij betreft dat de tonale balans klopt. Er wordt dus geen voorkeur gegeven aan bepaalde gebieden. Verwar dit niet met realisme, want met hifi-weergave is de werkelijkheid moeilijk benaderbaar.

Op zich is dit:

CitaatHet kan best zo zijn dat dit een hele nauwkeurige, exacte versterker is

...wat ik een neutrale versterker noem. Waarom is volgens jou neutraal gelijk aan 'de werkelijkheid'. Ik noem zo'n versterker eerder 'een utopie'... ;)

DA BoSS

Bedankt voor de uitleg   :D
Ik denk dat ik bij neutraal idd dacht aan realistisch:
Neutraal? --> dus geen kleuring, cq veranderingen van het signaal/opname/weergave, dus uiterst realistisch... :o

De werkelijkheid is zeker moeilijk benaderbaar met hifi, vandaar dus ook mijn initiele verbazing/verwarring..... :-X
Nog een vraag: vanuit het standpunt van 'realisme' kleuren alle versterkers, dus ook deze op zijn eigen specifieke manier ???
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Staaled

#769
Citaat van: DA BoSS op maart 16, 2006, 11:45:53
Bedankt voor de uitleg   :D
Ik denk dat ik bij neutraal idd dacht aan realistisch:
Neutraal? --> dus geen kleuring, cq veranderingen van het signaal/opname/weergave, dus uiterst realistisch... :o

De werkelijkheid is zeker moeilijk benaderbaar met hifi, vandaar dus ook mijn initiele verbazing/verwarring..... :-X
Nog een vraag: vanuit het standpunt van 'realisme' kleuren alle versterkers, dus ook deze op zijn eigen specifieke manier ???

Realiteit is alleen al op grond van de mix op een geluidsdrager onmogelijk.
Je zou dan ook je muziekrepertoire moeten beperken tot
"single point ,one take recordings".
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

garmtz

Citaat van: DA BoSS op maart 16, 2006, 11:45:53
De werkelijkheid is zeker moeilijk benaderbaar met hifi, vandaar dus ook mijn initiele verbazing/verwarring..... :-X
Nog een vraag: vanuit het standpunt van 'realisme' kleuren alle versterkers, dus ook deze op zijn eigen specifieke manier ???

Niet perse... bedenk je dat wat op een CD staat een OPNAME is. Een opname is niet gelijk aan de werkelijkheid. Daar gaat al 90% verloren. Het is al wonderlijk dat door 2 speakers het geluid door sommigen überhaupt nog als realistisch wordt ervaren... ;D

Om te weten welke versterkers werkelijk neutraal zijn moet je eigenlijk een nul-test doen.

myself

Citaat van: bmateijsen op maart 16, 2006, 08:01:24
Heb je er weleens aan gedacht dat dit de Arcam is die muzikaliteit toevoegd in het midden gebied waar je nu zo gewend aan bent?? Arcam is eigenlijk altijd direct lekker... daarom luistert het ook zo heerlijk weg, maar helemaal eerlijk is het niet.

Ja, ben ik me van bewust. Het gaat er inderdaad om dat je lekker van muziek kunt genieten en dat de set je "ding" is. incl de kleuring of afwezigheid van kleuring. Maar op dit moment ben ik even niet meer aan mijn set gewend  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Citaat van: garmtz op maart 16, 2006, 08:18:34
Mooi review weer Marcel, zoals altijd!  8)
tnx  :D en dan vergeet ik nog dingen te melden zoals de gebalanceerde en ongebalanceerde inputs, dat je voor analoge inputs de AD module moet kopen en hoe zwaar en degelijk de 2200 is en en en en  ;)
Citaat
  Ik denk dat een versterker niet TE clean kan zijn. Toen ik de TDA 2200 probeerde op mijn MartinLogans (ook al extreem clean) had ik bepaald niet het idee naar een kil geluid te luisteren. Eerder heel open en transparant en midden en hoog, maar wel zijig, dus zonder naar het scherpe te nijgen. Maargoed, MartinLogans hebben geen tweeter...  >:D  Ook op mijn Arc's geen kil geluid, hoewel het analytische van deze speaker wel erg wordt benadrukt door de Lyngdorf en wat lichte warmte bij deze speaker mooier is. Zo is zoiets toch best combinatie-afhankelijk.
zeker !
Citaat
Een complete Arcam set is best wel aan de warme en vergeeflijke kant. Dat heeft dus wel een keerzijde (minder resolutie, kracht, expressie).

Maar het blijft allemaal ook nog eens een smaakkwestie...
yeap en daarom heeft ook iedereen een andere set thuis staan. Volgens mij zijn er geen 2 HTforum leden die exact dezelfde setup thuis hebben staan. Het warme en vergeeflijke heeft ook wel wat, maar de 'harde' waarheid van de lyngdorf is eigenlijk ook heel erg  8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Citaat van: Erwin op maart 16, 2006, 09:13:22
Hi Marcel (en Ruben),

Bedankt voor de heel uitgebreide en leerrijke review. Ik was van plan een eigen review te schrijven (na het inspelen) over mijn Lyngdorf SDA2175, maar die komt eigenlijk in heeeeel grote mate overeen met uw ervaringen. Daarom dat ik hier stukje met mijn eigen ervaringen met de SDA2175 ga toevoegen.  ;)
Ruben en ik komen alletwee van Arcam af en zo te zien heb jij ongeveer dezelfde bevindingen. Arcam is gewoon ook een heerlijk geluid en de lyngdorf spullen zijn anders. Te vergelijken tussen rode en witte wijn.
Mooi stukje over de 2175 trouwens ! 8)
Het verschil voor mij is nog wat groter want Ruben komt van de A32 af wat al een zeer behoorlijke stap omhoog is tov mijn avr300, maar het 'arcam' geluid hoor je daar ook zeker in terug. erg lekker en toch snel.
Citaat
Samengevat vind ik de afwerking en de bouwkwaliteit ongeevenaard voor de prijs.
idd, de prijs/prestatie verhouding van de lyngdorf is echt heel ERG goed !! klasse D is wat dat betreft een hele grote stap voorwaards.
Citaat
Wat mij direct opviel bij de Lyngdorf en dit in tegenstelling tot de andere klasse D versterkers, is het zachte, heel aangename hoog.  Wat mij ook direct opviel, is het volgens mij heel neutrale karakter van de versterker en dit van laag tot hoog. Verder herken ik in de SDA2175 ongeveer alles wat Marcel hierboven heeft beschreven: ruimtelijkheid, kontrole, detail, alles staat als een huis, ..., je noemt maar op. Ik ga hier dus ook niet dieper op ingaan.

Als ik echter "niet technisch" luister, maar meer met mijn gevoel, dan ben ik niet altijd 100% overtuigd. Hoe zou dit nu komen? Laat de Lyngdorf beter de beperkingen van het CD formaat horen? Ben ik niet gewoon om een neutrale versterker te horen? Ben ik gewoon om "gekleurde" versterking te horen? Ik weet het niet.
ik kan me erg goed in je opmerking terug vinden.......
Citaat
Toen ik de P35/3 gisteren aansloot op L+R in plaats van de Lyngdorf, had ik direct het gevoel van: dit geluid bevalt mij wel heeeeel erg.  ;D Ondanks het feit dat versterker nieuw is, vond ik hem direct al muzikaal en vol emotie. Echter na een paar uur luisteren dacht ik van: ontbreekt hier toch niet dat heel ruimtelijke, heel neutrale van de Lyngdorf. ??? En is deze Arcam toch niet wat gekleurd.  ??? Ik miste het "eerlijke" van de Lyngdorf al.  ???
zie hier het dilema  ::) ditto
Citaat
Wat ik dus ga doen is de komende maanden de Arcam P35/3 en de Lyngdorf SDA2175 inspelen en afwisselend (om de paar weken) voor stereo gebruiken. Op die manier denk ik dat ik het best ga ervaren wat mij uiteindelijk het meeste bevalt.
daar ben ik heel erg benieuwd naar!
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

garmtz