Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

JoWa en 3 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Vanochtend was La Femme in haar tuin aan het rommelen dus kon ik de Dynaudio's nog eens lekker inmeten op hun nieuwe positie.

Dat gebrek aan midden klopt zo te zien. Dirac trekt dat recht. Zonder Dirac klinkt het alsof het loudness knopje aanstaat. Ik heb dan het gevoel dat het geluid wat levendiger is maar waardoor dat wordt veroorzaakt weet ik natuurlijk niet. De meting kan ik mooi gebruiken om met de RME wat correcties te doen. Ik verwacht dat de dac van de RME rondjes draait om de C658 maar ik ga dan natuurlijk wel de Dirac aanpassingen missen.

Een alternatief voor de C658 zou de Minidsp SHD zijn geweest, maar omdat Amir van ASR heel veel (volgens hem onhoorbare) jitter constateerde valt die voor mij af.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Citaat van: HuubF op mei 14, 2022, 11:04:29
Vanochtend was La Femme in haar tuin aan het rommelen dus kon ik de Dynaudio's nog eens lekker inmeten op hun nieuwe positie.

Dat gebrek aan midden klopt zo te zien. Dirac trekt dat recht. Zonder Dirac klinkt het alsof het loudness knopje aanstaat. Ik heb dan het gevoel dat het geluid wat levendiger is maar waardoor dat wordt veroorzaakt weet ik natuurlijk niet.
Een alternatief voor de C658 zou de Minidsp SHD zijn geweest, maar omdat Amir van ASR heel veel (volgens hem onhoorbare) jitter constateerde valt die voor mij af.
Dat komt door het midden gebied weer aan te vullen.
Maar ik weiger te geloven dat dat in de speaker zit.
Volgens mij staat hij nog steeds te laag als dat op de luisterplek gemeten is.
De horizontale afstraling van een speaker is over het algemeen erg goed, maar verticaal niet en krijg je behoorlijke dippen in het geluid.
Dus meet eens een paar keer en zet de speakers hoger of kantel ze wat.
Je kunt ook eens op een meter afstand een speaker meten met de microfoon tussen tweeter en woofer hoogte.
En je moet uitkijken dat je niet te veel onder de 40Hz boost en hard gaan draaien.

Rob

Mediator

Citaat van: HuubF op mei 14, 2022, 08:32:50
Er is alleen een reusachtige MAAR: ik hoor nu ook des te beter dat er nog van alles mankeert aan de kwaliteit.

Ik neem aan dat je de kwaliteit van een opname bedoeld. In mijn optiek zijn er bijna geen slechte opnames. Natuurlijk zijn er verschillen tussen opnames en dat zal zich met name duidden in een opname die wat puurder is en wat minder puur. Maar van allebei kun je soms met enige gewenning genieten. Een verschil in kwaliteit is dan ook niet meer dan dat. Als mensen 'klagen' over opname kwaliteit bekruipt mij altijd het gevoel dat ik me afvraag in hoeverre dat nu iets zegt over de opname of over de set. Vaker zegt het namelijk wat over dat laatste. Een set die helemaal natuurlijk klinkt, en geloof me dat is lastiger dan je denkt, heeft niet zoveel last van opname kwaliteit. Pas als een set dingen toevoegt of weglaat ontstaan er problemen.

HuubF

Citaat van: Mediator op mei 14, 2022, 12:22:31
Ik neem aan dat je de kwaliteit van een opname bedoeld. In mijn optiek zijn er bijna geen slechte opnames. Natuurlijk zijn er verschillen tussen opnames en dat zal zich met name duidden in een opname die wat puurder is en wat minder puur. Maar van allebei kun je soms met enige gewenning genieten. Een verschil in kwaliteit is dan ook niet meer dan dat. Als mensen 'klagen' over opname kwaliteit bekruipt mij altijd het gevoel dat ik me afvraag in hoeverre dat nu iets zegt over de opname of over de set. Vaker zegt het namelijk wat over dat laatste. Een set die helemaal natuurlijk klinkt, en geloof me dat is lastiger dan je denkt, heeft niet zoveel last van opname kwaliteit. Pas als een set dingen toevoegt of weglaat ontstaan er problemen.

Nee ik bedoel de kwaliteit van de apparatuur. Omdat ik aanneem dat de Dynaudio BM15a daarin niet de bottleneck is moet dat de aansturing zijn (of, ok Frank, de kabels).

Verschillen in opnamekwaliteit hoor ik zelf wel. En verschillen in kwaliteit hoor je door zo af en toe bij iemand anders te gaan luisteren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Citaat van: Mediator op mei 14, 2022, 12:22:31
Ik neem aan dat je de kwaliteit van een opname bedoeld. In mijn optiek zijn er bijna geen slechte opnames. Natuurlijk zijn er verschillen tussen opnames en dat zal zich met name duidden in een opname die wat puurder is en wat minder puur. Maar van allebei kun je soms met enige gewenning genieten. Een verschil in kwaliteit is dan ook niet meer dan dat. Als mensen 'klagen' over opname kwaliteit bekruipt mij altijd het gevoel dat ik me afvraag in hoeverre dat nu iets zegt over de opname of over de set. Vaker zegt het namelijk wat over dat laatste. Een set die helemaal natuurlijk klinkt, en geloof me dat is lastiger dan je denkt, heeft niet zoveel last van opname kwaliteit. Pas als een set dingen toevoegt of weglaat ontstaan er problemen.
Ben dat gedeeltelijk met je eens maar er zijn natuurlijk wel slechte opnames, pak alleen het onderwerp van loudness war.
Maar het is inderdaad zo dat een set met de juiste klankbalans goed te luisteren is naar mindere opnames mocht het je muziek smaak zijn.
Set met een mindere klankbalans daar zijn mindere opnames meestal niet om aan te horen.

Dura

Is het zo dat deze Dyns opgebouwd zijn met een crossover en daarachter AB versterkers? Ik krijg wel die indruk als ik ze opzoek. Vreemd, de consumenten versies van Dynaudio werken dacht ik met een digitaal aangestuurde klasse D waarbij de aanpassingen per driver binnen DSP gedaan worden. Waarom zou die opbouw verschillen vraag ik me dan af?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Rob_Dingen

Dat kan meerdere redenen hebben.
Oudere studio's hebben meestal nog een analoge output dus dan zou er weer een AD/DA stap tussen komen.
Of mischief klinken de analoge versies iets beter???
Persoonlijk zoals de meeste weten ben ik niet zo'n fan van DSP en dat heeft niets met DSP of digitaal te maken.
Maar al het consumenten spul wat nu op de markt is dat is nog lang niet volwassen.
Op papier kan het in de toekomst heel erg mooi worden maar daar zijn we nog niet.
Zolang bijna in alle apparaten alles naar 96kHz gesampled word zie ik er nog niets in.
Het is ook onmogelijk voor de prijs waar nu de DSP speakers voor worden verkocht ultieme DA converters in te gebruiken, bij een drieweg zijn dat al 6 stuks.
Dus op het moment dat er top da converters en dito versterkers in een actieve speaker komen zal het prijsniveau heel anders worden.

Rob

Tabcam

Citaat van: Dura op mei 14, 2022, 12:53:47
Is het zo dat deze Dyns opgebouwd zijn met een crossover en daarachter AB versterkers? Ik krijg wel die indruk als ik ze opzoek. Vreemd, de consumenten versies van Dynaudio werken dacht ik met een digitaal aangestuurde klasse D waarbij de aanpassingen per driver binnen DSP gedaan worden. Waarom zou die opbouw verschillen vraag ik me dan af?
Wat ik zo snel kan vinden op internet is dat het oorspronkelijke ontwerp uit 1997, ik denk niet dat ze toen al veel in digitale crossovers deden. Dat is verwacht ik, de hoofdreden.

voor mij geldt dat ik met een analoog crossover  meer detail en een natuurlijker geluid ervaar dan met een digitale crossover. Versterkers waren hetzelfde.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Hier ook alle DSP apparatuur er tussenuit gehaald, echt een openbaring die ik niet verwacht had!!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

HuubF

Citaat van: Rob_Dingen op mei 14, 2022, 12:01:31
Dat komt door het midden gebied weer aan te vullen.
Maar ik weiger te geloven dat dat in de speaker zit.
Volgens mij staat hij nog steeds te laag als dat op de luisterplek gemeten is.
De horizontale afstraling van een speaker is over het algemeen erg goed, maar verticaal niet en krijg je behoorlijke dippen in het geluid.
Dus meet eens een paar keer en zet de speakers hoger of kantel ze wat.
Je kunt ook eens op een meter afstand een speaker meten met de microfoon tussen tweeter en woofer hoogte.
En je moet uitkijken dat je niet te veel onder de 40Hz boost en hard gaan draaien.

Rob

Ik heb de speaker iets gekanteld, ze kijken ze me nu recht aan. Ik zal later nog eens wat metingen doen, te druk in huis.

De goed-is-goed-genoeg XLR interlinks heb ik vervangen door mijn 2 sets aan elkaar geknoopte Atlas Mavros XLR's. Geeft in ieder geval een goed gevoel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: Xander32 op mei 14, 2022, 10:20:46
Heerlijk he, dat je hetgeen je hebt geleerd t.b.v. je werk, dagelijks ook hier kan etaleren 🤓
Goed weekend Hans ✋🏼🙂

Dank je. Ik gun jou ook een fijn weekend. Geen idee wat mijn werk hiermee te maken heeft. But het is zoals het is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Citaat van: HuubF op mei 14, 2022, 14:09:21
Ik heb de speaker iets gekanteld, ze kijken ze me nu recht aan. Ik zal later nog eens wat metingen doen, te druk in huis.
Je moet er nu wel rekening mee houden dat je hem gericht hebt misschien een bult in het midden gebied zit.

Rob

twani

Citaat van: HuubF op mei 11, 2022, 16:16:06
Het is een beetje beschamend eigenlijk; tamelijk lelijke monitors die, geholpen door Dirac, de sterren van de hemel spelen. Full range ook nog, ik mis totaal geen laag. Ik ben al uren mijn Roon historie aan het afspelen. Werkelijk alles klinkt volkomen probleemloos en compleet. Ik hoor details in hoog, midden en laag die ik nog niet eerder heb gehoord.



Beetje confused hiero.   :crazy:

Dit is, zonder daar iets lelijks mee te bedoelen, toch wel een terugkerend patroon.

Ik vraag me dan altijd af, wat kan er in die nog geen twee dagen nou allemaal gebeurd zijn dat de karavaan toch weer gáát, of zelfs dwangmatig,  moét rollen :huh2:

Is goed dan toch niet goed?

Ik ben een ongelofelijk rare snuiter, ik weet het.

Maar in één ding ben ik toch wel erg goed geworden en dat is perfect blij te zijn met het fenomeen goed is goed.

My god, wat een vreemde zin die laatste.....

HuubF

Citaat van: twani op mei 14, 2022, 16:34:34
Dit is, zonder daar iets lelijks mee te bedoelen, toch wel een terugkerend patroon.

Ik vraag me dan altijd af, wat kan er in die nog geen twee dagen nou allemaal gebeurd zijn dat de karavaan toch weer gáát, of zelfs dwangmatig,  moét rollen :huh2:

Is goed dan toch niet goed?

Ik ben een ongelofelijk rare snuiter, ik weet het.

Maar in één ding ben ik toch wel erg goed geworden en dat is perfect blij te zijn met het fenomeen goed is goed.

My god, wat een vreemde zin die laatste.....

Jij mag dan een rare snuiter zijn, maar ik ook.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MarKath

Citaat van: HuubF op mei 14, 2022, 09:28:14
De actieve ATC's zijn allemaal analoog.

Overigens geloof ik best dat een KEF LS60 mij wel zou kunnen bekoren. Die ga ik, als ze beschikbaar zijn, een keer beluisteren.

Dan zullen die in de zelfde prijsklasse uitkomen al waar je toen voor de ATC aan het "sparen" was. De wireless uitvoering kost al € 6599,00 per set.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

HuubF

Citaat van: MarcelHLX op mei 16, 2022, 06:47:22
Dan zullen die in de zelfde prijsklasse uitkomen al waar je toen voor de ATC aan het "sparen" was. De wireless uitvoering kost al € 6599,00 per set.

Vind ik meevallen hoor. De goedkoopste actieve ATC die ik zou willen hebben kost meer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: HuubF op mei 16, 2022, 09:08:07
Vind ik meevallen hoor. Dat is de helft van wat bijvoorbeeld een D&D kost.

Volgens mij kan dat dan veel goedkoper en simpeler met een LS50 W2 + een knap subje.

Kan me niet voorstellen dat die vooral WAF gericht bedachte LS60 zuiltjes daar veel aan toe gaan voegen.....

Hoop marketing bla bla van KEF (hebben ze goed voor elkaar daar) maar waarschijnlijk heel veel dezelfde techniek inside....

Heb trouwens in een normale NL woonkamer de monitor versie altijd wat hoger zitten dan de zuil variant.

Vaak is minder méér...

De KEF sound moet je ook liggen. Mijn setje speelt fantastisch in de huiskamer maar met de klank ansich, hoe goed ook, heb ik verder vrij weinig.  Technisch prima op orde, t meet waarschijnlijk ook goed, maar t raakt me niet.

De rest van de familie is er wel heel blij mee (de bediening) dus ze blijven daar staan. Ook al omdat ik nog twee andere dedicated luisterruimtes heb. Makkelijk lullen dus..


Eigenlijk zeg ik dus dat je eerst maar eens goed moet gaan luisteren of de KEF sound überhaupt wat voor jou is....


DM

Ls50 & 1-2x kc62 kom je een eind ja. Wel veel meer draden en afstemmen onderling.

Hannibal_

Ik heb de KEF LS60's gehoord afgelopen weekeinde, demo bij iEar.

Laat ik zeggen dat ze niet bij mijn oren passen  :nowink:
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

HuubF

Citaat van: Hannibal_ op mei 16, 2022, 12:42:26
Ik heb de KEF LS60's gehoord afgelopen weekeinde, demo bij iEar.

Laat ik zeggen dat ze niet bij mijn oren passen  :nowink:

Thanks. Je bedoelt niet goed of niet je smaak?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Hannibal_

Citaat van: HuubF op mei 16, 2022, 12:58:46
Thanks. Je bedoelt niet goed of niet je smaak?

Goed is relatief en smaak afhankelijk.
Ze klonken imo iets beter dan de KEF reference van, hou je vast, 35000 euro.
Die laatste werden aangestuurd door een hegel geintegreerde versterker.

Ik weet niet waar het aan lag, maar ik vond het laag rommelig en onnatuurlijk, het hoog zat geen sprankeling in, vooral zwaar aangezet midden en mat.

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit is hoe KEF moet klinken (sorry KEF aanhangers) maar anders is het niet voor mij.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

jahtari

Tja, iets horen in een andere ruimte kan heel anders uitpakken. Meestal speelt de ruimte flink mee in wat jouw oren bereikt.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Rob_Dingen

Citaat van: Hannibal_ op mei 16, 2022, 13:14:34
Goed is relatief en smaak afhankelijk.
Ze klonken imo iets beter dan de KEF reference van, hou je vast, 35000 euro.
Die laatste werden aangestuurd door een hegel geintegreerde versterker.

Ik weet niet waar het aan lag, maar ik vond het laag rommelig en onnatuurlijk, het hoog zat geen sprankeling in, vooral zwaar aangezet midden en mat.

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit is hoe KEF moet klinken (sorry KEF aanhangers) maar anders is het niet voor mij.
Laag kun je nooit beoordelen in een onbehandelde ruimte.
Je hoort nooit de speaker maar de ruimte.

Rob

Dura

Citaat van: HuubF op mei 16, 2022, 09:08:07
Vind ik meevallen hoor. De goedkoopste actieve ATC die ik zou willen hebben kost meer.
Actieve speakers hebben zeker voordelen, maar een nadeel vind ik wel passieve speakers van goede kwaliteit heel lang mee kunnen gaan, decennia, en de electronica van subwoofers, die tenslotte ook actieve speakers zijn, vaak na een jaar of 10 problemen lijken te geven, kraken, brommen, etc.
En zie dan die dingen maar eens gerepareerd te krijgen, dan, moet de ondersteuning er nog wel zijn (hoewel ik wel vertrouwen heb in ATC) maar je hele set staat op ondertussen non-actief.
En de investering was zo groot dat afschrijven pijnlijk kan zijn.
Terwijl een versterker van een bepaalde leeftijd eenvoudiger vervangen kan worden, die is subjectief toch afgeschreven. Of je koopt als overbrugging een goedkope/tweedehands die je eventueel weer verpatst.
Daarin vind ik passief wel overzichtelijker.
Maar goed, daar maakt iedereen uiteraard zijn eigen afweging.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Hannibal_

Citaat van: Rob_Dingen op mei 16, 2022, 14:20:32
Laag kun je nooit beoordelen in een onbehandelde ruimte.
Je hoort nooit de speaker maar de ruimte.

Rob

Tja, waarschijnlijk heb je gelijk.
Onbehandeld was de ruimte niet, maar ik vond hem achteraf misschien wat klein/smal voor wat ze probeerden te laten horen. Veel kans op eerste reflecties dus, al heb ik het niet ingeschat op dat moment hoe die zouden lopen (ongeveer) met waar ik zat.

Maar je zou denken dat iEar qua ruimte betere voorwaarden zou scheppen voor demo's.
Het laag was niet het enige issue echter.

Ik denk niet voor mij, smaken verschillen.

Wat ook niet hielp was de man die de demo gaf.
Wat een dork was dat zeg.

Maar genoeg er over
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.