Wat is nou pre4cies het verschil tussen een Olympus Pen een een DLSR camera?

Gestart door Tube-freak, mei 18, 2010, 23:10:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tube-freak

Ik vroeg me af of iemand nou kort het verschil kan aangeven tussen een DSLR camera en een Olympus pen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

VlisChris

CitaatDankzij de constructie zonder spiegel is hij net zo klein als een compactcamera.
Vooral dat stukje over het ontbreken van een spiegel is nogal een verschil met een Spiegel Reflex camera ;)
Overeenkomst tussen de twee is dat beide met wisselbare lenzen werken.
bron: http://www.olympus.nl/consumer/21693.htm
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Tube-freak

Op dpreview zag ik een paar voorbeeld fotos van de PEN.  Het leek bij sommige fotos alsof het niet echt scherp was maar bij andere juist weer wel.
Zou dat aan de camera liggen of aan het feit dat ze op internet zijn gezet waardoor het geheel niet tot zijn recht komt.

http://www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/albums/olympus-e-p1-review-samples

Ook blijf ik bij Olympus alijd het gevoel hebben dat de kleuren te licht zijn.  Bij Canon veel mooier.  Maar dat zou net zo goed aan mijn beeldscherm kunnen liggen natuurlijk.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Rob Eric Blank

Citaat van: Tube-freak op mei 19, 2010, 00:55:42
Op dpreview zag ik een paar voorbeeld fotos van de PEN.  Het leek bij sommige fotos alsof hetOok blijf ik bij Olympus alijd het gevoel hebben dat de kleuren te licht zijn.  Bij Canon veel mooier.  Maar dat zou net zo goed aan mijn beeldscherm kunnen liggen natuurlijk.
Als je in RAW fotografeerd dan maakt dat niet uit, is onderdeel van de nabewerking.

De sensor van een PEN is doorgaans kleiner en door het gebrek aan spiegel is de AF wat trager.

Tube-freak

Ja kleuren zijn misschien wel een onderdeel van de nabewerking maar de scherpte ga je volgens mij niet meer goed krijgen.
Volgens mij is zo een PEN helmaal niet zo goed als dat ze ons willen doen geloven als ik de voorbeeld fotos zie.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

svmnb

Citaat van: Tube-freak op mei 19, 2010, 15:30:36
Ja kleuren zijn misschien wel een onderdeel van de nabewerking maar de scherpte ga je volgens mij niet meer goed krijgen.
Volgens mij is zo een PEN helmaal niet zo goed als dat ze ons willen doen geloven als ik de voorbeeld fotos zie.

Die indruk had ik ook en ben op dpreview forum daarom ook foto's gaan bekijken van normale gebruikers. Als er van 100 foto's 1 echt scherpe bij zit, is het veel. Leuke gadget met veel marketinghype, maar kwalitatief zwaar ondermaats.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Cyrus·

Citaat van: Rob Eric Blank op mei 19, 2010, 13:09:48
Als je in RAW fotografeerd dan maakt dat niet uit, is onderdeel van de nabewerking.

De sensor van een PEN is doorgaans kleiner en door het gebrek aan spiegel is de AF wat trager.

Daarnaast heeft de PEN een electronische zoeker en dat is toch een flinke stap terug als je een "echte" dSLR gewend bent met een normale optische zoeker.
Groeten,
Edwin

Cyrus·

Citaat van: Tube-freak op mei 19, 2010, 15:30:36
Ja kleuren zijn misschien wel een onderdeel van de nabewerking maar de scherpte ga je volgens mij niet meer goed krijgen.
Volgens mij is zo een PEN helmaal niet zo goed als dat ze ons willen doen geloven als ik de voorbeeld fotos zie.

Citaat van: svmnb op mei 19, 2010, 15:40:25
Die indruk had ik ook en ben op dpreview forum daarom ook foto's gaan bekijken van normale gebruikers. Als er van 100 foto's 1 echt scherpe bij zit, is het veel. Leuke gadget met veel marketinghype, maar kwalitatief zwaar ondermaats.

De PEN heeft dezelfde sensor als de Olympus E-serie dSLR cameras dus daar zou het niet aan moeten liggen. Hebben jullie alleen naar dpreview gekeken of ook andere reviews gelezen?
Groeten,
Edwin

VlisChris

Het lijkt me dat de beeldprocessor ook nogal veel invloed heeft op de beeldkwaliteit. Dus dat de sensor hetzelfde is wil niet meteen zeggen dat de kwaliteit ook meteen goed is.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

Dat maakt in RAW niet uit, dat is alleen van invloed als je in JPG schiet.
Groeten,
Edwin

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Tube-freak

Citaat van: CyrusOne op mei 19, 2010, 15:53:34
Hebben jullie alleen naar dpreview gekeken of ook andere reviews gelezen?

Ik heb ook fotos gekeken op flicker.com, ik was ook daar niet zo onder de indruk en ook veel fotos waarbij de kleuren te helder waren.
Scherpte was ook niet al te best in de meeste gevallen. 

dpreview geeft de Olympus Pen een highly recommended.   Ik weet niet of ze hun eigen fotos wel eens terug hebben gekeken  :crazy:.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai