4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Gestart door fgroen, mei 11, 2005, 11:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mluyben

He leuk nog een adres voor magneten.
Ik heb ze bij conrad besteld, daar zijn ze even duur, maar hier heb je veel meer keus.
Het werkt inderdaad perfect en als je de polen inderdaad omdraaid kun je je ook niet vergissen.

Nog geen last van ongeduld nu het in de laatste fase komt?

Edo

Kan er niets aan toevoegen wat betreft magneten. Ik heb ze toen ook besteld bij Conrad. Kost inderdaad geen.... en werkt erg lekker. Zeker als er nog fineer overgaat.

Succes, ziet er goed uit.

Edo
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

fgroen

Citaat van: mluyben op augustus 31, 2006, 20:17:11
Nog geen last van ongeduld nu het in de laatste fase komt?

Nee, meer een "WHOOOUUAAAAAA" gevoel, waarmee ik bedoel dat de spanning alleen maar stijgt of het ook zo goed gaat klinken als ik verwacht. Misschien eenbeetje angst als dit niet zo is???  :-\  Maar ja, als de boel eenmaal in elkaar zit, is het gewoon tijd voor de volgende fase (of milestone zoals Marc dat zo mooi heeft verwoord)

In ieder geval, ik knutsel gewoon rustig door. Het zou zonde zijn om nu fouten te maken omdat ik haast krijg.

Gisteravond een plaat 12mm MDF gekocht en daarop de twee doekpanelen uitgetekend. Toen was het te laat om daar de zaag/frees in te zetten. Dat komt dit week-end.

Als het een beetje meezit wil ik dit week-end ook de achterkanten van de kasten gefineerd hebben.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Movievault

succes collega zou ik zeggen, wij zijn bezig met de onderkant klaar te maken.
Straks misschien nog wat materiaal voor de voet halen
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

fgroen

Ik heb een goed week-end gehad.  8)

Dus even een relaas. Ten eerste heb ik de frontjes uitgezaagd. Het eindresultaat komt al wat meer in beeld:



Dan de binnenkant er ook nog uitgehaald. Scheelt een behoorlijke hap qua gewicht. Die magneetjes gaan het wel houden denk ik..  ;)



8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Naast de frontje heb ik ook een begin gemaakt met het fineren.

Momenteel heb ik beide achterkanten gefineerd. Op kast 1 ben ik begonnen met de "natte houtlijm methode", dus insmeren, fineer erop, uitlijnen, plaat 25mm dik MDF erop en dan het nodige ballast.

Dat ging op zich niet onaardig, maar het resultaat was niet onverdeeld bevredigend. Er zat een blaas op (midden boven) en de randen zaten ook niet echt vast.  :-\
Gelukkig weet ik nu van de strijkboutmethode, dus die blaas was zo verdwenen, en de randen zaten ook in no time vast. Echter, toen besloten om speaker nummer 2 met de strijkbout te gaan doen.

Hier de achterkant van nummer 1:


In de tussentijd had ik ook nog een proefstukje Lignaflex gelijmd, en daar even de frees doorheen gehaald. (rondje, dan krijg je alle snijrichtingen.) Omdat Maple een relatief taaie houtsoort is met een fijne structuur, splinterde de rand nergens. Er bleven alleen wat "haartjes" hangen die met een streek van P240 schuurpapier weg zijn. Het resultaat is zodanig dat mijn besluit vast staat dat ik eerst ga fineren en dan ga frezen:



Intussen stond de lijm voor de tweede speaker te drogen:


Ik heb de lijm met een rollertje uitgesmeerd, een brede lijmkam voor houtlijm heb ik niet kunnen vinden. Behoudens het nadeel dat je na het lijmen al die houtlijm uit het rollertje moet wassen, is het resultaat schitterend. Volledig egaal. Toen de houtlijm was opgedroogd dacht ik: ook wel aardig, deze afwerking.  ;D

Daarna het fineer erop en netjes uitlijnen (kun je allemaal rustig doen, en omdat het fineer echt aanligt, kun je het letterlijk tot op de millimeter uitlijnen). De spiegellijn loopt exact op het midden over de kast.  8) Daarna aan de slag met de strijkbout. Ik ben in het midden begonnen, en ben van daaruit naar boven en onder gewerkt, steeds vanuit het midden:



Om er zeker van te zijn dat ik alle delen raak, heb ik langs de zijkant een "kalender" bijgehouden welke regels ik al gestreken had:



De randen zaten muurvast, dus ik kon behoorlijk bot met het stanleymes erlangs. Daarna nog een streek met het schuurblokje P240 schuurpapier en voilà:



O0 O0

Voor zover mijn vorderingen van afgelopen week-end. Doordeweek ga ik op avonden die ik vrij heb een kantje fineren, dus gestaag door.  Keep you posted.

8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Zit er strak op, is dit de eerste keer dat je gaat fineren?

Ik wil het fineren van mijn soups uitbesteden op advies van anderen, alleen het lijkt me zo leuk om het zelf te leren. Nu sta ik dus weer in dubio...

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Wowly

Fineren stelt geen flikker voor als je nauwkeurig werkt. Serieus. Zelfs als je begint met brassen, zoals hierboven  ;) werken ZONDER lijmkam kun je nog aardige resultaten boeken. Die lijmkam is essentieel voor het goed verspreiden van de lijm, of dit nu witte houtlijm of bisonkit contactlijm is. Ik zou er alsnog snel een gaan halen!

Nu je toch aan het proberen bent, geef de contactlijmmethode ook een kans, werkt minstens zo makkelijk en geen last van blazen, warme strijkbouten en meer van dat soort gedoen. Gewoon proberen zoals wijlen fineermannetje het heeft uitgelegd en je bent klaar in een wip!

Wel weer erg mooi fineer zeg!! :o

Wowly

Sander Sassen

Lijmkam? Zal ik een gouden tip geven voor witte houtlijm? Een kleine structuurroller uit de bouwmarkt, zo'n gele. Witte houtlijm in de ook bij de bouwmarkt te verkrijgen roller-uitstrijkbak gieten, iets verdunnen (5...10%) en dan rol je er zo een perfect egale laag lijm op, zo doe ik 't al een jaar of tien, heb nimmer een lijmkam gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

franks

nauwkeurig werken is inderdaad het belangrijkste, ik zou ook gaan voor de contactlijm, ik heb dit bij mijn vox-cremona's ook gedaan en het werkt prima.
Ik bracht steeds 2 lagen lijm op aan beide zijdes en dan als het bijna droog was(2a3 min.) voorzichtig samenvoegen en aandrukken.
De restanten verwijderde ik ook met een stanleymes, zo scherp als maar kan, dit kun je beter doen als een bot mes.
Mooi fineer overigens, ook birdseye maple zoals ik heb gebruikt??

groet frank

fgroen

 8) 8) Heerlijk, al dat commentaar.

Citaat van: FFF op september  4, 2006, 11:48:01
Zit er strak op, is dit de eerste keer dat je gaat fineren?

Ik wil het fineren van mijn soups uitbesteden op advies van anderen, alleen het lijkt me zo leuk om het zelf te leren. Nu sta ik dus weer in dubio...

Dit is mijn tweede fineerprojekt. Het eerste projekt was een wat handelbaarder rechthoekige kast.

Citaat van: Sander_Sassen op september  4, 2006, 13:09:26
Lijmkam? Zal ik een gouden tip geven voor witte houtlijm? Een kleine structuurroller uit de bouwmarkt, zo'n gele. Witte houtlijm in de ook bij de bouwmarkt te verkrijgen roller-uitstrijkbak gieten, iets verdunnen (5...10%) en dan rol je er zo een perfect egale laag lijm op, zo doe ik 't al een jaar of tien, heb nimmer een lijmkam gebruikt.

Inderdaad. Ik gebruik zelf een schuimrollertje (100% zeker geen haren / pluizen) en dat werkt als een dolle. Zo mooi vlak krijg je het met een lijmkam echt niet. Ook de randen zijn beter te smeren, zonder dat je je zorgen hoef te maken dat er lijm over de rand loopt.

Citaat van: Wowly op september  4, 2006, 13:06:38
Fineren stelt geen flikker voor als je nauwkeurig werkt. Serieus. Zelfs als je begint met brassen, zoals hierboven  ;)

Weinig aan toe te voegen.  ;) :D Is inderdaad niet moeilijk. Gezien het feit dat je de SOUP-kasten met goed gevolg voltooid hebt betekent dat je sowieso handig bent. Het best kun je eerst een paar proefplakkingen doen, om een gevoel te krijgen hoe het materiaal zich gedraagt. Beetje kostbaar om daar op je speakers achter te komen. Wat betreft de lijm methode: lood om oud ijzer. Elke methode heeft zijn voor- en nadelen. Ik vind die strijkboutmethode erg relaxed werken omdat er nergens een haastpunt is (drogende lijm of zo) of dat je door een verkeerde beweging de boel scheef aan elkaar plakt (daar moet je met contactlijm wel mee oppassen). Dus voor brassers als ondergetekende is de strijkboutmethode excellent.  :P

Anyhow: Het is denk ik een van de meest voldoening gevende gedeelten in het speakerbouw proces. Met een mooi fineer is je speaker echt helemaal "af". Waanzinnig gaaf om dan te kunnen zeggen dat je dat zelf gedaan hebt. Veel mensen denken bij zelfbouw speakers aan buitennissige, brokkelige kasten die schreeuwen: "ja, als je een paar speakers in de winkel koopt, kun je het wèl met goed fatsoen in de woonkamer zetten!". Als er dan een paar meubelstukken staat die schreeuwen: "De meeste speakers in de winkel zien er een stuk rabbiger uit!", zaait dat alom verbazing.  8)

Citaat van: Wowly op september  4, 2006, 13:06:38
Wel weer erg mooi fineer zeg!! :o

Dank je.  :) Ik ben er zelf ook erg mee in mijn sas. Nu nog een beetje flets, maar als er olie overheen gaat komt het helemaal tot leven. Die diepte zie je nu ook al een beetje bij een zekere lichtinval.  8) :o
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Wowly

idd, fineren geeft heel erg veel voldoening!!! Als zelfbouwer moet je het gewoon niet overslaan! Als je maar niet denkt dat je erik van voorst evenaart, want dat was ook wel een exceptioneel moeilijke klus! ;D

Wowly

fgroen

Weer een avondje aan het strijkijzeren geweest.  ;D

Ditmaal de eerste zijkant. Waar de achterkant nog enigzins "veilig" was, (zit niet direkt in het zicht) komt het er met de zijkant natuurlijk op aan.

Deze keer iets minder lijm gebruikt dan op de achterkant, omdat ik niet wilde, dat de lijm tussen het fineer en het werkstuk te zichtbaar wordt. Beetje een gok, omdat ik afweek van hetgeen waarvan ik weet dat het werkt. Pakte goed uit. Voldoende lijm om een solide verbinding te maken:

Mooi egaal en transparant opgedroogd.  :)


Daarna weer het fineer erop en strijken maar. Hier ben ik ong. halverwege:



Klaar en randjes eraf:


Nog een paar plaatjes.... Ik begin er echt naar uit te kijken dat ze klaar zijn...





8) 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Robbo


FFF

Prachtig, ik krijg er nu ook veel zin in.

Heb allereerst mijn magneestjes besteld in Duitsland, en net nadat ik het geld over had gemaakt las ik dat je ze ook gewoon bij conrad kon bestellen  ::)

Maar het ziet er erg goed uit, en ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Werk je nu met flexplaten en de facetten met massief hout?

Tevens ben ik benieuwd hoe je die spiegeling krijgt op de achterkant, zit dat zo in de plaat, of pak je 2 halve platen? (domme vraag wellicht).

Veel succes nog verder.


fgroen

Domme vragen bestaan niet.

Lignaflex is gespiegeld gevoegd. Om- en om, dus er zijn in feite twee soorten spiegeling te krijgen per plaat. Consequentie van het gebruiken van de spiegeling is wel, dat je relatief veel afval over houdt.

Maar ja, what the heck.  8)

Ik werk inderdaad met flexplaten, en op de facetten komt echt (massief) fineer. Achteraf bezien is dat echte fineer nog net een stuk mooier, het leeft meer dan het lignaflex. Maar ja, dat hele gedonder met voegen...  :-\ Mijn kasten zijn zo diep, dat er op de zijkant twee voeglijnen lopen. En de banen op het Lignaflex zijn toch 22cm breed...  ;D

Wanneer ga jij beginnen?

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Nou ja, eigenlijk staat het al veel te lang stil.

Ben nu begonnen met een flex rackje.

Maar er begint weer actie in te komen, eerst even de voeten netjes maken. Ik vindt het jammer dat de speakers zo onhandelbaar zijn.

Moet nu even wachten dat de magneetjes, en dan wil ik flink tegenaan.

Waar heb je je fineer gehaald, en denk je dat de overgang van flexplaat naar massief duidelijk te zien is?

fgroen

Citaat van: FFF op september  5, 2006, 14:21:44
Waar heb je je fineer gehaald, en denk je dat de overgang van flexplaat naar massief duidelijk te zien is?

Ik heb mijn Lignaflex uiteindelijk bij Speaker en Co op de kop getikt. Die hadden nog drie vellen die stonden te verstoffen en in de weg stonden (en natuurlijk tegelijkertijd aan kapitaalvernietiging deden) dus toen ik Peter meldde dat ik nog op zoek was naar fineer sprong hij daar (gelukkig) handig op in. Scheelde mij ook behoorlijk wat duiten.  ;) Dus Peter heeft nog een vel over (als hij dat intussen niet verkocht heeft).

Het massieve fineer komt bij de haagsche fijnhouthandel vandaan. Mijn massief oogt iets donkerder dan het Lignaflex, maar het is niet schokkend. Ik heb mijn proefstukje met massief fineer een beetje opgeschuurd en toen werd het ook lichter. Omdat ik het alleen op de facetten gebruik, denk ik dat een licht kleurverschil niet echt uitmaakt en misschien wel leuk kan werken. Verder denk ik dat als het fineer wat ouder wordt, de kleur wel naar elkaar zal toe trekken.

Als je zeker wilt zijn dat Lignaflex en massief fineer de gelijke kleur heeft zul je naar een fineerhandel moeten die van beide voldoende voorraad heeft, zodat je de juiste stukken bij elkaar kan zoeken. Ik denk dat de Arnhemse fijnhouthandel je dan prima van diest kan zijn. (of Leeuwenburgh fineer waar Fineermannetje gewerkt heeft)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

De magneetjes zijn binnen!!! Ze lagen vanochtend in mijn postbakje op het werk.  ;D

Echt prima service, en ze hadden er gratis nog 10 blokvormige (5mm kubusjes) magneetjes bijgedaan.

Ik was wel enigzins verontrust, want 8mm schijfjes van 3mm dik zijn toch wel erg klein, hoe kunnen die pietluttige magneetjes nou dat frontje vasthouden?...

... totdat ik ze van elkaar wilde halen. holy /%&(/&%(=/&!!!! wat zijn die dingen sterk!!! Na een kwartiertje spelen dus gewoon beurse vingers...  :-X

Echt oppassen waar je ze in de buurt houdt, alles wat niet tegen magneten kan gaat gararandeerd naar de knoppen. Ik heb mijn mechanische horloge maar even aan de kant gelegd en hoop dat mijn bankpassen nog werken...  8)

Gaat helemaal goed komen met die frontjes!  ;D 8) :-*
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Citaat van: fgroen op september  6, 2006, 11:31:40
De magneetjes zijn binnen!!! Ze lagen vanochtend in mijn postbakje op het werk.  ;D

Echt prima service, en ze hadden er gratis nog 10 blokvormige (5mm kubusjes) magneetjes bijgedaan.

Ik was wel enigzins verontrust, want 8mm schijfjes van 3mm dik zijn toch wel erg klein, hoe kunnen die pietluttige magneetjes nou dat frontje vasthouden?...

... totdat ik ze van elkaar wilde halen. holy /%&(/&%(=/&!!!! wat zijn die dingen sterk!!! Na een kwartiertje spelen dus gewoon beurse vingers...  :-X

Echt oppassen waar je ze in de buurt houdt, alles wat niet tegen magneten kan gaat gararandeerd naar de knoppen. Ik heb mijn mechanische horloge maar even aan de kant gelegd en hoop dat mijn bankpassen nog werken...  8)

Gaat helemaal goed komen met die frontjes!  ;D 8) :-*

Ben benieuwd wanener de mijn arriveren.

Misschien dat 4 wel genoeg is dan :)

Ik moet zeggen dat ik het niet zo zie zitten, ben bang dat de magneten invloed hebben op de units. Maar bij nader inzien is de magneet van zo'n 220 van thiel ook niet echt subtiel...

fgroen

Citaat van: FFF op september  6, 2006, 11:49:01
Misschien dat 4 wel genoeg is dan :)

Waarschijnlijk wel. kun je je frontjes er zonder gebroken nagels vanaf halen. ;D

Ik houd vast aan 5 punten. better safe than sorry.

Citaat van: FFF op september  6, 2006, 11:49:01
Ik moet zeggen dat ik het niet zo zie zitten, ben bang dat de magneten invloed hebben op de units. Maar bij nader inzien is de magneet van zo'n 220 van thiel ook niet echt subtiel...

Daar hoef je echt niet voor in te zitten. Voor een luidsprekerunit is het magnatisch veld in de luchtspleet van belang, en daarop heeft een magneetje op die afstand echt geen invloed.
Als dat wel zo zou zijn, dan zou de magentische beïnvloeding van units onderling een enorm probleem moeten zijn.  ;) Zeker met mijn C2-90 midrange, die een magneet uit hetzelfde materiaal heeft, maar dan qua volume zeker 500 keer zo groot is...  8)

Typisch zo'n gedachte die lekker tussen je oren kan gaan zitten knagen...

Wel grappig dat er een "Sicherheitshinweis" bij die magneetjes zit, waar o.a. opstaat dat de magneten niet ongecontrolleerd tegen elkaar mogen klappen, omdat er dan breuk kan optreden en mogelijk splinters (waarschijnlijk van de Nikkellaag die erom heen zit) weg kunnen vliegen. Bij grotere magneten moet je handschoenen gebruiken omdat: "Grössere Magnete können, sobald sie nahe genug zusammengebracht werden, eine erstaunliche Kraft ausüben. Ein halber Finger ist schnell eingeklemmt und ein Bluterguss die Folge".  8) Fett!!  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Zo gauw je het doek op de fronts hebt zitten hebben de magneten altijd een kleine afstand tov elkaar en zullen ze ook niet meer zo agressief op elkaar klikken.
Deze supermagneten hebben een aantrekkings kracht die over een afstand van +/-5mm bruikbaar is dus moeten ze voldoende zijn voor je fronts.
ik zou er echter wel 5 gebruiken bij jou fronts, die zijn toch aanzienlijk groter als de mijne en ik gebruik er 3.
Komt ook nog de dikte van het fineer bij dus ze zitten al snel op 2-3mm van elkaar.

Op het werk gebruiken wij de grotere broertjes [250x100x70mm] om ijzer[gruis,spijkers,e.d] uit het halffabrikaat te halen, dit werkt erg goed.
Ze hangen dan boven een transportband en halen in de flow zo alles eruit.
Die dingen zijn gewoon gevaarlijk om in je hand te hebben, als je niet oplet zit je gewoon vast aan een machine.
Voor de grap [weddenschap] heeft er eens een collega zo'n ding in zijn broekzak gestoken en daarna bij een kantoor kast gaan staan. hij moest uiteindelijk zijn broek uitrekken en met een paar man wrikken hebben ze hem weer los gekregen, met blijvende schade aan broek en kast :).

Wowly

Ik had ook die kleine neodynium's gekocht voor mijn frontje vast te zetten, ben alleen ze vergeten mooi achter het fineer te plakken  :P

Wat mij opviel is dat als je een van de mags op tafel legt en de ander er 5 cm boven hangt hij hup van de tafel springt  :o  Zo gave dingen!

Wowly

fgroen

Citaat van: Wowly op september  7, 2006, 09:35:07
Wat mij opviel is dat als je een van de mags op tafel legt en de ander er 5 cm boven hangt hij hup van de tafel springt  :o  Zo gave dingen!

;D

Was mij ook al opgevallen.  :D

Leuk speelgoed inderdaad.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.