4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Gestart door fgroen, mei 11, 2005, 11:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sphere

Geez, binnen frezen. Dat heb ik ook een paar keer geprobeerd, echt nooit meer  ::)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Citaat van: Sander_Sassen op juni  6, 2006, 11:52:51
Ik ga er gemakshalve altijd vanuit dat eenieder die MDF zaagt of freest oordopjes en een goed passend stofmasker (dus niet zo'n lullig stofkapje) draagt, anders maak je misschien hele mooie dingen maar help je jezelf op de lange duur in de vernieling (longemfyseem, longkanker, beschadigd trommelvlies, verminderd gehoor, etc.), de return on investment wordt dan wel erg klein, zo niet negatief :(

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Inderdaad, bescherming is een must. Ik heb een stofzuiger, maar die is niet altijd even handig. Dan moet je namelijk zo'n afzuig mondje op je freesvoet monteren, en die zit dan altijd weer in de weg. alleen met recht toe recht aan frezen is dat een optie.  >:(

Anyway, ik was even weg, het resultaat is nog tegoed:

Eerst plaatje erop:


Dan daarlangs weer de kanten frees en de schuurmachine:


Ziet er toch strak uit:


Ik heb nu een speaker gedaan, waarvan de bovenkant nog gekantenfreesd moet worden (de serie foto's is een beetje een mix van onder- en bovenkant).

Daarna is speaker 2 aan de beurt.

Daarna is het een kwestie van facetten zagen en die beplakken met 3mm MDF. Dan is de bouw gereed en kan het afwerken beginnen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gisteravond even het bovenkantje van de eerste speaker strakgefreesd. Ik had de 6mm MDF laag er al op zitten, maar de kopse kantjes nog niet flush. Dus gister even de kantenfrees en schuurmachine erlangs gehaald.

Ik dacht dat ik daarna wel met het vlakken van de onderkant van nummer 2 zou gaan beginnen, maar fat chance. Toen ik klaar was met het randje van nummer 1 kwam het zweet mijn stofmasker uitgutsen, dus toen ben ik er maar mee gekapt.  O0

Anyway, 1 speaker is nu gereed voor facetten, nummer 2 moet nog gevlakt worden en 6mm boven- en onderkant krijgen. Dat ga ik eerst doen, als de temperatuur weer een beetje gezakt is.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Ondanks de hitte toch maar even doorgezet afgelopen week-end. Alle twee de kasten zijn nu voorzien van stakke boven- en onderkant. Momenteel liggen de monsters in mijn luisterruimte om de facetten af te tekenen. Ik heb al op een kast de lijnen afgetekend, hoe de facetten uiteindelijk komen te zitten.

Omdat ik de facetten na het zagen eerst ga bekleden met 3mm MDF, moet ik dat nog verdisconteren in waar de zaagsnede moet komen. (namelijk 3mm verder naar binnen, gerekend loodrecht op het facetvlak, dus op de voorkant komt de lijn 1,414x3mm = 4,2mm verder naar binnen).

Verder moet ik nog extra hulplijnen uitzetten voor het plaatsen van de geleidingsstrips. Voor de zekerheid houd ik er maar rekening mee dat ik na het zagen de boel ga vlakken met de bovenfrees, op dezelfde manier als de boven- en onderkanten. Dus lijnen voor de zaag-geleidingsstrips, en voor de freesgeleidingsstrips.

Het was wel weer goed om wat geklust te hebben, dan zit de gang er weer in. Ik heb nu het idee dat het einde in zicht komt.

Foto's komen later... (als de eerste facetten eraf zijn)  8)

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

rnacoustics

Citaat van: fgroen op juli  3, 2006, 13:50:59
Het was wel weer goed om wat geklust te hebben, dan zit de gang er weer in. Ik heb nu het idee dat het einde in zicht komt.

Ik denk dat nu pas het echte werk gaat beginnen, n.l, als de kasten bouwtechnisch af zijn, speakers erin en het geluid naar je hand zetten.

Veel succes!

Roland

fgroen

Citaat van: rnacoustics op juli  3, 2006, 22:55:56
Ik denk dat nu pas het echte werk gaat beginnen, n.l, als de kasten bouwtechnisch af zijn, speakers erin en het geluid naar je hand zetten.

Veel succes!

Roland

Hmmm ja... Ondanks mijn aktieve filter zal het wel even stoeien worden... Hoewel mijn ervaring is dat het een stuk sneller gaat dan een passief filter...  8)

Of ik de stap maak ze ook nog passief aan te sturen weet ik nog niet. Dat zal mede afhankelijk zijn van de resultaten in het aktieve domein. In grond genomen is de passieve oplossing technisch veel minder.

Nou is dat in Audio geen garantie dat de akoestische resultaten zich ook zo verhouden.  :(

Mijn ervaring tot op heden is wel, dat met een aktief filter heel snel meer dan bevredigende resultaten te behalen zijn. De hamvraag blijft uiteraard wat 100% is. En of die 100% aktief behaald wordt, danwel aktief met een helemaal uitgetweakt scheidingsfilter. Of misschien wel met een DEQX en fasereine FIR hoge-orde filters en nearfield gemeten compensatie? Wie zal het zeggen?

Aangezien er voor mijn projekt geen kennis bestaat wat betreft passieve filters, is het geen handig projekt om het vergelijk aktief <-> passief te verkennen.

Wat dat betreft is de SOUP (of eigenlijk de Opus Ceramique clone die elders ook wel Milestone wordt genoemd  ;)) veel handiger. Zoals reeds vermeld heb ik nog een setje C2-220 en C2-79 liggen, dus met nog een paar C2-12 tweeters erbij kan ik aan de slag om een paar te bouwen. Dit staat op mijn agenda, en dan kan ik de bevindingen van Marc eens beleven, en er een aktieve variant tegenover zetten, ter vergelijk. Tevens zal me dan ook duidelijk worden hoe aktief en passief zich tegen elkaar verhouden.

Maar goed, eerst dit projekt eens aan het spelen krijgen.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Weer een paar pics.

Voorkant:


Zijkant:


Niet schokkend, maar toch weer een stapje verder. Alle lijnen op de twee kasten gezet, nu kan het zagen beginnen.  ;) Wordt nog wel even puzzelen met het vastzetten van de geleidingsstrips. Ik heb al schroeven en lijmklemmen langs zien komen. Alleen lijmklemmen wil ik niet, omdat het mogelijk zou kunnen zijn dat de strip verschuift. Schroeven levert beschadigingen op die later weer weggewerkt moeten worden.

Ik zat te denken om de positie van de strips te fixeren met 1mm spijkertjes, en dan lijmklemmen gebruiken om de strips aan te drukken. Ik moet nog zien, of de zaag langs de lijmklemmen kan, of dat ik tijdens het zagen de klemmen moet verplaatsen.

Elke facetlijn bestaat uit de lijn, waar het uiteindelijke facet dien te komen, dan een lijn op iets meer van 4mm terug van die lijn waar de zaagsnede komt, een lijn op 5mm waar de strip moet aanliggen en een lijn op 8mm voor het hoekprofiel mocht een freesbehandeling nodig zijn om de facetten te vlakken.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

BernHardN

je kan ook een schroef net door de strip draaien zodat de strip met een klein puntje klemt in de kast, dat putje plamuur je zo weg

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fgroen

Dank voor de suggestie en het meedenken. Op deze manier schroefjes toepassen levert inderdaad ook weinig beschadiging op. Ik zal en tzt zeker mee spelen. Het is toch een beetje "trial en error".

Eigenlijk had ik beter eerst een paar kleine kastjes kunnen bouwen om e.e.a. op uit te proberen. Zo waren Smitsmans minimonitors ook geboren, meen ik me te herinneren.  ;D

Anyway, ik heb deze bakken waarop ik me uit kan leven... No guts no glory, ik verwacht dit week-end wel het nodige zaagwerk achter de rug te hebben....  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Don_Paul

Gewoon dubbelzijdige tape onder de geleidingsstrips, en ze daarna evt. nog klemmen. Desnoods gebruik je een balkje die je over de geleidingsstrip uit laat steken aan twee kanten, en klem je die, dan zitten de lijmklemmen ook niet in de weg.
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Wowly

Ik heb het met de handschaaf gedaan, is buitengewoon nauwkeurig!! (en vrij snel ook nog)

Wowly

Peerless Monster

Citaat van: Wowly op juli  8, 2006, 21:38:27
Ik heb het met de handschaaf gedaan, is buitengewoon nauwkeurig!! (en vrij snel ook nog)

Wowly

Ik heb het gedaan met de electrische schaaf, maar dan daarbij heb ik er niet heel veel vanaf gehaald...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

Gisteravond de zaag in de onderkant van de eerste kast gezet.  >:D

Het eerste facet netjes langs de alu strips, die ik met kleine spijkertjes en lijmklemmen had vastgezet. Dat ging eigenlijk helemaal niet lekker, mijn zaag hapte een beetje in het aluminium, en ik had de neiging om een beetje van de strips af te willen, wat niet echt lukte omdat de strips ervoor zorgden, dat ik de zaag die kant niet op kon sturen.

Dus de tweede facet maar gewoon zonder strips gedaan, en dat ging veel beter. Gewoon een kwestie van je kop erbij houden. (en dus niet teveel tegelijk willen doen...  :)

Pic1: plankje 1 op een facet gelijmd, tweede facet nog gewoon "kaal"



Pic2: Plankje 2 op tweede facet gelijmd. Staat te drogen "as we speak"  8)



Vanavond even met de vlakschuurmachine aan de gang om de kanten van de 3mm bekleding netjes te maken, en dan kan de kast om, voor de bovenkant!! ;D

Ongelooflijk dat ik me zo zenuwachtig heb zitten maken over die facetten, het is gewoon een kwestie van doen!  ;)
Yahooooo!!! Zagen met die handel!  :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

#263
Als ik je een tip mag geven...alleen met de vlakschuurmachine schuren tot bv. 0.5-1 mm oversteek en de rest met een houten klosje...omwikkeld met bv. korrel 80 -150

De vlakschuurmachine heeft nl. een rubberen zool en door de druk gaat hij makkelijk
een beetje "de hoek om".....succes

PS

Op de foto is de facet onderaan verschoven...ik neem aan dat dit een droge opstelling is???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Citaat van: Erik van Voorst op juli 12, 2006, 12:48:34
Als ik je een tip mag geven...alleen met de vlakschuurmachine schuren tot bv. 0.5-1 mm oversteek en de rest met een houten klosje...omwikkeld met bv. korrel 80 -150

De vlakschuurmachine heeft nl. een rubberen zool en door de druk gaat hij makkelijk
een beetje "de hoek om".....succes

Dank je. Zal ik zeker doen. Met die rubber zool wordt de boel inderdaad wat aan de ronde kant. En ik wil net zulke vlijmscherpe kantjes als jij hebt...  8)

Citaat van: Erik van Voorst op juli 12, 2006, 12:48:34

Op de foto is de facet onderaan verschoven...ik neem aan dat dit een droge opstelling is???

:) Op de tweede foto is het lijmproces wel degelijk aan de gang. Wat je ziet is niet het facet zelf, maar een driehoekige aandrukplank. Op deze manier breng ik de kracht van de spanbanden gelijkmatig over op het 3mm dikke facetpaneel. Ik was bang, dat als ik de spanbanden direkt op de facetbekleding zou aantrekken, de dunne platen zouden worden kromgetrokken.

Ik heb die aandrukplank driehoekig gemaakt omdat op die manier de krachten optimaal worden overgedragen, en het dwingt de spanbanden een beetje tegen de zwaartekracht in.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

okay..succes vanavond...(ik vond het leuk werk !!! 8))
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Citaat van: Erik van Voorst op juli 12, 2006, 16:09:15
okay..succes vanavond...(ik vond het leuk werk !!! 8))

Ik moet zeggen dat ik hier ook behoorlijk lol in heb. Volgens mij komt dat omdat de eindstreep in zicht komt....   ;) :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

rnacoustics

Je kan nu goed zien, dat jou kast wat dikker is dan de Eidelon.
Ziet er goet uit!
Ik zou pas de 3 mm MDF opplakken als alles gezaagd is.
Loop je nu geen ricico's voor eventuele schade?

fgroen

Citaat van: rnacoustics op juli 12, 2006, 18:34:23
Je kan nu goed zien, dat jou kast wat dikker is dan de Eidelon.
Ziet er goet uit!
Ik zou pas de 3 mm MDF opplakken als alles gezaagd is.
Loop je nu geen ricico's voor eventuele schade?

Ik loop voornamelijk risico's met het kantelen van de speakers. 85 kilo op een randje is toch niet zo goed voor MDF. Stukken tapijt doen hier gelukkig wonderen. Desalniettemin ga ik zo min mogelijk van boven- naar onderkant en weer terug. Dus prefereer ik eerst alles aan de onderkant af te maken, en dan draai ik de kast rechtop voor de bovenkant.

Het zagen zelf is erg goed onder controle te houden, ik zie daar weinig risico voor beschadiging.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Ik heb toch de titel maar eens aangepast...  ;D O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

piepschuim is nog iets veiliger dan tapijt... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Citaat van: Erik van Voorst op juli 12, 2006, 20:04:45
piepschuim is nog iets veiliger dan tapijt... ;)

Hier spreekt een man met ervaring.. Dank je!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gisteravond de facetten aan de onderkant vlakgefreesd (wel een millimeterje laten staan) en daarna met het schuurpapier aan de gang.

Ik heb Erik's raad opgevolgd en de vlakschuurmachine hoofdzakelijk gebruikt om lijmresten weg te halen (is nogal taai) zonder de echte rand van het facet te raken.

Daarna een 18mm dik MDF-plankje gepakt van plm. 30cm lang en ong. 5cm breed. Dan alleen een stukje schuurpapier om een uiteinde voor de rand. Het uitstekende deel van het plankje kun je dan prima aan laten liggen op de baffle, zonder dat het schuurt. Dat houdt het schuurvlak mooi recht, en heeft het schuurblokje niet de neiging de hoek om te gaan en de rand rond te maken. Het resultaat mag gezien worden:



8)



Ik moest wel even mijn gemakzucht aan de kant zetten...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Daarna speaker omgedraaid (heel voorzichtig), heel diep adem gehaald en vervolgens de zaag erin gezet. De volgorde die ik bedacht heb voor de bovenfacetten is eerst een eerste zijfacet, dan het tweede zijfacet inzagen tot voorbij de lijn van het bovenfacet, vervolgens het bovenfacet eraf zagen en dan door met het tweede zijfacet.

Maar goed, zo ver is het nog niet, gisteravond heb ik het eerste zijfacet eraf gebrast. Ik heb ook nog wat tijd met mijn vriendin doorgebracht, anders gaat ze op een gegeven moment denken dat er een vreemdeling in huis rondloopt.  ;D

Ik had ook wel een beetje een lam pootje...  :P



Mijn doel is om dit week-end kast nummer een af te hebben qua facetten.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Merijn

Mag dat zomaar van jouw vriendin? In de badkamer zagen?  :P
I Prefer Coffee For Mental Stability...