HT input. Hoe werkt dat nou?

Gestart door weust, augustus 22, 2012, 23:24:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

weust

Sinds ik een tijdje terug begonnen ben met wat componenten te vervangen, kom ik ook dingen tegen als "HT input".
Dit kan diverse namen hebben, maar de meest voorkomende is HT input volgens mij.

Maar hoe werkt dit nou?
Wat ik begrijp is dat een voor/geïntrigeerde versterker ingangen heeft om een AV receiver op aan te sluiten.
Dit zijn analoge tulp connectoren.

Maar die receiver, moet die beschikken over HT output connectoren? Daar zit ik dus vast.
Wat en hoe sluit ik nou precies aan beiden kanten van soort aansluitingen aan?

Als ik het algehele plaatje begrijp dan zou ik een blu-ray speler op de AV receiver kunnen aansluiten, welke dan het beeld naar de TV brengt, en de AV receiver geleid het geluid via de HT input van de andere versterker naar de luidsprekers.

Ik zat mij ook wat te vergapen op de Van de Leur site naar de 002, en daar word gesproken over een Direct Out om de AV receiver op aan te sluiten. Klinkt dan als de omgekeerde weg om de zaak aan te sluiten.

Wie kan mij hier een eenduidig antwoord op geven?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

donron

De HT input die ik ken zit op Musical Fidelity geïntegreerde versterkers. Dit werkt op basis van scheiding van voor- en eindversterkers binnen de MF en een HT receiver.

Je hebt een receiver nodig met pre-outs (voorversterkt/volumegeregeld). Dit signaal gaat naar de HT input van je geïntegreerde versterker. Je zou deze ook kunnen zien als directe ingang van de eindversterker.


weust

Aha, zoals ik nu mijn Denon receiver via de pre-outputs op de Emotiva eind-versterker heb aangesloten dus.

Dat maakt het mij wel duidelijk. Dank je!

Idee waar ik mee speel, is om een stereo voor-/eind-versterker te nemen, met daarbij bijvoorbeeld de Marantz 1403 receiver. Ding heeft de HDMI ingangen die ik wil, en ondersteund verder wat ik van een receiver nodig heb. En het ding is mooi laag met 13,5cm als ik mij niet vergis.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Maro

Heeft die Marantz wel pre outs voor je fronts?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Maro

Zie net van wel.  Besef wel dat dit soort dingen ook vaak beperkte ADSY ed aan boort hebben.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

weust

Weet niet of ik daar heel erg wakker van kan liggen op dit moment.
de Denon die ik nu heb is zonder de uitbreiding. Komt ook bij dat ik er een of twee keer naar gekeken en mee gespeeld heb in 3 jaar tijd...

Dacht trouwens dat die Audessy voornamelijk voor surround bedoeld was?
Tijd om er weer eens in te lezen geloof ik.

Overigens, die Marantz is wat ik zo snel even tegen kwam.
Voornaamste functionaliteit voor mij, in geval van HT input gebruik, is dat ik er makkelijk een speler en consoles op kan aansluiten, zonder losse DACs en HDMI switches.
En behoud van master audio enzo is ook wel tof.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

evilniek

Citaat van: weust op augustus 22, 2012, 23:24:58
Sinds ik een tijdje terug begonnen ben met wat componenten te vervangen, kom ik ook dingen tegen als "HT input".
Dit kan diverse namen hebben, maar de meest voorkomende is HT input volgens mij.

Maar hoe werkt dit nou?
Wat ik begrijp is dat een voor/geïntrigeerde versterker ingangen heeft om een AV receiver op aan te sluiten.
Dit zijn analoge tulp connectoren.

Maar die receiver, moet die beschikken over HT output connectoren? Daar zit ik dus vast.
Wat en hoe sluit ik nou precies aan beiden kanten van soort aansluitingen aan?

Als ik het algehele plaatje begrijp dan zou ik een blu-ray speler op de AV receiver kunnen aansluiten, welke dan het beeld naar de TV brengt, en de AV receiver geleid het geluid via de HT input van de andere versterker naar de luidsprekers.

Ik zat mij ook wat te vergapen op de Van de Leur site naar de 002, en daar word gesproken over een Direct Out om de AV receiver op aan te sluiten. Klinkt dan als de omgekeerde weg om de zaak aan te sluiten.

Wie kan mij hier een eenduidig antwoord op geven?


Hoi, de 002 is een stereo VV, in jouw geval zou deze dan fungeren als vervanger van de denon voorversterking. De 002 zou je dan als volgt aan sluiten, 002 via "direct out" naar de analoge 5.1 input (Front left, Front right) bvb, of een andere analoge stereo input. Voordeel van de 5.1 input is dat je over het algemeen geen "last" hebt van eventuele nabewerkingen, voor een VV natuurlijk wel het puurst kwa audio. Op de 002 sluit je bvb een cd speler aan, alleen analoge bronnen dus.  :)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

weust

Even kijken of ik het goed begrijp.
De manier van aansluiten met de 002 betekend dan dat ik de 002 aansluit op bijvoorbeeld de CD speler ingang van de AV receiver?

Maar als dat zo is, hoe komt dat het geluid van de AV receiver weer bij de eind-versterker aan?
Of sluit ik dan de pre-outs van de AV receiver weer op de eind-versterker aan?

Dat zou dan betekenen dat de CD speler aangesloten op de 002 via de AV receiver het geluid naar de luidsprekers brengt. Dat klinkt mij heel vreemd.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

gast2018

Volgens mij; De cd speler aangesloten op de 002, en deze op de ingang van de av receiver. (5.1 fronts left, right). Vervolgens kun je kiezen, of je gebruikt de front eindversterkers van de av receiver of je hangt aan de av receiver nog een aparte eindversterker voor de fronts.

Even afgezien van het feit dat de 002 waarschijnlijk op een ander niveau speelt dan de eindversterkers van de av receiver kun je in dat geval ook een stereo versterker nemen met een ht input. Waarbij je de cd bron aansluit op de voorversterker van de stereo versterker en op die maniet de av receiver in het stereo verhaal helemaal omzeild.

evilniek

Citaat van: ergé op september 13, 2012, 16:17:31
Volgens mij; De cd speler aangesloten op de 002, en deze op de ingang van de av receiver. (5.1 fronts left, right). Vervolgens kun je kiezen, of je gebruikt de front eindversterkers van de av receiver of je hangt aan de av receiver nog een aparte eindversterker voor de fronts.

Even afgezien van het feit dat de 002 waarschijnlijk op een ander niveau speelt dan de eindversterkers van de av receiver kun je in dat geval ook een stereo versterker nemen met een ht input. Waarbij je de cd bron aansluit op de voorversterker van de stereo versterker en op die maniet de av receiver in het stereo verhaal helemaal omzeild.

Je kunt ook het volgende doen, VdL - 002 direct out, naar 5. 1 FL - FR van de A/V receiver, Pre-pro.

De amp out van de 002, gaat dan naar de VdL - 402.

Als je de "direct out" als bron selecteert, doen alle kanalen mee als ik goed beredeneer. En als je de "amp out" = 402, als bron kiest omzeil je de hele A/V. Ik twijfel wel een beetje of ik het goed snap. ?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Pim!

Leuk om de discussie te lezen. Er is inderdaad onduidelijkheid binnen de industrie over hoe dit soort inputs/outputs nu benoemd moeten worden. Van de Leur Audio heeft gekozen voor de term Direct Out. Als je dit leest zonder context zou je denken dat dit om een uitgang gaat. Direct Out geeft echter juist aan dat de apparatuur die hierop aangesloten wordt, en de versterker in deze Direct Out modus staat geschakeld met de schakelaar aan de voorzijde, dat dan deze input direct doorgelust wordt naar de AMP output. Kortom, alles wat je op Direct Out aansluit zal het complete voorversterker circuit overslaan en direct doorgegeven worden aan de AMP uitgang.

Praktisch gezien is het dus ideaal om bij de combinatie tussen home cinema en stereo om de home cinema uitgangen (pre outs in het geval van een geïntegreerde) op de 002 aan te sluiten via de Direct Out. Je sluit dus de voorste kanalen L en R van je receiver aan op de 002 Direct Out-ingang, waardoor deze signalen direct naar de eindversterker worden doorgegeven. Op deze manier kan je twee verschillende voorversterkers (digitaal en analoog) gebruiken op dezelfde eindversterker, zonder te hoeven ompluggen.

Al je stereoapparatuur sluit je aan op de reguliere lijn of phono ingangen, hiermee luister je dan al je stereobronnen. Al je meerkanaals/digitale bronnen sluit je aan op je AV receiver. De AV receiver sluit je aan op de direct out en zodoende heb je dus een home theater passthrough. In deze situatie kan je al je bronnen altijd beluisteren, zonder een keuze te hoeven maken tussen de apparatuur of te hoeven ompluggen.

Om het nog even schematisch weer te geven hoe de lijn loopt:

L en R kanaal front: Digitale receiver -> Direct Out Van de Leur Audio 002 -> Eindversterker
Overige kanalen: Digitale receiver -> Eindversterker
Stereo: Van de Leur Audio 002 inputs -> Eindversterker

Ik hoop dat er zo wat duidelijk is geworden. Ik zal het topic in de gaten proberen te houden voor vragen. Evilniek, bedankt voor het attenderen op dit topic.

weust

Pim, de uitleg hoe de Direct Out gezien moet worden maakte het voor mij in een keer duidelijk.
Zoals ik het nu zie is de Direct Out eigenlijk een input zoals die er ook voor bijvoorbeeld een CD speler is, behalve dan dat je wat speciaals doet door de schakelaar aan de voorkant.

Nu nog een keer 7000 Euro bij elkaar zien te sprokkelen...
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Pim!

Citaat van: weust op september 13, 2012, 21:58:26
Pim, de uitleg hoe de Direct Out gezien moet worden maakte het voor mij in een keer duidelijk.
Zoals ik het nu zie is de Direct Out eigenlijk een input zoals die er ook voor bijvoorbeeld een CD speler is, behalve dan dat je wat speciaals doet door de schakelaar aan de voorkant.

Nu nog een keer 7000 Euro bij elkaar zien te sprokkelen...

Blij om te lezen dat het duidelijk is geworden. Hoop natuurlijk van harte dat Van de Leur Audio straks ook in jouw setup terug te vinden is!

weust

Eerst wat problemen in mijn huis aanpakken. Lekkage enzo.
Dan sparen, en dan eens wat gaan luisteren.

In geval van Emotiva was het blind kopen, dat ga dan niet doen.
ben wel erg benieuwd hoe de set klinkt met mijn Millon luidsprekers.
Ook van Nederlandse bodem :)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

erikv2

#14
Citaat van: Pim! op september 13, 2012, 21:49:39Er is inderdaad onduidelijkheid binnen de industrie over hoe dit soort inputs/outputs nu benoemd moeten worden. Van de Leur Audio heeft gekozen voor de term Direct Out. Als je dit leest zonder context zou je denken dat dit om een uitgang gaat. Direct Out geeft echter juist aan dat de apparatuur die hierop aangesloten wordt, en de versterker in deze Direct Out modus staat geschakeld met de schakelaar aan de voorzijde, dat dan deze input direct doorgelust wordt naar de AMP output. Kortom, alles wat je op Direct Out aansluit zal het complete voorversterker circuit overslaan en direct doorgegeven worden aan de AMP uitgang.

Ja ik weeet het, het is een zeer oud draadje. Maar toch.

Een ingang "Direct Out" noemen, dat roept vraagtekens op????? En wat is "de AMP output" of "de AMP uitgang" .....? Nog meer onduidelijkheid, want ik denk dat je de ingang van de eindversterker bedoelt...??

Zowel een voorversterker als een eindversterker hebben een signaal ingang en een signaal uitgang.

Bij een geïntegreerde versterker (voor- en eindversterker in 1 apparaat) is de uitgang (het uitgangssignaal) van de voorversterker standaard doorgeschakeld naar de ingang van de eindversterker.

Als je gebruik maakt van de HT-ingang op een geïntegreerde versterker, dan gaat het signaal van de HT-ingang direct naar de ingang van de eindversterker. Dus zonder tussenkomst van de voorversterker (dus zonder tussenkomst van volumeregeling/toonregeling/filteropties/...... op de voorversterker).

erikv2

Een andere, beknopte maar zeer duidelijke uitleg:

De AUX/HT-ingang is óf een AUX ingang óf een Home Theatre ingang.
Als u de AUX/HT-schakelaar verplaatst naar de HT-positie. Dan wordt deze ingang NIET geregeld door de eigen volumeregeling, in de HT-stand wordt de volumeregeling van de externe Home Theatre-processor gebruikt.

LETOP! Zorg dat voor u iets aansluit op de HT-ingang, u het volume van uw Home Theatre-processor op 0 hebt gezet.