Breedbeeld op nederlandse zenders?

Gestart door Starred, oktober 19, 2003, 18:17:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Starred

Hoi, het kan aan mij liggen, maar het lijkt alsof steeds meer programma's in breedbeeld worden uitgezonden. Klopt dat?

Op mijn breedbeeld tv zie ik dan bovenin en onderin nog steeds balken. Wordt het dan in 1:2.35 uitgezonden?


J.A.F._Doorhof

Als je balken ziet dan is het een formaat wijder dan 1.85:1.
Bij TV uitzendingen zal dat voornamelijk bij films zijn, of de Engelse/Belgische zenders.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hertog_Martin

wat ik zo belachelijk vind is breedbeeld in 4:3

oftewel dan zitten de zwarte balken bij het beeld in en heb je op zowel een grootbeeld tv als een breedbeeld-tv evengrote zwarte balken

dan gebruiken wij op de tv een zoommode om die zwarte balken te cancellen maar weet niet of je dan wel de goede verhouding hebt
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Walter_PPK

#3
Tja de enige anamorphische breedbeelduitzending die ik ooit op tv heb gezien is een reclame voor kinderen tegen zinloos geweld met dat lieve heersbeestje. Tv (sony kv28fc60) sprong ineens op vol beeld ;D. Vast een foutje... Voor de rest zullen we het met letterboxed 16:9 moeten doen. Nog maar niet te spreken van HDTV door de reguliere kabel in PS   :-\
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Vampire

Ik weet wel dat de provinciale zender hier in Limburg, L1 overgestapt is op breedbeeld :)
'tis wel een k*t zender.. maar wel in breedbeeld.. constant :)
Allemaal mensen klagen enzo.. Allemaal oudjes die naar die zender kijken.. en die hebben natuurlijk bijna allemaal een 4:3 tv
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Mr. Anderson

Als je bij een breedbeeld tv nog zwarte balken ziet, kan het zijn dat er films in een bredere verhouding (bijv. 1 : 2.35) worden uitgezonden. Je moet even goed op de verhoudingen letten van wat er nou werkelijk wordt uitgezonden. Als hoofden erg breed zijn en rond is ovaal, is er denk ik iets fout in je zoom-instellingen. Zeker uitzendingen vanuit studio's die (echt) 16:9 worden uitgezonden zijn een mooie testcase. Die moet je zonder balken zien te krijgen.

Dan komt ook het PALPLUS verhaal om de hoek kijken. Een ECHTE 16:9 anamorphic is PALPLUS. Dit is heel iets anders dan een 4:3 letterbox uitzending. Bij PALPLUS wordt EXTRA BEELDINFORMATIE meegezonden, die door 3:4 (en vele breedbeeld) tv's niet gebruikt wordt. Een PALPLUS decoder "pakt" deze informatie (extra beeldlijnen) en verwerkt dit in het beeld zodat het anamorphic wordt. Het voordeel hiervan is dat je op een breedbeeld tv de uitzending met een grotere verticale resolutie kunt zien (uiteraard in de breedte opgerekt om de verhoudingen weer goed te krijgen). Net als bij een 16:9 anamorphic film dvd, zeg maar.

Echter in veel breedbeeld tv's van tegenwoordig zit geen palplus decoder meer. Het is dus TRIEST dat er volop geadverteerd wordt met breedbeeld tv's terwijl de techniek die het interessanter maakt (bij analoge uitzendingen, that is) niet ingebouwd zit. Ik durf percentagegewijs niet te zeggen in hoeveel breedbeeldtelevisies de palplus NIET is ingebouwd, maar ik gok zomaar over de 90%. Ik weet dat o.a. LOEWE er nog wel iets mee doet. Als er dus GEEN palplus decoder in je tv zit, maakt het voor de beeldkwaliteit NIET uit of de uitzending 16:9 palplus is of 4:3 letterbox. Namelijk: het enige dat je dan met je breedbeeld tv kunt doen is vol inzoomen. Begrijpelijk dat dit ten koste van de resolutie gaat.

Je zult echter versteld staan van het aantal palplus uitzendingen op de nederlandse tv zenders. Dat zijn er best wel veel. O.a. Belgie doet heel veel in 16:9 palpus. Ik heb gelukkig nog een paar pal-plus decoders. Het leuke is dat je dan de boel anamorphic kunt capturen en 16:9 authoren voor dvd. Ook heb ik in het verleden veel mooie anamorphic palplus opgenomen op S-VHS. Leuk voor de videobewerking.

cheers

V-Max145

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 19, 2003, 19:22:30
Als je balken ziet dan is het een formaat wijder dan 1.85:1.
Bij TV uitzendingen zal dat voornamelijk bij films zijn, of de Engelse/Belgische zenders.

MvrGr.
Frank

In België (toch in Vlaanderen) worden zowat 80 à 90 % van de uitzendingen anamorfisch 16/9 uitgezonden (dus géén zwarte balken).
Uiteraard wel indien bv. 1 : 2.35.
Wat het in september gaat worden weet ik echter niet (dan stapt een groot gedeelte van Vlaanderen over op digitaal via de kabel).
Als ik de technische gegevens van de set-top box mag geloven, zou er enkel sprake zijn van letterbox-formaten ? >:(
We gaan dan misschien een stap vooruit en tegelijkertijd één terug achteruit  >:(
Wanneer een letterbox-formaat een stukje moet ingezoomd worden gaat dit toch ten koste van de beeldkwaliteit gaan  :'(.
Begrijpe wie begrijpe kan  ???

Allure

De breedbeelduitzendingen van de publieke omroepen worden via satelliet wel in anamorphic 16/9 uitgezonden. Ook Talpa wil dit binnenkort gaan doen.

De BBC zendt op de Astra 2 satelliet zelfs bijna ál haar programma's anamorphic 16/9 uit. Ook op de Duitze publieke zenders zijn zeer regelmatig uitzendingen in deze norm te zien.
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

spijtebijt

Citaat van: Mr. Anderson op juni 15, 2005, 13:00:58
Als je bij een breedbeeld tv nog zwarte balken ziet, kan het zijn dat er films in een bredere verhouding (bijv. 1 : 2.35) worden uitgezonden. Je moet even goed op de verhoudingen letten van wat er nou werkelijk wordt uitgezonden. Als hoofden erg breed zijn en rond is ovaal, is er denk ik iets fout in je zoom-instellingen. Zeker uitzendingen vanuit studio's die (echt) 16:9 worden uitgezonden zijn een mooie testcase. Die moet je zonder balken zien te krijgen.

Dan komt ook het PALPLUS verhaal om de hoek kijken. Een ECHTE 16:9 anamorphic is PALPLUS. Dit is heel iets anders dan een 4:3 letterbox uitzending. Bij PALPLUS wordt EXTRA BEELDINFORMATIE meegezonden, die door 3:4 (en vele breedbeeld) tv's niet gebruikt wordt. Een PALPLUS decoder "pakt" deze informatie (extra beeldlijnen) en verwerkt dit in het beeld zodat het anamorphic wordt. Het voordeel hiervan is dat je op een breedbeeld tv de uitzending met een grotere verticale resolutie kunt zien (uiteraard in de breedte opgerekt om de verhoudingen weer goed te krijgen). Net als bij een 16:9 anamorphic film dvd, zeg maar.

Echter in veel breedbeeld tv's van tegenwoordig zit geen palplus decoder meer. Het is dus TRIEST dat er volop geadverteerd wordt met breedbeeld tv's terwijl de techniek die het interessanter maakt (bij analoge uitzendingen, that is) niet ingebouwd zit. Ik durf percentagegewijs niet te zeggen in hoeveel breedbeeldtelevisies de palplus NIET is ingebouwd, maar ik gok zomaar over de 90%. Ik weet dat o.a. LOEWE er nog wel iets mee doet. Als er dus GEEN palplus decoder in je tv zit, maakt het voor de beeldkwaliteit NIET uit of de uitzending 16:9 palplus is of 4:3 letterbox. Namelijk: het enige dat je dan met je breedbeeld tv kunt doen is vol inzoomen. Begrijpelijk dat dit ten koste van de resolutie gaat.

Je zult echter versteld staan van het aantal palplus uitzendingen op de nederlandse tv zenders. Dat zijn er best wel veel. O.a. Belgie doet heel veel in 16:9 palpus. Ik heb gelukkig nog een paar pal-plus decoders. Het leuke is dat je dan de boel anamorphic kunt capturen en 16:9 authoren voor dvd. Ook heb ik in het verleden veel mooie anamorphic palplus opgenomen op S-VHS. Leuk voor de videobewerking.

cheers
Bij mijn weten wordt er helemaal niks meer in palplus uitgezonden. Sorry.
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Paul Landsmeer

CitaatBij mijn weten wordt er helemaal niks meer in palplus uitgezonden. Sorry.

Oh ja? Interessant. Ik zal het tegen mijn Loewe TV zeggen, de eerstvolgende keer dat 'ie bij N1/N2/N3/BRT1/BRT2/BBC1/BBC2  weer eens automatisch 'PALPlus' aangeeft  ;D

Mr. Anderson

Citaat van: Allure op augustus 29, 2005, 16:11:29
De breedbeelduitzendingen van de publieke omroepen worden via satelliet wel in anamorphic 16/9 uitgezonden. Ook Talpa wil dit binnenkort gaan doen.

De BBC zendt op de Astra 2 satelliet zelfs bijna ál haar programma's anamorphic 16/9 uit. Ook op de Duitze publieke zenders zijn zeer regelmatig uitzendingen in deze norm te zien.

Goed om te horen.  :)  Ik heb nl. mijn abonnement bij mijn kabelaar opgezegd. Ik vind dat ze er teveel zenders op zetten.
A  beinvloedt dat de kwaliteit (bandbreedte)  :(  en
B  ik ben het zat om te betalen voor zenders die ik nooit bekijk. >:(   

(Daarbij komt dat ik ze te duur vond v.w.b. kabel-internet. Moet nu op zoek naar ADSL.)

groetjes

Walter_PPK

anamorphe 16:9 uitzendingen hoeven niet altijd palplus te zijn.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Paul Landsmeer

Maar wel als de TV zelf meldt: 'PALPlus'.