Xbox 360 en 16:9?

Gestart door Alex Cremers, mei 5, 2006, 09:02:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex Cremers

Hallo iedereen,

Ik heb een "ouderwetse" Philips breedbeeld 32" televisie (CRT en dus geen plasma of LCD scherm). Als ik Tomb Raider Legend speel, voel ik me genoodzaakt 4:3 te gebruiken omdat 16:9 te veel beeld laat wegvallen. Is dit spel eigenlijk wel 16:9?

Speelt de verbinding van de console naar de TV misschien een rol?


Bedankt.


Alex

roteldebotel

Hmmm, ik zit misschien helemaal mis, en is onderstaande info veels te algemeen, maar weet je zeker dat je de breedbeeld stand hebt gekozen? De 16:9 stand op mijn philips betekent namelijk dat het beeld naar boven en opzij uitrekt. (dit om niet-anamorf materiaal in breedbeeld verhouding te kunnen weergeven, zoals bijvoorbeeld vaak het geval met t.v. uitzendingen op nl 1,2,3 en belgie).
Bij je 360 zou dit inderdaad betekenen dat je beeldinfo mist onder en boven.
Dus voor de volledigheid:
1. zet je xbox dashboard op widescreen
2. zet je t.v. op de "breedbeeld" of "widescreen" stand en niet op 16:9.

(Bovenstaand advies geldt trouwens ook voor je dvd speler)


Alex Cremers

#2
Wat gewone DVD spelers betreft heb je het volgens mij inderdaad mis, roteldebotel. DVD weergave op mijn Philips TV is perfekt met de 16:9 instelling. Er valt niets weg. De TV springt automatisch op 16:9 zodra het 16:9 ontvangt. De stand 'Verbreed' en 'Breedbeeld' is om gewone 4:3 uitzendingen "breed" te maken en dit door het beeld te vervormen. Ik gebruik deze twee instellingen dan ook nooit.
Elke 16:9 film heeft zwarte balken boven- en onderaan het scherm, net zoals 16:9 TV-uitzendingen (Ned 1,2,3 en VRT). Deze zie je meestal niet op een breedbeeldscherm (met 16:9). Tombraider Legend heeft geen zwarte balken. Het lijkt erop dat de 360 anders te werk gaat. Ik heb gedaan wat je zei (dashboard op widescreen en TV op breedbeeld stand) en het ziet er niet slecht uit. Bedankt!

Alex


roteldebotel

Mijn korte respons zou zijn: de resultaten die je nu hebt geboekt met je 360 zou je ook moeten verkrijgen met je dvd speler (door die via het setup menu op "breedbeeld" ipv "pan en scan of "letterbox" te zetten). Dit levert een (veel) beter resultaat op. Nu dan mijn wat langere respons:

Uit je antwoord meen ik namelijk toch op te maken dat je, voor gebrek aan een beter woord en met behoud van respect voor het feit dat  je al een behoorlijk aantal posts op dit forum hebt, wat "beginnersfouten" hebt gemaakt. Laat me adhv van jouw post duidelijk maken wat ik bedoel:

Citaat van: Alex Cremers op mei  8, 2006, 14:30:36
De stand 'Verbreed' en 'Breedbeeld' is om gewone 4:3 uitzendingen "breed" te maken en dit door het beeld te vervormen. Ik gebruik deze twee instellingen dan ook nooit.


Dit zijn, zonder gekheid, de belangrijkste standen van een breedbeeld t.v. Ze maken namelijk het beeld breed met behoud van resolutie. Dat het beeld vervormt met 4:3 is heel logisch. Het beeld wordt immers alleen naar de zijkanten uitgetrokken. Deze stand is dan ook alleen bedoeld om "echt"breedbeeld materiaal weer te geven. Die "echte"breedbeeld stand is te leveren door zowel je dvd speler als je 360 (die kennen allebei een breedbeeld stand via het setup menu). Ik heb het idee dat je dvd speler nog op 4:3 staat. Dat maak ik namelijk op uit het volgende:

Citaat van: Alex Cremers op mei  8, 2006, 14:30:36
Elke 16:9 film heeft zwarte balken boven- en onderaan het scherm, net zoals 16:9 TV-uitzendingen (Ned 1,2,3 en VRT). Deze zie je meestal niet op een breedbeeldscherm (met 16:9).

Er zit juist een fundamenteel verschil tussen T.V uitzendingen en je dvd speler, mits je de laatste op breedbeeld zet. Volgens mij is het nu zo bij jou dat de 4:3 stand qua verhoudingen nog steeds klopt (ook al zijn er zwarte balken boven, onder en opzij). Met andere woorden: hoofden zijn niet ei-vormig etc.. Dat is, gek genoeg, wél de bedoeling als je "echt"breedbeeld in 4:3 zou zien: personen moeten langgerekt zijn, rond is ovaalvormig etc...(dit wordt anamorph genoemd).
Want dan is die "vervorming" waar jij het over hebt tijdens de breedbeeld stand van je t.v. juist een uitstekende compensatie: ovaalvormige hoofden worden weer rond. Bovendien, en dat is het hele punt, behoud je de horizontale resolutie (het beeld wordt immers alleen maar naar de zijkanten uitgetrokken, maar niet naar boven en onder waardoor het aantaal beeldlijnen hetzelfde blijft).

Verder zijn er nog wat zaken die meespelen (zoals het verschil tussen 2.35:1 en 1.85:1, waarbij de eerste verhouding ook nog een balkje onder en boven het beeld oplevert bij "breedbeeld stand") maar het gaat te ver om daar hier over uit te wijden. Je zou eens deze info kunnen raadplegen van de moderator. http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Beeldformaten.PDF

Hopelijk heb je hier wat aan!

Alex Cremers

Je hebt helemaal gelijk. Met mijn DVD speler schakelt het beeld over op "breedbeeld" en niet op "16:9". Bedankt voor de terechtwijzing.