Ben jij goed verzekerd?? Over verzekeringen en contra-experts (Brand gehad :()

Gestart door Lynxxx, januari 7, 2007, 18:30:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lynxxx

Wat gebeurt er na een grote brand?
Oftewel: Hoe zit het met opstalverzekeringen, inboedelverzekeringen, schade aan electronica, onderverzekering en veiligheid?

Aangezien afgelopen week eindelijk mijn inboedelverzekeringsclaim is afgerond leek het me aardig om mijn ervaring met betrekking tot de afhandeling van een flinke brandschade hier met jullie te delen. Het verhaal is nog niet compleet aangezien ik nog in het opstalverzekeringsgedoe verwikkeld ben, dus ik zal binnenkort nog een aanvulling posten. Het is echt een flinke lap tekst (zoals jullie inmiddels wel van me gewend zijn). Lees het eens op je gemak door. Mogelijk heb je er wat aan. Ik wist veel dingen helemaal niet en dat bleek achteraf alles behalve fijn :(:(:(

Watskeburt?
Afgelopen zomer brak er door kortsluiting brand uit op de zolderverdieping van onze buren. Door de wekenlang aanhoudende zomerzon en het kurkdroge houten dakbeschot duurde het slechts enkele minuten voordat de complete zolderverdieping bij onze buren in lichterlaaie stond. Ik werd wakker door het geschreeuw buiten en dacht in eerste instantie aan dronken lui op straat. Toen ik iemand brand hoorde roepen dacht ik nog aan een brandje in het pand aan de overkant ofzo. In werkelijkheid bleek er in het pand naast ons op nog geen twee meter afstand van mijn hoofdkussen een grote brand te zijn uitgebroken waarbij de vlammen metershoog uit het dak schoten. En wij hadden er niets van gemerkt, geen brandmelders die afgingen of wat dan ook, want er was immers (nog) geen rook in onze woning.

Op het moment dat ik met mijn vriendin naar buiten stapte donderden de dakpannen al naast ons op de straat. We mochten dan ook niet meer naar binnen. Nadat de brandweerlieden voor ons gevoel uren bezig waren met het blussen van de zeer grote brand bij de buren dachten we even aan het kleine ramp te zijn ontsnapt. Die illusie werd snel verpulverd toen er met een luid geknetter een steekvlam zichtbaar werd achter onze schoorsteen en het vuur oversloeg naar ons appartement. Binnen enkele minuten was er van onze zolder niet veel bruikbaars meer over. Gelukkig waren onze katten gevlucht naar een ondergelegen verdieping en hadden de rookgassen die ruimte niet bereikt.

Toen we 's ochtends de woning weer mochten betreden werd pas duidelijk wat de omvang van de schade was. De beneden verdieping leek wel een sauna. Het was er superwarm maar vooral vreselijk vochtig door de gigantische hoeveelheid bluswater die in ons pand en dat van de buren naar beneden was gekomen. Het water liep langs de muren en uit de lampen. Een tropisch regenwoud na een stortbui was er niks bij. Gelukkig was onze thuisbios gespaard gebleven. Een groot deel van mijn audioapparatuur stond echter op zolder :(

Van buitenaf leek ons pand redelijk gespaard gebleven. Het dak vertoonde nauwelijks schade. Binnen was het echter een heel ander verhaal. De zolder was 1 groot zwart hol geworden. Gek genoeg waren de meeste spullen niet verbrand, een deel was echter door de extreme hitte gesmolten. Het overgrote deel van de rest was door roet, corrosie en schade door puin dat erop terecht was gekomen onbruikbaar. (het vuur had het dakbeschot verkoold maar de vloer niet bereikt). Verreweg het meeste van wat er op zolder aan apparatuur stond was reddeloos verloren op een paar zaken die in een koffer stonden opgeslagen. Daar was helemaal niets mee aan de hand :)

Direct na de brand
Nog tijdens de bluswerkzaamheden verscheen er al iemand die door de verzekeringsmaatschappijen in de arm was genomen om de eerste noodvoorzieningen te treffen. Na enkele uren verschenen ook de mensen van een reconditioneringsbedrijf dat de eventueel nog herstelbare spullen in veiligheid stelde (tegen corrosie en/of diefstal). Intussen hadden wij in overleg met de buren besloten om contra-experts in de arm te nemen om alle zaken met betrekking tot de verzekeringen (opstal en inboedel) voor ons af te handelen. Als je emotioneel nogal in de knel zit - en geloof me dat zit je na zo'n brand - dan ben je immers zelf niet direct de meest geschikte persoon om je eigen belangen te behartigen. Niet lang daarna kwam een speciaal verhuisbedrijf onze spullen afvoeren om ze op te slaan zolang wij (tijdelijk) ergens anders wonen. Deze woning was volledig onbewoonbaar. Alles was verzopen. het halve dak was verdwenen. Gas water en licht waren afgesloten.

De contra-expert heeft uitvoerig overleg met mij gevoerd over de manier waarop we de verzekeringsclaim zouden benaderen. Ik heb (had) nogal wat apparatuur in huis en had een speciale aanvullende electronicaverzekering afgesloten, dus die kwam nu goed van pas. In de weken die erop volgden ben ik met de contraexpert de verbrande spullen gaan bekijken, en heb ik in overleg met hem een lijst opgesteld van de aanschaf en vervangings/dagwaarde van de diverse spullen. Dat was nog een heel gedoe, want sommige items (zoals een aantal vintage JBL's en analoge synthesizers) worden al een eeuwigheid niet meer geproduceerd en de actuele waarde van die apparaten komt niet altijd overeen met de waarde na afschrijving. Denk bijvoorbeeld aan collectors items of zeldzame high end apparaten. Datzelfde gold voor mijn aardige verzameling aan filmposters en diverse andere bijzondere objecten. De contraexpert is vervolgens met deze lijst de onderhandelingen aangegaan met de verzekeringsexpert. Hij heeft er voor gezorgd dat ik niet volledig door de verzekering werd uitgekleed en dat ik naast de compensatie voor het verlies van de spullen nog een aantal additionele vergoedingen ontving voor bijvoorbeeld de kosten voor het verblijf in een andere woning (mijn woning was onbewoonbaar na de brand), maar ook voor kosten die ik zelf had gemaakt voor het herstel of reiniging van een aantal zaken. Aan het einde van de rit bleek mijn verzekeringsclaim bijna volledig overeind te zijn gebleven. Inmiddels heb ik het hele bedrag netjes op mijn bankrekening ontvangen.

Ik was blij dat ik voor mijn apparatuur en beeld en geluidsdragers een aanvullende verzekering had afgesloten. Bij een standaard inboedelverzekering wordt in de grote steden over het algemeen maar een beperkt bedrag (2500 - 5000 euro) gedekt. Dat was absoluut niet toereikend geweest voor de schade waarmee ik werd geconfronteerd. Mijn contra-expert was heel down-to-earth over de schade en over de mogelijkheden met betrekking tot de totale verzekeringsclaim. Met wat droge humor en een flinke dosis ervaring ten aanzien van de manier waarop verzekeraars redeneren en proberen hun klanten een poot uit te draaien heeft hij mij met veel enthousiasme door de hele situatie heengeloodst. Daarbij was het overigens van onschatbare waarde dat ik beschikte over diverse foto's van de situatie VOOR de brand en zelf in staat was om de hele lijst aan brandschadespullen van een actueel prijskaartje te voorzien aan de hand van ebay, marktplaats en andere prijzen. Ik wil dan ook iedereen adviseren om een aantal foto's van je spullen en beeld/geluidsdragers te maken en deze op een veilige plek buiten je huis (bijvoorbeeld in een password-protected bestandje op een website ofzo) op te bergen. Op die manier heb je altijd nog iets van bewijs van wat er stond.

Hieronder een aantal nuttige tips. Lees ze een keertje goed door. Scheelt een hoop gezeik en gedoe achteraf.

Neem bij schade een contra expert in de hand
1 - Elke verzekeraar biedt de client de mogelijkheid om na een grote schade zelf een contra-expert aan te stellen die zijn/haar belangen vertegenwoordigd in de afhandeling van de verzekeringsclaim. Daarbij worden de kosten van de contra expert in bijna alle gevallen volledig door de verzekering vergoed. Maak er gebruik van. Na een grote schade ben je zelf wekenlang aardig van de kaart en je mist de ervaring om het maximale uit de claim te kunnen halen.

Sluit een aanvullende verzekering af!
Bij brand of diefstalschade is de dekking voor electronica maar zeer beperkt! Tel de waarde van je TV, je dvdtjes, je bekabeling (!!!) en je speakers bij elkaar op en je zit al gauw over het bedrag heen. Heb je nog een laptopje, xbox met wat spellen of andere electronica staan? Dan ben je al snel onderverzekerd. Bij onderverzekering krijg je maar een deel (naar rato) vergoed van de schade, dus ook als de totale schade onder het verzekerde bedrag is. Had je voor 5000 verzekerd moeten zijn? En de verzekering dekt maar 2500? Dan krijg je bij een schade van 1000 euro dus maar 500 terug. Ik schrok me helemaal dood van de totale waarde van mijn apparatuur en beeld/geluidsdragers (Cd + DVD!), bekabeling en computer apparatuur bij elkaar. Ik was voor een behoorlijk bedrag verzekerd maar dat bleek (met wat kunst en vliegwerk van de expert) maar net voldoende.

Vertrouw niet blind op indexeringen en "garantie tegen onderverzekering"
Veel verzekeringen bieden garantie tegen onderverzekering. Meestal worden daar echter strenge voorwaarden aan gesteld. Zo ben je vaak verplicht eens in de 5 jaar je inboedel door middel van een herwaarderingsmeter te waarderen op waarde. Doe je dat niet, of niet op tijd, dan loopt je dus een groot risico. In bijna alle gevallen is die standaard "verzekering tegen onderverzekering" trouwens UITSLUITEND van toepassing op je normale inboedel en geldt dat NIET voor je electronica en beeld en geluidsdragers!!

Heb je een oude woning? Dan ben je waarschijnlijk dik onderverzekerd!
Heb je een oudere koopwoning? Praktisch 70% van alle mensen met een oudere koopwoning is zwaar onderverzekerd voor wat betreft de opstalverzekering. De herbouwwaarde van een pand is iets HEEL ANDERS dan "de kosten van je woning - de kosten van de grond". Vooral bij oude woningen ligt de herbouwwaarde veel hoger dan bij nieuwbouw. Ik kan inmiddels uit ervaring meepraten en geloof me dat is, zeker als je net een groot deel van je meest dierbare spullen bent verloren, absoluut geen pretje. Vertrouw niet blind op indexeringen van de verzekeraar maar zorg voor een verzekering met garantie tegen onderverzekering en laat tijdig (lees: NU ONMIDDELIJK NADAT JE DIT ARTIKELTJE HEBT GELEZEN) de boel herwaarderen met een waardemeter. Bij een brandje zoals dat van mij loopt de schade al gauw in de tonnen. Als je dan onderverzekerd bent is dat heel, heel erg zuur.

Zorg voor bewijs
Maak foto's. Zet ze in een zip bestandje met een wachtwoord op een ftp site of je webspace. Zo heb je altijd iets van "bewijs" van wat er stond voordat de schade-gebeurtenis plaatsvond.

Bewaar bonnen
Bewaar bonnen van alle kosten die je maakt direct na de schade. Veel zaken worden door de verzekering vergoed als je er om vraagt.


Montage maakt verschil bij verzekering!
NB: De kosten voor laminaat of parket zijn bij vervanging de kosten voor de vloer PLUS het leggen! Afhankelijk van of het laminaat zwevend of verlijmd is, valt het respectievelijk onder je inboedel of opstalverzekering. Soortgelijke regels gelden in sommige gevallen (!) bij keukens.

Appartementen zijn een bijzonder geval
Indien je in een appartementenblok woont is er iets bijzonders aan de hand met betrekking tot de opstalverzekering. Voor keukens en badkamers wordt namelijk standaard een bepaald bedrag gerekend. Heb jij een badkamer of keuken die qua kosten sterk afwijkt van die van de overige VVE leden? Dan moet je die aanvullend verzekeren!!

Zorg dat je op de hoogte bent van de actuele waarde van je spullen
Een ouwe Barco verzekeren tegen nieuwwaarde is gekkenwerk natuurlijk, maar er zijn redelijk wat spullen die nog aardig wat geld waard zijn na een paar jaar. Is die waarde meer dan x % van de nieuwprijs (gedefinieerd in je polis) dan keert de verzekering de nieuwprijs uit, MITS je ook voor die nieuwprijs verzekerd bent. Ben je dat niet, dan ben je DUS onderverzekerd! Hou daar goed rekening mee. Leuk dat jij je setje B&W Nautilussen voor twee tientjes hebt gekocht, maar je moet ze wel voor ietsje meer verzekeren  ;D anders krijg je voor wat voor schade aan welke spullen dan ook geen drol terug :)  Het is altijd handig als je een beetje slim bent met internet. Dat maakt het opzoeken van actuele dagwaardes een stuk eenvoudiger.

Radio-gestuurde rookmelders!
Rookmelders gaan pas af als er rook wordt gedetecteerd in een ruimte. Staat je HT in de fik maar slaap jij 5 kamers verderop? dan merk je er waarschijnlijk niets van totdat het al veel te laat is. Moderne rookmelders met radiografische link activeren ALLE melders in je huis indien er ergens eentje afgaat. Ik heb gemerkt dat ik een rookmelder in mijn studio (geluidsisolatie) 1 verdieping lager dus gewoon NIET kan horen. Nog mooier zijn melders met een noodverlichting. Dan zie je nog IETS als je naar buiten moet vluchten. Plaats rookmelders bovenin de ruimte, niet schuin op de muur. Een extra melder in de buurt van je apparatuur kan natuurlijk nooit kwaad. Ik heb er eentje recht boven mijn Barco zitten :)

Een Poederblussertje is niet voldoende
De meeste poederblussers brengen meer schade aan je apparatuur toe dan dat ze brandjes blussen. Een kleine fles is zo leeg. Een brandje op een tapijt krijg je er al nauwelijks mee gedoofd. Een branddeken is in dat geval waarschijnlijk effectiever.

Ken je vluchtwegen
Als iets eenmaal aardig fikt is het slechts een kwestie van een paar minuten voordat de hele ruimte in de hens staat. Door flash-overs (verhitte rookgassen worden brandbaar) en rookontwikkeling is je vlucht-tijd bij een brand in jouw ruimte maar ZEER beperkt. Vaak slechts enkele minuten. Ik had het geluk dat bij ons de brand BOVEN begon en wij buiten stonden voordat het vuur oversloeg. Wij liepen daardoor relatief weinig risico. Maar stel je eens voor dat de verdieping onder je in de hens staat. Hoe denk je dan in het donker (geen licht door kortsluiting!) in de rook en zonder enige vorm van orientatie binnen 2 minuten buiten te staan?

Rookschade? waterschade!
De rook en brandschade bij onze brand was peanuts vergeleken met de waterschade. Het grootste deel van de inboedelclaim werd gevormd door de kosten voor het vervangen van de vloeren die door alle as, gestamp van de brandweerleiden en het uitzetten door water volledig verziekt was.

Reconditionering
Overigens betekent rook of waterschade niet per definitie dat je apparatuur voorgoed verloren is. Een reconditioneringsbedrijf kan met een speciaal schoonmaakproces verreweg de meeste apparatuur weer in tiptop conditie krijgen. Dat wordt in veel gevallen vergoed door de verzekering. Als de kosten de actuele waarden overstijgen dan wordt de apparatuur als afgeschreven beschouwd en krijg je de dagwaarde vergoed. Het loont om goed te kijken of je dingen niet eventueel zelf kunt doen en ook om de offertes van die bedrijven te bekijken. Zij weten bij binnenkomst van de apparatuur niet wat er wel en niet door water is geraakt en maken dus al gauw een offerte voor "alles". Ook voor dingen die geen druppel water hebben gehad. Nou kun je zeggen dat het handig is om "voor de zekerheid" een aan vocht blootgesteld apparaat te reconditioneren, maar ik betwijfel of mijn Tascam CDspelers meer baat hebben bij een dompelbad van een reconditioneringsbedrijf dat geen verstand heeft van een VRDS chassis dan wanneer ze gewoon lekker in elkaar geschroefd blijven omdat ze gewoon droog zijn gebleven :) Think about it.



Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

SpeedyAndré

Pff wat een horror verhaal ! :-X
De meeste punten die je noemt heb ik al geregeld en ik heb al eens eerder met schade door buren te maken gehad.
Contact met een meldkamer via een alarmsysteem is misschien ook geen gek idee omdat zoiets ook kan gebeuren wanneer je niet thuis bent.
Je zou dan je huisdieren nog veilig kunnen laten stellen door de beveiligingsdienst c.q. politie/brandweer.
Ze kunnen je op je mobiel inlichten als er een alarm binnen komt bij brand of inbraak en ze gaan zowiezo kijken.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Lynxxx

Citaat van: SpeedyAndré op januari  7, 2007, 18:53:18
Je zou dan je huisdieren nog veilig kunnen laten stellen door de beveiligingsdienst c.q. politie/brandweer.

Yup. Ik heb de brandweer direct gemeld dat er nog twee katten in het pand aanwezig waren, dat was nog een apart verhaal dat ik je verder za; besparen. Laten we het er op houden dat de brandweer mij na een paar uur kon melden dat de katten in leven waren en in de woonkamer waren opgesloten omdat ze dat verstandiger leek dan om beide beesten 7 uur lang buiten op mijn schouder neer te zetten :)

Meldcentrale is zeker iets dat ik ga overwegen.


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Chimera

Echt rot wat je is overkomen.
Hoop dat ik zo'n dingen nooit zal hoeven meemaken maar allesinds bedankt voor de tips.

Lynxxx

Citaat van: Chimera op januari  7, 2007, 19:05:05
Hoop dat ik zo'n dingen nooit zal hoeven meemaken

Dat hoopte ik ook. Statistisch gezien is de kans 1:35 jaar hoorde ik iemand zeggen. Dus ik kan weer even vooruit, vraag is hoe lang jij het al hebt volgehouden zonder brandschade ;-)


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Chimera

Citaat van: Lynxxx op januari  7, 2007, 19:15:08
vraag is hoe lang jij het al hebt volgehouden zonder brandschade ;-)

nog nooit een brand gehad in mijn 19 jarig leven, nog 16 te gaan :o Zien dat we rond die periode heeeel voorzichtig zijn :)

B.J.

Wat een ellende maar thx voor de tips. We zullen het weer eens doorlopen!

DVDGuy

Vervelend voor je, maar goed dat je jouw ervaringen deelt met je forum-genoten.

Aanvullende tip: de grote steden gelden sowieso als risicogenied en daar betaal je meer premie en als je pech hebt lrijg je minder vergoed  >:D

Denk er ook aan dat je voor nieuwwaarde (= adviesprijs  8)) verzekerd moet zijn.

Meest forumgenoten zullen bij standaardverzekering dik te kort komen als het gaat om beeld- en geluidsapparatuur.

Ik heb naast inbraakalarm met melding aan meldkamer ook de rookmelders die rechtsreeks met de meldkamer verbonden zijn.

Voorkomen is altijd beter dan Genezen ;)
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

ArneM

Echt een nachtmerrie die je niemand wenst....vooral onvervangbare zaken zoals foto's van momenten die nooit meer terug komen....brrrrrr......moet er niet aan denken.....apparatuur is vervangbaar maar speciale dierbaren spullen niet........

Het belangrijkste is dat jullie ongedeerd zijn gebleven.....een leven is onvervangbaar......

Lynxxx ik hoop voor jullie dat jullie weer lekker wonen.........en bedankt voor het delen van je ervaringen...

Wowly

Damn Lynxxx!!

Balen voor je man, ik hoop dat je weer bent bekomen van de schrik en dat het je niet te lang blijft volgen!!

Goed van je zo te reageren, ik denk dat ik zeer binnenmort maar eens om de tafel ga zitten....

Wowly

VlisChris

Mensen wat een verhaal. Je schrikt je volgens mij rot als zoiets je overkomt :-\
Ik moet bekennen dat ik vreemd genoeg mijn fotoapparatuur wel allemaal tot in details geregeld heb, maar dat mijn HT al een tijd lang achterloopt op de praktijk. Moet ik absoluut eens achter aan.
Heel veel sterkte nog met de resterende nasleep.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Hanky Panky

Wow, that sucks bigtime. Wel goed dat die contra-expert je belangen zo goed behartigt heeft.

Ben meteen zelf even de checklist nagelopen:

Gekoppelde rookmelders - check
Verzekering in 2005 opnieuw 'gemeten' - check
Brandblussers op elke verdieping - check
Echtgenote die BHV'er is (en dus met brandblussers kan omgaan) - check
Noodverlichting die inschakelt zodra de stroom eraf gaat - check
Foto's - fail, maar even doen binnenkort
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Robert - Jan

Wat een ellende zeg, dit hoop ik nooit mee te maken. Erg goed dat jij jouw ervaringenen met ons deelt, er zijn waarschijnschijnlijk toch een hoop forumleden die hun verzekering en brandbeveiliging niet (helemaal) op orde hebben. Dit zet ons allemaal weer eens aan het denken.

Succes met het heropbouwen van het huis en de hthobby.
If they don't know wine is finer, let them boil water!

EdoE

Citaat van: Christiaan Sauer op januari 16, 2007, 20:39:57
Mensen wat een verhaal. Je schrikt je volgens mij rot als zoiets je overkomt :-\
Ik moet bekennen dat ik vreemd genoeg mijn fotoapparatuur wel allemaal tot in details geregeld heb, maar dat mijn HT al een tijd lang achterloopt op de praktijk. Moet ik absoluut eens achter aan.
Heel veel sterkte nog met de resterende nasleep.

Voor foto-apparatuur heb ik een Kostbaarhedenverzekering. Maar dat gaat over buitenshuis. Iemand tips?

FrankB

Citaat van: EdoE op januari 17, 2007, 16:04:55
Voor foto-apparatuur heb ik een Kostbaarhedenverzekering. Maar dat gaat over buitenshuis. Iemand tips?

Je kunt ook een kostbaarhedenverzekering afsluiten voor zaken binnenshuis. Sommige verzekeraars bieden ook de mogelijkheid om de inboedelverzekering op te hogen voor bijvoorbeeld de audio. Of je sluit een speciale audioverzekering af (DUUR). Er zijn dus diverse mogelijkheden met allen een ander prijskaartje. Informeer eens bij je huidige verzekeraar welke mogelijkheden hij biedt.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

VlisChris

Dat moet ik binnenkort eens gaan bekijken. Moet er toch nog heen om een aantal zaken bij te verzekeren.
Brandmelders zou ik eigenlijk ook eens achteraan moeten.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Tube-freak

Inderdaad wat een horrorverhaal.   Van de meeste dure spullen heb ik zelf een kopie van een bon op mijn werk in een locker liggen.  Mocht er brand uitbreken dan heb ik overal kopien van.  Ik zal binnenkort is even een update gaan maken van de kopien want er is het een en ander verandert en na het lezen van dit verhaal schud het je toch weer even wakker.

Gelukkig ben ik ook goed verzekert maar je weet pas echt wat je er aan hebt als je het een keer nodig hebt. En dan zal blijken of de verzekering echt zo goed is als dat het is.  Laten we hopen dat het nooit nodig is. 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Jenkins

Echt weer een eye-opener!   :P

Een fotorapportage maken van je inboedel is slim!
Radio-gelinkte rookmelders ook (wij slapen beneden, poes en audioapparatuur 2 verdiepingen hoger)

Sterkte met de nasleep en verwerking.



ps.: wie laat nu nog altijd zijn apparatuur aan staan als ze niet gebruikt worden?

FrankB

Citaat van: Jenkins op januari 30, 2007, 16:09:08
ps.: wie laat nu nog altijd zijn apparatuur aan staan als ze niet gebruikt worden?

Ondergetekende
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Wimpie007

Citaat van: Jenkins op januari 30, 2007, 16:09:08
ps.: wie laat nu nog altijd zijn apparatuur aan staan als ze niet gebruikt worden?
Idem dito, pc (3 a 4 stuks), en Stereo set staan permanent aan.
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Jenkins


VDM

Kan me eigenlijk ook niet zo goed voorstellen wat er dan mis kan gaan met een versterker of een computer?

FrankB

Citaat van: Jenkins op januari 30, 2007, 17:26:54
Vind dat toch inmiddels niet meer zo'n comfortabel idee.

:-\

Ik ben ook wel benieuwd wat er mis kan gaan...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Lynxxx

Euh, een heel scala aan dingen. Overigens werd mijn brand waarschijnlijk veroorzaakt door kortsluiting of oververhitting van een motortje in een ventilator (!!) bij mijn buren.

Maar goed.. voorbeeldjes:

- Lekkende elko's of andere componenten die er plotseling mee kappen (doorfikkende diodes zijn ook altijd prettig). Vooral oudere versterkers etc vormen een groter risico.

- Wandvoedinkjes / adapters die spontaan in de fik vliegen (veel voorkomende oorzaak van brand!)

- LAPTOP BATTERIJEN  >:D. Mijn laptop staat altijd op een tafel, en niet op een bank, of op een stapel kranten :)

- Zware versterkers met een rottige ruststroom regelaar, een eindtor die de geest geeft etc,

- Sluiting door loshangende of slecht vastgezette kabels die losspringen.

- Pieken in je stroomnet door blikseminslag of andere spikes. Vooral televisies vinden dat niet altijd even leuk. Veel branden ontstaan door dit soort ongein.

- CPU's en andere zeer warme componenten die voorzien zijn van een ventilator. als de ventilator ermee kapt (slijtage, stof) dan kan dat soms vervelende gevolgend hebben.

- (Katte)haren en stof in je apparatuur die mogelijk vlam kunnen vatten

- rottige stekkerdozen en haspels (zo zijn onlangs nog 3 typen SWEEX stekkerdozen teruggeroepen omdat ze onder belasting konden smelten)

- Lekkage. Als je bovenbuurman het bad laat overlopen, een aquarium stukstoot of er bij jou regenwater langs de gevel naar binnen komt en dat loopt je apparatuur in mag je hopen dat de stoppen er op tijd uitslaan.

- Huisdieren. Wie weet wat je geliefde kleine krengetjes lostrekken, doorbijten of omgooien.

Er zijn honderdduizend mogelijke oorzaken voor kortsluiting / brand in electronische apparatuur. In de meeste gevallen gebeurt er niks. Er is een klap en de stoppen zijn uit, of er komt wat rook uit en that's it. Als je er voor zorgt dat je apparatuur niet pal onder brandbare gordijnen is geplaatst, of op brandbaar tapijt, matjes of wat dan ook dan is er grote kans dat het daarbij blijft. Ben je eigenwijs, laat je je kat slapen op je televisie, heb je de krant op de koelroosters van je eindtrappen gelegd en staat het hele zaakje onder in je kledingkast met nylon trainingspakken, dan denk ik dat er een reeele kans is dat het een keertje flink mis gaat :)


Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn tower-PC ook 24/7 aan heb staan, maar daar liggen in ieder geval geen stapels papieren en andere brandbare rotzooi meer bovenop of in de buurt. televisie gaat ALTIJD uit, en waar mogelijk trek ik de AC adapters uit het stopcontact of zet ik de boel uit met een schakelaar op de stekkerdoos. Losse (vloer) dimmers vertrouw ik zelf ook nooit zo dus daarvan gaat ook gewoon de stekker uit het stopcontact. Mijn studio PC stond ook altijd aan, had ik geen moeite mee. Maar de versterkers en andere (vooral oudere) apparatuur ging altijd gewoon uit als ik er klaar mee was.



Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Kingpin

Hoop het natuurlijk nooit mee te maken, maar wat me wel opvalt is dat de mensen 'denken' dat ze goed verzekerd zijn!
Ook al ben je goed verzekerd en heb je je audio apparatuur voor nieuwwaarde in de polis staan (wat ook moet anders
ben je onderverzekerd voor wat betreft je audioapp.) dan wordt er altijd eerst naar dagwaarde van je apparatuur
gekeken.
Als deze lager ligt dan 40% van je nieuwwaarde dan krijg je gewoon de dagwaarde uitgekeerd, en geloof me dat is
beduidend minder dan wanneer je hetzelfde appparaat 2e hands zou halen.
Is de dagwaarde meer dan 40% dan krijg je gewoon de nieuwwaarde uitgekeerd.
En dagwaarde is snel minder dan 40% binnen een aantal jaren en zeker op audio gebied.

Ook een extra audioverzekering werkt zo! Als je audioapp. lager ligt dan de dagwaarde krijg je bij je extra audioverzekering
nooit het volledige bedrag uitgekeerd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack