Middentonen linker speaker klinken gedempt

Gestart door Fraenk, juni 1, 2005, 11:21:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fraenk

Situatie:

Ik ben bezig om een stel Translator Impact 30 luidspreker (2-weg gesloten) op te knappen.
Kort samengevat heb ik de volgende dingen gedaan:
- kast geschuurd (+ nog lakken)
- filteronderdelen vervangen
- interne bekabeling vervangen
- nieuwe bass-mid units
- vilt + BAF als dempingmateriaal


Ik heb het volgende probleem:

De ene luidspreker van mijn twee opknapte luidsprekers klinkt minder goed.
Met minder bedoel ik dat de bas minder aanwezig is en dat de stemmen wat gedempt klinken, minder pit in de speaker. Ik heb het gevoel dat de middentonen wat gedempt worden o.i.d. Het verschil is niet heel groot, maar wel zo aanwezig dat het me irriteert.

De nieuwe bas-mid units zijn vrij nieuw en ongeveer 2 weken ingespeeld.

Hiervoor had ik tijdelijk een ander type bas-mid units in de luidsprekers zitten en die hadden hier ook last van.

Heeft iemand een idee waardoor het komt dat de middentonen gedempt klinken? En natuurlijk wat ik hieraan kan doen om het probleem op te lossen.

Alvast bedankt.





Bart_M


Audiofiel

Precies: check of + mid/laag en + hoog kloppen.

Daarna: wissel de woofers eens om? Is het probleem naar de andere kast gegaan? Dan is de woofer niet goed. Is het probleem nog steeds in dezelfde kast: check dan je filter.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Fraenk

Ok, bedankt.

Ik zal vandaag + en - checken en de woofers omwisselen.

Het resultaat post ik daarna hier.

Wowly

Misschien is je filter aan vervanging toe

Fraenk

Ik heb de + en - gecheckt. De woofer, tweeter en kabels zijn goed aangesloten.

Ik heb nu de woofers verwisseld. Het probleem is er nog steeds.

Het verschil tussen linker en rechter speaker is trouwens niet duidelijk te horen, er zit maar een klein verschil tussen. Het is dan ook af en toe moeilijk om het probleem te constateren. Als ik de balans helemaal links en daarna helemaal rechts zet, is het verschil wel te horen.
Het is alsof de linker luidspreker zich iets "inhoudt". De details zijn minder aanwezig en het klinkt alsof de linker luidspreker iets minder bas heeft en de stemmen minder hard speelt.

Ik heb diverse muzieknummers geluisterd en de linker en rechter kanalen van de bron (tulp aansluitingen) omgewisseld. Dit om de verschillen beter te horen. Bij stemmen en bas waren te verschillen te horen.

Audiofiel

Check ook even de versterker zelf. Als je de speakerkabels omwisselt weet je of het niet daar in zit.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Leen

#7
Hoi.
Check even de versterker door de kanalen omte wisselen of sluit ze op een andere versteker even aan voor de zekerheid.
Vervolgens is de demping van de kasten exact gelijk.
En dan het wisselfilter, ik lees dat je alle componenten hebt vervangen en neem aan door de zelfde waarde's, zit er geen fout in wegissing zou mogelijk zijn.
Zoniet meet de condensatoren met een capaciteits meter of de waarde's klopen met de opdruk en niet afwijken buiten de opgegeven toleranties.
Doe dit ook met de weerstanden, cotroleer die ook op hun waarde.
En ook de spoelen zeker als het spoelen zijn met ferriet kern, zo nodig vervangen door lucht spoelen, die gaan niet in de verzadiging, dus ook even met een inductie meter meten.
Tenslotte is de bas/mid speaker niet kapot wat me onwaarschijnlijk lijkt, maar toch je weet nooit hij kan aanlopen en dat heeft direct gevolgen bij het mid, piep ze even door met een toon generator en meet met een db meter of bijden gelijk zijn en er geen rare bulten of dippen in zitten.
Dit als uiteraard de benodigde meet apparatuur aanwezig is.
Neem aan dat alle solderingen goed zijn

Succes
Groeten Leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520
tv    philips 32pw9713/12
sat tuner philips drs2210 speakers 2×mission 704. 4×mission 731+center+sub eltax draaitafel technics sl120 +sme 3009+philips gp412II interlinks diy rg 58 u speakerkabel no name 2.5mm koperdraad

fgroen

Zoals ik het nu kan beoordelen lijkt het me dat het probleem in de filters zit. Dus even goed de boel nakijken. Een foutje is snel gemaakt.

In de hele keten (versterker, kabels, filter, luidsprekers) is het filter ook de schakel met de grootste kans om fouten te maken.

Dus... check het schema van het filter en kijk of je beide filters weer exact zo hebt opgebouwd. Componenten zouden à la base goed moeten zijn, maar nameten kan inderdaad geen kwaad.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Fraenk

Daar ben ik weer. Ik ben druk aan het luisteren geweest.

Ik heb de aansluitingen van de linker- en rechterspeaker op de versterker  (stereoreceiver van Denon) verwisseld en ook de linker- en rechterkanalen van de bron.

Dit kwam eruit:

Stereo goed, speakers goed:
Bij muziek klinkt de linker een fractie gedempt. Bij 70 Hz testtoon (speakers hebben -3 dB van rond de 64 Hz) klinkt de rechter ook harder.

Stereo omgewisseld, speakers goed:
Zelfde als hierboven.

Stereo goed, speakers omgewisseld:
Bij muziek klinkt het alsof stereobeeld meer in balans is. Bij de 70 Hz testtoon klinkt de rechter weer harder, net als hierboven het geval was.

Stereo omgewisseld, speakers omgewisseld:
Ook hier lijkt het alsof het stereobeeld beter in balans is en de linker gelijk klinkt als de rechter. Bij de testtoon weer hetzelfde als hierboven.

Ik heb een andere versterker geprobeerd (surround receiver van Marantz). Ook hier hoor ik verschil, dus dat de linker minder hard klinkt.
Dus hoewel het lijkt alsof het stereobeeld beter is bij verwisselen van de luidsprekeraansluitingen op de Denon, hoor ik het ook op de Marantz. Dus het lijkt me niet dat het aan de Denon ligt.

Wat me trouwens ook opviel als ik de testtoon van 70 Hz afspeel op de linker luidspreker, het lijkt alsof de rechter luidspreker ook geluid geeft. Ik denk dat dit te maken heeft met de reflecties in mijn kamer. Het zijn kale betonnen muren aan weerzijden en een kleine kamer (ongeveer 3 bij 4 m).

De filteronderdelen die ik heb vervangen (2 weerstanden  en 1 condensator allebei in het hoog, 2e orde filter) zitten goed en zijn hetzelfde type voor de beide luidsprekers. Verder heb ik de weerstanden doorgemeten en deze waren correct. De condensator heb ik niet doorgemeten, omdat ik geen idee had hoe dit moest. Ik heb alleen een multimeter tot mijn beschikking.

Ik heb helaas geen meetinstrumenten zoals een dB-meter tot mijn beschikking...

De demping is gelijk. Allebei de wanden zijn bekleed met vilt en BAF los opgerold. De BAF is verdeeld over de boxen door te af te meten qua breedte van de stroken BAF. In de ene luidspreker zitten twee lossen stukken, de andere vier. Maar wel dezelfde hoeveelheid.

Dan de solderingen. Bij dit projectje (eerste DIY project) heb ik voor het eerst in mijn leven gesoldeerd... De solderingen voor de filteronderdelen zien er goed uit als ik het vergelijk met goede soldeerverbindingen op het internet. De bekabeling op het filter is iets minder mooi, omdat dit was lastiger was om te doen (kabel blijft moeilijk om z'n plaats en soldeerbout had wat moeite met het goed verhitten). Hoe kom ik erachter of deze solderingen goed zijn?


Wowly

ik kan met mijn rechteroor minder goed horen na een forse oorontsteking, misschien ligt het aan je oren?

kijk ook even of je speakers links en rechts dezelfde acoustische ruimte hebben ,evenals je luisterplaats  ( ramen gordijn, kleed etc.)

gaat het om klankkarakter of om geluidssterkte? (houden trouwens ook verband met elkaar...)

Anders de balansknop gebruiken :-\

Fraenk

Het ligt aan de hardheid van stemmen en de bas. De hoge tonen zijn gelijk.
Als ik de balansknop gebruik, dan zijn de hoge tonen bij de andere luidspreker meer aanwezig...

Ik denk echter steeds meer dat het niet aan de luidsprekers zelf ligt, maar aan de plaatsing ervan en de acoustiek van mijn kamertje.
Bij de testtoon van 70 Hz leek het namelijk dat er geluid uit de rechter luidspreker kwam, terwijl ik de balans naar links had gedraaid...
De rechter luidspreker staan overigens iets meer in de hoek en heeft een deel van een gordijn achter zich hangen. De linker heeft wat meer ruimte om zich heen.

Misschien is het ook meer gevoel en ligt het aan de opnamen, die de linker of rechter luidspreker meer benadrukken (ik hoor het verschil niet altijd).

Ik zal vanavond weer even luisteren...

Ik heb nu trouwens de luidsprekers op de B aansluitingen van de versterker aangesloten, wie weet maakt dit uit.

fgroen

Om te testen of het de acoustiek is heb ik een eenvoudige test: zet de linker speaker op de plaats van de rechter speaker en vice versa. Sluit de boel verder weer normaal aan. Als het probleem aan de zelfde kant blijft zitten (dus niet met de speakers meegaat) ligt het inderdaad aan de plaatsing in de luisterruimte. Als het probleem WEL verhuist, dan zit het dus in de speaker.

Veel succes!

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.