dagwaarde terug ipv nieuwwaarde of vervangend apparaat (??)

Gestart door uncle Paulie, februari 14, 2007, 15:03:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

uncle Paulie

Hallo,

Allereerst erg fijn dat deze hoek bestaat op het forum (of juist niet :S)

Ik heb een maand of 2 a 3 geleden een nieuwe pc voeding gekocht. Deze is binnen enkele weken doorgebrand en dus heb ik hem teruggebracht naar de winkelier. Deze wilde me al geen vervangende voeding geven en stuurde het apparaat op naar de fabrikant. Nu, na 6 weken, krijg ik een mailtje dat ik de dagwaarde terug kan krijgen van hun.

Ik net gebeld dat ik daar niet mee accoord ga, dat ik een nieuwe/gerepareerde of gelijkwaardige voeding terug verwacht. Ze blijven erop wijzen dat dit niet de wijze is waarop de fabrikant werkt. Ik blijf zeggen dat ik met de fabrikant niets van doen heb, maar met hun en dat ik gewoon vraag waar ik recht op heb.
Ik sta alleen weer tegen de muur te lullen, erg frustreren.

Wat mag de fabrikant, wat mag de winkelier, met wie heb ik van doen....wat is mijn recht, en vooral...hoe krijg ik het ??


Alvast bedankt

spotmatic

Van Consuwijzer.nl (voorheen: staiksterk.nl) van de Consumentenautoriteit:

"Wettelijke garantie
U heeft wettelijk gezien altijd recht op een deugdelijk product. De eerste zes maanden na aanschaf profiteert u bovendien van een verlichting van bewijslast.

Als het product binnen zes maanden na de aanschaf kapot gaat of een mankement vertoont, dan moet de verkoper aantonen dat dat door uw schuld gekomen is. Anders hebt u recht op herstel of vervanging van het product of, als dat niet mogelijk is, op teruggave van de aankoopprijs.

Met een tegoedbon hoeft u geen genoegen te nemen."

M.a.w. je hoeft geen genoegen te nemen met de dagwaarde (bestaat er wel zoiets voor PC voedingen en wie bepaalt de hoogte daarvan?)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

uncle Paulie

Bedankt voor je antwoord,

Ik vond op kieskeurig.nl al een soortgelijk iets.
De fabrikant had de dagwaarde bepaald. Verder betrof het een product dat niet meer gemaakt wordt en dus hoefden ze verder niets meer te doen.... (tuurlijk...)

Ik ga er weer achteraan.

J.A.F._Doorhof

#3
Als het bij ons (ITC) gebeurd krijgt u per direct een nieuwe voeding, opsturen van voedingen is absoluut belachelijk (tenzij het een custom artikel is) en dient direct omgeruild te worden onder garantie.
MITS het echt 2-3 maanden oud is natuurlijk.
Wij ruilen meestal binnen 1 jaar direct om voor nieuw en binnen 2 jaar in 95% van de gevallen.

Waar je wel mee moet oppassen en dat gebeurt hier ook regelmatig is dat een voeding goed schoongehouden wordt, je moet gewoon elke 3-4 weken even met de stofzuiger alles schoonmaken, we krijgen hier regelmatig voedingen binnen waar de stof uit puilt en dat is natuurlijk GEEN garantie maar een human faillure, je kan ook niet met een kapotte motor van de auto terug gaan als je 100.000 km hebt gereden zonder olie te verwisselen.
Normaal onderhoud is noodzaak.

Is de voeding gewoon netjes schoon dan dient de leverancier gewoon te swappen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jankees

Spotmatic had het bij het rechte eind. Artikel 7:18 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt: "Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking aan het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart (...)"

Dat wil dus zeggen dat de verkoper zal moeten aantonen dat het gebrek is veroorzaakt door jouw toedoen.

Daarover gaat het in deze zaak echter niet helemaal. De vraag is of de verkoper kan volstaan met het vergoeden van de dagwaarde van de voeding. Met verwijzing naar het bovenstaande zou ik zeggen van niet. De verkoper moet immers beginnen met te bewijzen dat het gebrek niet vanaf aflevering heeft bestaan. Zou hij daarin slagen én zou er sprake zijn van een reëel verschil tussen de dagwaarde en de nieuwwaarde dan bestaat de mogelijkheid dat de verkoper kan volstaan met het vergoeden van de dagwaarde.

In dit geval lijkt mij dit echter volstrekte waanzin. De verkoper moet niet zeuren. Hij moet zich beseffen dan, strikt formeel genomen, je ook schadeloos dient te worden gesteld voor het gemis van de voeding gedurende periode waarin je hierover niet hebt kunnen beschikken (kosten van huur van een vervangende voeding) plus alle tijd, moeite en kosten die met de behandeling van het probleem gemoeid zijn geweest. Deze "schade" overstijgt de waarde van de voeding vele malen. Formeel zou eventueel kunnen worden volstaan met de dagwaarde, in de praktijk komt hij er daar echter niet mee.

Gewoon aanspraak maken op volledige terugbetaling van de aankoopprijs dus (en snel een beetje).

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

uncle Paulie

Erg bedankt voor alle antwoorden,

Ze bieden me nu een vervangende voeding aan die nog goedkoper is dan de dagwaarde van mijn vorige...
''maar hij is wel veeeeel beter meneer''  ::) ::)



Does 'Uncle Paulie' look like a bitch.. ? No..? So why do you try to f#ck him ?!?!

Led

Pfff, als ze zo moeilijk doen zou het voor mij heel simpel zijn :

ze vertellen dat ze je eenzelfde of vergelijkbaar product moeten geven, of dat je anders
doodleuk Kassa, de Consumentenbond (waar je uiteraard lid van bent), Tros Radar etc inschakelt,
uiteraard nog afgezien van het feit dat je overal op internet iedereen zult adviseren om geen producten van hen af te nemen.

Ik zeg dus niet dat je dat direct allemaal moet DOEN, maar dat je ze duidelijk moet maken dat je dat je niet zult aarzelen om dat te doen als ze je niet gewoon even helpen zoals het een normale winkel betaamt.

("Meneer, laat er geen misverstand over bestaan dat u een hoop meer schade lijdt door slechte reclame - en geloof me dat ik mijn ervaring zal verspreiden - dan door een te vervangen voeding.")

J.A.F._Doorhof

Wacht even,
Het kan best zijn dat de voeding beter is dan de oude.

Mail me aub even de typenummers door.

Vooral de laatste 3-4 maanden zijn er enorm veel verandering in de voedingen gekomen door de veel hogere eisen van oa Vista.

We kunnen hier wel zien of het een reeël aanbod is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 14, 2007, 18:19:58
Vooral de laatste 3-4 maanden zijn er enorm veel verandering in de voedingen gekomen door de veel hogere eisen van oa Vista.

???  Een besturingssysteem, dus software, die een grotere voeding vraagt? Dat zie ik even niet... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

J.A.F._Doorhof

Ik wel :D
De PC branche heeft redelijk lang stil gelegen door het ontbreken van mega applicaties.
We zien nu een ENORME boost in bv cases met meerdere voedingen en zwaardere voedingen.

Oa door de quadcores/duo cores, veel snellere videokaarten etc. etc.

Ik wil niet zeggen dat het extreem is, maar we merken gewoon steeds meer dat vooral de voedingen en cases de laatste tijd erg in verandering zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 14, 2007, 18:48:00
De PC branche heeft redelijk lang stil gelegen door het ontbreken van mega applicaties.
We zien nu een ENORME boost in bv cases met meerdere voedingen en zwaardere voedingen.

Oa door de quadcores/duo cores, veel snellere videokaarten etc. etc.

Het vetgedrukte stukje snap ik. Maar hoe een OS als Vista daar een rol in speelt dus NIET. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

J.A.F._Doorhof

Mensen hebben HEEL lang gewacht met upgraden totdat vista op de markt kwam, we merken nu een ENORME boost in verkopen sinds Vista op de markt staat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AppleMies

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 14, 2007, 19:46:10
Mensen hebben HEEL lang gewacht met upgraden totdat vista op de markt kwam, we merken nu een ENORME boost in verkopen sinds Vista op de markt staat.

Ik denk dat mensen min of meer GEDWONGEN worden om hardware te upgraden want VISTA verlangt bizarre systeemeisen als je het onderste uit de kan wil halen.  Goed voor jou natuurlijk maar wel te bizar voor woorden.
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

J.A.F._Doorhof

Waarom te bizar ??
Wat meer bizar is, is dat mensen gedwongen worden een MPEG2 decoder te kopen voor de sateliet, dan een MPEG4 decoder binnen een jaar, en dan binnen weer een jaar een draaibare of verstelset moeten kopen omdat er op een andere satteliet word uitgezonden, en dan nog weer een jaar later WEER naar een andere satteliet :D

Binnen de PC wereld was de upgrade HARD HARD nodig.
Met de nieuwe digitale cameras met 13MP's en 22MP's is windows XP gewoon niet afdoende, 3GB is gewoon te weinig.
Ook met het bewerken van HDV tapes naar bv windowsmedia 1080P is een snel systeem verreist.

De PC markt groeit sinds Vista weer zoals het vroeger elk jaar groeide.
Mensen hebben te lang geen reden gehad om te upgraden bij de consumenten en voor mij was het VEEL te duur om te upgraden omdat ik extreme eisen had, nu met vista zijn mijn extreme eisen ineens mainstream en zie je ook meteen dat de prijzen van mainboards/CPU's/Geheugen/Voedingen etc. allemaal weer behoorlijk aan het zakken zijn. Wat ook al tijden niet meer gebeurde.

De CPU voor mijn nieuwe systeem is bv sinds de komst van Vista ruim 150,00 gezakt in prijs :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AppleMies

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 14, 2007, 20:00:28
Waarom te bizar ??
Wat meer bizar is, is dat mensen gedwongen worden een MPEG2 decoder te kopen voor de sateliet, dan een MPEG4 decoder binnen een jaar, en dan binnen weer een jaar een draaibare of verstelset moeten kopen omdat er op een andere satteliet word uitgezonden, en dan nog weer een jaar later WEER naar een andere satteliet :D

Binnen de PC wereld was de upgrade HARD HARD nodig.
Met de nieuwe digitale cameras met 13MP's en 22MP's is windows XP gewoon niet afdoende, 3GB is gewoon te weinig.
Ook met het bewerken van HDV tapes naar bv windowsmedia 1080P is een snel systeem verreist.

De PC markt groeit sinds Vista weer zoals het vroeger elk jaar groeide.
Mensen hebben te lang geen reden gehad om te upgraden bij de consumenten en voor mij was het VEEL te duur om te upgraden omdat ik extreme eisen had, nu met vista zijn mijn extreme eisen ineens mainstream en zie je ook meteen dat de prijzen van mainboards/CPU's/Geheugen/Voedingen etc. allemaal weer behoorlijk aan het zakken zijn. Wat ook al tijden niet meer gebeurde.

De CPU voor mijn nieuwe systeem is bv sinds de komst van Vista ruim 150,00 gezakt in prijs :D

Ja bizar....Er komt een upgrade van een OS en dan het draait niet meer fatsoenlijk op een 2 jaar oude PC.  Vind ik niet normaal.  Maar, ik laat het erbij.  Ben zelf Apple man zoals je weet en zoals we allemaal weten hier.......die weten niks. Maar een lol dat ik heb straks met m'n Leopard op mijn 4 jaar oude iMac g4 1.33Ghz....... ;)

Maar goed voor de industrie natuurlijk al die upgrads.  Ben ik geheel met je eens.
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

J.A.F._Doorhof

Draai jij maar eens aperture op een G5 LOL
Er is nog geen mac waarop het volledig vlekkeloos draait, kun je nagaan Apple maakt software die op GEEN ENKELE machine van volledig goed draait :D

8MP foto's gaan trouwens wel goed, maar laadt maar eens een 16.7 of 13MP bestand :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Citaat van: spotmatic op februari 14, 2007, 15:12:09
Van Consuwijzer.nl (voorheen: staiksterk.nl) van de Consumentenautoriteit:

"Wettelijke garantie
U heeft wettelijk gezien altijd recht op een deugdelijk product. De eerste zes maanden na aanschaf profiteert u bovendien van een verlichting van bewijslast.

Als het product binnen zes maanden na de aanschaf kapot gaat of een mankement vertoont, dan moet de verkoper aantonen dat dat door uw schuld gekomen is. Anders hebt u recht op herstel of vervanging van het product of, als dat niet mogelijk is, op teruggave van de aankoopprijs.

Met een tegoedbon hoeft u geen genoegen te nemen."

M.a.w. je hoeft geen genoegen te nemen met de dagwaarde (bestaat er wel zoiets voor PC voedingen en wie bepaalt de hoogte daarvan?)

Yup, als de goudvis doodgaat binnen zes maanden moeten ze gewoon een nieuwe meegeven.

DA BoSS

maar hoe krijg je nou je recht, als de verkoper botweg weigert zijn verantwoordelijkheid in deze te nemen?

Moeten we nou echt voor een lullige pc-voeding een politieman, rechter, of andere publieke diener lastigvallen? ($$$)
of is er een betere manier


(lijkt wel of we in NL steeds meer zo'n claim cultuur krijgen :-[)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 14, 2007, 20:00:28
Waarom te bizar ??

Omdat Vista sowieso te bizar voor woorden is. Get your own bodyguard.. :-X


Wil je een fully loaded "Convoi Exceptionell", dan zit je bij MS natuurlijk goed... met bijna 10 versies van hun nieuwe OS (operating system)... Compleet met een meer dan noodzakelijke beveiliging... Met handen en voeten geboden vinden zelfs de SM-georiënteerde PC-freaks het ondertussen GENOEG... ;D ;D ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 14, 2007, 22:25:44
Draai jij maar eens aperture op een G5 LOL
Er is nog geen mac waarop het volledig vlekkeloos draait, kun je nagaan Apple maakt software die op GEEN ENKELE machine van volledig goed draait :D

8MP foto's gaan trouwens wel goed, maar laadt maar eens een 16.7 of 13MP bestand :D

Ik kom graag eens langs met een 'simpele' Apple om je het tegendeel te bewijzen, Frank. Je reactie is immers niet gehinderd door enig begrip van het praktisch gebruik van hedendaagse Apple computers... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

J.A.F._Doorhof

Ik ken apple's goed, don't worry.
Maar Aperture loopt gewoon niet snel genoeg als je het vergelijkt met lightroom tenzij je dus de allersnelste mac draait, ze geven wel aan dat een lagere spec machine voldoet maar als je dan met de loopmodes werkt of bv whitebalancing doet is het gewoon stroperig.

Ik bedoel het niet negatief naar MAC's toe, beide hebben voor mij meer dan genoeg bestaansrecht.

Maar de opmerking dat Vista overdreven zou zijn is gewoon niet correct, de PC wereld heeft heel lang moeten wachten op eindelijk weer een flinke vooruitgang, als je denkt dat Vista dat niet is dan geldt hetzelfde als wat je mij verwijt :D

Maar laten we on topic blijven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Led

Axch, als MS iets nieuws en zwaars maakt noemt men het altijd overbodig,
als een andere producent dat doet heet het opeens "vernieuwend".

Beetje vermoeiend eerlijk gezegd ;)

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Darkman

Knowledge is not power, knowledge applied is power.

DA BoSS

Citaat van: Led op februari 15, 2007, 10:13:49
Axch, als MS iets nieuws en zwaars maakt noemt men het altijd overbodig,
als een andere producent dat doet heet het opeens "vernieuwend".

Beetje vermoeiend eerlijk gezegd ;)

yup
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...