Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Contour

#4100
Inderdaad, ik snap dat ook niet. Altijd weer die noodzaak om dingen te meten, dat is een beetje een dooddoener. Die audiofiele termen zijn er niet voor niets, de meeste audiofielen weten echt wel wat er wordt bedoelt met lucht in het geluid.

Groetjes Walter

YamahaRXV

Citaat van: Bas Akkerman op december 11, 2016, 13:34:17
Hoe luister je muziek? Dat is echt iets wat ik me afvraag. Waar jij niets met audiofiele termen kan, kan ik niets met meetbare eenheden.

^^
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

eddy135

Citaat van: chansig op december 11, 2016, 12:56:27
Pffff.....

Fink revolution idem...
Gr. Hans
Sort of revolution bedoel je?

Meer van zijn werkjes hebben er 'last' van. :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Contour

De rust is wedergekeerd, Hans, je zit toch niet stiekum meer als 10 seconde te luisteren?  ;D


chansig

Verjaardag...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

De audiefiele termen zijn er inderdaad niet voor niets. Maar als je erover na gaat denken gaan ze nergens over. Neem alleen de term muzikaal al.

Ik vind de dutch en dutch zeer muzikaal. Daarmee is mijn inziens al duidelijk dat het geen eigenschap is van een ding....maar van de mens.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robiwan

Citaat van: chansig op december 11, 2016, 13:13:48
Babylon - Bryan Perry speakers vallen compleet weg.

Gr Hans

wat bedoel je nou met wegvallen? Ook audiofiel geneuzel wat mij betreft :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

chansig

Als je maar begrijp wat ik bedoel.... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Bas Akkerman op december 11, 2016, 13:34:17
Hoe luister je muziek? Dat is echt iets wat ik me afvraag. Waar jij niets met audiofiele termen kan, kan ik niets met meetbare eenheden.

Interessante vraag. Als ik muziek luister dan luister ik gewoon naar muziek. Dus niet naar lucht tussen instrumenten, zwarte noten en andere onzin. Heerlijk rustig. En echt genieten.

Als ik muziek luister ben ik dus niet aan het vergelijken.

We zijn het inmiddels toch over eens dat vergelijken alleen maar kan in het moment? Omdat zaken als stemming, auditief geheugen en al dat andere het onmogelijk maken om vandaag iets te beluisteren en daar morgen mee verder te gaan. Toch?

Heb jij wel eens aan een goed georganiseerde blinde test meegedaan, Bas?

Contour

En ja hoor, daar is de befaamde blindtest weer, de audiofiele dooddoener nummer 1!

:laugh: :laugh: :laugh:

Contour

#4110
Naar muziek luisteren kan ook met een 10 euro cheap ass keukenradio, ik wil de hele performance, de zaal, de beleving, de emotie, dan heb je een serieus high end systeem nodig om dat op de luisteraar over te brengen.

Zo, nu jullie weer...  ;D

chansig

En wat is serieus ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Eentje die DAT kan...

YamahaRXV

Citaat van: chansig op december 11, 2016, 14:25:10
De audiefiele termen zijn er inderdaad niet voor niets. Maar als je erover na gaat denken gaan ze nergens over. Neem alleen de term muzikaal al.

Daar heb je wel een punt, maar ik denk dat het puur gebaseerd is op een klankmatige en tevens gevoelsmatige beschrijving van personen hoe hun persoonlijke waarnemingen/belevingen van een component of set zijn  ;)
Ik betrap mijzelf ook regelmatig op de uitspraak dat ik het woord ''muzikaal'' gebruik; in de gevallen dat ik het woord toepas is het als ik een set hoor spelen die zo makkelijk en haast vanzelfsprekend klinkt dat je compleet in de muziek getrokken wordt en er totaal geen drang is tot technisch of analyserend luisteren.
Het blijft gewoon donders lastig om je persoonlijke indrukken goed te kunnen omschrijven zonder daarbij die vervelende audiofiele termen te moeten gebruiken  ;)

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Contour

Mooie beschrijving van muzikaal, kan ik me wel in vinden

chansig

Klopt als een zwerende vinger. Maar om een set muzikaal te noemen is echt raar.  Net zoals een te lieve of boze set... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

#4116
Citaat van: Baardmannetje op december 11, 2016, 14:30:21
Interessante vraag. Als ik muziek luister dan luister ik gewoon naar muziek. Dus niet naar lucht tussen instrumenten, zwarte noten en andere onzin. Heerlijk rustig. En echt genieten.

Als ik muziek luister ben ik dus niet aan het vergelijken.
Ik ook niet gelukkig. Als ik echter iets moet beschrijven, of dat nu muziek op zichzelf is of eigenschappen van een set, lukt me dat beter met audiofiele termen dan met meetbare gegevens. Puur omdat ik kundiger ben ervaringen in audiofiele termen te beschrijven en ik de natuurkundige kennis ontbeer het anders te doen. Waarmee ik niet zeg dat die meetbare gegevens niet minder zouden zijn. Misschien wel beter, maar ze zeggen me gewoon niet zoveel. Goed om te horen dat jij, gelukkig!, ook kunt genieten van muziek. De rest is wat mij betreft bijzaak.

CitaatWe zijn het inmiddels toch over eens dat vergelijken alleen maar kan in het moment? Omdat zaken als stemming, auditief geheugen en al dat andere het onmogelijk maken om vandaag iets te beluisteren en daar morgen mee verder te gaan. Toch?
Toch denk ik dat er wel iets als smaak is (een combinatie van gewenning en het ervaren van een fijne prikkel dan wel het ontbreken van een vervelende prikkel) en dat smaak gedurende een langere periode hetzelfde is, ongeacht stemming of auditief geheugen. Een vergelijk maak je op een korte termijn, het oordeel van dat vergelijk op een langere termijn. Is het verschil je smaak is dan het uiteindelijke? Natuurlijk kan smaak gedurende je leven ook veranderen en ontwikkelen al denk ik dat er altijd een voorkeur blijft.

CitaatHeb jij wel eens aan een goed georganiseerde blinde test meegedaan, Bas?
Nee, maar wil ik best eens doen. Faal ik enorm en dan is er blijkbaar iets bewezen. In een ander draadje heb ik daar vaker, en te lang geleden..., al over gediscussieerd. De discussie over de zin en onzin van een DBT voer ik liever daar. Die zie ik ook los van de manier van beschrijven van wat je hoort.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Siddartha

muzikaal is ook niet echt een eigenschap wat op een 'dode' entiteit van toepassing kan zijn. In mijn beleving is dat alleen van toepassing op mensen. Muzikale mensen kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk een instrument eigen maken, snel een liedje meezingen, meerstemmig zingen en nog wat dingen.
Als je dat moet projecteren op een set, dan zou dat betekenen dat een set de muziek welke het weer geeft snel eigen kan maken en reproduceren. Volgens mij kan elke set dat. De enige variabele zou kunnen zijn hoe goed die dat doet. Dat is dan weer te omschrijven in andere audiofielt termen, maar muzikaal kan ik persoonlijk ook weinig mee.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Witalik

Citaat van: Robiwan op december 11, 2016, 14:25:32
wat bedoel je nou met wegvallen? Ook audiofiel geneuzel wat mij betreft :D

Toch ook wel benieuwd hiernaar , of had ik wat gemist uit eerdere posts ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

DofN

Citaat van: Bas Akkerman op december 11, 2016, 14:51:14Faal ik enorm en dan is er blijkbaar iets bewezen. In een ander draadje heb ik daar vaker, en te lang geleden..., al over gediscussieerd. De discussie over de zin en onzin van een DBT voer ik liever daar. Die zie ik ook los van de manier van beschrijven van wat je hoort.

Heb je goede redenen om aan te nemen dat jij niet zal falen zoals iedereen dat steeds doet in die testen?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Citaat van: Contour op december 11, 2016, 14:41:58
Eentje die DAT kan...

Tsjemig...dit vind je echt een antwoord?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Cobraatje

Citaat van: doorofnight op december 11, 2016, 14:57:08
Heb je goede redenen om aan te nemen dat jij niet zal falen zoals iedereen dat steeds doet in die testen?

Redenen: zelfoverschatting of alien  :D ;)

chansig

Citaat van: Witalik op december 11, 2016, 14:56:24
Toch ook wel benieuwd hiernaar , of had ik wat gemist uit eerdere posts ?

Geluid wat je niet direct uit de speakers hoort komen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: doorofnight op december 11, 2016, 14:57:08
Heb je goede redenen om aan te nemen dat jij niet zal falen zoals iedereen dat steeds doet in die testen?
Nee, die heb ik niet. In tegendeel. Dat beweerde ik ook niet, maar dat las jij blijkbaar in mijn reactie?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

op eigen verzoek verwijderd.

#4124
Citaat van: Bas Akkerman op december 11, 2016, 14:51:14
Ik ook niet gelukkig. Als ik echter iets moet beschrijven, of dat nu muziek op zichzelf is of eigenschappen van een set, lukt me dat beter met audiofiele termen dan met meetbare gegevens. Puur omdat ik kundiger ben ervaringen in audiofiele termen te beschrijven en ik de natuurkundige kennis ontbeer het anders te doen. Waarmee ik niet zeg dat die meetbare gegevens niet minder zouden zijn. Misschien wel beter, maar ze zeggen me gewoon niet zoveel. Goed om te horen dat jij, gelukkig!, ook kunt genieten van muziek. De rest is wat mij betreft bijzaak.

Waarom is het eigenlijk dat er vaak van mensen die rationeel met de weergave van muziek omgaan wordt gedacht dat zij niet genieten van muziek?

Je hoort die aanname eigenlijk nooit andersom...

Die audiofiele termen zeggen gewoon niets. Hoogstens voeding om een audiofiel gesprek te voeren. Je kan er wel heerlijk mee in je eigen beleving blijven hangen terwijl het toch lijkt dat je er over communiceert.

Citaat van: Bas Akkerman op december 11, 2016, 14:51:14
Is het verschil je smaak is dan het uiteindelijke?

Sorry. Maar ik geloof dat een coherente weergave maar verdomde weinig van doen heeft met smaak.

Citaat van: Bas Akkerman op december 11, 2016, 14:51:14
Faal ik enorm en dan is er blijkbaar iets bewezen.

Het gaat helemaal niet om falen of niet. Het gaat al helemaal niet om iets te bewijzen. Als ik zo je reactie lees lijkt het alsof je er wat ongemakkelijk van wordt?

Dat is best jammer, het kan namelijk best wel het één en ander voor jezelf verduidelijken.