Het Linn Sondek LP12 'liefhebbers' topic

Gestart door raindog, augustus 9, 2013, 23:13:16

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Martin!!!

#700
Zekers....  :headbanging:

Het klinkt nu strakker, detailrijker, beter volgbaar, meer inzicht in de muziek, voller/rijker.

Visueel ook zeer fraai te noemen de schuine kant van de Aptitlig is contra aan de schuine kant van de plint :pompom: :worship: en inmiddels in nagenoeg dezelfde kleur gebeitst als de plint van de LP12.....

Met het plaatsen van een Aptitlig onder de voeding van de LP12 (Lingo) nam de levendigheid/drive ook nog eens enorm toe.

De ene situatie (muurbeugel) versus de andere (kast) ik zeker lastig vergelijkbaar..... maar het uitproberen waard....

Zie foto:

Onder de LP 12 de Aptitlig die nu onder de Lingo ligt en rechts van de LP12 degene die er nu onder ligt  ;D
mainly British stuff

garmtz


Robiwan

#702
Citaat van: garmtz op april  8, 2015, 11:26:31
Nog maar eens wat gespeeld met het materiaal van de shelf waar mijn LP12 op staat. Drie mogelijkheden geprobeerd:

- Houten plankje, zeer licht en dun (van een oud Target meubel)
- Honingraatstructuur shelf (nog lichter)
- Glasplaat

Het hout vond ik het minste: het geluid vond ik wat futloos en 'lomp' worden en het geluidsbeeld kwam heel 'laag'. De honingraatplaat (GEEN masterbase) was iets beter (vooral ruimtelijker en subtieler), maar ik begon hier te merken dat ik energie en rust verloor die ik eerder wel had (gebruik gewoonlijk glas). Met de glasplaat had ik weer meer rust en tegelijkertijd meer energie. Ook is de glasplaat tonaal heel egaal.

Ik blijf erbij dat (althans met een Trampolin) glas een hele mooie ondergrond is voor de LP12. Het lijkt minder te versmeren en meer energie/dynamiek te behouden dan andere materialen. Een 'glazig' of 'hard' geluid is niet aan de orde, eerder juist NIET.

Overigens zijn genoemde verschillen met een Trampolin behoorlijk subtiel te noemen. De draaitafel staat immers al op een muurbeugel die zeer stijf gekoppeld is aan een dragende muur, dus de shelf is puur een 'tuning'.

grappig ik heb een totaal andere ervaring met het Target plankje op nr. 1 :D. Met glas klinkt het matter, soort spelen met handrem nog een klein beetje aangetrokken. Maar heb alleen maar Target plankje en glasplaat getest, geen behoefte aan wat anders dan het Target plankje.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

garmtz

Citaat van: LPlover op april  8, 2015, 14:37:00
grappig ik heb een totaal andere ervaring met het Target plankje op nr. 1 :D. Met glas klinkt het matter, soort spelen met handrem nog een klein beetje aangetrokken. Maar heb alleen maar Target plankje en glasplaat getest, geen behoefte aan wat anders dan het Target plankje.

Ik heb inmiddels ook begrepen dat jouw ervaring totaal tegenovergesteld was... ;D

Robiwan

Citaat van: garmtz op april  8, 2015, 14:55:30
Ik heb inmiddels ook begrepen dat jouw ervaring totaal tegenovergesteld was... ;D

:D :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyreg

#705
Citaat van: Martin!!! op april  8, 2015, 12:34:05
Zekers....  :headbanging:

Het klinkt nu strakker, detailrijker, beter volgbaar, meer inzicht in de muziek, voller/rijker.

Visueel ook zeer fraai te noemen de schuine kant van de Aptitlig is contra aan de schuine kant van de plint :pompom: :worship: en inmiddels in nagenoeg dezelfde kleur gebeitst als de plint van de LP12.....

Met het plaatsen van een Aptitlig onder de voeding van de LP12 (Lingo) nam de levendigheid/drive ook nog eens enorm toe.

De ene situatie (muurbeugel) versus de andere (kast) ik zeker lastig vergelijkbaar..... maar het uitproberen waard....

Zie foto:

Onder de LP 12 de Aptitlig die nu onder de Lingo ligt en rechts van de LP12 degene die er nu onder ligt  ;D

En ik had maar steeds gedacht dat het om 'n smakelijke 1 april grap ging  :hehe:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

scrutinizer

Citaat van: ErikmdGH op april  8, 2015, 10:53:16
Volgens meegeleverde specsheet is de House of Linn mat:
-3mm dik
-29 cm rond
-dense felt materiaal.

In werkelijkheid  is de mat iets dunner, de bovenkant lijkt veel op de Linn mat (dichtheid), onderkant ziet er grover uit, maar wel goed vlak. De mat draait keurig centrisch t.o.v. mijn Linn mat.

De arm moet wel iets hoger gezet, anders staat deze zichtbaar te laag. Gelukkig is dat nogal eenvoudig te verstellen.

Als je de mat in het midden ondersteunt dan zakt de buitenrand 0,5 Ć  1,5 cm naar beneden, dus redelijk stijf materiaal.

Okay.
Dat maakt het toch een lastig A/B vergelijk voor velen.
Afhankelijk van element en/of arm zeker niet makkelijk exact de zelfde VTA ivm SRA te verkrijgen.
 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Robiwan

Citaat van: scrutinizer op april  9, 2015, 14:22:32
Okay.
Dat maakt het toch een lastig A/B vergelijk voor velen.
Afhankelijk van element en/of arm zeker niet makkelijk exact de zelfde VTA ivm SRA te verkrijgen.


bijna appels met peren vergelijken!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

ErikmdGH

Citaat van: scrutinizer op april  9, 2015, 14:22:32
Okay.
Dat maakt het toch een lastig A/B vergelijk voor velen.
Afhankelijk van element en/of arm zeker niet makkelijk exact de zelfde VTA ivm SRA te verkrijgen.

Volgens mij is de VTA gelijk aan SRA bij een Linn LP12 door de horizontale montage van het element in de arm. Daarbij komt nog de horizontale / parallele afstelling van de armbuis met het draaiplateau. Daardoor zou het A/B vergelijken minder last hebben van meerdere parameters. Mijn veronderstelling kan fout zijn uiteraard, misschien wil je anders uitleggen waarom de twee parameters toch verschillen van elkaar. Interessant!  :D

Ik heb de verschillen wel waar kunnen nemen, alhoewel niet mega groot. Bij iedere aanpassing van de armhoogte heb ik de grammenweger ook nog onder de naald gelegd en steeds nagemeten op ~ 1,750 gram - CHECK  :colgate: om zo de vergelijking zo goed mogelijk te maken.

De beschrijving bij de House of Linn mat zegt over het in gebruik nemen van de mat:
"BELANGRIJK: stel de hoogte van de tonearm opnieuw in om de 3 mm dikte te compenseren van de House mat".
Geen andere afstellingen worden genoemd.

Deleted Member 2

Citaat van: ErikmdGH op april  9, 2015, 18:41:45
Volgens mij is de VTA gelijk aan SRA bij een Linn LP12 door de horizontale montage van het element in de arm.

Je stelling klopt niet. Allereerst heb je het over "het element in de arm". Ook in een lp12 worden wel eens andere elementen en/of armen gemonteerd. De SRA is een meer belangrijke parameter dan VTA. Immers SRA geeft aan welke hoek de stylus maakt ten opzichte van de cantilever en de body van het element.
Om de SRA in te stellen kan je of de hoogte van de arm instellen bij de pivot. Een wig aanbrengen tussen element en elementdrager beschouw ik als ondeugdelijk. Het gevolg van het correct instellen van de SRA kan als gevolg hebben dat de arm en/of elementhouder niet langer evenwijdig is met het plateau. Belangrijker is dat het beter klinkt. Dat doe je uiteraard met nauwkeurig luisteren. Een scoop helpt om vervorming in testsignalen te laten zien.

Mijn stelling is dat VTA de start is om uiteindelijk tot een correcte SRA cq best klinkende weergave cq meest geringe vervorming te komen.

ErikmdGH

Citaat van: Onder013 op april  9, 2015, 23:57:19
Je stelling klopt niet. Allereerst heb je het over "het element in de arm". Ook in een lp12 worden wel eens andere elementen en/of armen gemonteerd. De SRA is een meer belangrijke parameter dan VTA. Immers SRA geeft aan welke hoek de stylus maakt ten opzichte van de cantilever en de body van het element.
Om de SRA in te stellen kan je of de hoogte van de arm instellen bij de pivot. Een wig aanbrengen tussen element en elementdrager beschouw ik als ondeugdelijk. Het gevolg van het correct instellen van de SRA kan als gevolg hebben dat de arm en/of elementhouder niet langer evenwijdig is met het plateau. Belangrijker is dat het beter klinkt. Dat doe je uiteraard met nauwkeurig luisteren. Een scoop helpt om vervorming in testsignalen te laten zien.

Mijn stelling is dat VTA de start is om uiteindelijk tot een correcte SRA cq best klinkende weergave cq meest geringe vervorming te komen.

Bedankt voor de uitleg. Zeer leerzaam!  ;D

Ik heb mijn dealer nog nooit enige meetapparatuur zien aansluiten op mijn lp12 (behalve dan de Linn protractor) om deze af te stellen, om daarna meteen het element goed vast te zetten en dan naar het resultaat te luisteren. De armhoogte instelling kan je dus ook nog elektronisch nameten? Dat wil wel eens proberen.
Welke tracks op een testplaat moet ik hiervoor nemen en waar moet ik op letten bij de oscilloscope?
Bij de meest optimale instelling kan de armbuis dus wel eens niet parallel staan aan het plateau!

Deleted Member 2

#711
Citaat van: ErikmdGH op april 10, 2015, 11:05:10
Bedankt voor de uitleg. Zeer leerzaam!  ;D

Ik heb mijn dealer nog nooit enige meetapparatuur zien aansluiten op mijn lp12 (behalve dan de Linn protractor) om deze af te stellen, om daarna meteen het element goed vast te zetten en dan naar het resultaat te luisteren. De armhoogte instelling kan je dus ook nog elektronisch nameten? Dat wil wel eens proberen.
Welke tracks op een testplaat moet ik hiervoor nemen en waar moet ik op letten bij de oscilloscope?
Bij de meest optimale instelling kan de armbuis dus wel eens niet parallel staan aan het plateau!

Een dealer zonder scoop........ :notify: :confused:
De scope is niet zaligmakend, maar biedt je de mogelijkheid om te zien wat het effect is van de gehoormatige afstelling die je maakt. Als er ingesteld wordt op arm evenwijdig aan het plateau en klaar, haal je vaak niet het beste er uit van wat er in zit.

Er zijn diverse platen met testsignalen:
Hi-Fi News
Adjust+ drFeickert
Ultimate analog test LP

Adjust+ is los te koop of is onderdeel van een pakket om een reeks aan metingen en instellingen te doen.
Het lezen van bijvoorbeeld de manual is zeker de moeite waard: http://www.adjustplus.de/Download/Usermanual.pdf

ErikmdGH

Citaat van: Onder013 op april 10, 2015, 11:36:57
Adjust+ is los te koop of is onderdeel van een pakket om een reeks aan metingen en instellingen te doen.
Het lezen van bijvoorbeeld de manual is zeker de moeite waard: http://www.adjustplus.de/Download/Usermanual.pdf
Dat is wel iets anders dan een Hi-Fi test LP uit de firato tijd. :colgate:

De armhoogte heb ik vanavond toch maar eens op een aantal posities uitgeprobeerd. Het geluid lijkt wat opener als de arm iets hoger komt te staan dan parallel met het plateau. Morgen nog maar eens luisteren. Als dat zo is dan is het zeker de moeite waard om met de armhoogte te experimenteren.

Robiwan

Citaat van: ErikmdGH op april 11, 2015, 23:42:45
Dat is wel iets anders dan een Hi-Fi test LP uit de firato tijd. :colgate:

De armhoogte heb ik vanavond toch maar eens op een aantal posities uitgeprobeerd. Het geluid lijkt wat opener als de arm iets hoger komt te staan dan parallel met het plateau. Morgen nog maar eens luisteren. Als dat zo is dan is het zeker de moeite waard om met de armhoogte te experimenteren.

Voor een "gehoormatig juiste armhoogte" is het album Body and Soul van Joe Jackson heel bruikbaar. Dit is een zeer fraaie opname met ruime akoestiek (opgenomen in een hal/stadion). Met het nummer "You Can't Get What You Want (Till You Know What You Want)" moet je de armhoogte zo instellen dat de zaalakoestiek heel goed hoorbaar is maar waarbij ook alle instrumenten e.d. duidelijk scherp gestoken zijn. Garmt gebruikte o.a. dit nummer om de VTA van mijn LP12 af te stellen, zeer duidelijk hoorbaar als de armhoogte goed staat.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

ErikmdGH

Citaat van: LPlover op april 12, 2015, 08:45:55
Voor een "gehoormatig juiste armhoogte" is het album Body and Soul van Joe Jackson heel bruikbaar. Dit is een zeer fraaie opname met ruime akoestiek (opgenomen in een hal/stadion). Met het nummer "You Can't Get What You Want (Till You Know What You Want)" moet je de armhoogte zo instellen dat de zaalakoestiek heel goed hoorbaar is maar waarbij ook alle instrumenten e.d. duidelijk scherp gestoken zijn. Garmt gebruikte o.a. dit nummer om de VTA van mijn LP12 af te stellen, zeer duidelijk hoorbaar als de armhoogte goed staat.

Ik moest even zoeken ... deze LP heb ik toch ook ergens liggen ... gevonden! :bigsmile: Ik heb 'm vanavond op de draaitafel gelegd. Eerst maar eens luisteren, 't is inderdaad een juweeltje van een opname. Daarna de afstelling nog een keer gedaan, bij deze LP hoor je net iets beter de kleine verschilletjes met de armhoogte verstelling.
Bedankt voor de tip!  ;D

Nu ben ik ook nog wel benieuwd of een glasplaat in mijn SO tafeltje hetzelfde effect op de weergave zou hebben zoals Garmt heeft uitgeprobeerd met de muurbeugel met hout- en glasplaat.

Citaat van: garmtz op april  8, 2015, 11:26:31
Met de glasplaat had ik weer meer rust en tegelijkertijd meer energie. Ook is de glasplaat tonaal heel egaal.
Ik heb glas geprobeerd zonder succes maar dan als glasplaat op een meubel, zodra er spikes onder de glasplaat zitten kan het wel eens anders uitpakken.  :unsure: Ook maar eens proberen.

garmtz

Het probleem met glas in een meubel, is dat deze door het inklemmen gaat koppelen aan massa en het 'licht en stijf' principe niet meer opgaat. Voor het mooiste resultaat moet de glasplaat (hoe gek het ook klinkt) zo mooi mogelijk 'zingen' zonder ratels als je erop tikt. Dit is cruciaal.

Overigens is de ondergrond bij gebruik van een Trampolin minder kritisch. Nog steeds hoorbaar, maar zeker minder kritisch.

ErikmdGH

Citaat van: garmtz op april 17, 2015, 10:11:49
Het probleem met glas in een meubel, is dat deze door het inklemmen gaat koppelen aan massa en het 'licht en stijf' principe niet meer opgaat. Voor het mooiste resultaat moet de glasplaat (hoe gek het ook klinkt) zo mooi mogelijk 'zingen' zonder ratels als je erop tikt. Dit is cruciaal.
Ik heb de afgelopen dagen wat geƫxperimenteerd met glas en hout. Met een glasplaatje van een oud tv meubel heb ik een opstelling gemaakt op het SO tafeltje. Onder de glasplaat 4 spikes op de hoeken van het tafeltjes met de punt naar boven. Daarna tikken en luisteren naar het glas. Het klinkt mooi egaal, geen opvallende geluiden of ratels. 'Zingen' doet het plaatje niet maar je hoort het tikken door het plaatje gaan. :smile: De glasplaat is wel mat aan de onderkant, dat werkt het resultaat misschien tegen maar anders is niet ter beschikking.

Weer de plaat er op en luisteren. Dit keer zijn er 4 oren om te luisteren, ben benieuwd wat er uit komt! Mijn audiovriend heeft nog een LP meegenomen van Avishai Cohen, trio met piano, bas en drums "gently disturbed".

Het kan niet anders dat het type speakers en versterker ook mee gaat spelen in je voorkeur. Ook de kamer akoestiek, die is een beetje aan de harde kant door de vloer met natuursteen, maar we waren er snel uit, hout is levendiger en het laag was een extraatje t.o.v. het glas. Gently disturbed was echt genieten!

Als ik met deze glasopstelling toch iets te kort heb gedaan aan de 'glas onder de lp12' proef, wat ik graag geloof kan ik altijd nog met een plaatje glas proberen rechtstreeks op de spikes van het SO tafeltje. Dat moet het een plaatje worden wat in het tafeltje past.

Robiwan

2:1 in het voordeel van hout onder de LP12 :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

garmtz

Citaat van: LPlover op april 21, 2015, 11:16:51
2:1 in het voordeel van hout onder de LP12 :D

3:1 als je Martin meetelt... :)

Martin!!!

Ohw, ik dacht dat ik al in die telling was opgenomen  ;D
mainly British stuff

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

#721
Citaat van: garmtz op april 22, 2015, 11:28:15
3:1 als je Martin meetelt... :)

kortom de mening van Garmt is niet representatief voor het gemiddelde HTforum oor :D :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

garmtz

Citaat van: LPlover op april 22, 2015, 15:20:20
kortom de mening van Garmt is niet representatief voor het gemiddelde HTforum oor :D :D

Is nooit anders geweest... ;D

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

advr

#724
Wat doet plastic onder een LP12?
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster