Wat mag een CD kosten om kopieeren tegen te gaan ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 9, 2004, 10:01:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wat mag een een CD kosten om kopieeren tegen te gaan ?

€ 5,00
67 (14.1%)
€ 7,50
107 (22.5%)
€ 10,00
183 (38.4%)
€ 12,50
47 (9.9%)
€ 15,00
19 (4%)
€ 17,50
3 (0.6%)
Ik zal altijd blijven kopieeren
31 (6.5%)
Kopieeren is fout dus ik betaal alles
19 (4%)

Totaal aantal stemmen: 442

Roeland22

Ik ben student, dus heb een beperkt budget, maar toch kopieer ik nauwelijks muziek. Als ik muziek kopieer is het omdat de cd niet meer verkrijgbaar is in de winkel, maar wel in de biblioheek.
Ik heb wel het geluk dat bij mij om de hoek een cd-winkel is, de Bilbo, waar de meeste nieuwe cd's rond de 15€ schommelen, en als je een half jaar tot een jaar geduld hebt vind je dezelfde cd al gauw aan prijzen tussen 7€ en 10€, wat ik meer dan redelijk vind...

Mvg,

Roeland
Naim Supernait 2 - Naim ND5XS - Astin Trew AT3500+ - VPI Scout/Shelter 501 MK2/SutherlandPH3D - Audiophysic Tempo 25 - B&W P7 Wireless

christian19

Ik zag laatst bij een uitgever ??? dat de materiaal kosten
voor een cd zoals wij ze krijgen nog geen 20 cent is :o
Kan dit kloppen?

christian19.

FrankB

Citaat van: christian19 op mei 11, 2005, 15:12:38
Ik zag laatst bij een uitgever ??? dat de materiaal kosten
voor een cd zoals wij ze krijgen nog geen 20 cent is :o
Kan dit kloppen?

Zou prima kunnen kloppen hoor.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

MickeyMan

Ja hallo wat dacht je van andere kosten als machines, studios, transport, winkelexploitatie etc etc etc?
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

FrankB

Citaat van: MickeyMan op mei 12, 2005, 13:38:40
Ja hallo wat dacht je van andere kosten als machines, studios, transport, winkelexploitatie etc etc etc?

Veel meer dan een euro zal het niet kosten allemaal bij elkaar. Er gaan enorme bedragen naar de platenmaatschappijen per cd, dat is niet normaal. Voor maximaal 10 euro zijn cd's ook nog winstgevend.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

MickeyMan

Deels eens maar met 20 eurocent wordt het wel gebagatelliseerd.

Ik weet niet of je weet wat de exploitatie van een winkel kost (huurkosten, personeel, materiaal) maar ik kan me niet voorstellen dat de prijs onder een euro blijft.

Ook ik vind cd's wel eens te duur, een tientje lijkt mij ook redelijker maar het wordt wel vreselijk overdreven hoe goedkoop de productie is. Ik weet niet hoeveel cd's er verkocht moeten worden voordat de studiokosten e.d. er uit zijn maar ik weet wel dat een heleboel albums dit aantal niet halen. Ook die moeten gefinancieerd worden.
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

FrankB

Die 20 cent zijn gewoon directe kosten in de productie. Al die andere zaken die je noemt zijn ook belangrijk, maar indirecte kosten. Met andere woorden kosten die niet die direct toewijsbaar zijn. Zelfde geldt voor alle vaste kosten (pand, personeel). Die moeten uiteraard ook uit de verkoop komen maar zijn geen onderdeel van de directe kosten.

En zolang de platenbonzen vele tientallen miljoenen per jaar opstrijken zal het wel prima gaan met de industrie.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

bmateijsen

Citaat van: FrenkB op mei 12, 2005, 13:45:02
Veel meer dan een euro zal het niet kosten allemaal bij elkaar. Er gaan enorme bedragen naar de platenmaatschappijen per cd, dat is niet normaal. Voor maximaal 10 euro zijn cd's ook nog winstgevend.

Marketing kost ook geld... Maar goed, de music-servers staan gewoon op... het is blijkbaar allemaal makkelijk, en wanneer je de CD echt wil hebben koop je hem gewoon. Nadeel overigens van deze trend is dat de prijs van cd's nooit echt meer naar beneden zullen gaan..  ::)

FrankB

Citaat van: bmateijsen op mei 12, 2005, 15:39:10
Marketing kost ook geld... Maar goed, de music-servers staan gewoon op... het is blijkbaar allemaal makkelijk, en wanneer je de CD echt wil hebben koop je hem gewoon. Nadeel overigens van deze trend is dat de prijs van cd's nooit echt meer naar beneden zullen gaan..  ::)

Marketing is ook zo'n mooie kostenpost.

Ik blijf zeker m'n cd's kopen. Het klinkt stukken beter dan wat je download en het staat ook mooier in de kast  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

MickeyMan

Citaat van: FrenkB op mei 12, 2005, 15:47:29
Marketing is ook zo'n mooie kostenpost.

Ik blijf zeker m'n cd's kopen. Het klinkt stukken beter dan wat je download en het staat ook mooier in de kast  8)

Eens!  :)
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

christian19


beunky

Citaat van: Tomaz op maart 18, 2005, 11:09:53
En aan mijn herinneringen aan die tijd (en moet zeggen dat het zo heel af-en-toe nog wel eens op staat) wil ik graag gehoor geven door gewoon netjes alle orginele CD's te kopen  ;D. En dan krijg je zoiets; stug allemaal 20 euro of meer.

Ditzelfde geldt ook voor andere populaire muziek, ookal is het al 20 jaar oud  :'(

20 jaar...
Wat is nou twintig jaar man ;D
Ik heb cd's met muziek die soms wel vierhonderd jaar oud is, het grootste deel van mijn collectie beslaat de periode van de Romantiek en meer specifiek de Laat-Romantiek en dat is ook al een heel poosje geleden ;) :P :P
Even zonder gekheid, de uitvoeringen zelf zijn vaak opnames uit de jaren zestig en zeventig en zijn fullprice, hetgeen betekent dat je gewoon 25 euro neertelt voor zo'n cd...
Boxen goedkoper? Nou ja, soms wel...
Maar neem een box als deze:



De opnames dateren uit de periode 1958 - 1967 en deze box met negen cd's kost maar liefst negentig euro...
Het valt me op dat met name mensen die popmuziek kopen continu klagen dat de cd's zo duur zijn.
Liefhebbers van klassieke muziek daarentegen hoor je er zelden of nooit over (als ik naar mezelf kijk, dan zie ik hetzelfde idee, ik betaal rustig 25 euro voor een cd met klassieke muziek, maar met popmuziek doe ik dat zelden of nooit). Hoe dat komt? Ik weet het niet...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

garmtz

Ik denk dat klassieke muziek gewoon wat meer houdbaarheidswaarde heeft. En klassieke muziekliefhebbers hebben vaak wat meer geld, want zijn o.h.a. wat ouder.

Tomaz

#138
Citaat van: beunky op mei 13, 2005, 18:44:05
20 jaar...
Wat is nou twintig jaar man ;D
Ik heb cd's met muziek die soms wel vierhonderd jaar oud is, het grootste deel van mijn collectie beslaat de periode van de Romantiek en meer specifiek de Laat-Romantiek en dat is ook al een heel poosje geleden ;) :P :P
Even zonder gekheid, de uitvoeringen zelf zijn vaak opnames uit de jaren zestig en zeventig en zijn fullprice, hetgeen betekent dat je gewoon 25 euro neertelt voor zo'n cd...
Boxen goedkoper? Nou ja, soms wel...
Maar neem een box als deze:



De opnames dateren uit de periode 1958 - 1967 en deze box met negen cd's kost maar liefst negentig euro...
Het valt me op dat met name mensen die popmuziek kopen continu klagen dat de cd's zo duur zijn.
Liefhebbers van klassieke muziek daarentegen hoor je er zelden of nooit over (als ik naar mezelf kijk, dan zie ik hetzelfde idee, ik betaal rustig 25 euro voor een cd met klassieke muziek, maar met popmuziek doe ik dat zelden of nooit). Hoe dat komt? Ik weet het niet...
Ja hoho, ik heb het over CD's van 20 jaar oud. De muziek waar jij nu over spreekt (wat ook zeker in veelvoud voor komt in mijn collectie) is ouder, niet de CD waar het op staat (misschien 5 jaar, veel ouder kan niet gezien de introductie van de CD).
Dat jij er 25 euro voor uit wilt geven, wie ben ik om dat tegen te houden, maar ik doe het zelf uit principe gewoon niet. Komt trouwens bij dat het bij klassiek natuurlijk anders ligt.
Waarom weigeren mensen (zoals ikzelf ook) dat geld uit te geven? Misschien wel omdat het meeste van dat geld gaat naar de mensen die vastgeroest, etc zijn in hun oude platenhandel waarbij het internet nog niet bestond (de platenmaffia). Bij klassiek is dat meestal niet het geval (toch?).

[edit]
Dat is trouwens wel een afschuwelijk mooie box!!!!
[/edit]
Stereo: Accuphase DP-65 || MIT Terminator 2 || Accuphase E-306 || Cardas Neutral Reference || B&W CDM 9NT
"HT": JVC XV-S42, VdH Optocoupler, Denon AVC3800, Oehlbach, Wharfedale

BOUBOU

Ik denk dat het te maken heeft met wat Garmt hier boven al melde
De top40 muziek luister je voor een paar maanden, daarna is het oud, en ligt het daar maar in de kast  ::)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

beunky

Citaat van: Tomaz op mei 14, 2005, 09:55:26
Ja hoho, ik heb het over CD's van 20 jaar oud. De muziek waar jij nu over spreekt (wat ook zeker in veelvoud voor komt in mijn collectie) is ouder, niet de CD waar het op staat (misschien 5 jaar, veel ouder kan niet gezien de introductie van de CD).
Dat jij er 25 euro voor uit wilt geven, wie ben ik om dat tegen te houden, maar ik doe het zelf uit principe gewoon niet. Komt trouwens bij dat het bij klassiek natuurlijk anders ligt.
Waarom weigeren mensen (zoals ikzelf ook) dat geld uit te geven? Misschien wel omdat het meeste van dat geld gaat naar de mensen die vastgeroest, etc zijn in hun oude platenhandel waarbij het internet nog niet bestond (de platenmaffia). Bij klassiek is dat meestal niet het geval (toch?).

[edit]
Dat is trouwens wel een afschuwelijk mooie box!!!!
[/edit]

Dit is mijns inziens DE uitvoering van Bruckners symfonische werken ;) ;D
Hoewel ik Furtwängler nóg beter vindt, maar helaas helaas helaas is van hem geen complete serie...
Overigens heb ik behoorlijk wat cd's uit de periode 1983 - 1990 (toch 15 - 22 jaar geleden), toen zijn ze geperst en ze liggen nog steeds fullprice in de winkel.
Ik ben bereid om er zoveel voor te betalen omdat ik op die manier de artiesten steun :)
En ik vind het belangrijk dat we hoogwaardige klassieke musici koesteren en steunen ;) :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Cognoscere

Als ik deze reacties zo hoor zijn wij allemaal brave burgers die hun cd'tjes kopen, dit terwijl Nederland op nr2 staat qua branden van media [china is nummer 1]. Ik koop bijna nooit een cd, ik download aardig wat [bagger kwaliteit, maar goed genoeg voor op mn mp3 speler. Vind ik iets leuk dan huur ik het bij de plaatstelijke bibliotheek, kopen van muziek was tot voor kort geen optie [met 10 euro zakgeld pw, en geen baantje]. Ik denk dat de prijzen veel te hoog zijn, wanneer ze iets minder zouden vragen dan zou er al veel minder gebrand worden.
Ikzelf heb 10 euro voor een cd'tje ingevuld.
Btw, ik luister wel eens naar mn vaders platenspeler en merk op dat het geluid veel warmer is, veel ja.....BETER!
MVG,
Bart
DENON
QUADRAL
ELAC

Raymond187

€5 en niet meer tenzij het een speciale uitgaven is of SACD bv.

cd drukken kost enkele centen meer niet.
Maar aangezien er zoveel mensen er winst op willen maken is het volgens mij zo debiel duur  >:(

En een muziekant wil toch ZIJN muziek laten horen aan de mensen en er niet rijk van worden.
Tenminzte dat zeggen ze voordat ze famous worden  :-X

Draiz

Ik ben dan weer van een heel andere orde. Ik heb een pleuris hekel aan losse media dragers, die passen niet bij mijn eh, levensstijl. Ik probeer namelijk een minimalistisch interieur te koppelen aan een nogal chaotische persoonlijkheid. Je zou aan mijn huishoudster moeten vragen of dat lukt.   O0

Dus heb ik alles, maar dan ook alles lossless op mijn hardeschijven staan.  En dan wordt een rondje bibliotheek/cd verhuur bedrijf (zitten ongeveer naast elkaar) voor 18 cd's per keer toch wel erg interessant. Tuurlijk het MAG niet, maar ondertussen betaal ik wel rechten aan BUMA Stemra voor de verhuur (geloof 30 cent per disc) dus waar zijn die dan voor? Ik hoef die cd en dat boekje helemaal niet, ik wil de informatie in perfecte cd kwaliteit op mijn hardeschijven hebben staan, scheelt me bergen zooi tegenover eerst kopen en dan pas kopieren. Los van het feit dat ik nu grote aantallen cd's huur en bij het kopen veel selectiever ben.
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

Gizz

ik koop mijn muziek die niet duurder is dan 16-17 euro
het is maar een kwestie van de goeie winkels die zn prijs hanteren.
dus niet frs bijv
als ik op internet de betreffende cd zie ik erg graag wil hebben download ik em eerst
soms is dat wel zn 1.5mnd voor de officiele release
als ie echt goed is dan koop ik em wel.

Whippet

Als ik een CD te duur vind, word ik niet boos maar koop ik hem niet. Het is geen primaire levensvoorwaarde, maar een extraatje, denk ik dan.
Als je toch door rood loopt, druk dan niet op het knopje.

Draiz

Je kan altijd nog naar je kabels gaan luisteren bedoel je?  >:D
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

BOUBOU

Citaat van: Draiz op augustus 11, 2005, 03:00:13
Je kan altijd nog naar je kabels gaan luisteren bedoel je?  >:D

Luisteren naar cd's welke je wel de aanschaf waard vindt  ;)
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

JCL

Voor een euro of 5 zal ik niet snel meer kopieren, laatst een aantal U2 CD's besteld (grappig had de avatar voordat ik fan was...) o.a. Under a blood red sky live echt een machtig mooie CD, maar heeft voor mij niet meer waarde omdat ik hem nou orgineel gekocht heb of niet.

HarmanKarton!

€ 10,- Is een normale prijs.
Kopie maak ik toch wel voor in de auto. Buma.Stemra zijn reeds betaald dus klaar.