Welke component kabel?

Gestart door FrankL, januari 19, 2002, 09:21:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

garmtz

#25
Het valt op zich wel mee. Omdat digitale- en videokabels werken op hoge frequenties, is de ohmse weerstand minder belangrijk geworden dan de capaciteit van de kabel. Om nu een kabel te krijgen met goede performance, ontwikkeld men voor video en digitaal 75 ohm kabels die zo min mogelijk reflecteren. Dit wordt meestal als volgt gedaan: men zet een 10 MHz (bijv.) signaal (blokgolf) op de kabel en meet over een weerstand wat er aan de andere kant uit de kabel komt (er is een trapvormig signaal te zien). Door de weerstand te varieren, wordt nu een punt gekozen waar aan de andere kant van de kabel zoveel mogelijk dezelfde blokgolf wordt waargenomen als aan het begin. De weerstand waarbij het signaal er optimaal uitziet, is de karakteristieke weerstand van de kabel. Die moet bij video en S/PDIF zo dicht mogelijk bij de 75 Ohm liggen. De kabel is dus inderdaad niet 75 ohm, maar een afsluitweerstand van 75 ohm zal de beste vermogenskoppeling teweegbrengen, met een minimale reflectie.

FrankL

#26
Thanks, dat maakt het weer wat duidelijker.
En waarom moet het nu 75 Ohm zijn? Heeft dat nog een theoretische grondslag, of is dat een ervaringsfeit?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

garmtz

#27
Is gewoon een keuze volgens mij, wellicht met een historische achtergrond.

FrankL

#28
Jullie zijn nog niet van me af  ;D

Ok, 6 bullet-pluggen kosten (met korting) ongeveer 60 Euro.
Met 27m RG59 vanaf de rol komt de kabel dus op zo'n 110 Euro. Dat is betaalbaar.
Met Oehlbach draadjes komt ie op ongeveer 430 Euro.
Dat is dus nogal een verschil.

Wie wil zijn praktijkervaring nu delen?! Welke bekabeling gebruiken jullie zelf zoal? En heb je verschil gezien tussen de goedkopere kabel en een duurdere zoals Oehlbach?
Brand maar los allemaal...
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

#29
Ik heb zelf beide gebruikt.
En gebruik nu Oehlbach, om de simpele reden dat ik een behoorlijke run heb moeten maken en toen nog op behoorlijk hoge resoluties draaide.

Voor nieuwe installaties met PSM-1 en HT-PC's adviseer ik nu echter allemaal de RG-59, scheelt gewoon teveel geld, en dat krijg je niet ervoor terug.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#30
Ik heb persoonlijk nog nooit echt verschil gezien tussen goede kwaliteit videokabels...

Rob_Dingen

#31
Hoi

Dat zouden we dus eens moeten proberen RG59 en een duurder merk of RG6 of RG11 het leifst van belden

Rob

J.A.F._Doorhof

#32
Goed idee.

Wat ik zo bij je heb gezien kun jij redelijk korte runs maken (heb zelf meteen een meter of 9 nodig). Ga je dit zelf proberen ?

Ben inderdaad wel eens benieuwd wat het doet, en dan vooral op welke resoluties de achteruitgang van de RG-59 te zien is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

#33
Gaat iemand dit nog testen? Ik ben wel benieuwd.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

#34
Hoi Frank

Voor component hoef je dat niet af te wachten
Als je wilt kan ik de kabel voor je maken stuur maar een mailtje
Als er verschil in kabels zit zal je dit alleen zien op hoge frequenties bijv 1440x960 72Hz = 100Mhz daar zul je mischien verschillen zien als je geluk hebt
Ik gebruik RG9 van 8 Meter en heb het verschil geprobeerd tussen gewone RG59 en dubbel afgeschermt ik zie geen verschil
Ik ga eens een rol RG6 van belden proberen kijken of dat nog uit maakt

Rob

FrankL

#35
Rob,

Wat is het verschil tussen RG9, RG59 en RG6? Die termen zeggen me nog niets.

Groeten, Frank
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

#36
Hoi Frank

Die RG9 was een type fout
Het verschil tussen RG59 en RG6 is de dikte van de kabel dus minder verlies bij langere lengtes er is ook nog RG11 die is nog dikker

Rob

jaco

#37
Ik heb nog wel een 8 meter belden kabel liggen. Die is echter dun.. 5 coaxjes in 1 bundel (1522A). Werkt overigens prima. Als die nodig is om te testen kan dat altijd.

Ik heb nu kabel van Rob er tussen die dubble afgescherm is. Werkt ook prima. Maar ja ik zit maar op 1024x768 op 72 Hz.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm