Kwabbernoot's klasse D en DSP setje

Gestart door Kwabbernoot, augustus 12, 2009, 11:59:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Dat zou goed kunnen. Het is sowieso een beetje een familie aangelegenheid met haar broer als de schilder.

Groeten...

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Citaat van: Kwabbernoot op mei 20, 2021, 21:36:21
Zo ook Kate zelf en Norah Jones zit nu ook zo ongeveer op mijn schoot.

Groeten...

Dat doe je goed ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kwabbernoot

Je, vond ik ook totdat Herman van Veen en Reinhard Mey er ook gingen zitten. Toch wat minder... :(

Vanaf nu alleen nog zangeressen. :)

brt

Citaat van: Kwabbernoot op mei 20, 2021, 22:02:00
Je, vond ik ook totdat Herman van Veen en Reinhard Mey er ook gingen zitten. Toch wat minder... :(

Vanaf nu alleen nog zangeressen. :)

Ik kan je afraden sugar lee hooper te draaien
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kwabbernoot

 :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Laat ik nu net ook daaraan hebben gedacht! Ze heeft wel wat hè? :D

Groeten...

Ralf67

Als ze maar niet tussen je oren gaan zitten  :D

Mooie vorderingen met de panelen.

Kwabbernoot

Nu is er op het internet best veel te vinden over absorptie en diffusie maar ik kan maar weinig vinden over reflectie. Dus dan maar hier de vraag stellen.

Hoe kan ik het beste lage frequenties reflecteren? Is daar een methode voor zonder te hoeven gaan metselen?

Groeten...

Dirk

alles wat niet absorbeert zal reflecteren, dus je hebt je antwoord eigenlijk al  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Koen K

Ja, met dien verstande dat een reflector wel groot moet zijn t.o.v. de golflengtes die hij geacht wordt te reflecteren.

Kwabbernoot

#611
Citaat van: Dirk op mei 21, 2021, 10:32:42
alles wat niet absorbeert zal reflecteren, dus je hebt je antwoord eigenlijk al  ;)

Is dat niet ietwat kort door de bocht?
Naast het percentage reflectie en absorptie is er denk ik ook nog een percentage dat helemaal niet wordt "aangetast" en dus gewoon door het materiaal heen gaat. Ik kan mij zo voorstellen dat een houten wand van 2 cm dik minder reflecteert dan een houten wand van 20 cm dik (uitgaande van hetzelfde hout). En wat niet wordt gereflecteerd, wordt dat allemaal geabsorbeerd? Het lijkt mij sterk eerlijk gezegd. Maar dat weet ik dus niet.

Groeten...

Kwabbernoot

Citaat van: Koen K op mei 21, 2021, 10:43:23
Ja, met dien verstande dat een reflector wel groot moet zijn t.o.v. de golflengtes die hij geacht wordt te reflecteren.

Als ik naar dat plaatje kijk, heeft de afstand van de geluidsbron tot de reflector ook nog een significante invloed.

Ik zal de vraag wat duidelijker stellen.

Ik ben door het verplaatsen van mijn speakers voor mijn gevoel wat slam/snelheid kwijtgeraakt. Eerst stonden de luidsprekers voor een rechte wand op een redelijke afstand van de hoeken van de kamer. Nu staan ze "in een hoek" met een redelijk dik gordijn erachter én een raam dat op zo'n 20 cm vanaf de hoek geplaatst is.
Mijn idee was nu om een wandje te maken (dikke plank ofzo) op zo'n 10 à 20 cm achter de luidspreker die als het ware de lage frequenties direct reflecteert om daarmee de invloed van de (hoek/)gordijn/raam-combinatie minder te maken.

Uiteraard is dit vrij gemakkelijk te testen maar een testje lijkt mij toch beter als het ook een beetje ondersteunt wordt door theorie.

Groeten...

katwax

Hoe harder het materiaal hoe meer het reflecteert toch? Maar heb je de DSP settings al aangepast na het verplaatsen, want dit zal nu toch anders zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op mei 20, 2021, 21:36:21
... Het was schrikken toen ik het jongetje hoorde op A Sky of Honey - Prelude van Kate Bush. Alsof hij een meter voor mij stond. Vroeger durfde hij niet zo dichtbij te komen. Zo ook Kate zelf en Norah Jones zit nu ook zo ongeveer op mijn schoot...

Voor mij zou de schrik meer zijn dat ik mijn huisgenoot nooit meer hoor.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Citaat van: katwax op mei 21, 2021, 11:04:43
Hoe harder het materiaal hoe meer het reflecteert toch? Maar heb je de DSP settings al aangepast na het verplaatsen, want dit zal nu toch anders zijn.

Ja, dat heb ik aangepast maar toch merk ik meer versmering in het laag. Tenminste, ik denk dat het dat is.

Groeten...

Koen K

Citaat van: Kwabbernoot op mei 21, 2021, 10:55:12
Als ik naar dat plaatje kijk, heeft de afstand van de geluidsbron tot de reflector ook nog een significante invloed.

Mogelijk suggereert het plaatje dat, maar dan is dat ten onrechte  ;)  In feite is alleen de relatie tussen golflengte en formaat van het object van belang. Als een drukgolf voldoende tijd heeft om zich binnen een halve periode om een object heen te bewegen, dan reflecteert dat object weinig tot niks.

Kwabbernoot

Wat een k*tplaatje is dat dan.  ::) :P

Bedankt voor de info. Terug naar de tekentafel dus.

Groeten...

Koen K

Ja, geef het plaatje maar de schuld  ;D

Kwabbernoot

Het is dat of de ontwerpers van mijn luidsprekers.  :laugh: :P

Groeten...

Koen K

Ja, daar hadden we inderdaad even over na moeten denken toen we besloten dat er ook lage tonen uit zouden komen. Je kunt het probleem trouwens simpel oplossen met een high pass filter  ;)

Kwabbernoot


Staaled

Citaat van: Kwabbernoot op mei 21, 2021, 10:55:12
Als ik naar dat plaatje kijk, heeft de afstand van de geluidsbron tot de reflector ook nog een significante invloed.

Ik zal de vraag wat duidelijker stellen.

Ik ben door het verplaatsen van mijn speakers voor mijn gevoel wat slam/snelheid kwijtgeraakt. Eerst stonden de luidsprekers voor een rechte wand op een redelijke afstand van de hoeken van de kamer. Nu staan ze "in een hoek" met een redelijk dik gordijn erachter én een raam dat op zo'n 20 cm vanaf de hoek geplaatst is.
Mijn idee was nu om een wandje te maken (dikke plank ofzo) op zo'n 10 à 20 cm achter de luidspreker die als het ware de lage frequenties direct reflecteert om daarmee de invloed van de (hoek/)gordijn/raam-combinatie minder te maken.

Uiteraard is dit vrij gemakkelijk te testen maar een testje lijkt mij toch beter als het ook een beetje ondersteunt wordt door theorie.

Groeten...

https://www.acousticfields.com/schroeder-frequency/


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

katwax

Citaat van: Kwabbernoot op mei 21, 2021, 11:23:29
Ja, dat heb ik aangepast maar toch merk ik meer versmering in het laag. Tenminste, ik denk dat het dat is.

Groeten...
Je denkt dat het dat is of de akoestiek is nu beter waardoor dit meer opvalt?
Heb zelf ook zoiets voor, heb nu duidelijk last van flutter iets wat me voordien veel minder opviel, maar sinds het akoestisch plafond is het zeer duidelijk. Echter is dit er volgens mij altijd geweest.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kwabbernoot

Citaat van: Staaled op mei 21, 2021, 13:57:18
https://www.acousticfields.com/schroeder-frequency/

Bedankt voor de link. Ik zal het binnenkort eens bekijken.

Citaat van: katwax op mei 21, 2021, 14:01:55
Je denkt dat het dat is of de akoestiek is nu beter waardoor dit meer opvalt?
Heb zelf ook zoiets voor, heb nu duidelijk last van flutter iets wat me voordien veel minder opviel, maar sinds het akoestisch plafond is het zeer duidelijk. Echter is dit er volgens mij altijd geweest.

Dat is altijd lastig te zeggen maar ik denk dat het werkelijk zo is. Als ik mijn metingen van voor de herindeling nog zou hebben zou ik ze kunnen vergelijken maar helaas, de laptop waar die metingen op stonden is ondertussen verkocht.

Groeten...