Processor voor 15+ kanalen

Gestart door Robin7, februari 26, 2024, 22:54:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin7

Ik ben op zoek naar een nieuwe voorversterker die 15 of meer kanalen kan aansturen.
Ik ben al 21 jaar trouwe Marantz gebruiker maar hun topper stopt helaas bij 13 kanalen (nu gebruik ik een AV7705 die er 'maar' 11 heeft).
Hetgeen waar ik tegenaan loop is dat ik van plan ben een dubbele rij side surrounds te gaan gebruiken wat mijn grondlaag op 11 luidsprekers brengt maar het aansturen van zo'n dubbele rij is mij nog een vraagteken.
Ik begrijp dat er processors zijn die dit kunnen upmixen als afzonderlijke kanalen maar ik zat te denken aan een Anthem AVM 70 die 15 kanalen kan aansturen maar volgens mij een dubbele rij niet 'apart' kan aansturen (de 2 rechtse side surrounds krijgen dan bv exact hetzelfde signaal, wel met elk hun afzonderlijke eindtrap).
Is er iets in die prijsklasse die dat wel apart kan upmixen (of kan deze anthem dat wel door bv de 3de rij height kanalen daarvoor te programmeren?).
Mijn doel van opstelling:

Left
Center
Right
front wides
4 x side surround
Back surrounds

Dan voor atmos komen er nog 4 of 6 plafond speakers.
Kan de Anthem de dubbele rij niet apart aansturen kunnen het dus 6 plafond kanalen worden wat het totaal op 15 aan te sturen kanalen brengt (maar dus wel 17 luidsprekers waar de sides aan iedere zijde hetzelfde signaal krijgen), kan hij het wel dan doe ik 4 plafond kanalen.
Of zoek ik best wat anders...graag jullie input :)



Rob_Dingen

Welk budget speelt dat dan weet niet wat de Anthem kost.

Rob

Robin7

Citaat van: Rob_Dingen op februari 26, 2024, 23:17:42Welk budget speelt dat dan weet niet wat de Anthem kost.

Rob

Kost gemiddeld tussen de €4000 tot €4400 nieuw.

J.A.F._Doorhof

#3
1.
Wat voor ruimte heb je ?

Denk dat dat de belangrijkste vraag is.
Veel speakers klinkt leuk maar in de meeste (lees 99.9%) van de ht ruimtes in NL is 5.1 en 7.1 de beste oplossing als je een stabiele sound bubble wil.

Pas bij extreem grote ruimtes is het plaatsen van meer subs en speakers een optie.

Je kan veel beter investeren in een 7.1 rondom gelijk klank beeld dan 15 speakers in een ruimte plaatsen. Dat word echt een ramp qua nodes en anti nodes en doodzonde van je geld.

Voor anthem kunnen we je altijd een scherpe offerte maken. Dat is een erg goed klinkende serie
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjaak_Banaan

Snap wel waar je naartoe wilt i.v.m. meerdere rijen.
Nu komen de side surrounds op de 2e rij toch iets van voren.

Zou je ook een extra side surround, dus 2 speakers op 1 kanaal aan kunnen sluiten?
Dan met een soort phantom center zorgen dat het voor beide rijen beter is?

Heb je de laatste posts in Gabor zijn topic al bekeken?
Ik moet zijn uitleg nog eens nalezen, maar misschien wordt jij daar al wijzer van.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Robin7

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 27, 2024, 08:53:251.
Wat voor ruimte heb je ?

Denk dat dat de belangrijkste vraag is.
Veel speakers klinkt leuk maar in de meeste (lees 99.9%) van de ht ruimtes in NL is 5.1 en 7.1 de beste oplossing als je een stabiele sound bubble wil.

Pas bij extreem grote ruimtes is het plaatsen van meer subs en speakers een optie.

Je kan veel beter investeren in een 7.1 rondom gelijk klank beeld dan 15 speakers in een ruimte plaatsen. Dat word echt een ramp qua nodes en anti nodes en doodzonde van je geld.

Voor anthem kunnen we je altijd een scherpe offerte maken. Dat is een erg goed klinkende serie

Mijn ruimte is ongeveer 6m diep en 4m55 breed.
Luidsprekers die hier klaarliggen:
3 x Klipsch KL-650THX  LCR
2 x Klipsch KL-7800THX front wides
4 x Klipsch KL-525THX side surrounds
2 x Klipsch KL-525THX back surrounds
4 x klipsch KS-525THX omgebouwd mono firing voor atmos (plafond)

Voor subs heb ik:
2 x GSG Audio design kasten met 18" dayton ultimax drivers
4 x Klipsch KW-120THX

Ik weet dat ik met deze setup het huis kan doen verplaatsen (grapje he  :bigsmile: ) maar mijn doel is om op normaal reference level op iedere stoel een mooi gelijk geluidsbeeld te krijgen.

Robin7

Citaat van: Sjaak_Banaan op februari 27, 2024, 10:01:24Snap wel waar je naartoe wilt i.v.m. meerdere rijen.
Nu komen de side surrounds op de 2e rij toch iets van voren.

Zou je ook een extra side surround, dus 2 speakers op 1 kanaal aan kunnen sluiten?
Dan met een soort phantom center zorgen dat het voor beide rijen beter is?

Heb je de laatste posts in Gabor zijn topic al bekeken?
Ik moet zijn uitleg nog eens nalezen, maar misschien wordt jij daar al wijzer van.

Ja het doel was om die side surrounds allen apart te kunnen aansturen of dus de 2 linkse en 2 rechtse side surrounds gelijk aan te sturen.
Gabor ontgaat mij even?

fredenivanca

LG Oled 77G1~~Acurus Muse~~Mark Levinson 532H(fronts) + 535H(surround atmos)~~Lumin D3 Sbooster~~Velodyne SPL1200 Ultra~~Monitor Audio PL 300~~MA PLC 350~~MA PL 100~~Nvidia Shield pro~~Appletv 4K~~Dune HD  PRO 4K~~VU solo 4K~~Atmos: Sonus Faber ~~audioquest/inakustik WBT/VDH

Sjaak_Banaan

#8
Citaat van: Robin7 op februari 27, 2024, 17:47:48Ja het doel was om die side surrounds allen apart te kunnen aansturen of dus de 2 linkse en 2 rechtse side surrounds gelijk aan te sturen.
Gabor ontgaat mij even?

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=184889.msg3708846#msg3708846

Mooie set trouwens, tijd voor een eigen topic? :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Littletycoon

Citaat van: pameijer op februari 27, 2024, 19:46:07Hoe kan het dat ik maar 12 uitgangen tel op deze processor?
Omdat er niet meer passen.

Er is een aparte connector voor de overige 4 om tot 16 kanalen te komen

sr7000

Citaat van: pameijer op februari 27, 2024, 19:46:07Hoe kan het dat ik maar 12 uitgangen tel op deze processor?
De aux out telt voor 4 kanalen begreep ik.

fredenivanca

Citaat van: Littletycoon op februari 27, 2024, 19:54:53Omdat er niet meer passen.

Er is een aparte connector voor de overige 4 om tot 16 kanalen te komen
Citaat van: sr7000 op februari 27, 2024, 20:07:08De aux out telt voor 4 kanalen begreep ik.

klopt en tevens juist

Er zit een kabel bij die nog 4  xlr uitgangen telt
LG Oled 77G1~~Acurus Muse~~Mark Levinson 532H(fronts) + 535H(surround atmos)~~Lumin D3 Sbooster~~Velodyne SPL1200 Ultra~~Monitor Audio PL 300~~MA PLC 350~~MA PL 100~~Nvidia Shield pro~~Appletv 4K~~Dune HD  PRO 4K~~VU solo 4K~~Atmos: Sonus Faber ~~audioquest/inakustik WBT/VDH

Robin7

Citaat van: Sjaak_Banaan op februari 27, 2024, 19:43:03https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=184889.msg3708846#msg3708846

Mooie set trouwens, tijd voor een eigen topic? :)

Thanks :) heb alle speakers door de jaren heen bijeen gespaard en denk dat ik er nu wel genoeg heb :)
Eigen topic gaat er zeker komen want start binnenkort met de bouw van de dedicated ruimte in de kelder


fredenivanca

Citaat van: Robin7 op februari 27, 2024, 20:54:15En kan deze effectief alles zo upmixen zodat alles een apart kanaal word?

deze moet je me even uitleggen
LG Oled 77G1~~Acurus Muse~~Mark Levinson 532H(fronts) + 535H(surround atmos)~~Lumin D3 Sbooster~~Velodyne SPL1200 Ultra~~Monitor Audio PL 300~~MA PLC 350~~MA PL 100~~Nvidia Shield pro~~Appletv 4K~~Dune HD  PRO 4K~~VU solo 4K~~Atmos: Sonus Faber ~~audioquest/inakustik WBT/VDH

fredenivanca

#16
ik denk dat je dan in de de buurt gaat komen van een trinnov met immersive wave forming.
afgelopen week een demo daar van gehad in harderwijk, zeeeer indrukwekkend moet ik zeggen

Ik denk dat het bij mijn processor bij 2 zijkanalen blijft
LG Oled 77G1~~Acurus Muse~~Mark Levinson 532H(fronts) + 535H(surround atmos)~~Lumin D3 Sbooster~~Velodyne SPL1200 Ultra~~Monitor Audio PL 300~~MA PLC 350~~MA PL 100~~Nvidia Shield pro~~Appletv 4K~~Dune HD  PRO 4K~~VU solo 4K~~Atmos: Sonus Faber ~~audioquest/inakustik WBT/VDH

Robin7

#17
Citaat van: fredenivanca op februari 27, 2024, 21:17:56ik denk dat je dan in de de buurt gaat komen van een trinnov met immersive wave forming.
afgelopen week een demo daar van gehad in harderwijk, zeeeer indrukwekkend moet ik zeggen

Ik denk dat het bij mijn processor bij 2 zijkanalen blijft

Heb net het project van Gabor bekeken en hij maakt ook duidelijk dat dat enkel mogelijk gaat zijn met een Trinnov maar dit is wat buiten mijn budget :)
De dubbele rij side surrounds gewoon in line array lijkt me ook wel wat als de plaatsing eerst goed uitgerekend word (zit bijna aan dat hoofdstuk in het boek Sound Reproduction van Floyd Toole :) ).
Afgaande van de reviews blijft mijn oog nog steeds op de Anthem vallen, dan kan ik nog steeds naar 6 top kanalen en toch 11 speakers in mijn bed layer houden...moet ik wel nog 2 THX speakers gaan bijzoeken  :angel:

J.A.F._Doorhof

Met 15 speakers krijg je niet overal een perfect geluid jammmer genoeg. Je bouwt alleen maar meer dips en pieken

Wil je echt aanraden eerst naar 7.1 te luisteren. Onze ruimte is rond de 3.75x7.5 en daar hebben we hoogte kanalen weer weg gehaald omdat het simpelweg minder stabiel was.

Het beste zou zijn 1 speaker ;)
Doe je het puur omdat het gaaf is natuurlijk doen ;)

Maar het wordt niet beter in jouw ruimte met 15x2 VS 5.1 of 7.1
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robin7

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 27, 2024, 23:21:12Met 15 speakers krijg je niet overal een perfect geluid jammmer genoeg. Je bouwt alleen maar meer dips en pieken

Wil je echt aanraden eerst naar 7.1 te luisteren. Onze ruimte is rond de 3.75x7.5 en daar hebben we hoogte kanalen weer weg gehaald omdat het simpelweg minder stabiel was.

Het beste zou zijn 1 speaker ;)
Doe je het puur omdat het gaaf is natuurlijk doen ;)

Maar het wordt niet beter in jouw ruimte met 15x2 VS 5.1 of 7.1


Ja gaaf...ik twijfel nog om de speakers achter akoestisch transparante stof weg te werken omdat ik wel rust en strakheid wil maar vind ze dan ook weer te mooi om weg te werken...:)
Moest het idee van dubbele side surrounds geschrapt worden omdat het geen enkel voordeel gaat geven op de prestaties kan ik wel nog de 6 KL-525 speakers gebruiken voor de wides, side surrounds en back surrounds...dan kunnen de kl-7800 naar het plafond verhuizen voor ook 6 plafond kanalen te hebben zoals de Anthem het wel zeker kan aansturen...

Fox

Als ik naar deze kijk
4 x Klipsch KL-525THX side surrounds
2 x Klipsch KL-525THX back surrounds
dan zijn dit dipool speakers?

Dipoolspeakers geven je het gevoel alsof je in een bioscoop zit, waar het geluid van alle kanten komt.
De difuse geluidsafstraling naar naar voren en achteren creëren dezelfde surroundeffecten als in de bioscoop.
De eigenschap van een dipool luidspreker is om het surround geluid diffuus weer te geven door middel van reflecties van wanden en muren.

Dus zou mijn vraag zijn, waarom hecht je zoveel waarde aan tig kanalen als deze LS gebruikt die juist het tegenovergestelde gaan weergeven...
En juist door het reflectie principe zal het geluid met meer LS rommelig en massief gaan worden, waarbij veel detail verloren zal gaan doordat de reflecties elkaar gaan uitdoven.   

fredenivanca

#21
als ik even in de manual van de muse kijk, gaat hij tot 9.1.6
zo staat het trouwens ook op de fotoop de gebruiks aanwijzing
ik denk toch echt dat het is wat jij zoekt.
kijk maar eens op de gebruiks aanwijzing via het internet, dan naast het getal 55
de blauwe pijltjes geven de center fronts zij en achter speaker weer
de oranje de hoogte en een sub

LG Oled 77G1~~Acurus Muse~~Mark Levinson 532H(fronts) + 535H(surround atmos)~~Lumin D3 Sbooster~~Velodyne SPL1200 Ultra~~Monitor Audio PL 300~~MA PLC 350~~MA PL 100~~Nvidia Shield pro~~Appletv 4K~~Dune HD  PRO 4K~~VU solo 4K~~Atmos: Sonus Faber ~~audioquest/inakustik WBT/VDH

Teejoo

#22
Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 27, 2024, 23:21:12Wil je echt aanraden eerst naar 7.1 te luisteren. Onze ruimte is rond de 3.75x7.5 en daar hebben we hoogte kanalen weer weg gehaald omdat het simpelweg minder stabiel was.

Niet voor het een of ander, maar dan doe je toch echt iets verkeerd met de plaatsing, speakerkeuze of inregeling. Zeker in zo'n ruimte voegen 4 atmoskanalen veel toe als je het goed doet.

Verder wel eens dat meer is zeker niet beter als het om zoveel kanalen gaat als de topicstarter aangeeft. Dat krijg je alleen maar goed met Trinnov en wellicht storm audio. En dan nog in die ruimte. Het is gewoon overkill, wat jammer is want het zijn super afmetingen.

Lyngdorf heeft misschien te weinig regelmogelijkheden maar zou wellicht ook nog kunnen.

Idem voor een Muse trouwens. Zoveel speakers in een ruimte is een akoestische uitdaging waar de roomeq van muse denk ik fors tekortschiet lijkt me.

Teejoo

Citaat van: Fox op februari 28, 2024, 12:54:42Als ik naar deze kijk
4 x Klipsch KL-525THX side surrounds
2 x Klipsch KL-525THX back surrounds
dan zijn dit dipool speakers?

Dipoolspeakers geven je het gevoel alsof je in een bioscoop zit, waar het geluid van alle kanten komt.
De difuse geluidsafstraling naar naar voren en achteren creëren dezelfde surroundeffecten als in de bioscoop.
De eigenschap van een dipool luidspreker is om het surround geluid diffuus weer te geven door middel van reflecties van wanden en muren.

Dus zou mijn vraag zijn, waarom hecht je zoveel waarde aan tig kanalen als deze LS gebruikt die juist het tegenovergestelde gaan weergeven...
En juist door het reflectie principe zal het geluid met meer LS rommelig en massief gaan worden, waarbij veel detail verloren zal gaan doordat de reflecties elkaar gaan uitdoven.   
Zijn toch geen dipolen?? http://images.klipsch.com/KL525THX_635042118226340000.pdf

J.A.F._Doorhof

@Teejoo
We hebben Custom build speakers die in onze ruimte in 7.1 een zeer mooie bubble geven.

Met de hoogte kanalen waren er duidelijk gaten en pieken in het klankbeeld. Wat ook logisch is aangezien hoe meer speakers je plaatst des te meer je nodes en antinodes krijgt.

Het zal per ruimte verschillen maar bij ons pakte het niet goed uit en zijn we gewoon terug gegaan naar 7.1.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"