Speakers voor metal

Gestart door André_84, april 13, 2024, 05:33:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chansig

Ik begreep van de Rooie dat jullie nog een discoavondje hebben gehad ? Deze toen ook gebruikt ?

Overigens even terug naar speakers voor metaal: je kan aan meetgegevens best wel zien of speakers geschikt zijn. Metaal is zeer dynamische muziek over een groot frequentie bereik. Vraagt dus alles goed te kunnen van een speaker.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Janozj

#76
Citaat van: chansig op april 27, 2024, 09:27:39Ik begreep van de Rooie dat jullie nog een discoavondje hebben gehad ? Deze toen ook gebruikt ?

Overigens even terug naar speakers voor metaal: je kan aan meetgegevens best wel zien of speakers geschikt zijn. Metaal is zeer dynamische muziek over een groot frequentie bereik. Vraagt dus alles goed te kunnen van een speaker.

Gr. Hans
Ja klopt, was een leuk zondagje muziekjes luisteren. Was dit keer bij Rood, die draait met IMF TLS 80, waanzinnige speakers! Helaas gaf zijn eindversterker de geest op het eind na alle geweld.  ;D

Over transmissielijn speakers gesproken, Andre_84 je kan ook eens naar Quadral kijken tweeedehands. Veel bang (letterlijk) voor je buck. 

Janozj

#77
Er staat een mooie set IMF TLS 80 in Den Haag te koop, binnen budget van TS.

marcel976

#78
Citaat van: Janozj op april 27, 2024, 09:36:49Er staat een mooie set IMF TLS 80 in Den Haag te koop, binnen budget van TS.

Dat zijn 40j oude speakers ?

chansig

Na laten kijken kan geen kwaad. Maar zijn prima speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

marcel976

Zou niks voor mij wezen maar wellicht voor TS interessant.

André_84

Ik ga deze week een setje Wharfdale Lintons (heritage 85) bekijken. Een wat grotere 3 weg luidspreker met 8" woofers. Ik lees in de reviews vooral terug fun to listen to en dat ze dus niet snel vermoeien. ik ben erg benieuwd, maar heb hoge verwachtingen! mogelijk lever ik iets in op detail/helderheid, maar als mijn algehele muziekbeleving ervan omhoog gaat is dat prima
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Peerless Monster

#82
Citaat van: marcel976 op april 29, 2024, 10:08:52Dat zijn 40j oude speakers ?

Dus?
Veel speakers van die leeftijd outperformen de speakers van tegenwoordig. Zeker als het gaat om metal muziek 🤣

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

André_84

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 24, 2024, 10:27:37Bij moderne metal word een gigantisch spectrum gebruikt en opnames zijn vaak subliem als je een set hebt die in staat is kleine details en plaatsing weer te geven.

Luister naar bands als Plini, Unprocessed, Intervals en je hoort dat vooral de 8 snarige bas/gitaar in combinatie met de synths op een veel lager spectrum gericht zijn dan vroeger.

Als je weet dat elk instrument zijn eigen frequentie range krijgt in een mix dan is het al snel duidelijk dat vooral in het laag tegenwoordig enorm veel detail zit, maar midrange is cruciaal voor een goede en accurate gitaar sound.

Ik zou dus persoonlijk wat van dat soort muziek gebruik als test, op heel veel sets hoor je Plini echt volledig dicht lopen, en je hebt geen subs nodig, onlangs een demo gehad bij Rob met magnetostaten zonder subs en het laag was daar gewoon waanzinnig gedetailleerd, en je hoorde een duidelijke scheiding tussen de bas/gitaar/kick en synths. Dat hoor je zelden :D

Moderne metal gaat absoluut richting dezelfde eisen als klassieke muziek. Er zit alles in tegenwoordig :D


Toch nog even hier op reageren. het meeste wat ik luister is juist een beetje old skool metal en Nu metal. geen verfijnde en complexe opnames dus. wel snelle gitaren en door elkaar heen lopende riffs. Denk aan Metallica, Korn, slipknot, Pantera, slayer, System of a down (geen metal misschien). Daarnaast luister ik bvb ook hele andere muziek, zoals Maaike Ouboter, London Grammar of Pink Floyd, maar 80/90% het hardere, snellere werk. Juist die oudere soms wat slechtere opnames kunnen ook (of juist) op een goed geluidssysteem snel vermoeien. Ik zoek dus speakers die wel die snelheid aan kunnen en strak blijven, maar niet snel vermoeien.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Peerless Monster

#84
Citaat van: André_84 op mei  6, 2024, 09:10:50Toch nog even hier op reageren. het meeste wat ik luister is juist een beetje old skool metal en Nu metal. geen verfijnde en complexe opnames dus. wel snelle gitaren en door elkaar heen lopende riffs. Denk aan Metallica, Korn, slipknot, Pantera, slayer, System of a down (geen metal misschien). Daarnaast luister ik bvb ook hele andere muziek, zoals Maaike Ouboter, London Grammar of Pink Floyd, maar 80/90% het hardere, snellere werk. Juist die oudere soms wat slechtere opnames kunnen ook (of juist) op een goed geluidssysteem snel vermoeien. Ik zoek dus speakers die wel die snelheid aan kunnen en strak blijven, maar niet snel vermoeien.

Vreemde keus wellicht, maar ik merk dat ik met mijn Acoustats heel erg lekker ga met metal. Dit soort electrostaten zijn heel lastig te vermoeien. Ze zijn lastig aan te sturen met hun sensitiviteit van gemiddeld 1,4 ohm (gemeten op de luidsprekerklemmen op mijn Acoustats model one + one). Dus je hebt een behoorlijke versterker nodig. Maar gaat ongelofelijk goed.

Ook dit zijn speakers uit 1987 en wil niks anders.
Speel je nogal ruig, dan beveel ik de model one aan. Die kan je ondersteunen met een sub. De electrostaten (mits goed aangestuurd) kan je wel tot 115 db druk geven, mocht je het live gevoel willen ervaren  :angel:
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

André_84

ik vind dat zeker interessant, ik hou sowieso wel van even anders dan anders en ik heb al 2 subwoofers. ik denk weliswaar dat de kans groot is dat ik deze week met een setje wharfdale lintons thuiskom. heb een afspraak met een marktplaatsverkopert. als het na een poosje niet bevalt kan het altijd opnieuw op marktplaats.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Peerless Monster

Citaat van: André_84 op mei  6, 2024, 10:28:55ik vind dat zeker interessant, ik hou sowieso wel van even anders dan anders en ik heb al 2 subwoofers. ik denk weliswaar dat de kans groot is dat ik deze week met een setje wharfdale lintons thuiskom. heb een afspraak met een marktplaatsverkopert. als het na een poosje niet bevalt kan het altijd opnieuw op marktplaats.

Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. Ik blijf de Wharfdales ook prachtig vinden!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

J.A.F._Doorhof

Oude opnames klinken in mijn hoofd vaak fantastisch en dan luister ik ze nu terug en schrik me soms lam hoe plat geslagen het klinkt.

Dus de oude toppers klinken inderdaad niet overal het best. Succes met je zoektocht
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Peerless Monster

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  6, 2024, 11:33:18Oude opnames klinken in mijn hoofd vaak fantastisch en dan luister ik ze nu terug en schrik me soms lam hoe plat geslagen het klinkt.

Dus de oude toppers klinken inderdaad niet overal het best. Succes met je zoektocht

Komt vaak door het prachtige gebruik van platgeslagen transistors Frank.
Toen we jong waren en de muziek als muziek klonk, werden verwend door het 3D geluid van buisjes.
Tenzij het gewoon ruk is opgenomen natuurlijk met ook hier weer platgeslagen transistors en digitale meuk.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

J.A.F._Doorhof

Buizen heb ik niet gehad als audio.
Maar wel veel mindere speakers als nu.
Goodmans waren mijn eerste echte speakers.

Oude metal klinkt bv in de auto stukken beter dan thuis en opnames van nu anders om. Je zou bijna zeggen koop wat slechtere kwaliteit speakers. Met flinke bas weergave
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Peerless Monster

#90
Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  6, 2024, 13:16:38Buizen heb ik niet gehad als audio.
Maar wel veel mindere speakers als nu.
Goodmans waren mijn eerste echte speakers.

Oude metal klinkt bv in de auto stukken beter dan thuis en opnames van nu anders om. Je zou bijna zeggen koop wat slechtere kwaliteit speakers. Met flinke bas weergave

Of lekker weer rondsjeezen in een SlOpel Kadett (niet denigrerend naar de liefhebbers).

En zie daar het verschil tussen een set op 230 of op 12V accu's...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

J.A.F._Doorhof

;)
Het bekende verhaal van ik dacht the black album.

Moest op alles goed klinken en uiteindelijk klonk het nergens echt goed. Moet eerlijk zeggen dat ik het voor die periode geen slechte opnames vond.

Misschien geven onze moderne en duurdere sets een te neutrale weergave waardoor je alle foutjes hoort.

Ben wel benieuwd waar je bij uitkomt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

André_84

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  6, 2024, 13:36:53;)
Het bekende verhaal van ik dacht the black album.

Moest op alles goed klinken en uiteindelijk klonk het nergens echt goed. Moet eerlijk zeggen dat ik het voor die periode geen slechte opnames vond.

Misschien geven onze moderne en duurdere sets een te neutrale weergave waardoor je alle foutjes hoort.

Ben wel benieuwd waar je bij uitkomt.

Ah ja, and justice for all heeft geen bas(gitaar) en death magnetic is zover gecompressed dat het hoog op welke apparatuur dan ook pijn doet aan je oren. Black album valt nog mee denk ik?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

J.A.F._Doorhof

Lol helemaal waar
Metallica altijd wat ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Struis

Ach, voor mij is het altijd: de set die de sfeer kan overbrengen (ik houd meer van black metal) en mijn oren niet teveel pijn doen. Het is toch altijd een compromis. Ik vond Klipsch geweldig voor metal... Voor 5 minuten, en toen tuterden mijn oren (ouwe man). Dus eerlijk gezegd: wolliger klinkende speakers als de B&W Matrix of DM330i kan je loeierhard zetten en gaat prima. Ook met veel compressie.

Maar, ik moet zeggen dat met dingen als Dissection, ...And Oceans en Finntroll (vaak wat complexer) mijn Harbeths het erg fijn doen. Maar ja, dan heb je WEL de sfeer, minder de agressie, en ook minder het drillbit in je hersens. Zegt de metalhead :)
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

GPO

#95
Citaat van: Struis op mei  8, 2024, 17:23:46Ach, voor mij is het altijd: de set die de sfeer kan overbrengen (ik houd meer van black metal) en mijn oren niet teveel pijn doen. Het is toch altijd een compromis. Ik vond Klipsch geweldig voor metal... Voor 5 minuten, en toen tuterden mijn oren (ouwe man). Dus eerlijk gezegd: wolliger klinkende speakers als de B&W Matrix of DM330i kan je loeierhard zetten en gaat prima. Ook met veel compressie.

Maar, ik moet zeggen dat met dingen als Dissection, ...And Oceans en Finntroll (vaak wat complexer) mijn Harbeths het erg fijn doen. Maar ja, dan heb je WEL de sfeer, minder de agressie, en ook minder het drillbit in je hersens. Zegt de metalhead :)

Ik gebruik al jaren Klipsch en ben een enorme metal liefhebber, van niet zo ruig tot brute death metal. Ik begrijp al dat commentaar naar Klipsch nooit over schel hoog enzo. Ik heb de RP serie (RP-280f als fronts) en die serie schijnen niet zo schel te klinken als de oude plastic hoorns van de voorgaande series. Ik heb die oude series nooit gehoord, dus wellicht is dat het.

Ik vind ze heel goed klinken voor mijn muziek, maar vind veel muziek er gewoon prima op klinken. Of het nou pop, oude rock of black metal is. Ik was ook altijd op zoek naar 'de' metal speaker, JBL, Onix, Infinity etc gehad. Allemaal prima, maar de Klipsch ben ik tot nu toe het langst tevreden mee. Hoewel de oude Infinity's ook heel fijn zijn. De kappa 7.2 had ik, die was ook goed.

Verder is het toch allemaal smaak gebonden. Ik hou enorm van bas, dus ik heb de 280F's gecrossed op 40 Hz met de 15 inch subwoofer van Klipsch ook. Dan heb ik lekker die diepe bas onderin. Met sommige opnames is dat echt een verrijking. Bv My Dying Bride met 'The wreckage of my flesh' die is met subwoofer aan gewoon weergaloos. Overigens had ik eerst de 260F als fronts, maar de 280F's zijn nog iets beter, voornamelijk in het midden en hoog zijn ze wat opener dan de kleinere modellen.

Hoe de nieuwe RP serie van Klipsch klinkt weet ik overigens niet, ik hoor er veel goed verhalen over, maar wat ik zo via youtube wel eens in vergelijking hoor weet ik niet zeker of dit voor metal ook een betere speaker is. Ik meende dat het midden iets teveel naar voren kwam. Dat vind ik niet zo mooi, maar dat is persoonlijk.

Als ik echt nog een keer een stap verder zou willen, dan zou ik naar de RF serie gaan, maar dan komt de WAF en de kosten om de hoek. Denk dat ik tevreden blijf met de RP.

Just my 2 cents.

O0
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

chansig

Haat....maak het nog iets groter.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

GPO

Citaat van: chansig op mei  9, 2024, 14:50:34Haat....maak het nog iets groter.  :D

Gr. Hans

Ok, ik heb het iets kleiner gemaakt.  :pompom:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

chansig



Thanks...je bent geweldig, fantastisch, voortreffelijk, buitengewoon...etc.  :D  :D  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Struis

Ja, ik ben ook benieuwd naar de RP serie. Die heb ik nog niet gehoord! Het heeft ook te maken met gevoeligheid van mijn oren.

Ik heb ook Tannoys (werkt ook goed), BNS, Dali, Infinity hing er voor mij een beetje vanaf. Al vond ik de Omega geweldig. Wat een LAAG kwam daar ook uit vandaan!

Maar ik ben het met je eens qua laag. Ik heb nu voor set 1 een Rel 212SE (die is ALTIJD goed genoeg), en de tweede set een Strata 5. De druk is goed genoeg, maar hij mag best lager. Ik ben al benieuwd hoe bv een Rel S/5 ofzo het zou doen :) Of een Gibraltar ;)

Eerlijk, ik ben wel blij dat ik van de WAF factor af ben. Ik geloof nooit dat ze happy zou zijn geweest met die sub :)

Citaat van: GPO op mei  9, 2024, 14:48:08Ik gebruik al jaren Klipsch en ben een enorme metal liefhebber, van niet zo ruig tot brute death metal. Ik begrijp al dat commentaar naar Klipsch nooit over schel hoog enzo. Ik heb de RP serie (RP-280f als fronts) en die serie schijnen niet zo schel te klinken als de oude plastic hoorns van de voorgaande series. Ik heb die oude series nooit gehoord, dus wellicht is dat het.

Ik vind ze heel goed klinken voor mijn muziek, maar vind veel muziek er gewoon prima op klinken. Of het nou pop, oude rock of black metal is. Ik was ook altijd op zoek naar 'de' metal speaker, JBL, Onix, Infinity etc gehad. Allemaal prima, maar de Klipsch ben ik tot nu toe het langst tevreden mee. Hoewel de oude Infinity's ook heel fijn zijn. De kappa 7.2 had ik, die was ook goed.

Verder is het toch allemaal smaak gebonden. Ik hou enorm van bas, dus ik heb de 280F's gecrossed op 40 Hz met de 15 inch subwoofer van Klipsch ook. Dan heb ik lekker die diepe bas onderin. Met sommige opnames is dat echt een verrijking. Bv My Dying Bride met 'The wreckage of my flesh' die is met subwoofer aan gewoon weergaloos. Overigens had ik eerst de 260F als fronts, maar de 280F's zijn nog iets beter, voornamelijk in het midden en hoog zijn ze wat opener dan de kleinere modellen.

Hoe de nieuwe RP serie van Klipsch klinkt weet ik overigens niet, ik hoor er veel goed verhalen over, maar wat ik zo via youtube wel eens in vergelijking hoor weet ik niet zeker of dit voor metal ook een betere speaker is. Ik meende dat het midden iets teveel naar voren kwam. Dat vind ik niet zo mooi, maar dat is persoonlijk.

Als ik echt nog een keer een stap verder zou willen, dan zou ik naar de RF serie gaan, maar dan komt de WAF en de kosten om de hoek. Denk dat ik tevreden blijf met de RP.

Just my 2 cents.

O0

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.