Advies voor nieuwe camera nodig? Vraag het hier!

Gestart door WickedGame, juni 13, 2008, 09:54:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thommy

Actiefoto's zijn meestal buiten, dog frisbee, flyball en Agility. (kan er heftig aan toe gaan met de Border Collies  :bigsmile: )

Voor de rest leuke landschapfoto's en portret.

Op termijn zou ik dan ook nog een tele-zoom met max bereik van 270 a 300mm willen kopen.


VTEC_genieter

De Nikon D5100 (+ AFS 18-55 VR, wel nodig voor landschap en groepsfoto's) is niet de twijfel, deze camera is goed.
Maar voor je spelende hond.....jullie gaan natuurlijk naar een park of naar een groot grasveld.....
....en dan heb je een telezoom van minimaal 200mm nodig vanwege de afstand.

Heb je weinig speelruimte met je geld, dan zou ik de Nikon AF-S 55-200mm VR erbij kopen.
Een prima lens voor een redelijk ver afstand bij daglicht.
Kan je ook voor normale portretten gebruiken op een afstand.

Met dit alles kom je onder de 1000 euro. Je houdt zelfs nog over voor een geheugenkaart en een reserve accu of tas.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

VlisChris

Als ik wel eens foto's van mijn hond maak terwijl ze aan het spelen is zou ik persoonlijk juist eerder een 24-70 willen dan mijn 70-200
Die vind ik gewoon te lang (zelfs op FF) om echt lekker mee te werken bij rennende honden. Daarnaast: hoe dichter je op je onderwerp komt hoe persoonlijker de foto wordt ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VTEC_genieter

Inderdaad, het ligt er aan wat je met je hond doet. Dan zou ik ook de "kortere" lens pakken.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

J.A.F._Doorhof

Ik zou qua lens in dat bereik zeker geen f5.6 nemen.
Er zijn zat 3rd party oplossingen die sneller zijn bv Tamron of sigma.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 26, 2012, 09:34:38
Ik zou qua lens in dat bereik zeker geen f5.6 nemen.
Er zijn zat 3rd party oplossingen die sneller zijn bv Tamron of sigma.

Kan je concreet een linkje geven Frank of andere liefhebbers?
Wel een lens met ingebouwde motor want de D5100 heeft deze niet in z'n body.
Let wel, budget van 500 euro best niet overschrijden.

is de build-kwaliteit van zo een sigma of tamron te vergelijken met de Nikons?

Persoonlijk denk ik ook dat ik met een 16-85 mm zal toekomen voor mijn sport.
Komt nog bij dat dit een zeer universele lens is, niet te lang en onhandig en toch nog een redelijk bereik.

grts
Yves.

J.A.F._Doorhof

Ligt aan de sport maar 16-85 zou ik geen sport lens willen noemen, meestal zijn die een stuk langer ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

De Tamron SP AF 28-75mm F/2,8 XR Di LD Aspherical [IF] MACRO lijkt me wel een leuk portret lensje
=&tx_keproducts_pi6[vc]=false&tx_keproducts_pi6[sp]=false]http://www.tamron.eu/be_nl/objectieven/overzicht/single/product/sp-af-28-75mm-f28-xr-di-ld-aspherical-if-macro-9.html?tx_keproducts_pi6[cam]=&tx_keproducts_pi6[vc]=false&tx_keproducts_pi6[sp]=false

Heeft wel geen beeldstabilisatie, is dit een gemis?
Blijkbaar ook niet scherp te stellen met Live View... probleem???

Is de D5200 ook een Small Frame zoals de D5100?

Sorry voor de vragen allemaal, ben me namelijk aan het verdiepen in de materie  :dry:

migailov

Citaat van: thommy op december 26, 2012, 14:53:09
De Tamron SP AF 28-75mm F/2,8 XR Di LD Aspherical [IF] MACRO lijkt me wel een leuk portret lensje
=&tx_keproducts_pi6[vc]=false&tx_keproducts_pi6[sp]=false]http://www.tamron.eu/be_nl/objectieven/overzicht/single/product/sp-af-28-75mm-f28-xr-di-ld-aspherical-if-macro-9.html?tx_keproducts_pi6[cam]=&tx_keproducts_pi6[vc]=false&tx_keproducts_pi6[sp]=false

Dat is een fijne lens, heb hem wel eens geleend van een collega die er lyrisch over is. Zelf vond ik het prima, maar niet heel bijzonder. Beeldstabilisatie mis je waarschijnlijk niet met 2.8 over het hele bereik.

Ik heb zelf meer behoefte aan groothoek voor bijvoorbeeld fotograferen van landschappen en gebouwen, heb daarom deze lens: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro HSM OS Nikon.
Bevalt heel goed, focust snel en nauwkeurig en erg scherp tot 55/60mm, daarna iets minder).

Succes met de keuze, er is zoveel!!  ;D

Bama

Citaat van: migailov op december 27, 2012, 09:28:58
Dat is een fijne lens, heb hem wel eens geleend van een collega die er lyrisch over is. Zelf vond ik het prima, maar niet heel bijzonder. Beeldstabilisatie mis je waarschijnlijk niet met 2.8 over het hele bereik.

Ik heb zelf meer behoefte aan groothoek voor bijvoorbeeld fotograferen van landschappen en gebouwen, heb daarom deze lens: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro HSM OS Nikon.
Bevalt heel goed, focust snel en nauwkeurig en erg scherp tot 55/60mm, daarna iets minder).

Succes met de keuze, er is zoveel!!  ;D


Ik heb de 17-55 2.8 van nikon dat is echt een heerlijke lens maar 17mm is toch nog geen groothoek?
Er staan gebruikt veel mooie lenzen te koop hoor en prijzen zijn voor dx echt gedaald heb ik het gevoel.
Zou voor lenzen zeker naar gebruikt kijken, meeste mensen gaan hier erg zuinig mee om en investeren in goede lenzen loont echt

migailov

#160
Citaat van: TonBert op december 27, 2012, 12:13:49
Ik heb de 17-55 2.8 van nikon dat is echt een heerlijke lens maar 17mm is toch nog geen groothoek?

Dat klopt, ik bedoel dat 17-70 voor mij een stuk meer alround bereik is dan 28-75 juist vanwege die 17 vs. 28. Hoe noemen we dat dan? De 'korte' kant van het lensbereik ofzo?  ;D

Bama

Citaat van: migailov op december 27, 2012, 13:16:13
Dat klopt, ik bedoeld dat 17-70 voor mij een stuk meer alround bereik is dan 28-75 juist vanwege die 17 vs. 28. Hoe noemen we dat dan? De 'korte' kant van het lensbereik ofzo?  ;D

Weet het ook niet ;)

Rob Eric Blank

Citaat van: migailov op december 27, 2012, 13:16:13
Dat klopt, ik bedoeld dat 17-70 voor mij een stuk meer alround bereik is dan 28-75 juist vanwege die 17 vs. 28. Hoe noemen we dat dan? De 'korte' kant van het lensbereik ofzo?  ;D
17mm is al groothoek, ook op crop. Geen UWA (ultra wide angle), dan moet je aan 10 of 12 mm denken.

VR (of andere beeldstabilisatie) is niet nodig als je een rennende hond wil vastleggen. Ik neem aan dat de actie bevroren dient te worden. Dus 1/500ste schieten. Dat is niet het werkgebied van de beeldstabilisatie.

F5.6 is dan ook niet ideaal, met betrekking op het binnenvallend licht. Wil je bevriezen dan heb je redelijk wat licht nodig. In de volle zon zal dal geen probleem zijn, maar als je in december naar buiten gaat dan wordt dat een tikje lastiger.

thommy

#163
Bedankt voor alle tips beste vrienden!

Ik denk dat ik toch voor de Nikon D5100 body ga gaan.
Als lens zou ik de SP AF 17-50mm F/2,8 XR Di II LD Aspherical [IF] =&tx_keproducts_pi6[vc]=false&tx_keproducts_pi6[sp]=false]http://www.tamron.eu/be_nl/objectieven/overzicht/single/product/sp-af-17-50mm-f28-xr-di-ii-ld-aspherical-if-9.html?tx_keproducts_pi6[cam]=&tx_keproducts_pi6[vc]=false&tx_keproducts_pi6[sp]=false nemen.

Nu is er ook een VC (stabilisatie) versie, maar is dit echt nodig met deze lens?
ik neem aan de VC toch beter is met gering licht en langere sluitingtijden?

mimic

Zo hier ga ik dan ook maar even!

Ik heb altijd met een Canon 20D en een 70/200L en Sigma 17-nogwat geschoten. De mooie lenzen zijn al 3 jaar verkocht, de body ligt te versloffen. Fotografie op een erg laag pitje maar; we hebben een vakantie geboekt naar Thailand. Dat wil ik toch graag een beetje degelijk vastleggen. De huidige compact ( Canon Powershot SX110 ) vind ik geen mooie plaatjes schieten, dus;

01. Wat is je beschikbare budget?
200 euro
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
compact/ pro ( geen DSLR )
03. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (Niet te lange verhalen)(Sla over bij Compact keuze)
04. Waarom wil je een compact camera?(Sla over bij keus DSLR)
Portable we gaan semi backpacken
05. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)(Sla over bij Compact keus)
06. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? (Sla over bij Compact keus)
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Absoluut niet
08. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? (Bij DSLR keus)
09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet, gaat me puur om deze vakantie. Mocht ik de hobby ooit oppikken dan DSLR
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Niet mbt deze camera
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Powershot SX110, foto kwaliteit/ kleur/ scherpte matig
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever 2ehands ivm prijsstelling

De camera hoeft niet "ixus" klein te zijn. Mag best een body hebben, leuke maar niet extreme zoom. Verder zal er veel onder bewolking en in het bos gedaan worden. Beetje leuke resultaten op een hoge iso zou mooi zijn. Naast wat close-ups worden er voornamelijk landschapsfoto's gemaakt.

Tips? :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

WickedGame

Citaat van: mimic op juli 11, 2013, 08:44:21
Zo hier ga ik dan ook maar even!

Ik heb altijd met een Canon 20D en een 70/200L en Sigma 17-nogwat geschoten. De mooie lenzen zijn al 3 jaar verkocht, de body ligt te versloffen. Fotografie op een erg laag pitje maar; we hebben een vakantie geboekt naar Thailand. Dat wil ik toch graag een beetje degelijk vastleggen. De huidige compact ( Canon Powershot SX110 ) vind ik geen mooie plaatjes schieten, dus;

01. Wat is je beschikbare budget?
200 euro
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
compact/ pro ( geen DSLR )
03. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (Niet te lange verhalen)(Sla over bij Compact keuze)
04. Waarom wil je een compact camera?(Sla over bij keus DSLR)
Portable we gaan semi backpacken
05. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)(Sla over bij Compact keus)
06. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? (Sla over bij Compact keus)
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Absoluut niet
08. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? (Bij DSLR keus)
09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet, gaat me puur om deze vakantie. Mocht ik de hobby ooit oppikken dan DSLR
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Niet mbt deze camera
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Powershot SX110, foto kwaliteit/ kleur/ scherpte matig
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever 2ehands ivm prijsstelling

De camera hoeft niet "ixus" klein te zijn. Mag best een body hebben, leuke maar niet extreme zoom. Verder zal er veel onder bewolking en in het bos gedaan worden. Beetje leuke resultaten op een hoge iso zou mooi zijn. Naast wat close-ups worden er voornamelijk landschapsfoto's gemaakt.

Tips? :)

Volgens mij doet de Nikon Coolpix S9500  het op het ogenblik erg goed. Heb zelf in die categorie een Sony Cybershot DSC-HX10v welke naar mijn mening ook hele mooie plaatjes schiet. Voordeel van beiden zijn de zoom-range die ze hebben.

mimic

Die ga ik eens bekijken!

Ik wil overigens het liefst een gebruikte camera kopen en hij mag best iets groter dan de S9500
KEF LS50W - Velodyne DD12

migailov

Citaat van: WickedGame op juli 11, 2013, 11:31:41
Volgens mij doet de Nikon Coolpix S9500  het op het ogenblik erg goed. Heb zelf in die categorie een Sony Cybershot DSC-HX10v welke naar mijn mening ook hele mooie plaatjes schiet. Voordeel van beiden zijn de zoom-range die ze hebben.

Canon powershot S90 / S100. Tweedehands redelijk (voor jouw budget) te verkrijgen en volgens mij een redelijke tijd de referentie geweest in de compact klasse.

mimic

#168
Dat lijkt me inderdaad een mooie optie!

Een vriend van me kwam aan met de Fuji X10, hij vind de retro look geweldig, ik ook, maar dat heeft voor mij geen meerwaarde. Ik kwam toevallig een review van Frank tegen over de X10, dat leek aardig enthousiast.

( ik wil best erg graag een lichtsterke lens en grote sensor ).
KEF LS50W - Velodyne DD12

WickedGame

Citaat van: mimic op juli 12, 2013, 07:47:56
Dat lijkt me inderdaad een mooie optie!

Een vriend van me kwam aan met de Fuji X10, hij vind de retro look geweldig, ik ook, maar dat heeft voor mij geen meerwaarde. Ik kwam toevallig een review van Frank tegen over de X10, dat leek aardig enthousiast.

( ik wil best erg graag een lichtsterke lens en grote sensor ).

In die categorie heb je ook nog de Canon G15 of G1 X, durf alleen niet te zeggen of die qua prijs in je range valt. Je zou dan bijv. kunnen kijken naar een tweedehands G11

mimic

De G11 is echt wel weer een slagje ouder. Ik "gok" dat de grotere en modernere sensor van de Fuji X10 beter is.

De G15 lijkt me mooi, maar die is ( occasion ) nog niet te vinden binnen mijn budget. 
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

De keuze is vrijwel zeker op een X10 gevallen. Nu nog een leuke occasion zien te vinden!
KEF LS50W - Velodyne DD12

Perfectionist

Heb nu een Nikon d7000, en wil naar FF, twijfel tussen de d600 en d800. Iemand ervaring, of voor dezelfde keuze gestaan, en op welke gronden gekozen voor de een of ander?
Een beter forum begint bij jezelf.

Starred

Citaat van: Perfectionist op oktober 19, 2013, 12:43:04
Heb nu een Nikon d7000, en wil naar FF, twijfel tussen de d600 en d800. Iemand ervaring, of voor dezelfde keuze gestaan, en op welke gronden gekozen voor de een of ander?

D600. Was een groot prijsverschil

Geert

@perfectionist waarom geen d610 van Nikon. Al was het maar vanwege het nieuwe sluitermechanisme als upgrade ter voorkoming van een vervuilde sensor bij de d600. Zelf heb ik een 6D van Canon. Met dit soort camera's wordt fotograferen een stuk gemakkelijker.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF