Kassa test HDMI kabels & kwaliteit HDMI kabels

Gestart door Rick-DTS, november 26, 2008, 13:31:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

evilniek

Citaat van: riwi op juni  8, 2011, 22:12:15
Taaltechnisch was het geen conclusie maar een vraag ;)
Ik bedoelde dat er normalitair een balans zit tussen uitgave voor kabels enerzijds en apparatuur anderzijds. Ik wil geen percentages noemen of richtlijnen want die bepaalt ieder voor zich. Ik heb wel degelijk problemen gezien en ook ondervonden met HDMI verbindingen die deels aan de kabels te wijten waren. Dat er kabels van 3 euro zijn die het perfect doen OK, gefeliciteerd. Maar als je voor zeker wil gaan en niet uren wil troubleshooten op rare fenomenen kan je beter voor iets betere kwaliteit gaan. Ik zou niet als algemeen advies willen zeggen "neem de goedkoopste die je kan vinden", zeker niet als je zoals jaco en jij (en ik) veel geld aan de apparatuur besteed.
Dat ik ooit eens 50 of 80 of 100 euro voor een HDMI kabeltje van een meter heb betaald ben ik financieel gezien al lang weer vergeten. Zeker tov de afschrijving op projectoren e.d.

Ik zal nooit van m'n levensdagen nog, meer dan 20€ neertellen voor een kort HDMI kabeltje, die fout heb ik één keer gemaakt, en daarna nooit weer. Ik wil nog wel zeggen dat ik een aantal maanden geleden verlegen zat om een paar HDMI kabeltjes, en ik wou het gewoon niet al te gek maken kwa prijs, en ze werken nog steeds. Toen ik ging shoppen naar een kabel van 15m, een aantal jaar geleden, ben ik wel voor zeker gegaan.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

RU connected

Citaat van: evilniek op juni  8, 2011, 21:54:11
Wat wil je hier mee zeggen dan? Dat je gewoon geld over de balk moet smijten? vreemde conclussie.
Mijn ervaring is dat de goedkoopste hdmi kabels het op de korte termijn best aardig doen. Er wordt vaak echter ernstig tekortgeschoten qua bouwkwaliteit waardoor deze kabels mettertijd storingen of problemen gaan vertonen.

Als je een mooie set hebt staan is het wat mij betreft toch echt zonde om deze met slechte kabels aan te sluiten.

Al kan ik natuurlijk niet helemaal objectief gezien worden op dit punt, ik heb genoeg klanten gehad die problemen hadden die aan slechtere kabels te wijten waren.

Raphie

Ja, je plugt die kabel ook dagelijks in en uit, heeft veel te lijden zo'n kabel....... ::)

Kabel gaat bij 99.9% v/d mensen achterin de LCD of plasma en wordt nooit meer aangeraakt. de Action is prima in deze....
JBL PRX Power!

jaco

Het zijn keurig gecertificeerde kabels. (althans dat claimen ze: Bandwidth: up to 340 Mhz  (10.2 Gbps) )
monoprice

Ik ben ermee begonnen omdat ik korte kabels wilde hebben. De bekende kabelmerken beginnen bij 1 meter lang.
Ik heb 3 bronnen op een HDMI switch aangesloten, en dan gaat de output naar een scaler en vandaar naar de projector.
Al die apparaten staan/hangen vlak boven elkaar.
Ik had geen zin om daar 1 meter lange kabels tussen te steken.

Ze klemmen prima, zijn netjes verguld. Ik heb ze nu 3,5 jaar of zo en heb geen problemen.

Voor lange kabels (10+ meter) heb ik zelf gezien wat voor verschil kabels maken met een defecte HDMI bron (te laag signaal nivo). Dat verschilde tussen enkele dropouts in 0-20 IRE met de duurste kabel, tot een complete sneeuwbui van groene blokjes tussen 0 - 100 IRE

Dus ik weet best dat er verschil in kabels zit, zeker op langere lengtes. Voor korte lengtes voldoen betallbare kabels prima.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Citaat van: riwi op juni  8, 2011, 20:54:26
Waarom wel 30K€ uitgeven aan een ht set, maar niet een paar tientjes aan een kabel willen uitgeven?
Ik heb geen instapsetje van € 30K  ;)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Staaled

Citaat van: jaco op juni  9, 2011, 08:06:30
Dus ik weet best dat er verschil in kabels zit, zeker op langere lengtes. Voor korte lengtes voldoen betallbare kabels prima.

Dan dus ook in korte lengtes........echter, is het waarneembaar ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jaco

Citaat van: Hipster op juni  9, 2011, 08:43:36
Dan dus ook in korte lengtes........echter, is het waarneembaar ?
Ik heb het niet kunnen vinden destijds. Korte kabels hadden niet dezelfde zichtbare problemen.
Wel belangrijk is om te melden dat de bron die ik gebruikte (scaler) dus een probleem had met de HDMI uitgang. Maar het maakte de verschillen wel inzichtelijk.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Staaled

Citaat van: jaco op juni  9, 2011, 09:04:58
Ik heb het niet kunnen vinden destijds. Korte kabels hadden niet dezelfde zichtbare problemen.
Wel belangrijk is om te melden dat de bron die ik gebruikte (scaler) dus een probleem had met de HDMI uitgang. Maar het maakte de verschillen wel inzichtelijk.
Klopt, maar het feit dat lange lengtes niet "lopen" bij budget kabels geeft aan dat er invloed/degradatie is.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jaco

Ik heb destijds dan ook de duurste 15 meter kabel gekocht (HDMI extreme van Gefen, optische kabel).
Nooit problemen gezien bij 1080p60. Daarna haast alleen nog maar voor 1080p23,976 gebruikt..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

BernHardN

Citaat van: jaco op juni  9, 2011, 09:27:02
Ik heb destijds dan ook de duurste 15 meter kabel gekocht (HDMI extreme van Gefen, optische kabel).
Nooit problemen gezien bij 1080p60. Daarna haast alleen nog maar voor 1080p23,976 gebruikt..

Da's wel een rare dan.... een optische HDMI kabel  :nopompom:

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

jowi

Citaat van: BernHardN op juni  9, 2011, 09:33:24
Da's wel een rare dan.... een optische HDMI kabel  :nopompom:
Maar wel mooi, ik had deze zelf ook destijds, maar dan als optische DVI kabel :worship:

Er zitten dan in beide stekkers circuitjes die het digitale signaal omzetten naar optisch, dus de kabel zelf is een glasvezelkabel. Aan de andere kant wordt het signaal dan weer van optisch terug naar digitaal (HDMI of DVI) geconverteerd. Prachtige oplossing. Als ik ooit weer een projector ophang dan zal ik ook weer 15 a 20m moeten overbruggen, ik zou dan denk ik ook weer zoeken naar een dergelijke oplossing.

BernHardN

OOOOOh zo ja, 'k zat weer anders te denken  :sleepy:

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Kjelt

Citaat van: Hipster op juni  9, 2011, 08:43:36
Dan dus ook in korte lengtes........echter, is het waarneembaar ?  
Mijn inziens verkeerde conclusie.

De bandbreedtes waar HDMI kabels voor gebouwd worden verschillen nogal. Als je uitgaat van een worst case situatie met de hoogste bandbreedte mogelijk over HDMI vallen veel kabels op lange lengtes door de mand vanwege de slechte afscherming van de kabel. Op korte lengtes heb je hier veel minder last van.

Ik vind de test van Kassa wat dat betreft niet zuiver dat er niet puur technisch naar gekeken is mbv een spectrum analyser en testgenerator. Dan zou je zo het verschil tussen diverse kabels eruit halen echter dat wil niet zeggen dat het in de praktijk met 8bit kd en 1080p24 zichtbaar is maar waarschijnlijk met bv 30bit kd en 1600p60 wel.

Oftewel kijk je alleen 1080p met 8bit kd dan is het nut van een beter ontworpen kabel dubieus maar dat wil niet zeggen dat er geen verschil is.
Overigens praat ik expliciet niet over goedkope vs dure kabels want de prijs zegt in principe helemaal niets, gegarandeerde bandbreedte in Gb/s daarentegen is een goede indicatie van de kwaliteit van de kabel, en er zijn verdacht weinig fabrikanten die dit op hun verpakking durven te zetten, dat zou te denken mogen geven  ;)


riwi

Citaat van: Kjelt op juni  9, 2011, 10:09:36
Overigens praat ik expliciet niet over goedkope vs dure kabels want de prijs zegt in principe helemaal niets, gegarandeerde bandbreedte in Gb/s daarentegen is een goede indicatie van de kwaliteit van de kabel, en er zijn verdacht weinig fabrikanten die dit op hun verpakking durven te zetten, dat zou te denken mogen geven  ;)

Dat zou gevangen moeten zijn in de vermelding of het een "Standard" HDMI kabel is of een "High Speed" HDMI kabel. Door te claimen dat aan een van deze eisen is voldaan wordt de bandbreedte eigenlijk ge-commit. "High Speed HDMI" is gelijk aan de 10.2Gbps norm die nodig is voor 1080p60 op hogere kleurdiepte en 1080p FramePacking 3D modes.

riwi

Citaat van: jaco op juni  9, 2011, 08:10:19
Ik heb geen instapsetje van € 30K  ;)

Ach sommigen van ons modderen maar wat aan ;)


<edit : daar bedoel ik mezelf mee, dus. Ik wil niet impliceren dat iedereen die minder dan 30k aan z'n set uit geeft maar wat aan moddert>

Kingpin

Ik blijf het grappig vinden in deze thread. In andere threads over digitale en analoge audio kabels horen ze duidelijk verschillen (laat even in het midden of het wel of niet waar is om discussies te voorkomen) en kost de ene kabel een fortuin terwijl hier (als je de thread zo'n beetje doorleest) het eigenlijk niet uitmaakt welke hdmi kabel je neemt als ie maar aan de specs voldoet (waar overigens audio en video doorgaat).
Heb toch ergens gelezen volgens mij dat digitale audio over hdmi heel erg veel jitter veroorzaakt tov een digitaal signaal over spdif, is dit bij ALLE hdmi kabels zo of zit 'm daar nu net het verschil tussen een "goede" hdmi kabel?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

riwi

Je moet onderscheid maken tussen PCM over de digitale verbinding en andere codecs. Alleen PCM is jitter gevoelig tijdens transport. Dit omdat bij het decoderen op de data zelf geklokt wordt.
Het is ook niet zo dat jitter per definitie door de kabel ontstaat. Als men zegt dat PCM audio last heeft van jitter bij gebruik van HDMI dan bedoelen ze het hele traject, niet alleen de kabel. Desondanks kan de kabel best 1 van de oorzaken zijn van extra jitter.

jaco

Citaat van: riwi op juni  9, 2011, 12:43:56
Ach sommigen van ons modderen maar wat aan ;)


<edit : daar bedoel ik mezelf mee, dus. Ik wil niet impliceren dat iedereen die minder dan 30k aan z'n set uit geeft maar wat aan moddert>
hehehe
Mijn speakers kosten dat al ongeveer.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Citaat van: riwi op juni  9, 2011, 12:42:43
Dat zou gevangen moeten zijn in de vermelding of het een "Standard" HDMI kabel is of een "High Speed" HDMI kabel. Door te claimen dat aan een van deze eisen is voldaan wordt de bandbreedte eigenlijk ge-commit. "High Speed HDMI" is gelijk aan de 10.2Gbps norm die nodig is voor 1080p60 op hogere kleurdiepte en 1080p FramePacking 3D modes.
Het blijft een arbitraire scheiding, ik vind dat de geteste bitrate gewoon op de kabel vermeld moet worden.
en voor de doorsnee consument de ondersteunde resoluties met bijbehorende kleurdiepte.

Snowmaster

Nog niet zo lang geleden heb ik hier ergens op het forum gepost dat ik behoorlijke verschillen kon meten tussen twee HDMI kabels. De rood luminantie had bv. een verschil van >20% en dat was gewoonweg waarneembaar.
Afgelopen weekend ontstond ditzelfde verschil ZONDER de kabel te verwisselen..... :crazy:
Vermoedelijke oorzaak : een Pioneer 500M heeft een geheugen voor signaal/bron. In het geheugen van mijn Pio zitten een heel aantal opgeslagen instellingen. Bij het verwisselen (met apparaten ingeschakeld) wordt er waarschijnlijk ten onrechte iets geactiveerd of raakt er even iets van slag.  Nadat alles van de stroom is geweest, meet ik de juiste instellingen weer en zit er GEEN verschil tussen de beide HDMI kabels voor de spectrummeter.
Tsja, het verschil was zelfs zo groot dat ik er een kabel door heb gekocht......want ik dacht aan een mechanisch defect.
Volgende keer toch even de apparaten aan/uit schakelen  :(.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Raphie


Is geen defect, je lichtsensor staat waarschijnlijk aan, heb ik al vaker aangegeven, maar goed dat je het zelf nu ook ontdekt.... ;)
Citaat van: Snowmaster op juni  9, 2011, 17:26:38
Nog niet zo lang geleden heb ik hier ergens op het forum gepost dat ik behoorlijke verschillen kon meten tussen twee HDMI kabels. De rood luminantie had bv. een verschil van >20% en dat was gewoonweg waarneembaar.
Afgelopen weekend ontstond ditzelfde verschil ZONDER de kabel te verwisselen..... :crazy:
Vermoedelijke oorzaak : een Pioneer 500M heeft een geheugen voor signaal/bron. In het geheugen van mijn Pio zitten een heel aantal opgeslagen instellingen. Bij het verwisselen (met apparaten ingeschakeld) wordt er waarschijnlijk ten onrechte iets geactiveerd of raakt er even iets van slag.  Nadat alles van de stroom is geweest, meet ik de juiste instellingen weer en zit er GEEN verschil tussen de beide HDMI kabels voor de spectrummeter.
Tsja, het verschil was zelfs zo groot dat ik er een kabel door heb gekocht......want ik dacht aan een mechanisch defect.
Volgende keer toch even de apparaten aan/uit schakelen  :(.

JBL PRX Power!

B.

20% door een passief component is onmogelijk Snowmaster.
Ik denk dat je ergens een fout hebt gemaakt, of je lichtsensor stond inderdaad aan zoals Raphie zegt.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Snowmaster

Citaat van: Raphie op juni  9, 2011, 17:35:15
Is geen defect, je lichtsensor staat waarschijnlijk aan, heb ik al vaker aangegeven, maar goed dat je het zelf nu ook ontdekt.... ;)

Probeer het maar bonter te maken  :devil:.
Nee, die lichtsensor stond toen niet aan en nu ook niet. Het was puur toeval en samenloop van omstandigheden en afgelopen week zag ik dit weer. Als je het scherm dan van de stroom haalt, vind er een reset plaats en klopt alles weer.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

[[/quote]
Citaat van: B. op juni  9, 2011, 17:42:33
20% door een passief component is onmogelijk Snowmaster.
Ik denk dat je ergens een fout hebt gemaakt, of je lichtsensor stond inderdaad aan zoals Raphie zegt.

Yep, een controlefout.
Volgende keer eerst van de stroom halen, want aan/uit (standby) gaf toen geen verandering.
Ach ja, al doende leert men.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)