Hovaak gebruik jij EX/ES oid op een 5.1 bron

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 17, 2002, 02:38:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

Voor mij geldt het eigenlijk dat ik het altijd gebruik bij 5.1 bronnen maar dat ik wel check of mijn sides het blijven doen.

Als het namelijk een slechte 5.1 mix is, zoals bv Independance day dan zul je merken dat er meer (bijna alles) uit je back surrounds komt, en dat je sides bijna niet gebruikt worden.

De cinepro heeft lichtjes waarop wordt aangegeven of een kanaal actief is en hoe actief, dus als alles brand dan gebruik ik EX. En gelukkig zijn dat tegenwoordig bijna alle nieuwe releases.

Het leuke is trouwens dat bij DTS bijna zonder uitzondering (in mijn verzameling zelfs ZONDER uitzondering) EX/ES perfect werkt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#1
Ik gebruik zoals bekend altijd Logic-7. Is gewoonweg in alle gevallen superieur aan EX/ES. Ik zie beiden als een subset van Logic-7, immers: bij Logic-7 werken de 2 rears onafhankelijk van elkaar, bij EX/ES zijn ze mono.

Toen ik een tijdje een Pioneer VSA-E08 in huis had, vond ik met een 7.1 luidsprekeropstelling het ingeschakeld laten van EX/ES een beter alternatief dan geen geluid uit de rears. Bij de meeste versterkers werken echter geloof ik de sides en rears parallel aan elkaar, of niet? In dat geval komt er in iedr geval uit beiden geluid, zondat je geen gapend gat achter je hoort, maar een mooie phantom surround hoort op zo'n 110-130 graden (bij een correcte opstelling).

jaco

#2
Ik heb de versterker ook haast nooit op EX of EZ staan (heb geen echt ES, heet EZ bij Meridian)
Net als Garmt heb ik ook bij een 5.1 bron een steered 7.1 systeem. EX en ES verbeteren daar niet echt veel aan. Verder heb ik nog niet echt de tijd gehad/genomen met een aantal titles uitvoerig te testen.

Ik kan me voorstellen dat als je versterker zoals Garmt hierboven schrijft met 5.1 weergeven op een 7.1 speakerset alleen maar de rears gebruikt, en niet de sides het niet mooi homogeen meer klinken kan (gat aan de zijkant omdat de rears te ver naar binnen staan aan de achterkant)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SiR-ROUND

#3
Ik moet het nog proberen met de Parasound van Frank...