Vifa Vivace 87 remake

Gestart door aws, juli 9, 2015, 18:02:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aws

#100
Wil toch eerst proberen met 1 x oud, want speaker klonk al niet verkeerd. Ben nu bijna klaar met het filter, hopen dat morgen de weerstanden bij de post zitten, kan ik het nl afmaken.

Zoals je kunt zien heb ik al 1 kabel klaar, heb voor het hoog een vd hul clearwater gebruikt die ik nog had liggen, is natuurlijk maar 65 cm die op de tweeter komt, dus zoveel zal het niet uitmaken.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Citaat van: dre73 op augustus 10, 2015, 16:54:09
Opschieten! :D

Ja idd, het is nu 'in behandeling' , dus het zal wel woensdag worden. Nou ja, kan wel alvast de pritex op maat snijden.  :closedeyes:

aws

#103
Het is onderweg, :pompom:.
Heb gelukkig genoeg stukken vd Hul clearwater zodat de midden - hoogsectie daarmee bekabeld gaan worden, het laag en entree's wordt dik OFC koper.

aws

demping van 1 speaker is klaar, gaat geweldig, pritex en polyschuim vastgelijmd. Wordt een echte 'dode' kast.
Eigenlijk wordt deze vifa's steeds mooier en beter, was eigenlijk niet mijn bedoeling toen ik ze kocht. :sneaky2:


aws

Gister toch nog de laatste spulletjes binnengekregen en 1 speaker is al klaar. Denk dat ik even stop, met deze warmte  :tounge2:
Vreemd vind ik alleen dat de bipolare elco's ondanks de zwaardere wattage 2 tot 3 x zo klein zijn als de oude elco's. Heb er verder geen verstand van maar vind dit best vreemd.

dre73

Elco's ontwikkelen ze ook door. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#107
 1 speaker heb ik hier al getest op een klein flut versterkertje en alle 3 de units werken.

Zo is het filter nu geworden, met dus de centrale - beugel zodat alles goed vastzit. De + heb ik d.m.v. tie ribs vastgezet, dus niets hangt meer aan de soldeer punten.

aws

#108
 Nog 1 vraagje, de nieuwe weerstanden hebben nu ook een wat zwaarder voltage als bij de oude. Is dit erg of juist niet. :ohmy:
De R1 is nu 20 watt 2.2 ohm en de R2 is 10 watt 1.2 ohm.

dre73

Geen voltage maar vermogen. ;)

Meer vermogen is prima.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Citaat van: dre73 op augustus 14, 2015, 10:04:38
Geen voltage maar vermogen. ;)

Meer vermogen is prima.

Dacht het al, maar wist het niet zeker. Het originele filter ontwerp van pakweg 30 jaar geleden was allemaal wat krapjes bemeten.

dre73

Nou,zeker op mid en hoog is 2 watt al heel wat hoor.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Citaat van: dre73 op augustus 14, 2015, 11:06:01
Nou,zeker op mid en hoog is 2 watt al heel wat hoor.

Ok, dus het valt wel mee. Origineel ontwerp was op mid 9 watt en op het laag 5 watt. Deze waarden heb ik dus nu verdubbeld.

dre73

Dat lijkt me veilig genoeg! :D

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#114
Ze staan nu te spelen en wat meteen opvalt is dat ze opener klinken, bekkens etc zijn erg mooi, en beslist niet scherp! Ook de midrange is nu van grote klasse! Het laag moet ik nog wel aanpakken, ik vind het teveel aanwezig, lijkt net of de bas knop op 2 strepen hoger staat, vooral als je verder in de kamer en naast de speaker staat. Denk dat ik anders de poort die ik ingekort heb er maar weer aan vast zet. Duitsers vinden dit waarschijnlijk mooi, was namelijk een duitse 'upgrade'. Staat nu op een normaal niveau Sara K te spelen en ik voel af en toe mijn computertafel, wel leuk voor heavy metal, haha. :tongue2:
Het is zeker het geld waard geweest, ook de filter upgrade is goed gelukt  :clapping: Verder kan ik zeggen dat ik deze luidspreker aan een ieder kan aanbevelen, goede hifi, zeker nu!   

aws

Vraagje voor de zekerheid, om de bas wat rustiger te maken dacht ik om er wat dempingmateriaal, baf etc., bij te doen, correct?

djoeri

Ik heb het filter niet bestudeerd maar meestal moet je het hoog en mid wat afzwakken om te matchen met het rendement van het laag. Als dit het geval is dan moet je dus het midden en hoog minder verzwakken. Is het rendement van de laag unit hoger dan het hoog en mid dan kun je er een l-pad tussen zetten.

Groetjes Djoeri

djoeri

Er zit een weerstand op het midden die kun je kleiner maken of weglaten.

Gr djoeri

aws


djoeri

#119
Hmm ik zit nog even te kijken als je die weerstand veranderd zal dit ook het crossover punt veranderen aangezien de weerstand die het filter ziet een optelsom is van middentoner en weerstand die ervoor zit. Misschien is dit express gedaan om een bepaalde weerstand te creëren voor het filter, soms is het een simpele manier om het rendementsverschil op te lossen, als dit laatste het geval is dan is dat naar mijn mening niet zo netjes. Dan maak je een l-pad zodat de weerstand die het filter ziet gelijk is aan de gebruikte middentoner. Een andere optie is de weerstand helemaal voor het filter te plaatsen al geeft dat ook wat problemen. In jouw geval misschien toch een l-pad op het laag.

Gr. Djoeri

aws

Bedankt djoeri, maar ik heb het al aardig voor elkaar, heb de eerdere duitse 'upgrade' teruggedraaid en de basreflex pijp weer op de originele lengte van 19 cm teruggebracht. Hierdoor krijg je een verzwakking van 3db bij 40 hz. In een duits blad (stereoplay) van destijds (1988) zaagde men 10 cm van deze pijp af waardoor je 3 db meer output krijgt bij 40 hz. Maar zoals gezegd is ie nu weer standaard en klinkt dat in mijn kamer veel beter. Deze speaker heeft bas genoeg met zijn 25 cm woofer.
Wil ook nog wel opmerken dat de nieuwe componenten ook nog moeten inspelen, en ik kan altijd nog de scanspeak tweeter upgrade uitvoeren. Maar voorlopig houd ik het zo als het nu is, prima luidspreker en de goedkoopste van de circa 12 sets die ik ooit gekocht heb.

djoeri

Prima, ik ben eigenlijk een tegenstander om een lpad op het laag te moeten plaatsen.
Dus als het nu goed is zo laten.

Gr. Djoeri

aws

#122
Heb wat langer geluisterd en heb toch het idee dat de tweeter wat hard staat, zeker met de nieuwe condensatoren. Nu ben ik de filterdata nog eens goed aan het doorkijken, want ik heb er meerdere, 1 x origineel die bij de test zat van elektuur destijds en 1 die ik van Dré gehad heb, dat is een aanpassing van speaker en co. Volgens mij is het enige verschil dat er voor het filter op het hoog een weerstand zit van 2.2 Ohm. En er is nog iets raars, de tweeter op de originele elektuur afbeelding is anders, 260G :turn: Dus dan liegen mijn oren dus niet. Lijkt dus toch dat Djoeri misschien gelijk heeft, kan iemand dit bevestigen?
Misschien heeft Elektuur destijds een fout gemaakt en het filter van de 1e versie van de Vivace erbij gezet, model 87 was namelijk de 2e versie :wacko:
Dus heeft de bouwer van mijn set destijds het ook verkeerd gedaan, dus zonder de 2.2 ohm aanpassing op het hoog.

Origineel filter uit Elektuur en zoals het was toen ik deze speaker kocht. (note: tweeter is hier 260G en dat is dus fout, in de vivace 87 zit de ht 275)


Speaker en Co-Filter met de juiste chassis en de 2.2 ohm verzwakking voor het hoog.


djoeri

Het kan zijn dat de tweeter in de loop van de tijd wat veranderd is of dat mensen het hoog net als jij net iets teveel vonden. Wat het ook is je moet gewoon af gaan op wat jij hoort of beter nog meet. Als die tweeter nu harder speelt dan kun je die wat attenueren. Er zijn ook schakelaars zodat je bv de tweeter op 3 standen kan zetten en daarmee aanpassen aan de ruimte/smaak.

Succes Djoero

dre73

Zoals Djoeri aangeeft kun je altijd later nog de tweeter meer dempen.
Wel zou ik even wachten tot de spullen wat uurtjes gespeeld hebben,want er kan altijd wat hardheid in zitten in het begin.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.