Luidsprekerkabels: Nordost vs Chord company vs Xindak

Gestart door aMUSEd, april 3, 2005, 19:45:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aMUSEd

Hallo Allemaal,

Na veel informatie te hebben ontvangen via jullie bijdragen op het forum vond ik het wel eens tijd om zelf een bijdrage aan het forum te doen. Daarom besloot ik mijn bevindingen betreft het beluisteren van 3 paar speakerkabels te posten.

Ik was op zoek naar een set speakerkabels en door middel van wat leeswerk heb ik een preselectie gemaakt:
-Nordost super flatline (platte (6 kabeltjes parallel) koperen kabel) Prijs: rond 200 euro
Omdat deze goed zou matchen met mijn interlink (Nordost Blue heaven).

-Xindak FS1 (koperen (folie) kabel van Chinese makelij)
Prijs: 200-300 euroDeze kabel is voordelig (2/3 van de normale prijs) bij forumlid Midcall (Pacific audio) te koop. Via verschillende kanalen goede verhalen gehoord over deze kabel.

-The Chord Company Carnaval Silver plus (6 individuele koper-zilver kabeltjes) Prijs: 140 euro. Testwinnaar 'What hifi' magazine.

De vergelijking begon met de Nordost super flatline kabel. Het eerste wat opviel was hoe schoon, strak en gedetailleerd deze kabel klonk. Het geluidsbeeld is redelijk nauwkeurig maar niet erg solide en ik was niet onder de indruk was van de diepte van het beeld. Helaas klonk deze kabel in mijn set zo nu en dan te helder (Vanessa Carlton: be not nobody (stem), White stripes: Elephant (gitaar)). Na 45 minuten was ik de kabel zat.. de gedetailleerdheid ging mij irriteren (druk/vermoeiend) en het leek wel of ik naar muziek op 'loudness'-stand aan het luisteren was (net als een gettoblaster).

Gelukkig is de Chord carnaval een betere match met mijn set. Het 3d-geluidsbeeld dat deze kabel neerzet is zeer groot (vooral hoogte/breedte) en daar genoot ik enorm van (Radiohead: Hail to the thief & Roger Waters: Amused to death). Echter na de een tijdje luisteren werd het wel duidelijk dat sommige instrumenten erg groot werden afgebeeld.
Het laag is krachtig en redelijk gedetailleerd (Metallica: black album & Seal: Seal). De afzonderlijke elementen van de muziek zijn goed gescheiden in het geluidsbeeld (Tears for fears: The seeds of love). In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten had dit geen negatief effect op de muzikaliteit. Het midden-hoog is prima in balans en de kabel klonk open en transparant. Eigelijk was ik onder de indruk van deze kabel... ik had hier gewoon weinig op aan te merken.

Toen was het tijd om de Xindak kabel weer eens aan te sluiten (eerst 40 uur ingespeeld).
De stemmen staan als een huis en klinken opvallend meer aangrijpend.  De muziek klinkt rustiger maar minder gedetailleerd dan bij de andere 2 kabels. Ook klonk het hoog wat droger (persoonlijk houd ik van een meer open hoog). Het geluidsbeeld is niet zo groot als bij de Chord kabel maar wel meer solide met betere plaatsing (Nora Jones: Sunrise (piano)). De Xindak is de meest romantische en muzikale kabel van de drie (de instrumenten die ik beleefde leken meer identiteit en ziel te hebben).

Ondanks dat de Chord kabel op alle punten goed presteerde in mijn set en nog eens de goedkoopste van de drie was heb ik gekozen voor de Xindak kabel. De Xindak kabel wist mij aan te grijpen en daardoor luisterde ik tijdens het testen op een gegeven moment alleen nog naar de muziek. Bovendien houd ik van stemmen en die worden fraai en met ziel weergegeven via de Xindak kabel.

Muzikale groet,
Hans

Jiri

Leuke review Hans.
Zo te horen heb je een juiste beslissing genomen. Het gaat tenslotte om de muziek.

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Paulie

Hoi hans,

Leuk om te lezen ik herken hier wel een hoop in dat zijn de wegen die ik ook gevolgd heb maar dan met Mit Terminator 2 en de Xindak FS-1.

Bij mij valt ook op dat de kabel gewoon LEKKER klinkt. Want je gaat naar de muziek luisteren zonder op de plaatsing en de rest te letten. De detaillering valt niet zo erg op omdat de kabel gewoon overal zeer goed speelt. Ik mis de detaillering dus bijna niet.

Veel luisterplezier.

Ik hoorde van Midcall dat hij een omruil mogelijkheid heeft naar de FS-2 of FS- Gold als je alles netjes bewaard.  Dit doet hij ook met de interlinks. Dit is geldig voor 1 jaar. Dat betekent dat je dus binnen 1 jaar de mogelijkheid heb om door te groeien naar de FS-2 of FS-Gold net als een groeidiamant.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

renegade

Zoals Pauli al zei; dat klinkt bekend.

Leuk dat je ook tevreden bent over je Xindak, bij mij zit ie er ook nog tussen en blijft ie er lekker tussen zitten. Ik ben tevreden.

Jan
mooie muziekapparaatjes

garmtz

Interessant Hans! Wellicht een idee om even de componenten waaruit je set bestaat hier te noemen...

FrankB

Citaat van: Garmt op april  3, 2005, 23:44:11
Interessant Hans! Wellicht een idee om even de componenten waaruit je set bestaat hier te noemen...

Juist, daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Verder een duidelijk verhaal, leuk om je bevindingen te lezen!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

aMUSEd

Citaat van: Garmt op april  3, 2005, 23:44:11
Interessant Hans! Wellicht een idee om even de componenten waaruit je set bestaat hier te noemen...

Goed idee:
Krell kav300iL geint. versterker, Magnepan MG12 speakers, Arcam FMJ cd23 cd-speler.
Als interlink gebruik ik Nordost blue heaven.
De versterker en cd-speler worden gevoed via Kemp kabels (hi en low) via een (niet specifiek voor audio ontworpen) netfilter.

kikker

Hoi allemaal,

Ik heb het geluk dat ik thuis een fa-gold van xindak mag uitproberen. De kabel is al ingespeeld ik heb hem van Midcall en Arjan mogen lenen toen ik mijn Shengya cds10cs kreeg. Hoewel deze draad in eerste instantie voor een vergelijk van luidsprekerkabels is bedoeld, wil ik jullie mijn ervaringen met de interlinks van Xindak niet onthouden.

Ik heb hem inmiddels tussen mijn cd-speler en voorversterker gehad en dus vergeleken met de vdh mkIII. Mijn eerste indruk was dat er een gordijn voor de speakers werd getrokken en een heel laid-back geluid en weinig dynamiek. De muziek klonk wel heel ontspannen. Na een tijdje luisteren en laten draaien begon ik te wennen aan de kabel. Het begon mij steeds meer op te vallen dat de plaatsing heel nauwkeurig is en IEDER instrument er zo uit te pakken is. Ook was het wegsterven van ieder instrument goed hoorbaar; dus heel veel detail, zonder dat het te druk werd.

Toen hing ik mijn vdh-kabel er weer tussen en stoorde mij ontzettend aan de vele ondefinieerbare hoge tonen en rommelige bas. Akoestische instrumenten klonken heel scherp (vooral gitaar). Bij de vdh leek het wel of de microfoon tegen de gitaar werd gehouden en dat de gitarist heel hard aan de snaren trok. Bij de xindak kwam het er allemaal heel ontspannen uit, terwijl veel meer details en nuances hoorbaar waren.

De fa-gold typeer ik ten opzichte van vdh klankmatig als tikkeltje warm, vriendelijk, detailrijk en ogenschijnlijk weinig spectaculair.

Dit laatste bleek inderdaad ogenschijnlijk, want er ging voor mij een wereld open toen ik Amused to death liet spelen. Ik had het gevoel dat het geluid uit mijn installatie precies was, zoals de makers van het album bedoeld hadden; De Q-sound effecten waren prominent aanwezig en ieder geluidje en instrument waren in de juiste proporties te horen.

Van Arjen en Midcall had ik ook een fa-1 te leen gekregen. Deze viel in eerste instantie klankmatig erg tegen. Het geluid was erg hol. Waarschijnlijk is deze kabel nog niet ingespeeld. Deze laat ik momenteel dus nog even een tijdje spelen.

Tussen mijn voorversterker heb ik ook nog een Siltech Classic interlink zitten (sq28). Deze ga ik met de xindak interlinks vergelijken zodra ze allemaal goed ingespeeld zijn.

Voor de volledigheid zal ik nog even een overzicht van mij setje geven:

voorversterker = Denon 3802
dvd speler = Pioneer dvd747a vM (interlinks = vdh mkIII)
eindversterking = Vincent st-t100 monoblokken (interlink = Siltech Classic sq28)
cd speler = Shengya cd-s10cs (interlink = zie hierboven)
speakers = Dynaudio Audience 82 (speakerkabels = Nordos Red Dawn rev2)
sub = Rel Storm III