penaarde (België) of randaarde (Nederland)?

Gestart door TJ, maart 9, 2009, 13:16:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TJ

Ik heb net iets gevonden of het nu al dan niet verplicht is om stopcontacten en stroomblokken met penaarde te gebruiken in België.

Het is dus VERPLICHT

Dit is een stukje van AIB-VINCOTTE die de keuringen doen in België:

Stopcontacten

"Het aantal enkelvoudige of meervoudige stopcontacten is beperkt tot 8 per stroombaan.
Indien er gemengde stroombanen (stopcontacten en verlichting) geïnstalleerd worden, dan wordt elk samenwerkend geheel van verlichtingspunten beschouwd als een stopcontact.
Alle stopcontacten zijn voorzien van een aangesloten penaarde (randaarde is verboden) en zijn van het kindveilige type (zodat metalen voorwerpen, zoals een stukje ijzerdraad, niet in het stopcontact gestoken kunnen worden). De stopcontacten, bevestigd op de wand, zijn aangebracht op een afstand van minstens 15 cm boven de vloer in droge ruimten en 25 cm in de andere ruimten, behalve indien ze ingebouwd zijn in plinten of onder bijzondere voorwaarden in de vloer."

uittreksel van AIB-VINCOTTE pagina 12.
Epson TW-5500 (PJ), Pioneer VSX-2021-K (AVR), Pioneer BDP-51FD (BD), Toshiba XE1 (HDDVD), Monitor Audio RS serie (LS)

Crissis

Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

TJ

Dat bepaalde merken, als ze Belgische klanten willen, maar eens moeten zorgen voor stekkerblokken met penaarde. bv Furutech, Kemp, Russ Andrews, QED, ...

Monster-Cable en Belkin hebben ondertussen al stekkerblokken met penaarde op de markt.
Epson TW-5500 (PJ), Pioneer VSX-2021-K (AVR), Pioneer BDP-51FD (BD), Toshiba XE1 (HDDVD), Monitor Audio RS serie (LS)

ACQUA

Mja maar alle merken zijn voorzien van een CE keurmerk en mogen dus wel gebruikt worden voor de Belgische markt.  Ook de verzekering maakt hierover geen probleem.  België is nu ook maar een mini-landje dus wie luistert er nu naar ons  :)

phmeijer

Dit gaat om wandcontactdozen, niet om stekkerblokken voor zover ik het kan zien.
Een stekkerblok is geen onderdeel van een huishoudelijke installatie. ;)
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Shorty

't Is jammer dat die penaarde in Nederland niet verplicht is. Met randaarde weet je nooit of je je stekker niet beter omgekeerd kunt insteken....  ???

VrGr,

Bart J.

rbormans

Citaat van: Shorty op maart 12, 2009, 13:08:13
't Is jammer dat die penaarde in Nederland niet verplicht is. Met randaarde weet je nooit of je je stekker niet beter omgekeerd kunt insteken....  ???
maar je KAN tenminste de stekker omgekeerd insteken

phmeijer

Citaat van: Shorty op maart 12, 2009, 13:08:13
't Is jammer dat die penaarde in Nederland niet verplicht is. Met randaarde weet je nooit of je je stekker niet beter omgekeerd kunt insteken....  ???

VrGr,

Bart J.

Waarom zou je hem omgekeerd in willen steken?
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

J.S.

Citaat van: phmeijer op maart 12, 2009, 17:43:40
Waarom zou je hem omgekeerd in willen steken?

Onderling de laagst mogelijke potentiaalverschillen op de kasten van de apparatuur?

phmeijer

Citaat van: J.S. op maart 12, 2009, 18:31:17
Onderling de laagst mogelijke potentiaalverschillen op de kasten van de apparatuur?

Klopt, dat is de enige reden die ik kan bedenken, maar dit kun je bij een pen al helemaal niet... Dan heb je dus gewoon pech als het andersom zou moeten! :(
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

rbormans

#10
Citaat van: phmeijer op maart 12, 2009, 19:42:40
Klopt, dat is de enige reden die ik kan bedenken, maar dit kun je bij een pen al helemaal niet... Dan heb je dus gewoon pech als het andersom zou moeten! :(

Citaat van: Raf (B) op maart 12, 2009, 13:20:49
maar je KAN tenminste de stekker omgekeerd insteken

;) (ik heb een stopcontact dat verkeerd aangesloten is, kan dus geen geaarde audiocomponent in)

Paul Keijzer

Die belgische penaarde vind ik razend irritant. Je kunt de stekker niet omdraaien als datbij een haaks model beter zou passen. Die pin zit er niet om omdraaien tegen te gaan lijkt me, omdat je anders ook montagevoorschriften verwacht m.b.t line & neutral. Nederlandse stekkers zonder gat passen er sowieso niet in. Als er al een gat in de stekker zit om ruimte te bieden voor de penaarde, waarom dan niet meteen twee gaten zodat je de stekker wel kunt omdraaien.
Elektrisch zou omdraaien niet veel moeten uitmaken. Als je versterkergeluid daar gevoelig voor is, dan is er sowieso iets mis met je audioinstallatie. Wel is het fijn om het te kunnen proberen als je het niet laten kunt. Die aardpen kan je niet afzagen omdat je er niet goed bij kunt. Als dat vervolgens betekent dat je helemaal geen aarde meer hebt (want randaarde verboden ?!) dan voelt dat ook niet lekker.
Ik zou onze belgische buren willen vragen die dikke aardpin te schrappen en te conformeren aan stekkrts met enkel de randaarde. Die dikke pin worden we niet blij van. Ook je kinderen niet, want die worden op een dag ook volwassen.

Kurt

Iets of wat deftig apparaat moet je aansluiten waar je het laagste potentiaal meet. Met die penaarding in België kan je dus je stekker niet omdraaien. Als Belg koop ik net hiervoor altijd mijn audio stekkerblokken in Nederland.

Tjeb

Ik zie het probleem niet, als je de stekker niet kunt omdraaien dan draai je toch de fase en de nul in de wcd om?

Er is geen officiële regel waar de fase/nul moet zitten....

Kjelt

Ik zou willen dat we penaarding hadden in NL, het is een veel beter contact dan die twee klemmetjes.

mmuetst

Citaat van: Tjeb op mei 21, 2023, 07:57:20Ik zie het probleem niet, als je de stekker niet kunt omdraaien dan draai je toch de fase en de nul in de wcd om?

Er is geen officiële regel waar de fase/nul moet zitten....
Zou wel veiliger zijn. In de UK weet je altijd wat de fase is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Landenoverzicht_stekkertypen,_netspanningen_en_-frequenties
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kjelt

Citaat van: mmuetst op mei 21, 2023, 10:55:12Zou wel veiliger zijn. In de UK weet je altijd wat de fase is.
Waarom zou het veiliger zijn?
Als elektricien maar ook als klusser moet je altijd vantevoren checken of de spanning aanwezig is. Dit betekent eerst je controle apparaat testen of deze werkt daarna de aansluiting waar je aan gaat werken testen.
Daarnaast hebben de apparaten met een C14 chassisdeel wel degelijk een fase en neutraal pin, waardoor de verantwoordelijkheid dat deze goed aangesloten wordt ligt bij de gebruiker. Dat 90% vd mensen dit niet weet of doet is een ander probleem  ;D

mmuetst

Citaat van: Kjelt op mei 21, 2023, 11:00:11Waarom zou het veiliger zijn?
Als elektricien maar ook als klusser moet je altijd vantevoren checken of de spanning aanwezig is. Dit betekent eerst je controle apparaat testen of deze werkt daarna de aansluiting waar je aan gaat werken testen.
Daarnaast hebben de apparaten met een C14 chassisdeel wel degelijk een fase en neutraal pin, waardoor de verantwoordelijkheid dat deze goed aangesloten wordt ligt bij de gebruiker. Dat 90% vd mensen dit niet weet of doet is een ander probleem  ;D
Ja klopt. En het kan natuurlijk ook gevaarlijk zijn als je blind er vanuit gaat dat de fase bijvoorbeeld altijd rechts zit. Een elektriciën kan ook wel eens zijn dag niet hebben  ;).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Een elektriciën mag niet onder spanning werken. Voordat hij eraan begint MOET hij de stroom van de groep uitschakelen.

Kjelt

Citaat van: mmuetst op mei 21, 2023, 11:18:24Ja klopt. En het kan natuurlijk ook gevaarlijk zijn als je blind er vanuit gaat dat de fase bijvoorbeeld altijd rechts zit. Een elektriciën kan ook wel eens zijn dag niet hebben  ;).
Wat Rowdy al zegt plus elektriciëns gebruiken spanningstesters met twee polen dus dan maakt het niet uit.

De tester geeft de spanning weer. Kijk maar eens bij bv Fluke T150.

PS zelf monteer ik de fase altijd links omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en rechtshandige kinderen meestal het rechtse gat kiezen. Met de huidige kinderbeveiligingen is ook dat geen groot issue meer  ;)

Tjeb

Citaat van: Rowdy op mei 21, 2023, 11:23:07Een elektriciën mag niet onder spanning werken. Voordat hij eraan begint MOET hij de stroom van de groep uitschakelen.

Een elektricien werkt altijd onder spanning...

Er staat namelijk altijd wel zo'n audiofiel op zijn vingers te kijken of het wel "hi-fi verantwoord wordt aangesloten...  :tounge:

Tjeb

#21
Citaat van: Kjelt op mei 21, 2023, 11:38:49Wat Rowdy al zegt plus elektriciëns gebruiken spanningstesters met twee polen dus dan maakt het niet uit.

De tester geeft de spanning weer. Kijk maar eens bij bv Fluke T150.

PS zelf monteer ik de fase altijd links omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en rechtshandige kinderen meestal het rechtse gat kiezen. Met de huidige kinderbeveiligingen is ook dat geen groot issue meer  ;)

Doe ik ook maar dat komt bij mij meer door de "fase-nul-aarde" volgorde die mij is aangeleerd bij elektrische apparaten.

Heb nimmer een machine of apparaat gehad waar de nul links zat...

mmuetst

Citaat van: Shorty op maart 12, 2009, 13:08:13't Is jammer dat die penaarde in Nederland niet verplicht is. Met randaarde weet je nooit of je je stekker niet beter omgekeerd kunt insteken....  ???

VrGr,

Bart J.
Gebalanceerde aansluitingen voorkomen deze problemen, dan boeit het niet hoe de netstekker is het stopcontact gaat.
Dus als je hier gevoelig voor bent zou ik investeren in audio met gebalanceerde aansluitingen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kjelt

Citaat van: Tjeb op mei 21, 2023, 13:04:20Heb nimmer een machine of apparaat gehad waar de nul links zat...
Als je bij de IEC60320 C14 chassisdeel het dakje omhoog monteert wat ik altijd doe zit de fase daar ook links toch ?  ;)

Tjeb

Geen idee eerlijk gezegd, ik sluit in de regel tussenliggende bekabeling aan en nimmer c14 chassisdelen..