UcD Class-D versterker zelfbouw

Gestart door Wowly, januari 18, 2005, 16:54:25

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Leeuwarden

Vandaag de UcD-700's weer teruggebracht. Martin van Speaker & Co heeft ook een UcD-400 AD staan met een enkele voeding voor twee kanalen. Ik had hem gevraagd of ik eens het verschil mocht beluisteren tussen zijn UcD 400AD en mijn standaard UcD 400 met separate eigenbouw voedingen. Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat de AD versie een stuk beter klinkt...


Jan-Peter

Citaat van: Leeuwarden op december 10, 2005, 15:45:21
Vandaag de UcD-700's weer teruggebracht. Martin van Speaker & Co heeft ook een UcD-400 AD staan met een enkele voeding voor twee kanalen. Ik had hem gevraagd of ik eens het verschil mocht beluisteren tussen zijn UcD 400AD en mijn standaard UcD 400 met separate eigenbouw voedingen. Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat de AD versie een stuk beter klinkt...

Ah, interesant! Kan je eens vertellen waar jouw voeding uit bestaat, waar heb je het op beluisterd, en wat vond je er nou anders aan klinken?

Wij weten natuurlijk ook niet alles, dus andere experimenten kunnnen de producten altijd weer verbeteren!

Jan-Peter

Leeuwarden

#1002
Deze van mij (onderaan pagina en volgende pagina) http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.725
heb ik kunnen beluisteren tegenover deze van jou:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.650

Ik heb per kanaal 40.000 uF van Nichicon en een normale gelijkrichter. (type "blokje"). Trafo is een Amplimo 300 VA 2 x 42V. Ik draai ongebalanceerd met standaard UcD 400.

Er is vergeleken op de installatie van Speaker & Co met Marantz CD speler en Audyn (? heb ik dat goed???) voorversterker. Speakers waren de Ultimo's (ondanks herhaalde verzoeken, smeekbede's en nog meer smeekbedes bleef het Thiel setje werkeloos staan...)

Het verschil tussen de twee verschillende versies uit zich voornamelijk dat de AD versie veel vriendelijker klinkt als de standaard versie. De standaard versie staat, oneerbiedig gezegd, op de wc te spelen en de AD in een keurig zaaltje. (CD die er speelde was "Jazz at the Pawnshop")
Zaken als soundstage, weergave van het frequentie gebied (hoog, mid, laag) blijft allemaal wel overeind bij beide versies. Maar zoals ik al eerder opmerkte klinkt mijn standaard versie enigzins klinisch, koud. Dat vindt ik het grote verschil met de AD versie. Die klinkt met "emotie". Als we dan de UcD-700 er ook nog even bij betrekken (ik heb hem niet beluisterd op de installatie van Speaker & Co) kan je er van uitgaan dat die nog weer beter klinkt. Het verschil met de standaard UcD 400 is dan groot te noemen en met de AD versie komen de UcD-400 en de 700 wat nader tot elkaar. (Ik weet het: Ik heb ze niet naast elkaar beluisterd maar ik durf deze uitspraak wel aan...)

Achteraf gezien had ik nooit de standaard versie moeten aanschaffen, maar dat is mosterd na de maaltijd. Ik had daar trouwens wel een reden voor om dat niet te doen want ik wilde de UcD inzetten voor het actief aansturen van mijn laag. (met twee Aleph 5's voor midden en hoog) en dus leek mij die AD versie niet nodig. Aangezien ik niet de allersnelste bouwer van de Benelux ben wissel ik nog wel eens tussen mijn versterkers voor mijn nu nog passieve speakers. En dan was die AD toch echt de betere keuze geweest.

Jan

Jan-Peter

Citaat van: Leeuwarden op december 11, 2005, 11:35:38
Ik heb per kanaal 40.000 uF van Nichicon en een normale gelijkrichter. (type "blokje"). Trafo is een Amplimo 300 VA 2 x 42V. Ik draai ongebalanceerd met standaard UcD 400.

Er is vergeleken op de installatie van Speaker & Co met Marantz CD speler en Audyn (? heb ik dat goed???) voorversterker. Speakers waren de Ultimo's (ondanks herhaalde verzoeken, smeekbede's en nog meer smeekbedes bleef het Thiel setje werkeloos staan...)

Het verschil tussen de twee verschillende versies uit zich voornamelijk dat de AD versie veel vriendelijker klinkt als de standaard versie. De standaard versie staat, oneerbiedig gezegd, op de wc te spelen en de AD in een keurig zaaltje. (CD die er speelde was "Jazz at the Pawnshop")
Zaken als soundstage, weergave van het frequentie gebied (hoog, mid, laag) blijft allemaal wel overeind bij beide versies. Maar zoals ik al eerder opmerkte klinkt mijn standaard versie enigzins klinisch, koud. Dat vindt ik het grote verschil met de AD versie. Die klinkt met "emotie". Als we dan de UcD-700 er ook nog even bij betrekken (ik heb hem niet beluisterd op de installatie van Speaker & Co) kan je er van uitgaan dat die nog weer beter klinkt. Het verschil met de standaard UcD 400 is dan groot te noemen en met de AD versie komen de UcD-400 en de 700 wat nader tot elkaar. (Ik weet het: Ik heb ze niet naast elkaar beluisterd maar ik durf deze uitspraak wel aan...)

Achteraf gezien had ik nooit de standaard versie moeten aanschaffen, maar dat is mosterd na de maaltijd. Ik had daar trouwens wel een reden voor om dat niet te doen want ik wilde de UcD inzetten voor het actief aansturen van mijn laag. (met twee Aleph 5's voor midden en hoog) en dus leek mij die AD versie niet nodig. Aangezien ik niet de allersnelste bouwer van de Benelux ben wissel ik nog wel eens tussen mijn versterkers voor mijn nu nog passieve speakers. En dan was die AD toch echt de betere keuze geweest.

Jan

Nou dan zou ik toch ergens een paar AD8620 proberen te regelen.....;) Nog een paar adviespuntjes;
-   100nF condensatoren over je brugcel.
-   Gebruikt een symmetrisch kabel zoals we op onze website adviseren.

En het is wat werk, maar je zou ook kunnen proberen om een externe 2x12V voeding te gebruiken voor de opamp. Dit zal zeer zeker het geluidsbeeld verbeteren. Zorg er dan voor dat je de GND van de voeding bij de versterker aansluit en niet bij de 4x10.000uF!

Jan-Peter

Leeuwarden

Die 100nF C'tjes ga ik ook zeker plaatsen. De symmetrische kabel komt misschien later nog. Nu zou het betekenen dat ik mijn nog niet zolang geleden aangeschafte ongebalanceerde kabel alweer moet vervangen. Het is voor mij aardig om te doen als ik mijn actieve filter in gebruik neem.
En voor wat betreft de AD 8620's: dat leidt geen twijfel dat die erop komen! ;D

Jan

Arieson

#1005
Ik ben al een enige tijd aan het zoeken naar een mooie behuizing voor een paar Hypex modules. En heb eindelijk wat moois gevonden, en nog in Nederland ook!  :) Tadaa!

http://www.ae-europe.nl/aanbieding_behuizingen.htm

Leeuwarden

Eerste kerstdag. Mijn vrouw heeft in al haar wijsheid besloten om vandaag te werken. De kinderen zijn uit logeren.... Het is luisterdag!

Het is nu iets meer als een week geleden dat mijn UcD400 verbouwd van de standaard uitvoering naar de uitvoering met AD8620.
Het verschil is enorm. Heel oneerbiedig gezegd  staan de muzikanten niet meer in de WC te spelen maar weer in de studio of zaal...

Waar ik de ST uitvoering koud vond klinken is de AD versie veel meer gevuld met emotie. Het verschil met de UcD700 is veel, veel kleiner geworden.
Na een paar dagen luisteren heb ik ook de door Jan-Peter aangeraden 100nF condensatoren op de gelijkrichter gesoldeerd. Dat is dus ook een echte aanrader. Alles valt nog meer op zijn plaats en krijgt nog meer detail. M.I. is de AD versie een grote aanrader ten opzichte van de ST versie. Wereldversterker!

Uiteraard ook met mijn Aleph 5's een vergelijking gedaan. De UcD blinkt hierin weer uit door de fenomenale soundstage. Midden en hoog is zeer detailrijk en niet scherp aan de oren. Ook het laag is bij de UcD snaarstrak en dieper dat bij de Aleph. De Aleph klinkt nog net iets meer "smooth" in zijn totale klankbeeld. Dat vond ik eerst niet. Dus na enig denkwerk heb ik de Aleph ook voorzien van 100nF condensatoren op de in totaal 4 gelijkrichters... Net als bij de UcD knapte ook de Aleph daavan op.

De UcD is enorm goed in detail en klinkt sprankelender als de Aleph. Ik denk dat ik hier tot dezelfde conclusie kom als bij de UcD700. Als ik het over mocht doen kocht ik UcD modules. (dit keer gelijk met AD8620 :-) Ik ben heel benieuwd of de Panasonic FC's voor de voedings condensatoren, die inmiddels in de kast liggen, nog meer verbetering gaan brengen.

Rest mij nog te zeggen dat dit mijn conclusie is die gemaakt is naar aanleiding van het luisteren op mijn installatie.

Jan...

henri47

#1007
Dag Jan,

een heel fijne kerst gewenst en dat geldt natuurlijk ook voor alle "forumbewoners". :)

Na het plaatsen van een AD8620 op mijn UCD180st heb ik bijna exact dezelfde verbeteringen kunnen vaststellen. In mijn prototype zat een standaard bruggelijkrichter( zo'n blokje met 4 dioden erin), maar wel met 4 c's van 100nF over elke diode. Het verschil met de standaard versie was eigenlijk verbazingwekkend. Je kan hieruit maar een conclusie trekken: de AD8620 is een zeer goede audio opamp.
CitaatIk ben heel benieuwd of de Panasonic FC's voor de voedings condensatoren, die inmiddels in de kast liggen, nog meer verbetering gaan brengen.
Ik ben nu bezig de voedingsprinten met beveiligingen uit te tekenen. Het is daarom ook dat ik reageer. Een tijd geleden was ik ook van plan een aantal Panasonic FC's parallel te schakelen. (12 stuks van 2200uF per monoblok). Jan-Peter heeft mij dat echter afgeraden. Bruno heeft daar ooit eens op het Engelstalige forum "diyaudio" een uitleg voor gegeven. Elke capaciteit zou een bepaalde resonantiefrequentie bezitten, want bestaat uit een Capacitief, een inductief en een Ohms deel. 12 Condensatoren zouden ieder voor zich andere resonantiefrequenties hebben zodat er een heel spectrum van frequenties ontstaat telkens als er stroom gevraagd wordt van de voeding. Ik heb daar altijd mijn twijfels over gehad omdat de tijdstippen op dewelke stroom gevraagd wordt varieren in het ritme van de muziek, bijna at random dus, en het dan ook onwaarschijnlijk is dat meerdere condensatoren gelijktijdig in resonantie komen omdat op elk ogenblik de frequenties van het muzieksignaal verschillen. Ik kan dat meettechnisch helaas nier aantonen en heb dan maar gekozen voor 2x10000uF per rail, dus 40000uF per monoblok. Graag had ik dan ook vernomen wat je heeft doen besluiten toch te kiezen voor meerdere paralelgeschakelde snelle en hoogkwalitatieve Elco's. Misschien kan Bruno of Jan-Peter dat hier  eens uit de doeken doen?,

vele kerstgroeten,


Henri

Sander Sassen

Beste Henri,

Jan gaat niet met meerdere parallel geschakelde elco's aan de slag maar vervangt alleen de elco's op de UcD module zelf, dit op mijn aanraden. Wellicht heb je 't artikel wat ik recentelijk over de UcD400 geschreven heb gelezen en de foto's daarbij bekeken, dan zie je dat mijn UcD400 modules voorzien zijn van 1000uF/63V Panasonic FC condensatoren. Door mij is proefondervindelijk vastgesteld dat dit een hoorbare verbetering geeft tov. de door Hypex gebruikte condensatoren in combinatie met de Hypex HG voeding.

E.a. heeft echter sterk te maken met de in de voeding gebruikte elco's (en de bedrading van de voeding naar de UcD400 module etc.) omdat datgene wat je wilt bereiken is een voeding die bij iedere frequentie (ongeveer) dezelfde impedantie heeft. Zoals je wellicht weet heeft een condensator een impedantie die oploopt met de frequentie, door nu te spelen met diverse types kan je ervoor zorgen dat de voeding een vrijwel gelijk blijvende impedantie heeft van 20Hz ~ 20KHz.

Het zou dus heel goed kunnen dat een combinatie van dikke buffer elco's met een lage ESR in de voeding gecombineerd met standaard condensatoren op de UcD400 module al een goed resultaat oplevert, beter dan bv. in combinatie met low-ESR condensatoren (bv. Panasonic FC) op de UcD400 module. Het gaat er uiteindelijk om hoe de voeding 'presteert' in het audio-bereik en dat hangt sterk af van de opbouw van de voeding.

Prettige kerstdagen!

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

henri47

Hallo Sander,

CitaatJan gaat niet met meerdere parallel geschakelde elco's aan de slag maar vervangt alleen de elco's op de UcD module zelf, dit op mijn aanraden.
Sorry, dat heb ik dan verkeerd begrepen.

CitaatWellicht heb je 't artikel wat ik recentelijk over de UcD400 geschreven heb gelezen en de foto's daarbij bekeken,
Zeker, en nogmaals mijn bewondering voor de schitterende afwerking van je dual mono's. Is wat je zegt over de UCD400 ook toepasbaar op de 180? Ik zou binnenkort de Elco's willen upgraden, maar twijfel wegens sommige verhalen over toegenomen vervorming na upgrade met lage ESR condensatoren.

CitaatE.a. heeft echter sterk te maken met de in de voeding gebruikte elco's (en de bedrading van de voeding naar de UcD400 module etc.) omdat datgene wat je wilt bereiken is een voeding die bij iedere frequentie (ongeveer) dezelfde impedantie heeft. Zoals je wellicht weet heeft een condensator een impedantie die oploopt met de frequentie, door nu te spelen met diverse types kan je ervoor zorgen dat de voeding een vrijwel gelijk blijvende impedantie heeft van 20Hz ~ 20KHz.

Dat is zeker waar, maar ik vraag mij af hoe je dit op een betrouwbare manier kunt bereiken. Zonder meetapparatuur ( een gewone oscillo is hier van geen waarde) kan je het resultaat van het gebruik van andere condensatoren onmogelijk beoordelen. Ik hoor op dit forum regelmatig mensen die fantastische verbeteringen rapporteren na het gebruik van andere/betere condensatoren in de voeding. En ik ben de laatste om dat te bestrijden. Maar hoe kan je op een voorspelbare manier voorzien of deze veranderingen ook verbeteringen zullen zijn als ik ze in mijn hi-fi systeem toepas? Voor een zeer goede bespreking  van de Impedantie Zc van een elektrolytische condensator zie  http://www.vishay.com/docs/25001/roegenin.pdf. op pagina 162 zie je dat de impedantie beneden de resonantiefrequentie fr daalt bij toenemende frequentie en boven de resonantiefrequentie stijgt.
Al bij al dank ik dat het zeer moeilijk zal zijn om met grote zekerheid te bepalen welke resultaten je voeding gaat geven. Het lijkt er op dat wij allen, besmet met het audiovirus, veroordeeld zijn tot het eeuwig uitproberen van allerlei vreemde combinaties, waarschijnlijk tot groot vermaak van vele rechtgeaarde elektronici.

Met vriendelijke groet,

Henri

Sander Sassen

Henri,

Als rechtgeaard, no-nonsense electronicus kan ik je mededelen dat zoiets best te meten is, ook met normaal gereedschap en daarnaast kan je e.a. ook gewoon berekenen. In mijn geval heb ik beide gedaan adhv. de Hypex HG voeding. Alleen kan ik niet stellen dat deze condensatoren op iedere UcD400 module een verbetering gaan geven, omdat ik onmogelijk kan bepalen hoe iemand anders z'n voeding heeft opgebouwd, of welke componenten daarin gebruikt zijn. Ik verwacht echter wel dat de Panasonic FC condensatoren in de meeste gevallen een verbetering zullen geven.

Prettige kerstdagen!

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Leeuwarden

Ik heb inderdaad FC's gekocht voor op de UcD zelf. Ik heb echter 680uF 100V aangeschaft.

Nog fijne feestdagen!

Jan




Sander Sassen

Audiotone, condensatoren zijn C7, C8 - 22uf/50V Yageo, makkelijk te herkennen als je even kijkt naar de opamp en waar de printsporen vanaf de opamp naartoe lopen. Deze gewoon overbruggen met een audiofiele soldeerklodder of eruit solderen en een draadbrug inzetten.

Prettige feestdagen!

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Sander Sassen

Audiotone,

Jawel, maar ik zou even Hypex emailen, je moet nml. zelf gaan solderen aan de modules en ik wil daar niet de verantwoordelijkheid voor nemen. Overigens moet je dan de spanningregelaars op de HG voeding met een aparte trafo of aparte wikkeling op de huidige trafo aansluiten, anders gaan deze namelijk defect, ze kunnen namelijk maximaal 35-volt verwerken. Een kleine 5 of 10VA trafo van 2x 15-volt is voldoende. Je kan ze dus niet gewoon aansluiten parallel aan de normale trafo wikkeling die naar de eindtrap gaat!

Prettige feestdagen!

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Leeuwarden

Op aanraden van Sander heb ik inmiddels ook de Panasonic FC 680uF 100V condensatoren geplaatst. En kijk! Alweer beter! Yes!
Mijn Aleph's, de fabrieks versie kostte indertijd iets van 10.000 gulden ;D, hebben het er maar moeilijk mee...

Leeuwarden

Jan Peter,

Als onverhoopt de DC beveiliging op jullie voedingen een reden vindt om in werking te treden, hoe zit het dan met het restje dc wat zich nog in de versterkermodule zit? Ik heb voor deze vraag de tweeter rechtstreeks aangesloten op de versterker zonder filtercomponenten er tussen.


Jan

Jan-Peter

Citaat van: Leeuwarden op januari  5, 2006, 22:28:30
Jan Peter,

Als onverhoopt de DC beveiliging op jullie voedingen een reden vindt om in werking te treden, hoe zit het dan met het restje dc wat zich nog in de versterkermodule zit? Ik heb voor deze vraag de tweeter rechtstreeks aangesloten op de versterker zonder filtercomponenten er tussen.


Jan

Bij onze ST en HG voeding wordt de voedingsspanning direct afgeschakeld. De enige restlading die er nog is, is de lading die in de ontkoppel elcos zitten op de UcD module. Dat zou eventueel nog een risico kunnen zijn. Bij de UcD700 voeding wordt het nog iets anders gedaan, het relais is met twee contacten uitgevoerd. En een van de twee contacten wordt gebruikt om alle elcos te ontladen via een vermogens weerstand.

De maximale lading die in de elco van een UcD400 kan zitten is: Q=0,5CU^2. Er zit 470uF in en de maximale spanning is zo'n 63VD, dus je praat over een energie van +/-1W. Zou zo'n tweeter daarmee kapot gaan?

De DC beveiliging is naast luidspreker beveiliging voornamelijk bedoeld voor de veiligheid, want als je het niet afschakeld dan zou er eventueel brand kunnen onstaan omdat de Fets een volledige sluiting hebben.

Een eventuele uitbreiding zou kunnen zijn;
uitgangsrelais --> af te raden, er zit weer een extra schakel in. En de relais contacten willen wel eens gaan oxideren naar verloop van tijd.
koppelcondensator --> tja er zit weer wat in serie met je tweeter, maar er schijnen wel hele goede condensatoren te zijn dus het effect zal wel acceptabel zijn.

Of gewoon zo laten, het risico is niet echt heel groot dat de versterker zo maar kapot gaat. We hebben nu al echt duizenden modules in de markt gezet, en er is nog niet een klant die zijn luidspreker heeft opgeblazen omdat de UcD kapot ging.

Uiteindelijk hebben we er echt heel weinig problemen mee!

Praktisch gezien zijn de meeste problemen van zogenaamde mensen die er verstand van hebben, de echte leek die alles klakkeloos aansluit die hebben de minste klachten......  8)

Jan-Peter


Hanz71

Ik wil in mijn UcD de trafo's afschermen. Het zijn 2 'kale' amplimo ringkernen.
Hoe en met welk materiaal kan ik dat het best doen?

Jan-Peter

Waarom zou je dat willen doen? Brommen ze? ALs dat zo is, dan zou je ze kunnen verdraaien en kijken of het minder wordt.

Jan-Peter

Hanz71

Inderdaad. Af en toe komt er een beetje brom af wat weg gaat als de elco's geladen zijn (is mijn idee).
Draaien bedoel je ondersteboven of gewoon kloksgewijs draaien?

Jan-Peter

Als er even heel kortstondig een brom is, dan is dat de grote laadstroom van de elco's die de trafo kort moet leveren. Dit kan even een kort inschakelbrom geven, dat geldt soms ook voor de trafo als die heel groot is. Wat je daarvoor zou kunnen gebruiken is een inschakel vetraging. Laten we dat nu net verkopen.... ;)

ALs je last van een brom in je luidspreker hebt, dan komt dat door het strooiveld van de ringkern. En dan met name het strooiveld wat bij de aansluitdraden van de trafo ontsnapt. Als je de trafo een slag geeft wordt het anders gericht en kan het niet instralen op de kabels of de PCB. We hebben wel eens klacht gehad dat een UcD module bromde, en dat brommen bleef ook als die de versterker uitschakelde.... Bleek zijn luidsprekerdraden over zo'n blauw weller soldeerstation te liggen...... ::)

Het is ook verstandig om de luidspreker draden intern te twisten, dan wordt er ook veel minder 50Hz op ingestraald.

JP

Hanz71

@JP
Thanks voor de info. Er zit een softstart in.... Eentje van LC, jullie hadden er toen nog geen. Nu maak ik ze maar zelf. 360 Ohm, staat op 2 trafo's van 625VA met op beide trafo's 40.000 uF. Als ik de onder- of bovenliggende versterker aan zet dan bromt ie weer ff meer, dat zijn ongetwijfeld de velden die die trafo's genereren bij grote stroom? De brom komt puur van de trafo's zelf, niet uit de speakers.
Intern draden twisten is een goeie, die ben ik niet eerder tegen gekomen.

Net trouwens 3 UcD180AD's besteld bij BMM.... Wel grappig dat die daar goedkoper zijn dan bij jullie zelf?

Jan-Peter

CitaatThanks voor de info. Er zit een softstart in.... Eentje van LC, jullie hadden er toen nog geen. Nu maak ik ze maar zelf. 360 Ohm, staat op 2 trafo's van 625VA met op beide trafo's 40.000 uF. Als ik de onder- of bovenliggende versterker aan zet dan bromt ie weer ff meer, dat zijn ongetwijfeld de velden die die trafo's genereren bij grote stroom? De brom komt puur van de trafo's zelf, niet uit de speakers.
Intern draden twisten is een goeie, die ben ik niet eerder tegen gekomen.
...hm, merkwaardig. Kan je eens een foto plaatsen met een tekening van hoe je het aangesloten hebt?

Jan-Peter

sphere

Citaat van: redheinz op januari 18, 2006, 17:34:35Net trouwens 3 UcD180AD's besteld bij BMM.... Wel grappig dat die daar goedkoper zijn dan bij jullie zelf?
BMM is per product niet goedkoper (volgens de website), echter krijg je wel combinatiekorting, met een maximum van 13.5% ofzo. Let wel: dan moet je 2300+ euro aan spullen bestellen. Je mag echter geen Powerbuy opzetten via dit forum bij BMM, omdat er ook sponsors zijn van het forum die Hypex leveren.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."