Teejooscoop

Gestart door Teejoo, november 21, 2006, 23:02:16

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

fugazi_2009

Met mijn vorige speakers had ik een center welke custom build was om passend te zijn bij de fronts. Bij mijn huidige speakers (die er ook al weer 16 jaar staan) heb ik geen center speaker. De huidige setup is zoveel beter, maar natuurlijk wel iets gevoeliger voor waar je zit.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

maximus79

In mijn kleine ruimte is een center echt een must, heb het even geprobeerd zonder maar zodra ik links of rechts zit komen de stemmen gelijk uit de speaker waar je dan voor zit.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Staaled

Citaat van: Richi op januari 26, 2021, 13:26:52
Mbt phantom center: toen ik de Tannoy Dimensions rondom had staan (vier maal TD-8) heb ik er ook een TDC bij uitgeprobeerd. De mooiste center ooit door Tannoy gemaakt, 5k nieuwprijs. Ik vond het uiteindelijk met phantom center in mijn ruimte beter klinken. De TDC center was erg 'plaatsbaar' tijdens het luisteren, terwijl bij de phantom center de plaatsing van stemmen e.d. optimaal was tussen de fronts. Iets waar de TD-8s dan ook in uitblonken. En de Aragon Stage One mixte het front kanaal erg netjes naar de L en R kanalen. Ik vond het zonder TDC beter klinken, iets dat ik nooit had verwacht.

De bedoeling van een center is juist dat het geluid plaatsbaar is , nl centraal onder het beeld tov meerdere posities in de ruimte.
Het prettige effect dat zonder (dus phantom-) center wordt gemeld is dus niet zoals een mix bedoeld is.
(het is ook een effect dat met name audiofielen prettig aandoet aangezien de phantom los in de ruimte komt , LUCHT !!!  ;)
Toole stelt zelfs dat een stereomix kunstmatig is aangezien er een center middels mono-over-beide-kanalen wordt getoverd)

De center is vaak het ondergeschoven kindje van een fabrikant en daarmee een probleem voor de gebruiker.
MTM ontwerpen zoals je die vaak ziet hebben bijvoorbeeld behoorlijk wat last van "lobing" en daarmee geen goed afstraalgedrag.
Tel daarbij de vaak wat moeizame plaatsing op en de center valt tegen.

Goed ontworpen en geplaatst heeft een center echter grote meerwaarde.
Diepte, lokalisatie, betere balans tussen dialogen en de rest van het systeem, meer dynamiek ( je hebt immers 1 extra speaker tot je beschikking) .
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

CinéHome

Citaat van: Staaled op januari 27, 2021, 11:00:01
De bedoeling van een center is juist dat het geluid plaatsbaar is , nl centraal onder het beeld tov meerdere posities in de ruimte.
Het prettige effect dat zonder (dus phantom-) center wordt gemeld is dus niet zoals een mix bedoeld is.
(het is ook een effect dat met name audiofielen prettig aandoet aangezien de phantom los in de ruimte komt , LUCHT !!!  ;)
Toole stelt zelfs dat een stereomix kunstmatig is aangezien er een center middels mono-over-beide-kanalen wordt getoverd)

De center is vaak het ondergeschoven kindje van een fabrikant en daarmee een probleem voor de gebruiker.
MTM ontwerpen zoals je die vaak ziet hebben bijvoorbeeld behoorlijk wat last van "lobing" en daarmee geen goed afstraalgedrag.
Tel daarbij de vaak wat moeizame plaatsing op en de center valt tegen.

Goed ontworpen en geplaatst heeft een center echter grote meerwaarde.
Diepte, lokalisatie, betere balans tussen dialogen en de rest van het systeem, meer dynamiek ( je hebt immers 1 extra speaker tot je beschikking) .
Moet men dan de stem van de zanger in stereo opnemen? Een microfoon in elke mondhoek? 😉
De processor maakt net een stereo replica van het mono center kanaal. Ik zie het probleem niet.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

AVfan

Een HT set zonder center is als een wc deur zonder graffiti of een Belgische snelweg zonder kuilen ;)

CinéHome

Citaat van: AVfan op januari 27, 2021, 11:35:11
Een HT set zonder center is als een wc deur zonder graffiti of een Belgische snelweg zonder kuilen ;)
Een droom dus! 😇
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Teejoo


Teejoo

#3857
Gisteren de center op de stand van de HTM1 geplaatst, tegen de muur. Dat was meteen een positief verschil. Ik moet echter nog opnieuw Bridget Jones testen, maar met November man klonk het goed.

Je ziet het ook duidelijk in de meting: 1e afbeelding is toen de center nog voor de HTM1 stond. Rood is de center.

Teejoo

Na correctie:

Teejoo

Met subs

AVfan

Citaat van: Teejoo op januari 27, 2021, 12:26:42
Met subs
welke smoothing wordt er toegepast op de predicted response?

buckler

Citaat van: Teejoo op januari 27, 2021, 12:22:10
Gisteren de center op de stand van de HTM1 geplaatst, tegen de muur. Dat was meteen een positief verschil. Ik moet echter nog opnieuw Bridget Jones testen, maar met November man klonk het goed.

Je ziet het ook duidelijk in de meting: 1e afbeelding is toen de center nog voor de HTM1 stond. Rood is de center.

Told you  :threadclosed:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

CinéHome

#3862
Ik zie die S150 niet graag tot 60Hz doorlopen. 🤔

Correctie ... zie nu (beter) dat het 70Hz is. Dat kan ervoor zorgen dat de integratie met de subs beter wordt en de slam overeind blijft.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Staaled

Citaat van: MichelDW op januari 27, 2021, 11:16:23
Moet men dan de stem van de zanger in stereo opnemen? Een microfoon in elke mondhoek? 😉
De processor maakt net een stereo replica van het mono center kanaal. Ik zie het probleem niet.

Vraag je om te beginnen maar eens af waarom puristen die het mooiste en meest accurate in weergave nastreven een speaker uit hun set en de mix halen
om vervolgens kunstmatig een kanaal te creëeren. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

bmateijsen

Citaat van: Teejoo op januari 27, 2021, 12:22:10
Gisteren de center op de stand van de HTM1 geplaatst, tegen de muur. Dat was meteen een positief verschil. Ik moet echter nog opnieuw Bridget Jones testen, maar met November man klonk het goed.

Je ziet het ook duidelijk in de meting: 1e afbeelding is toen de center nog voor de HTM1 stond. Rood is de center.

Vergeet ook niet dat de B&W's als absorber werken, je zou ze dan eigenlijk moeten kortsluiten. Ik ben dan ook geen voorstander ervan om een demo te doen, waarbij je de te beluisteren speakers voor je normale speakers zet.

Teejoo

#3865
Citaat van: bmateijsen op januari 27, 2021, 13:39:27
Vergeet ook niet dat de B&W's als absorber werken, je zou ze dan eigenlijk moeten kortsluiten. Ik ben dan ook geen voorstander ervan om een demo te doen, waarbij je de te beluisteren speakers voor je normale speakers zet.
Ja, daar heb je een punt. Maar ik wilde graag de L&R laten staan omdat het ondanks markeringen best moeilijk is met spikes op exact dezelfde plek terug te plaatsen. Bij de center is dat een stuk eenvoudiger.

Maar ik begrijp dat het dus alleen maar beter wordt als ik dat doe  :)

Teejoo

Citaat van: AVfan op januari 27, 2021, 12:29:30
welke smoothing wordt er toegepast op de predicted response?
Ik dacht 1/3 octaaf uit m'n hoofd.

AVfan

Citaat van: Teejoo op januari 27, 2021, 14:23:03
Ik dacht 1/3 octaaf uit m'n hoofd.
als dat zo is zou ik het resultaat nog nameten met REW om te zien wat hoe het in realiteit meet. Het getoonde resultaat is niet naar mijn mening niet echt (Tronnov) spectaculair.

CinéHome

Ik begrijp wel niet waarom de subs doorlopen tot 150Hz.
Daar worden ze zeker lokaliseerbaar.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Teejoo

#3869
Citaat van: MichelDW op januari 27, 2021, 14:53:32
Ik begrijp wel niet waarom de subs doorlopen tot 150Hz.
Daar worden ze zeker lokaliseerbaar.
Daar staat inmiddels weer een low-pass filter op bij150Hz. Ik had dat er bewust even vanaf gehaald voor de meting omdat ik even iets wilde checken.


CinéHome

Waarom niet gewoon op 80Hz?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Teejoo

#3871
Citaat van: MichelDW op januari 27, 2021, 12:36:06
Ik zie die S150 niet graag tot 60Hz doorlopen. 🤔

Correctie ... zie nu (beter) dat het 70Hz is. Dat kan ervoor zorgen dat de integratie met de subs beter wordt en de slam overeind blijft.
Belangrijk om te weten (ik wist het ook niet tot voor 2 weken), is dat altijd full range gemeten wordt. Dus settings in het reguliere bass management worden genegeerd. Wel worden filters en volumewijzigingen in het filter menu meegenomen. Voordeel is dat je dus bij veel systemen 1 goede meting kunt doen, en dan achteraf kunt experimenteren met x-overs etc. Ook kun je 1 filter per speaker instellen zonder opnieuw te hoeven meten. Als je meer filters wilt gebruiken zoals bij grotere gescheiden luidsprekersystemen gaat dat niet.

Dat wijkt dus wel af van Dirac etc.

Maar dat zie je dus ook terug in de grafiek.

Ik heb wel de vraag gesteld hoe de optimizer dan omgaat met correcties in het gebied dat een speaker helemaal niet meer weergeeft omdat het bijvoorbeeld naar de sub gaat. In de after grafiek zie je namelijk dat daar ook nog correctie plaatsvindt, en dat is niet logisch.

Aanvulling: Het antwoord is dat bass management niet zichtbaar in de grafiek, maar wordt in real life gewoon toegepast voordat de optimizer z'n werk doet. Er is dus idd niets te horen en er wordt niets gecorrigeerd.

Teejoo

Citaat van: MichelDW op januari 27, 2021, 15:06:27
Waarom niet gewoon op 80Hz?
Omdat LFE kanaal toch > dan 80Hz gaat?

CinéHome

Citaat van: Teejoo op januari 27, 2021, 15:18:34
Omdat LFE kanaal toch > dan 80Hz gaat?
Ok. Zolang de Trinnov niet pas vanaf 120Hz naar de sats stuurt.  ;)

Al een oplossing gevonden voor de MP150?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Teejoo

#3874
Citaat van: MichelDW op januari 28, 2021, 18:53:36
Ok. Zolang de Trinnov niet pas vanaf 120Hz naar de sats stuurt.  ;)

Al een oplossing gevonden voor de MP150?
Hij stuurt sowieso niets van het LFE kanaal naar de M&K's.

Ik moet de MP's nog uitpakken, die dozen dienen nu als steun voor de tripoles  :blink: :D

Ga ik dit weekend doen, omdat ik eerst wilde focussen op de fronts en de tripoles. Wat me opvalt is dat de tripoles geweldig zijn bij native 5.1, maar zodra het naar 7.1 en atmos erbij gaat het minder is. Dan wordt het toch allemaal minder plaatsbaar en meer diffuus. Ik verwacht in die zin dus meer van de MP in mijn set.
Ik heb dus ook nog niet gekeken hoe hij te bevestigen is, maar daar verzin ik wel wat op. Gisteren geen film kunnen kijken, maar vanaf nu weer weekend.