Auditief geheugen

Gestart door Martijn M, februari 27, 2014, 16:09:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: mro op maart 18, 2014, 16:01:49
Er is hier behoorlijk wat onderzoek naar gedaan, OOK onder mensen die claimden een zeer goed auditief geheugen te hebben. De uitkomst is eigenlijk altijd hetzelfde: Dit is niet zo, mensen zijn heel erg slechte meetinstrumenten en zouden door iedereen met een greintje verstand van wetenschappelijke vergelijkingstests onmiddelijk gediskwalificeerd worden vandaar ook het dubbelblinde gerandomiseerde testen.

Ikzelf hou mij ook bezig met high-end audio, en kan na verscheidene testen met vrienden (die dit ook als hobby hebben) met een gerust hart beweren dat dit klopt: Zodra de wetenschap naar welk bronapparaat / interlink / netstroomstekker / netfilter geluisterd wordt weg is, blijkt niet meer vast te stellen waar naar geluisterd wordt.

Ik raad iedereen die dit betwist aan om het zelf eerlijk te proberen en hierna zijn/haar geld alleen nog uit te geven aan versterkers en (vooral) goede luidsprekers. De hiermee haalbare verbeteringen zijn heel erg veel groter dan idiote investeringen in CD spelers, interlinks, of andere haarlemmer olie. Geloof het niet, het is op zijn best onzinpraat van verkopers zonder verstand van zaken en met de overtuiging dat HF fenomenen ook voor audio gelden. In het slechtste geval wordt je willens en wetens opgelicht.

Iedereen die claimt dat dit niet zo is, is bij mij welkom om het tegendeel te bewijzen.

Nou, ik heb de laatste weken nogal veel dac's over de vloer gehad maar daar zat steeds een compleet verschillende beleving in hoor!

Ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat objectieve oordelen lastig zijn in hifi land. Zodra je blind gaat luisteren hoor je geen verschil meer. Daar heb je alleen niets aan want thuis hoor je 't gewoon weer wel. Daarom is het veel zinvoller om te bewaken of je een bepaald geluid na een paar maanden nog steeds hoort. In je eigen huiskamer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

RubenV.

Citaat van: HuubF op maart 18, 2014, 17:10:13
Nou, ik heb de laatste weken nogal veel dac's over de vloer gehad maar daar zat steeds een compleet verschillende beleving in hoor!


Precies mijn ervaring.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

chansig

In mijn beleving is mijn auditief geheugen best wel sterk...volgens gaat het daar hier over...dat wat je beleeft en ervaart bijzonder lastig is toe te schrijven aan gehoormatige verschillen aangezien je auditief geheugen niet het best werkend deel is in je hersenen.

Helaas moeten we het daar wel mee doen en is daarmee ook het bestaansrecht van alle kabels, versterkers, cd spelers, tweaks, fora gerechtvaardigd.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 19, 2014, 09:16:31
In mijn beleving is mijn auditief geheugen best wel sterk...volgens gaat het daar hier over...dat wat je beleeft en ervaart bijzonder lastig is toe te schrijven aan gehoormatige verschillen aangezien je auditief geheugen niet het best werkend deel is in je hersenen.

Is dit een ingewikkelde manier om aan ons uit te leggen dat je extreem intelligent bent?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

#30
Citaat van: chansig op maart 19, 2014, 09:31:11
:D

Gelukt ?
Wil je een eerlijk antwoord?  :coffee:

chansig

Nou doe dan maar niet... :D

Ik kan het allemaal wel gaan uitleggen maar dat doe ik zaterdag wel aan Huub. Mijn intelligentie komt beter over wanneer mensen mij kunnen zien.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.