Welke (2e hands) budget CD speler?

Gestart door Crissis, oktober 12, 2008, 12:44:51

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Crissis

In mijn huidige set up gebruikte ik mijn Marantz DVD speler (DV3100) ook als CD speler. Echter deze heeft nu toch echt wel zijn beste tijd gehad en zal daarom vervangen worden door een Blu Ray speler (PS3, HTPC, o.i.d).

Zal een budget CD speler (rond 100 - 200 euro) een zinvolle upgrade zijn t.o.v. een Blu Ray speler?

Zo ja welke CD speler (liefst tot 100 euro) is dan aan te raden?
PS. In mijn set up draai ik voornamelijk stereo met de Van Medevoort versterker.
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

frank2

over het algemeen kan men zonder uitzondering stellen dat een stand alone cd speler altijd beter klinkt dan een dvd speler. Maar bij 100 euro kun je geen kwaliteit verwachten en lijkt het mij verwaarloosbaar om een aparte cd speler te kopen. Je doet jezelf wel flink tekort, want een aparte cd speler 2e hands van een paar 100 euro klinkt aanmerkelijk beter dan je huidige dvd speler.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

hifiman

Ik heb nog een perfect functionerende philips cd speler voor 2 tientjes als je dat wilt...

Audiofiel

Ik denk dat als je een klankmatig beter resultaat wilt, dat je vMedevoort versterker dan wel een CD-speler verdient van een paar honderd euro. Uiteraard zou je ook tweedehands het een en ander moeten kunnen vinden. Een instap CEC of Parasound CD-speler (met een laatje) is ook interessant en zeker heel muzikaal. Of voor iets meer een Teac VRDS. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Crissis

Citaat van: frank2 op oktober 12, 2008, 12:50:00
over het algemeen kan men zonder uitzondering stellen dat een stand alone cd speler altijd beter klinkt dan een dvd speler. Maar bij 100 euro kun je geen kwaliteit verwachten en lijkt het mij verwaarloosbaar om een aparte cd speler te kopen. Je doet jezelf wel flink tekort, want een aparte cd speler 2e hands van een paar 100 euro klinkt aanmerkelijk beter dan je huidige dvd speler.

Snap ik, maar jij denkt ook dat ik in mijn huidige set up de meerwaarde beleef van een andere CD speler? Komt deze tot zijn recht met een Van Medevoort MA222 en de Kef Q5?

Citaat van: Audioloog op oktober 12, 2008, 12:52:56
Ik heb nog een perfect functionerende philips cd speler voor 2 tientjes als je dat wilt...

Heb ik inderdaad zien staan :), levert waarschijnlijk niet echt een meerwaarde op t.o.v. een PS3 e.d.


Wel heb ik de volgende spelers op het oog:
-een Njoe Tjoeb 4000 (250 euro, wel boven budget dus)
-een Marantz CD67MK2 (50 euro, ruim onder budget)

Twee totaal verschillende spelers, de Tjoeb is een speler waar ik langer mee uit de voeten kan en de Marantz is een tijdelijke speler.....
Wat vinden jullie van bovenstaande spelers?
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Crissis

Citaat van: Audiofiel op oktober 12, 2008, 12:56:41
Ik denk dat als je een klankmatig beter resultaat wilt, dat je vMedevoort versterker dan wel een CD-speler verdient van een paar honderd euro. Uiteraard zou je ook tweedehands het een en ander moeten kunnen vinden. Een instap CEC of Parasound CD-speler (met een laatje) is ook interessant en zeker heel muzikaal. Of voor iets meer een Teac VRDS. ;)

Klopt, de vM verdient inderdaad wel meer, ik zal me eens verdiepen in de genoemde spelers (niet mee bekend).
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Audiofiel

Citaat van: Crissis op oktober 12, 2008, 13:03:18
Twee totaal verschillende spelers, de Tjoeb is een speler waar ik langer mee uit de voeten kan en de Marantz is een tijdelijke speler.....

Zo verschillend zijn die twee anders niet. De Tjoeb is een Marantz (CD-4000) met een andere DAC er in.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Crissis op oktober 12, 2008, 13:06:15
Klopt, de vM verdient inderdaad wel meer, ik zal me eens verdiepen in de genoemde spelers (niet mee bekend).

Ik bedoel de Parasound CDP-1000 en de CEC-2100 (welke volledig identieke spelers zijn). Tweedehands rond de 250 euro of zoiets.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Crissis

Citaat van: Audiofiel op oktober 12, 2008, 13:07:46
Zo verschillend zijn die twee anders niet. De Tjoeb is een Marantz (CD-4000) met een andere DAC er in.

Maar die eindtrap zorgt toch wel voor een heel ander geluid?
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Peerless Monster

Voor 100 euro heb je echt een goeie CD-speler tweedehands.
Een Philips 950 of 951 met een DAC7.
Beetje modificeren (lees verzwaren van de omkasting) en je bent de man!
Echt heel veel geld hoef je niet uit te geven.

Enne probeer eens een discman op batterijen.
Klinkt geweldig goed.


Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

Citaat van: Crissis op oktober 12, 2008, 13:09:35
Maar die eindtrap zorgt toch wel voor een heel ander geluid?

Inderdaad. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Citaat van: Audiofiel op oktober 12, 2008, 13:09:01
Ik bedoel de Parasound CDP-1000 en de CEC-2100 (welke volledig identieke spelers zijn). Tweedehands rond de 250 euro of zoiets.

Dat is echt niet duur!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Crissis

Citaat van: Audiofiel op oktober 12, 2008, 13:09:01
Ik bedoel de Parasound CDP-1000 en de CEC-2100 (welke volledig identieke spelers zijn). Tweedehands rond de 250 euro of zoiets.

Even snel gekeken, op HIFI e.d. staan ze niet te koop, weet jij toevallig waar wel?
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Crissis

Citaat van: Audiofiel op oktober 12, 2008, 13:10:07
Inderdaad. :D

Dus die Tjoeb levert niet een grote meerwaarde op t.o.v. die Marantz in jou ogen? (de CD4000 blijft een budget speler, en hier is de Tjoeb op gebasseerd en de CD67mk2 is qua loopwerk wel beter volgens mij).
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Audiofiel

Citaat van: Peerless Monster op oktober 12, 2008, 13:10:24
Dat is echt niet duur!

Ik heb het dan uiteraard over ON-gemodificeerde versies. Er bestaan immers ook mooie mods voor deze spelers. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Crissis op oktober 12, 2008, 13:13:07
Even snel gekeken, op HIFI e.d. staan ze niet te koop, weet jij toevallig waar wel?

Net als bij alle tweedehands waar, komen ze nooit op afroep. ;D Maar zonder dollen, ik zie ze zo af en toe voorbijkomen. ;)

Citaat van: Crissis op oktober 12, 2008, 13:16:10
Dus die Tjoeb levert niet een grote meerwaarde op t.o.v. die Marantz in jou ogen? (de CD4000 blijft een budget speler, en hier is de Tjoeb op gebasseerd en de CD67mk2 is qua loopwerk wel beter volgens mij).

Ik denk dat de Tjoeb wel beter klinkt dan die CD67, maar het is de vraag van welke klank je houdt. De Tjoeb kan wat donkerder / minder helder uitpakken, de genoemde CEC / Parasound is juist weer wat frisser en opener. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Crissis

Citaat van: Peerless Monster op oktober 12, 2008, 13:09:55
Voor 100 euro heb je echt een goeie CD-speler tweedehands.
Een Philips 950 of 951 met een DAC7.
Beetje modificeren (lees verzwaren van de omkasting) en je bent de man!
Echt heel veel geld hoef je niet uit te geven.

Enne probeer eens een discman op batterijen.
Klinkt geweldig goed.


Ik ga op zoek naar die Philips spelers, en de omkasting dan bekleden met lood?
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Audiofiel

Citaat van: Peerless Monster op oktober 12, 2008, 13:09:55
Een Philips 950 of 951 met een DAC7.

Of een (echt oude) Philips 960 met de beroemde 1541 DAC er in. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Crissis

Citaat van: Audiofiel op oktober 12, 2008, 13:20:45
Net als bij alle tweedehands waar, komen ze nooit op afroep. ;D Maar zonder dollen, ik zie ze zo af en toe voorbijkomen. ;)

Ik denk dat de Tjoeb wel beter klinkt dan die CD67, maar het is de vraag van welke klank je houdt. De Tjoeb kan wat donkerder / minder helder uitpakken, de genoemde CEC / Parasound is juist weer wat frisser en opener. ;)

Het liefst een wat neutrale klank, dus dan zou die Tjoeb wel afvallen denk ik. Ik wil juist voorkomen dat er te veel bass is, ik weet niet hoeveel invloed een cd speler hierop kan hebben?
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

frank2

#19
een tip: wenw audio in zwolle heeft veel "goedkopere" spullen tweedehands staan. Het voordeel is dat je van te voren thuis mag luisteren en dan na 1 of 2 weken het apparaat weer terug mag doen of kan kopen. Bel eens met ze, of met de vestiging in enschede, Karel.... kun je het thuis uitproberen welke cd speler het lekkerst klinkt.
Ik heb vroeger de marantz cd 17 mk2 gehad, goede dynamiek maar agressief in het geluid, dus ik ga ervanuit dat andere marantzen dat ook doen. Daarom probeer paar merken voor je er een koopt.

http://www.wenwaudio.nl/

onder cd spelers: marantz cd 4000 100 euro.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Peerless Monster

Citaat van: Crissis op oktober 12, 2008, 13:22:24
Ik ga op zoek naar die Philips spelers, en de omkasting dan bekleden met lood?

Yep een DAC net zo'n loopwerk is erg goed.
Destijds een speler van geloof ik 1400 gulden...
Dat lood is werkt echt goed in die speler.
Je kan ook nog zelf allerlei andere dingen modificeren in dat apparaat.
Het loopwerk vervangen kan ook, want die zijn nieuw nog wel verkrijgbaar denk ik.
Een Philips 880 met een aparte DAC (van Meridian een 203 of 263 (ook vaak met een DAC7) werkt ook echt heel goed).

Philips heeft echt hele mooie spelers gemaakt.
Wel oudjes inmiddels.
De eerste CD-speler van Philips wat modificeren levert ook een prachtig resultaat op.
Vraag maar aan Audiofiel.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Crissis

Citaat van: frank2 op oktober 12, 2008, 13:40:46
een tip: wenw audio in zwolle heeft veel "goedkopere" spullen tweedehands staan. Het voordeel is dat je van te voren thuis mag luisteren en dan na 1 of 2 weken het apparaat weer terug mag doen of kan kopen. Bel eens met ze, of met de vestiging in enschede, Karel.... kun je het thuis uitproberen welke cd speler het lekkerst klinkt.
Ik heb vroeger de marantz cd 17 mk2 gehad, goede dynamiek maar agressief in het geluid, dus ik ga ervanuit dat andere marantzen dat ook doen. Daarom probeer paar merken voor je er een koopt.

http://www.wenwaudio.nl/

onder cd spelers: marantz cd 4000 100 euro.

Zwolle is in de buurt, bedankt voor de tip!
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op oktober 12, 2008, 13:40:46
een tip: wenw audio in zwolle heeft veel "goedkopere" spullen tweedehands staan. Het voordeel is dat je van te voren thuis mag luisteren en dan na 1 of 2 weken het apparaat weer terug mag doen of kan kopen. Bel eens met ze, of met de vestiging in enschede, Karel.... kun je het thuis uitproberen welke cd speler het lekkerst klinkt.
Ik heb vroeger de marantz cd 17 mk2 gehad, goede dynamiek maar agressief in het geluid, dus ik ga ervanuit dat andere marantzen dat ook doen. Daarom probeer paar merken voor je er een koopt.

http://www.wenwaudio.nl/

onder cd spelers: marantz cd 4000 100 euro.

Doe in aandelen Frank bij Karel ;).
Marantz spelers zijn intern overigens gelijk aan die van Philips.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

hifiman

#23
Philips makes 3 standard CD players: CD 713, CD 723 (a 713 + remote) and CD 753 (actually it's a Marantz CD 4000 with different power supply caps).

Zie: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/cd723_e.html

Met andere woorden mijn 2 tientjes speler is gelijk aan de Marantz 4000  ;D

(dit zeg ik niet om de verkoop te pushen hoor, die 2 tienen zullen mij een zorg zijn  :P )

Crissis

#24
Citaat van: Audioloog op oktober 12, 2008, 13:50:44
Philips makes 3 standard CD players: CD 713, CD 723 (a 713 + remote) and CD 753 (actually it's a Marantz CD 4000 with different power supply caps).

Zie: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/cd723_e.html

Met andere woorden mijn 2 tientjes speler is gelijk aan de Marantz 4000  ;D

(dit zeg ik niet om de verkoop te pushen hoor, die 2 tienen zullen mij een zorg zijn  :P )

Het zou een mooie oplossing zijn, maar dan vooral tijdelijk... Daarom ga ik toch voor een stapje hoger dan jouw speler (en een Cd4000).
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D