stopcontact voorzien van aardedraad

Gestart door graafie, januari 25, 2024, 00:24:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

graafie

Ik heb totaal geen verstand van elektra en heb een (misschien wel hele stomme) vraag. Ik wil een stopcontact in de kamer voorzien van een aardedraad. Uiteraard moet ik dus een geaard stopcontact kopen en een aantal meter groen\geel installatiedraad. nou is mijn vraag, kan ik deze groen/gele installatiedraad in de meterkast gewoon aansluiten op het aardingrail?   

sschot


Jazeker, dat is de manier om aarde aan te brengen.
Wil je geen rommel via de aarde bij je apperatuur krijgen, dat moet je een extra aarde laten slaan. Maar of dat nuttig is, iets brengt en heel misschien hoorbaar zou zijn, geen enkel idee.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

FS249

Kijk eerst eens in de connector in jouw apparaat wat je wilt aarden. Als daar maar 2 pennen inzitten heeft het geen zin, want het apparaat heeft dan geen aarde nodig.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Refie

Citaat van: graafie op januari 25, 2024, 00:24:30Ik heb totaal geen verstand van elektra en heb een (misschien wel hele stomme) vraag. Ik wil een stopcontact in de kamer voorzien van een aardedraad. Uiteraard moet ik dus een geaard stopcontact kopen en een aantal meter groen\geel installatiedraad. nou is mijn vraag, kan ik deze groen/gele installatiedraad in de meterkast gewoon aansluiten op het aardingrail?   

Het antwoord op je vraag is Ja.

Echter denk ik niet dat de leiding direct van stopcontact naar de meterkast gaat?
1 draad bijtrekken, is vaak lastiger dan je denkt, aan 1 huidige draad een treveer maken, alle draden eruit trekken, gelijktijdig de trekveer er in. Vervolgens 3 nieuwe draden aan de trekveer en door de buistrekken.
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

pameijer

Weet je zeker dat er geen aardedraad tot aan de centraaldoos in het plafond is getrokken?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

graafie

Citaat van: pameijer op januari 25, 2024, 11:35:29Weet je zeker dat er geen aardedraad tot aan de centraaldoos in het plafond is getrokken?

de bedrading is bijna 30 jaar geleden aangelegd na een grote renovatie. Wat ik me zo kan herinneren is alleen de badkamer, keuken en de bijkeuken voorzien van aarde. Ik heb vanuit de meterkast een buis lopen rechtstreeks naar de kamer waar één UTP kabel door getrokken is, daar zou ik eventueel een aardedraad door kunnen trekken toch?

sschot

Je wil in de wcd uitkomen van je fase en je nul. Komen deze vanaf centraal doos of rechtstreeks vanuit de MK?

Ligt in de centraal doos randaarde? Zo ja, vanaf hier.
Zo nee, randaarde van MK naar centraal doos en dan verder.

Of rechtstreeks alles vanuit de MK.

Afhankelijk van hoe het is aangelegd, opgebouwd en aangesloten
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

graafie

Citaat van: sschot op januari 25, 2024, 12:09:14Je wil in de wcd uitkomen van je fase en je nul. Komen deze vanaf centraal doos of rechtstreeks vanuit de MK?

Ligt in de centraal doos randaarde? Zo ja, vanaf hier.
Zo nee, randaarde van MK naar centraal doos en dan verder.

Of rechtstreeks alles vanuit de MK.

Afhankelijk van hoe het is aangelegd, opgebouwd en aangesloten

Ik had nog even gekeken in de centraaldoos in de kamer, blauw, bruin en zwart draad, geen geel\groen draad.

sschot

Dan betekent het in 2 "fases" aanleggen  :P
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

minplus

Nieuwe kabel trekken vanaf de meterkast is de enig zinnige optie naar mijn idee.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

wasbeer2006

Voor de zekerheid je hebt het over groen geel.
Maar een draad bijtrekkken lukt niet, dus je zult alle draden moeten vervangen.

En de opmerking hierboven om te kijken of de apparatuur aarde heeft lijkt me ook handig
Vrijwel geen enkele TV heeft aarde en een recievers ook niet.



TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

graafie

#11
Wat ik bedoel is het volgende...in de kamer heb ik een stopcontact die ik wil voorzien van een aardedraad. De aardedraad door de buis trekken is niet te doen maar ik heb direct naast het stopcontact een 'loze' buis lopen die ooit bedoeld was voor bv een telefoon of tv aansluiting. Deze is dus leeg en loopt rechtstreeks naar de meterkast. Daar kan ik dus de aardedraad door trekken. Ik kom dan dus wel in de meterkast terecht maar niet in de verdeelkast. Kan ik deze aardedraad nou ook op die blokjes op de foto aansluiten of moet ik per se de aardedraad op de aarderail in de verdeelkast aansluiten?




jossie

Wat wil je aarden?

Audio installaties voor consumenten en aarde zijn een combinatie die regelmatig voor problemen zorgt.
Omni !

Sjettepet

Citaat van: graafie op januari 29, 2024, 18:10:16Wat ik bedoel is het volgende...in de kamer heb ik een stopcontact die ik wil voorzien van een aardedraad. De aardedraad door de buis trekken is niet te doen maar ik heb direct naast het stopcontact een 'loze' buis lopen die ooit bedoeld was voor bv een telefoon of tv aansluiting. Deze is dus leeg en loopt rechtstreeks naar de meterkast. Daar kan ik dus de aardedraad door trekken. Ik kom dan dus wel in de meterkast terecht maar niet in de verdeelkast. Kan ik deze aardedraad nou ook op die blokjes op de foto aansluiten of moet ik per se de aardedraad op de aarderail in de verdeelkast aansluiten?





Volgens mij is het niet toegestaan om de draden in verschillende leidingen langs verschillende routes te leggen ivm overzichtelijkheid.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

wasbeer2006

Klopt, dat mag niet maar gezien de vragen van de ts kan die er wellicht beter niet aan beginnen.
Bedoel ik niet lullig.

Want antwoorden op een aantal belangrijke vragen zijn niet gegeven. Ziter wel aarde aansluiting op je apparatuur, op mijn tv en reciever iig niet.
En waarom zou je het willen?

Maar als je het wilt, trek gewoon aarde in de leiding van het beoogde stopcontact.
Ja dan moet de oude draad er uiteraard uit en er nieuwe draad in en eventueel ook in de centraal doos.

TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

mmuetst

#15
Citaat van: sschot op januari 25, 2024, 02:14:46Jazeker, dat is de manier om aarde aan te brengen.
Wil je geen rommel via de aarde bij je apperatuur krijgen, dat moet je een extra aarde laten slaan. Maar of dat nuttig is, iets brengt en heel misschien hoorbaar zou zijn, geen enkel idee.
Het advies geven voor het slaan van een extra aarde kan gevaarlijk zijn, nooit adviseren AUB. Aarde is niet bedoeld om storingen af te voeren maar om bliksem schade te voorkomen en om te voorkomen dat je schok krijgt als je apparatuur onder spanning komt te staan. Dan hebben we het over apparatuur die niet dubbel geïsoleerd is.

https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

skoebiedoe

#16
Aarding dient niet om te vermijden dat je schokken krijgt ...daarvoor dient uwe verliesstroom schakelaar (en liefst ene van 30 mA ) .
Aarding dient om eventueel kleine verliesspanningen af te leiden naar de grond en zo weg te voeren waardoor je een kleinere kans hebt op elektrocutie (maar het kan nog altijd )

Als bliksem afleider stelt uw aarding niet echt veel voor daarvoor is uwen diameter te klein .

Een aardingspin kloppen is niet gevaarlijk als je het doet met het juiste materiaal en volgens de regels en je hem laat keuren of nameten . (Of ge moet per ongeluk in de toevoer leiding zitten van de gas of elektriciteit maar dat zult ge dan wel snel merken . ;) )

sschot

Citaat van: mmuetst op februari 21, 2024, 20:42:00Het advies geven voor het slaan van een extra aarde kan gevaarlijk zijn, nooit adviseren AUB. Aarde is niet bedoeld om storingen af te voeren maar om bliksem schade te voorkomen en om te voorkomen dat je schok krijgt als je apparatuur onder spanning komt te staan. Dan hebben we het over apparatuur die niet dubbel geïsoleerd is.

https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf

Aangezien ik de woorden laten slaan gebruikte, ga ik ervan uit dat het conform de richtlijnen, met inachtneming van de juiste waarden, afstanden en dergelijke wordt uitgevoerd, door een installateur.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het probleem niet zie, en in Amerika geld hele andere normen en regels, zeker mbt het aspect aarde.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

mmuetst

#18
Citaat van: sschot op februari 22, 2024, 11:48:23Aangezien ik de woorden laten slaan gebruikte, ga ik ervan uit dat het conform de richtlijnen, met inachtneming van de juiste waarden, afstanden en dergelijke wordt uitgevoerd, door een installateur.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het probleem niet zie, en in Amerika geld hele andere normen en regels, zeker mbt het aspect aarde.

Dan heeft het geen zin, de aarde moet in de meterkast aan de nul hangen en dan de grond in gaan. Dat is het zelfde in US als in NL. Maar je hebt het stuk gelezen? En ben je er wijzer door geworden? En een nieuwe aarde slaan doe je alleen als je huidige  niet goed is (defect) een installateur kan dat nameten. Maar daar gaat het in dit voorbeeld.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

#19
Citaat van: skoebiedoe op februari 22, 2024, 05:49:21Aarding dient niet om te vermijden dat je schokken krijgt ...daarvoor dient uwe verliesstroom schakelaar (en liefst ene van 30 mA ) .
Aarding dient om eventueel kleine verliesspanningen af te leiden naar de grond en zo weg te voeren waardoor je een kleinere kans hebt op elektrocutie (maar het kan nog altijd )

Als bliksem afleider stelt uw aarding niet echt veel voor daarvoor is uwen diameter te klein .

Een aardingspin kloppen is niet gevaarlijk als je het doet met het juiste materiaal en volgens de regels en je hem laat keuren of nameten . (Of ge moet per ongeluk in de toevoer leiding zitten van de gas of elektriciteit maar dat zult ge dan wel snel merken . ;) )
zonder aarde werkt je stroomverlies schakelaar niet. Zie de link naar de PDF. Daarom heet het in Nederland niet voor niets Aardlekschakelaar....
En aarde dient zeker wel om geen schok te krijgen, namelijk als het apparaat volledig onder spanning komt te staan gaat meestal ook de zekering er uit. En dat gebeurd nog wel eens bij een verwarmingselement van een oven (zelf ervaring mee gehad). Aardig dient voor verliesspanningen af te leiden naar grond, de grond pen in geen onderdeel van het circuit waar stroom loopt.  De aarddraad daar in tegen die naar je stopcontact loopt wel, als daar een stroom gaat lopen door bijvoorbeeld vocht in een apparaat dan klapt je zekering er niet uit waar wel je aardlek. De grondpen is dus zeker wel voor blikseminslag.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy


skoebiedoe

#21

En aarde dient zeker wel om geen schok te krijgen, namelijk als het apparaat volledig onder spanning komt te staan gaat meestal ook de zekering er uit. En dat gebeurd nog wel eens bij een verwarmingselement van een oven (zelf ervaring mee gehad). Aardig dient voor verliesspanningen af te leiden naar grond, de grond pen in geen onderdeel van het circuit waar stroom loopt.  De aarddraad daar in tegen die naar je stopcontact loopt wel, als daar een stroom gaat lopen door bijvoorbeeld vocht in een apparaat dan klapt je zekering er niet uit waar wel je aardlek. De grondpen is dus zeker wel voor blikseminslag.
[/quote]

Uw verliesstroom schakelaar werkt zonder aarding ook . Sterker nog de verliesstroom schakelaar werkt zelfs zonder aarding omdat deze dus niet op de aarding inwerkt .
Is een veel voorkomend misser .
De verliesstroomschakelaar meet (via inductie en spoel ) het verschil in stroom tussen de spanningsvoerende geleiders (en dus geen aarding ) en als deze een bepaalde waarde overstijgt (bv 30 mA ) dan schakelt deze uit .

Als uw apparaat onder spanning staat dan wordt de spanning inderdaad afgeleid via de aarding naar de grond maar uw zekering springt enkel af wanneer deze zijn max waarde heeft bereikt voor een nabetaalde tijd (dit wil dus zeggen dat er een stroom vloeit van 16 of 20 Amp en dus genoeg om iemand omver te bliksemen . ;) )
Beste bewijs om te testen maar niet aan te raden is om de stroomvoerende geleider tegen de aarding te leggen en zolang er geen verschil in potentiaal is gaat uw zekering niet uitvallen (want dan vloeit er geen stroom door de kring ) wel effe de verliesstroom schakelaar bypassen moest deze in de kring aanwezig zijn . ;)

Gewoonlijk zijn het de wasmachines die zorgen dat uw aarding soms onder spanning staat en ja ben er zo tegen gekomen waar er zonder probleem 220V op de aarding stond (gemeten tussen een losgekoppelde aarding en de grond zelf ) en dat de zekeringen gewoon op bleven staan .
De aarding gaat er wel voor zorgen dat alles op hetzelfde potentiaal gaat staan (dus lees ieder toestel verbonden met die aarding gaat dus onder spanning staan ) en meestal ga je dan geen schok krijgen maar ga je het soms wel voelen (dat tintelent gevoel dat je dan soms voelt ) maar moest je nu uw vinger leggen op het toestel en dan op bv de lichtpaal buiten (die op een ander potentiaal staat ) ga je het wel merken hoor .

Heb het hier zelf voorgehad met installatie van de keuken bij het opvoegen .
Er was blijkbaar voegsel in kontakt gekomen met een spanningsdragende geleider maar de zekeringen bleven mooi opstaan tot ik met mijn hoofd in kontakt kwam met de dampkap die op een andere kring stond ....wist het direkt hoor , heb letterlijk sterretjes gezien en de zekering is er toen ook niet uitgeklapt ...wel de verliesstroomschakelaar . ;)

Zo werkt ook die paal met hoogspanning waar uw haar van recht komt ...zolang je op de rubberen mat staat kan het geen kwaad maar zet maar eens een voet naast die mat en ze bliksemen u dood .
Zie uw vb van dat water. Uw zekering klapt eruit omdat er een stroom gaat lopen tussen de geleider en de grond niet omdat er spanning op de aarding staat .
Waarom raden ze nog altijd af om een elektrisch toestel te gebruiken in een bad gevuld met water ondanks dat de meeste kuipen  zijn uitgevoerd in polyester en deze ook af geaard zijn (een verplichting in Belgie weet niet hoe het in Nederland zit )
 
De grondpen is ervoor om uw aarding te verbinden met de grond en dat kan ook gewoon een lus zijn onder uw fundering of vloer zolang deze maar minder meet dan 30 Ohm dacht ik .
Als de bliksems inslaat duurt het welgeteld enkele milliseconden voor uwen draad gewoon smelt (daarom ook dat er soms elektrische bedrading in brand vliegt na bliksem inslag ) .
Kijk eens naar bliksemafleiders op grote gebouwen...je zal merken dat dit meestal een Alu mengeling is en dat deze van een dikkere diameter zijn .
Bliksem is hoogspanning en een hoogspanning kan dus overslaan ( en een zekering is zeker geen enkel probleem hoor als je ziet als ze hoogspanning afschakelen dat de overslag soms tot 6 M ver kan gaan ) .

aarding geeft infeite een fout gevoel van veiligheid . Net zoals brandladders met een kooi . ;)

Moest er nu een weerstand tussen de geleider en de aarding staan kan sheet zelfs zijn dat uw kabels zo warm worden dat ze spontaan beginnen te ontbranden . ;)

mmuetst

#22
Citaat van: skoebiedoe op februari 22, 2024, 18:59:38Uw verliesstroom schakelaar werkt zonder aarding ook . Sterker nog de verliesstroom schakelaar werkt zelfs zonder aarding omdat deze dus niet op de aarding inwerkt .
Is een veel voorkomend misser .
Nee, zie opmerking wiki:

"De aardlekschakelaar biedt geen enkele bescherming wanneer een niet geaard persoon contact maakt met zowel de nul- als de fasedraad; alleen wanneer de stroom naar aarde weglekt, zal de schakelaar de stroom onderbreken"

Daarom is de aardedraad onderdeel van het circuit.
Deze zit in de meterkast ook verbonden met de nul draad.


CitaatDe verliesstroomschakelaar meet (via inductie en spoel ) het verschil in stroom tussen de spanningsvoerende geleiders (en dus geen aarding ) en als deze een bepaalde waarde overstijgt (bv 30 mA ) dan schakelt deze uit .
Ja dit klopt, de meting wordt gedaan op fase en nul.

CitaatAls uw apparaat onder spanning staat dan wordt de spanning inderdaad afgeleid via de aarding naar de grond maar uw zekering springt enkel af wanneer deze zijn max waarde heeft bereikt voor een nabetaalde tijd (dit wil dus zeggen dat er een stroom vloeit van 16 of 20 Amp en dus genoeg om iemand omver te bliksemen . ;) )
Bijna goed, niet naar grond maar naar de nul.

CitaatBeste bewijs om te testen maar niet aan te raden is om de stroomvoerende geleider tegen de aarding te leggen en zolang er geen verschil in potentiaal is gaat uw zekering niet uitvallen (want dan vloeit er geen stroom door de kring ) wel effe de verliesstroom schakelaar bypassen moest deze in de kring aanwezig zijn . ;)
Ook dit klopt niet, in onze oven was de warmte spiraal doorgeklapt naar de metalen omhulling van het verwarmingselement. Hierna was zowel de aardlekschakelaar als onze zekering er uit geklapt.

CitaatGewoonlijk zijn het de wasmachines die zorgen dat uw aarding soms onder spanning staat en ja ben er zo tegen gekomen waar er zonder probleem 220V op de aarding stond (gemeten tussen een losgekoppelde aarding en de grond zelf ) en dat de zekeringen gewoon op bleven staan .
De aarding gaat er wel voor zorgen dat alles op hetzelfde potentiaal gaat staan (dus lees ieder toestel verbonden met die aarding gaat dus onder spanning staan ) en meestal ga je dan geen schok krijgen maar ga je het soms wel voelen (dat tintelent gevoel dat je dan soms voelt ) maar moest je nu uw vinger leggen op het toestel en dan op bv de lichtpaal buiten (die op een ander potentiaal staat ) ga je het wel merken hoor .

Heb het hier zelf voorgehad met installatie van de keuken bij het opvoegen .
Er was blijkbaar voegsel in kontakt gekomen met een spanningsdragende geleider maar de zekeringen bleven mooi opstaan tot ik met mijn hoofd in kontakt kwam met de dampkap die op een andere kring stond ....wist het direkt hoor , heb letterlijk sterretjes gezien en de zekering is er toen ook niet uitgeklapt ...wel de verliesstroomschakelaar . ;)

Zo werkt ook die paal met hoogspanning waar uw haar van recht komt ...zolang je op de rubberen mat staat kan het geen kwaad maar zet maar eens een voet naast die mat en ze bliksemen u dood .
Zie uw vb van dat water. Uw zekering klapt eruit omdat er een stroom gaat lopen tussen de geleider en de grond niet omdat er spanning op de aarding staat .
Waarom raden ze nog altijd af om een elektrisch toestel te gebruiken in een bad gevuld met water ondanks dat de meeste kuipen  zijn uitgevoerd in polyester en deze ook af geaard zijn (een verplichting in Belgie weet niet hoe het in Nederland zit )

De grondpen is ervoor om uw aarding te verbinden met de grond en dat kan ook gewoon een lus zijn onder uw fundering of vloer zolang deze maar minder meet dan 30 Ohm dacht ik .
Als de bliksems inslaat duurt het welgeteld enkele milliseconden voor uwen draad gewoon smelt (daarom ook dat er soms elektrische bedrading in brand vliegt na bliksem inslag ) .
Kijk eens naar bliksemafleiders op grote gebouwen...je zal merken dat dit meestal een Alu mengeling is en dat deze van een dikkere diameter zijn .
Bliksem is hoogspanning en een hoogspanning kan dus overslaan ( en een zekering is zeker geen enkel probleem hoor als je ziet als ze hoogspanning afschakelen dat de overslag soms tot 6 M ver kan gaan ) .

aarding geeft infeite een fout gevoel van veiligheid . Net zoals brandladders met een kooi . ;)

Moest er nu een weerstand tussen de geleider en de aarding staan kan sheet zelfs zijn dat uw kabels zo warm worden dat ze spontaan beginnen te ontbranden . ;)

Ik zou zeggen, lees de link die ik heb geplaatst naar die PDF nog maar eens. En kijk vooral naar de plaatsjes met huisinstallatie schakelingen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

#23
Citaat van: mmuetst op februari 22, 2024, 19:35:30Deze zit in de meterkast ook verbonden met de nul draad.
Ik had in mijn oude meterkast alleen een aardlekschakelaar zitten voor de ongeaarde groepen.

Als je een apparaat wat defect is aanraakt, lekstroom te hoog, gaat het via jouw lichaam naar de grond als je geen geïsoleerde schoeisel draagt. De weerstandswaarde van een mens is ongeveer 100 ohm.

mmuetst

En omdat eigenwijze mensen vertikken de PDF te lezen, plaats ik de plaatjes maar hier:
In dit voorbeeld zit er geen aardlek. Maar zowel dan gebeurt het volgende: indien er een stroom gaat lopen via de buitenkant van een apparaat door bijvoorbeeld vocht dan zal er minder stroom gaan via de nul draad en meet de aardlek het verschil en grijpt in. De zekering werkt dan op dat moment niet omdat er geen volledige sluiting is.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.