Welcome to the Madhouse! - Nieuw topic in Stereo -> Showcase

Gestart door Madhouse, augustus 25, 2008, 13:12:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Madhouse

Citaat van: Etiennevh op november  4, 2010, 13:21:14
Roy,

Ik heb even een vraag. Jij hebt ooit eens een post gedaan in een topic over bi-amping. Per kanaal wordt er op jouw 5004 een vermogen van 100 watt geleverd. Hoe kan dat als je maar een voeding van 650 watts hebt met 9 kanalen? (Dacht dat het 650 was in de 5004)

En als je dan bi-amped, met 2x 100 watt op dat kanaal, is de kans dat je je luidspreker opblaast dan niet veel groter als die maar een max vermogen van 100 watt aan kan?

Ik heb werkelijk geen idee hoe het precies zit. Maar een flinke vooruitgang (boost van het geluid) was het wel!

Je luidsprekers moeten er wel geschikt voor zijn, anders zul je idd schade aan gaan richten aan je luidsprekers...
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Het voordeel van bi-amping is waarschijnlijk wel bekend, hoge en lage tonen worden apart van versterking voorzien. Dat betekent echter niet dat beide versterkers evenveel vermogen moeten leveren. De versterker voor de lage tonen zal meer vermogen moeten leveren dan de versterker voor de hoge (midden en hoog). De versterker hoeft alleen maar te leveren wat de speaker nodig heeft om de ruimte te vullen met geluid.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Etiennevh

Citaat van: HTip op november  4, 2010, 13:29:02
Het voordeel van bi-amping is waarschijnlijk wel bekend, hoge en lage tonen worden apart van versterking voorzien. Dat betekent echter niet dat beide versterkers evenveel vermogen moeten leveren. De versterker voor de lage tonen zal meer vermogen moeten leveren dan de versterker voor de hoge (midden en hoog). De versterker hoeft alleen maar te leveren wat de speaker nodig heeft om de ruimte te vullen met geluid.
Dus wat de speaker vraagt, dat wordt geleverd door de receiver. Zit er op ieder kanaal dan een aparte versterker? En je laatste zin begrijp ik niet.. ?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

HTip

Citaat van: Etiennevh op november  4, 2010, 13:34:08
Dus wat de speaker vraagt, dat wordt geleverd door de receiver. Zit er op ieder kanaal dan een aparte versterker? En je laatste zin begrijp ik niet.. ?
Klopt! Of de receiver aparte versterkers heeft voor elk kanaal hangt van de receiver af. Maar de Marantz van Roy is 7.1 met 8 versterkers, dus in zijn geval ja.

Het leveren van geluid gaat in principe om geluidsdruk op te bouwen. En daar is vermogen voor nodig. De luisteraar bepaalt hoeveel geluidsdruk nodig is. Is dat niet voldoende, dan vragen we de receiver om meer vermogen te leveren. Resultaat is een hogere geluidsdruk.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Ik heb in een ander topic een post gedaan met de vermogens die een versterker moet leveren. Is dat zinvol om in mijn instelgids op te nemen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Etiennevh

Citaat van: HTip op november  4, 2010, 13:37:49
Klopt! Of de receiver aparte versterkers heeft voor elk kanaal hangt van de receiver af. Maar de Marantz van Roy is 7.1 met 8 versterkers, dus in zijn geval ja.

Het leveren van geluid gaat in principe om geluidsdruk op te bouwen. En daar is vermogen voor nodig. De luisteraar bepaalt hoeveel geluidsdruk nodig is. Is dat niet voldoende, dan vragen we de receiver om meer vermogen te leveren. Resultaat is een hogere geluidsdruk.
Duidelijk!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Etiennevh

Citaat van: HTip op november  4, 2010, 13:38:52
Ik heb in een ander topic een post gedaan met de vermogens die een versterker moet leveren. Is dat zinvol om in mijn instelgids op te nemen?
Ik vind van wel!!!!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

fugazi_2009

Citaat van: Madhouse op november  4, 2010, 13:23:25
Je luidsprekers moeten er wel geschikt voor zijn, anders zul je idd schade aan gaan richten aan je luidsprekers...

Niet helemaal waar. Je zal eerder je speakers opblazen doordat men een te lichte versterker gebruikt dan een te zware. Dus dat hele verhaal van een speaker is 100w en dus maximaal een versterker van 100w is onzin. Tuurlijk kan dan theoretisch het vermogen te groot zijn maar waarschijnlijk vind je het zelf ruim voor die tijd al veel te hard gaan. Echter wat kan gebeuren bij een te lichte versterker is dat mensen die maximaal gaan opendraaien, vervolgens gaat het ding clippen en komt er feitelijk de volle stroom op je speakers te staan en krijg je het befaamde opblazen.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Etiennevh

Citaat van: fugazi_2009 op november  4, 2010, 15:09:20
Niet helemaal waar. Je zal eerder je speakers opblazen doordat men een te lichte versterker gebruikt dan een te zware. Dus dat hele verhaal van een speaker is 100w en dus maximaal een versterker van 100w is onzin. Tuurlijk kan dan theoretisch het vermogen te groot zijn maar waarschijnlijk vind je het zelf ruim voor die tijd al veel te hard gaan. Echter wat kan gebeuren bij een te lichte versterker is dat mensen die maximaal gaan opendraaien, vervolgens gaat het ding clippen en komt er feitelijk de volle stroom op je speakers te staan en krijg je het befaamde opblazen.
Nooit geweten maar klinkt als een logisch gevolg van oorzaak.. ! Clippen..is dat een term? :P
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Etiennevh

Hoe kom ik erachter of mijn luidsprekers geschikt zijn voor bi-amping / bi-wiring? Ze zien er aan de achterkant vrij identiek uit zoals die van philip, alleen dan boven elkaar en met een verbindingsbeugel. Ik zal in mijn eigen topic eens een foto posten, vanavond!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Marsh

Citaat van: Etiennevh op november  4, 2010, 15:39:55
Hoe kom ik erachter of mijn luidsprekers geschikt zijn voor bi-amping / bi-wiring? Ze zien er aan de achterkant vrij identiek uit zoals die van philip, alleen dan boven elkaar en met een verbindingsbeugel. Ik zal in mijn eigen topic eens een foto posten, vanavond!

Zo:

Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


HTip

Citaat van: Marsh op november  4, 2010, 15:45:05
Zo:


Dat is een voorbeeld van bi-wiring. Als je 4 terminals aan de speakerzijde hebt, dan zijn ze geschikt. Of je versterker/receiver geschikt is hangt af of er 2 versterkers over zijn. De meeste 7.1 receivers of hoger zijn geschikt. Het is vaak een schakelaar omzetten en klaar!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Etiennevh

Ok.. en hoe ziet het er uit bij bi-amping? Ik ben in de tussentijd lekker wat research aan het doen naar frontfire closed subs. Als ik echt NUTTIGE info heb, zal ik het posten..

:)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Robbert54

Citaat van: Etiennevh op november  4, 2010, 15:57:20
Ok.. en hoe ziet het er uit bij bi-amping? Ik ben in de tussentijd lekker wat research aan het doen naar frontfire closed subs. Als ik echt NUTTIGE info heb, zal ik het posten..

:)
moet je kijken op de receiver. die van mij is 7.1. dan sluit je de speakers aan op de fronts en de surroundbacks. In mijn geval moet ik dan via de osd de receiver op biampen zetten.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Bi-wiring => receiver: 2 terminals, speaker: 4 terminals
Bi-amping => receiver: 4 terminals, speaker: 4 terminals

Feitelijk gaan er bij bi-amping 2 complete kabels naar 1 speaker. Er zijn kabels (bijv. W&M Black Magic) die 4 aders hebben. Dan kan je 2 aders gebruiken voor hoog en de andere 2 voor laag. Ik heb overigens nog wat Black Magic liggen. Roy weet hoe ze klinken ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: The Vampire op november  4, 2010, 15:59:55
moet je kijken op de receiver. die van mij is 7.1. dan sluit je de speakers aan op de fronts en de surroundbacks. In mijn geval moet ik dan via de osd de receiver op biampen zetten.
Bij Marantz is het een schakelaar achterop.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Etiennevh

Citaat van: HTip op november  4, 2010, 16:02:43
Bi-wiring => receiver: 2 terminals, speaker: 4 terminals
Bi-amping => receiver: 4 terminals, speaker: 4 terminals

Feitelijk gaan er bij bi-amping 2 complete kabels naar 1 speaker. Er zijn kabels (bijv. W&M Black Magic) die 4 aders hebben. Dan kan je 2 aders gebruiken voor hoog en de andere 2 voor laag. Ik heb overigens nog wat Black Magic liggen. Roy weet hoe ze klinken ;)
Nou mooi! :) Bi-wiring komt er dus ooit ook nog bij mij.. :)

Ik heb wat nuttige info over subwoofers en de hele techniek er achter. Het zal behoorlijk wat tekst worden.. Nieuw topic openen over de techniek en het verschil tussen bassreflex en gesloten woofers?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Nooff

Citaat van: Etiennevh op november  4, 2010, 16:24:49
Nou mooi! :) Bi-wiring komt er dus ooit ook nog bij mij.. :)

Ik heb wat nuttige info over subwoofers en de hele techniek er achter. Het zal behoorlijk wat tekst worden.. Nieuw topic openen over de techniek en het verschil tussen bassreflex en gesloten woofers?
Ik kan je sowieso vertellen dat in mijn geval de bassen veen strakker werden bij Bi-Wiring, tevens wordt het midden en hoog beter van elkaar gescheiden.  :)

HTip

Citaat van: Etiennevh op november  4, 2010, 16:24:49
Ik heb wat nuttige info over subwoofers en de hele techniek er achter. Het zal behoorlijk wat tekst worden.. Nieuw topic openen over de techniek en het verschil tussen bassreflex en gesloten woofers?
Yep! Altijd leuk om weer iets bij te leren. Zet maar onder "speakers en subs"
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Etiennevh

Ok. wordt van het weekend, niet nu :P ben ik wel een uurtje zoet mee ! :P
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Madhouse

Citaat van: Etiennevh op november  4, 2010, 16:24:49
Nou mooi! :) Bi-wiring komt er dus ooit ook nog bij mij.. :)

Citaat van: Nooff op november  4, 2010, 16:30:36
Ik kan je sowieso vertellen dat in mijn geval de bassen veen strakker werden bij Bi-Wiring, tevens wordt het midden en hoog beter van elkaar gescheiden.  :)

Jullie bedoelen Bi-Amping? Bij werd het geheel ook veel strakker  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Nooff

Citaat van: Madhouse op november  4, 2010, 18:27:14
Jullie bedoelen Bi-Amping? Bij werd het geheel ook veel strakker  ;)
Nee, Bi-Wiring. Bi-Amping kan net als Bi-Wiring een verbetering opleveren, maar in de praktijk schijnen de resultaten nogal uiteen te lopen.

yorkie13

bi-amping is toch altijd bi-wiring lijkt me ?

Zefanja

#1598
Citaat van: RA SUBS op november  4, 2010, 19:08:42
bi-amping is toch altijd bi-wiring lijkt me ?

Met bi-wiring gebruik je 1 kanaal om laag aan te sturen en mid en hoog aan te sturen met een kabel die aan de ene kant 2 aansluitingen heeft en aan de andere kant 4 aansluitingen heeft.
Bij bi-amping gebruik je voor laag een afzonderlijk kanaal en voor mid en hoog een afzonderlijk kanaal met een kabel die aan beide zijdes 4 aansluitingen heeft.
Bi-amping gaat dus ietsjes verder dan bi-wiring. Bij bi-amping maak je dus ook echt gebruik van de 4 afzonderlijke strands in de kabel.
Dat doet bi-wiring ook wel alleen komt het signaal uit 1 kanaal en bij bi-amping dus uit 2 afzonderlijke kanalen.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

HTip

Wat je ook kan doen is single-wire en de bruggen vervangen door een stuk speakerkabel. Zo werkt het bij mij. 



Speakerkabel van de brug moet wel dik genoeg zijn om eventueel verlies tegen te gaan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive