Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joske007

Net de frontspeakers beginnen meten, met een sweep tussen 20-20000Hz (zonder de sub) en met de x-over op 50Hz.
Wanneer ik nu de sub samen met de frontspeakers wil meten, gebruik ik dan dezelfde sweep Freq. als voorheen, dus sweep 20-20000Hz samen voor sub en speakers ?
Ik vermoed dat ik het zo moet doen, maar wil het nog voor de zekerheid weten  :dry:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Deleted member

Citaat van: Joske007 op januari  4, 2013, 13:24:57
Net de frontspeakers beginnen meten, met een sweep tussen 20-20000Hz (zonder de sub) en met de x-over op 50Hz.
Wanneer ik nu de sub samen met de frontspeakers wil meten, gebruik ik dan dezelfde sweep Freq. als voorheen, dus sweep 20-20000Hz samen voor sub en speakers ?

Ja kan, al ben je nu voornamelijk geïnteresseerd in 't laag en mid-laag en hoe de twee laagbronnen (sub en fronts) elkaar beïnvloeden. Zo zal je boven de 500Hz bijna geen verschillen zien tussen de sub+fronts of alleen de fronts.

Interessant om hier te plaatsen is één plaatje tot zeg 500Hz met daarin 1. de grafiek van alleen de sub 2. alleen de fronts en 3. de fronts en sub samen.

Joske007

Ik heb enkele dagen geleden al metingen gedaan met de sub (x-over uit) rechtstreek aangesloten op de geluidskaart.
Meet ik nu de sub samen met de frontspeakers en met één en dezelfde sweep?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Deleted member

Ik zou het meten zoals 't nu is aangesloten, met de huidige instellingen. Je kan eerst een meting doen terwijl fronts + sub tegelijk zijn aangesloten. Vervolgens zet je de sub uit en meet je nogmaals en tot slot meet je zonder de fronts maar met de sub weer aan, bijvoorbeeld door de fronts even los te halen. Die drie metingen kun je in één plaatje zetten, je kunt dan beoordelen hoe ze elkaar beinvloeden, of de fase juist staat etc.

edit: Ik ga er dan van uit dat je fronts en sub op de -voor nu- ideale plek hebt staan en alles hebt aangesloten zoals je normaal zou doen als je iets zou willen spelen maar nog zonder DSP/EQ etc. actief.

Deleted member

Eerder schreef je onderstaande, deze aanpak is goed maar omdat je de sub nu nog hebt staan zou ik er dus ook gewoon een paar metingen met de sub erbij doen. Waarom? Omdat je dan alles met dezelfde settings, volume en microfoonopstelling meet en je dan dus echt weet wie wat bijdraagt (sub en fronts).


Citaat van: Joske007 op januari  3, 2013, 20:07:48
Begin volgende week gaat de demo Velodyne terug naar de winkel, dus morgen vrijdagmiddag, heb ik enkel nog de tijd om de speakers samen met de sub te meten.

Om mijn tijd morgen goed te besteden, vat ik mijn werkwijze hieronder nog eens samen.

Het meten van de frontspeakers (zonder sub) en instellen van de receiver:
•   Fronts op Small zetten.
•   Standing Wave uitzetten.
•   EQ uitzetten.
•   Fullband Phase Control uitzetten.
•   De X-over in de reciever op 80Hz zetten: Voor meting 1.
•   De X-over in de reciever op 50Hz zetten: Voor meting 2.
•   De X-over van de Pioneer zijn: 50, 80, 100, 150 en 200Hz.

Meten van de frontspeakers (zonder sub) en instellen van REW:
•   Voor de frontspeakers met de sweep meten tussen 20 en 20.000Hz.
•   In REW, deze waarden ingeven, 20 – 20.000Hz ingeven.

De nagalm van de kamer ga ik later uitgebreid aanpakken, maar nu eerst de speakers met de sub instellen en afregelen voor een goede integratie in de kamer.
De speakers en de sub hebben intussen al hun vaste plaats in de kamer gekregen. De sub staat nu met zijn front in een hoek en naar de radiator gericht.

Doordat de sub met zijn front in de hoek staat opgesteld en ik bijgevolg de display, afstandsbediening, enz... van de Velodyne niet kan gebruiken, ga ik voor de SVS SB13-Ultra.
De SB13-Ultra heeft zijn display en bediening volledig op de achterzijde zitten, waardoor ik makkelijk bij alles kan komen.

Joske007

Meeting 1:
Dus ik meet nu eerst met de fronts + sub, waarbij deze gelijktijdig zijn aangesloten en beiden dezelfde sweep krijgen tussen 20-20000Hz.
Meeting 2:
Hierna zet ik de sub uit en meet ik opnieuw, waarbij de fronts alleen worden gemeten.
Meting 3:
Volgende en laatste stap is de sub terug aan en nu zonder de fronts te meten (even afkoppelen).

Ik kan al deze metingen toch met dezelfde sweep 20-20000Hz doen, daar nu toch alles door de receiver gaat?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Deleted member

Helemaal goed, en idd. je kunt 20-20000Hz meten, je kunt dan in REW altijd nog inzoomen op 't bereik 20-500Hz.

Joske007

Citaat van: Antoine op januari  4, 2013, 13:51:52
Helemaal goed, en idd. je kunt 20-20000Hz meten, je kunt dan in REW altijd nog inzoomen op 't bereik 20-500Hz.

Oké, bedankt en kan nu verder  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Deleted member

Citaat van: Joske007 op januari  4, 2013, 13:52:47
Oké, bedankt en kan nu verder  ;)

En zoals Morca al schreef, doe 't zelfde met de Xover op 50 en 80Hz zodat je in totaal zes metingen hebt. Je kunt dan gelijk goed zien welke kant jouw crossover setting op moet.

Joske007

De X-over van de Pioneer zijn: 50, 80, 100, 150 en 200Hz, dus kan ik alleen maar op de x-over 50 en 80Hz meten.
Is dit te beperkt of niet?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Deleted member

Citaat van: Joske007 op januari  4, 2013, 13:57:09
De X-over van de Pioneer zijn: 50, 80, 100, 150 en 200Hz, dus kan ik alleen maar op de x-over 50 en 80Hz meten.
Is dit te beperkt of niet?

Nee hoor, die hogere crossovers zijn vooral bedoeld voor van die kleine "melkpak formaat" speakers die totaal geen laag geven. :)

Dutchmuscle

Antoine Jij hebt toch ook een m-audio fast track?
Hoe kan het dat als ik ga de soundcard ga calibreren, ik de output en mic gain maar net over de helft heen hoeft om gelijk te staan.
Maar als ik dan wil gaan meten ik ze bijna helemaal open moet draaien om te kunnen meten??

Deleted member

Citaat van: Dutchmuscle op januari  4, 2013, 14:03:55
Antoine Jij hebt toch ook een m-audio fast track?
Hoe kan het dat als ik ga de soundcard ga calibreren, ik de output en mic gain maar net over de helft heen hoeft om gelijk te staan.
Maar als ik dan wil gaan meten ik ze bijna helemaal open moet draaien om te kunnen meten??

Klopt, maar ik moet bekennen dat ik de soundcard calibratie nooit heb uitgevoerd omdat ik niet de juiste kabeltjes (met phono plug) had. Ik heb de aanname gedaan dat de geluidskaart, de Fast Track dus in deze, voldoende 'recht' meet.

Over het opendraaien, je bedoelt dan voor 't maken van een meting door je luidsprekers/sub? Je meet dan met de microfoon het geluid versterkt door je versterker, weergegeven door je luidsprekers/sub. Je hebt dan dus ook te maken met het volume van je versterker. Bij de soundcard calibratie meet je slechts de verschillen tussen in- en output van de soundcard zelf dus dit is geheel niet te vergelijken, hoef je in de regel ook slechts 1 keer te doen.

Joske007

Citaat van: Antoine op januari  4, 2013, 13:32:00
Interessant om hier te plaatsen is één plaatje tot zeg 500Hz met daarin 1. de grafiek van alleen de sub 2. alleen de fronts en 3. de fronts en sub samen.

Mijn metingen zijn klaar, alleen wil ik nog weten met welke smoothing ik deze het beste kan posten, bv 1/6 octave?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Citaat van: Antoine op januari  4, 2013, 14:13:23
Klopt, maar ik moet bekennen dat ik de soundcard calibratie nooit heb uitgevoerd omdat ik niet de juiste kabeltjes (met phono plug) had. Ik heb de aanname gedaan dat de geluidskaart, de Fast Track dus in deze, voldoende 'recht' meet.

Over het opendraaien, je bedoelt dan voor 't maken van een meting door je luidsprekers/sub? Je meet dan met de microfoon het geluid versterkt door je versterker, weergegeven door je luidsprekers/sub. Je hebt dan dus ook te maken met het volume van je versterker. Bij de soundcard calibratie meet je slechts de verschillen tussen in- en output van de soundcard zelf dus dit is geheel niet te vergelijken, hoef je in de regel ook slechts 1 keer te doen.

A oke ik heb even een test gedaan door me receiver nog harder te zetten dan schuift alles iets omhoog in de grafiek meer niet.
Ik hoor ook een constante piep toon best wel iritant ligt dat aan die tulp stekkers die naar de receiver gaan???
Als ik me losse db-meter bij de meet mic houdt voor het db te meten, en op 75 kom door aan de volume knop te draaien van me receiver.
Dat voer ik in bij de spl meter calibratie is dat goed?
En hoef ik me mic niet te calibreren??

Joske007

Citaat van: Dutchmuscle op januari  4, 2013, 14:31:02
A oke ik heb even een test gedaan door me receiver nog harder te zetten dan schuift alles iets omhoog in de grafiek meer niet.
Ik hoor ook een constante piep toon best wel iritant ligt dat aan die tulp stekkers die naar de receiver gaan???
Als ik me losse db-meter bij de meet mic houdt voor het db te meten, en op 75 kom door aan de volume knop te draaien van me receiver.
Dat voer ik in bij de spl meter calibratie is dat goed?
En hoef ik me mic niet te calibreren??

Die lichte pieptoon, komt bij mij ook af en toe weer naar boven, ik wacht dan +/- 30sec met meten tot deze verdwijnt.
Ja, die waarde van je dB-meter voer je inderdaad bij SPL in.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Deleted member

Citaat van: Joske007 op januari  4, 2013, 14:29:03
Mijn metingen zijn klaar, alleen wil ik nog weten met welke smoothing ik deze het beste kan posten, bv 1/6 octave?

Hangt er vanaf; om 't laag te kunnen beoordelen, zeg tot 500Hz zou ik geen smoothing toepassen. Bij een groter bereik en zeker 20-20000kHz zou ik 1/12 of 1/6 toepassen. Hier in dit topic zou ik in elk geval inzoomen op 't laag zodat we goed kunnen beoordelen hoe e.e.a. bij je werkt. Ik zou zelf even kijken waar je geen noemenswaardige verschillen meer ziet tussen de grafieken van je fronts zonder sub en fronts+sub samen, die twee lijnen komen samen en dan vervolgens de twee plaatjes posten met per plaatje de drie metingen.

Deleted member

Citaat van: Dutchmuscle op januari  4, 2013, 14:31:02
 

A oke ik heb even een test gedaan door me receiver nog harder te zetten dan schuift alles iets omhoog in de grafiek meer niet.
Ik hoor ook een constante piep toon best wel iritant ligt dat aan die tulp stekkers die naar de receiver gaan???
Als ik me losse db-meter bij de meet mic houdt voor het db te meten, en op 75 kom door aan de volume knop te draaien van me receiver.
Dat voer ik in bij de spl meter calibratie is dat goed?
En hoef ik me mic niet te calibreren??

Microfoon calibratie kun je niet zelf, er zijn wel bedrijven die dat kunnen doen voor je. De ECM-8000 is redelijk recht/nauwkeurig tussen de 20-1kHz.

Pieptoon moet je niet hebben waarom je die krijgt is moeilijk na te gaan op afstand. Zet in elk geval 't 'monitor' schakelaartje op de Fast-track uit anders krijg je wat je microfoon oppikt nog eens door je speakers te horen en dat wil je niet.

SPL calibratie doe je idd. goed.

Joske007

Metingen met x-over op 50Hz


Metingen met x-over op 80Hz
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle


jvanhambelgium

Citaat van: Dutchmuscle op januari  4, 2013, 15:13:12
zo even me sub verschoven me arm rug :D

Snel terugzetten want die BLAUWE grafiek is een pak slechter als de voorganger...

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

De gele lijn is inderdaad beter, waar staat de sub op deze meting?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Citaat van: jvanhambelgium op januari  4, 2013, 15:18:02
Snel terugzetten want die BLAUWE grafiek is een pak slechter als de voorganger...

Blauw is de ouwe plek geel is de niewe dus laten staan bedoel je!
Maar kom er nu achter dat ik tijdens het verschuiven ook de mic mee had verschuift dus kan opnieuw meten :nopompom:

Deleted member

Citaat van: Joske007 op januari  4, 2013, 15:10:34
Metingen met x-over op 50Hz


Metingen met x-over op 80Hz


Oei, ziet er niet uit, vreemd!! Bij mij zijn de grafieken tot zo'n 500Hz altijd bruikbaar zonder smoothing toe te passen. In dit geval zijn ze echter absoluut niet 'leesbaar' dus ik zou toch enige smoothing toepassen. Misschien komt 't doordat ik standaard met hoge resolutie meet (length 1M geloof ik) en jij met de standaard lagere setting (256k)? Een meting duurt bij mij zo'n 23 sec. uit m'n hoofd.

Speel maar met de smoothing, hoe minder hoe beter maar in elk geval tot er in grove lijnen een duidelijker "lijn" in zit. Ook zit er niet veel meer informatie boven de 200Hz in je grafieken dus weergeven tot 200Hz is voldoende.

Edit: je zou ook nog een apart plaatje kunnen maken met daarin de twee grafieken van de sub+fronts samen voor zowel de Xover op 50 als 80Hz.

Dutchmuscle

Zo even opnieuw gedaan.....
Als ik nu de fronts erbij ga doen alles op een x van 80hz?