Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Ralf67

Dan lekker laten zo  8)

flakkees

owh , daarom is het zo rustig in je topic  :D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Gemineye

Citaat van: chansig op december 29, 2018, 15:24:57


Misschien ff off-topic, maar hoe meet je zoiets? Ik gebruik altijd gewoon mijn oren en als ik een verandering prettiger/mooier vind klinken dan beschouw ik dat als vooruitgang. Maar da's natuurlijk geen wetenschap!
:)

chansig

Citaat van: Gemineye op december 29, 2018, 18:04:47
Misschien ff off-topic, maar hoe meet je zoiets?


Met een microfoon.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Gemineye

:)

Contour

Het meest logisch is dan inderdaad om de subs lager, dus op 45Hz te filteren, overeenkomstig met de natuurlihke afval van je 8M speakers. Probeer het eens zou ik zeggen, is gratis, misschien klinkt het nog beter.

Gr. Walter

chansig

Morgen. Kleine moeite dus wie weet.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Ooit komt er een dag dat je Contour moet bedanken voor een suggestie, hij is er zo druk mee...

;D

chansig

Zal het dit jaar nog lukken ? Ik ga mijn best doen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Subs staan overigens rond de 40 Hz. Sorry....was dus al "goed".  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Shit!

Arme Contour....

???

Contour

Mooi dat de frequentie reeds 'goed' staat, ik denk dat ik je daar al eerder op gewezen had, goed dat je geluisterd hebt naar het advies toendertijd...  :laugh:

Staat je fase op de subs al wel goed dan? Hoe heb je deze ingesteld?

Gr. Walter

Ralf67

aan het fase knopje draaien denk ik  :D

chansig

Sorry Walter het was Martijn die het bij aanschaf adviseerde. Kan het niet mooier maken, maar je best doe is ook iets waard.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Ja, draaien en luisteren is de makkelijke methode, maar Hans is meer van het 'meten' met een echte meet 'microfoon', dus de vraag is nu of de fase reeds is ingemeten en optimaal gezet?

chansig

Met de fase heb ik al lopen stoeien...zoals het nu staat meet het het beste. Ook verschillende plekken gepeobeerd. Maar goed...wie weet.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Citaat van: Contour op december 29, 2018, 17:49:13
Dat is best hoog, je kan eens 45Hz proberen, dan de subs wel wat harder zetten.

De gouden standaard ligt tussen de 80 en 100 Hz.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Contour

Als je Bose melkpakjes als fronts hebt misschien wel!  :laugh: :laugh: :laugh:

In een highend stereo systeem met volwaardige fronts is 80Hz echt veel te hoog.

Groetjes Walter

DofN

Lees dit maar eens:

http://www.soundoctor.com/whitepapers/subs.htm

Hij weet wel waar hij het over heeft.

Maar goed, je crossover punt is grotendeels afhankelijk van je kamer. Zolang je maar een mooie overloop hebt tussen fronts en subs (meten is weten) en de subs niet te weinig inzet. Deze zijn altijd beter in het produceren van laag dan fronts. Deze wil je zo min mogelijk belasten om vervorming in het middengebied tegen te gaan.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

scoc

Citaat van: Contour op december 29, 2018, 19:48:07
Als je Bose melkpakjes als fronts hebt misschien wel!  :laugh: :laugh: :laugh:

In een highend stereo systeem met volwaardige fronts is 80Hz echt veel te hoog.

Groetjes Walter
Ik speel met cross op 95Hz en zonder Bose doosjes. Actieve subs zijn 8 op de 10 een stuk beter in de lagere frequenties onder de 80-100hz weer te geven dan de meeste grotere speakers incl. vloerstaanders.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

chansig

#7395
Bij mijn vorige speakers liepen de subs toch 80 Hz.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: Gemineye op december 29, 2018, 18:04:47
Misschien ff off-topic, maar hoe meet je zoiets? Ik gebruik altijd gewoon mijn oren en als ik een verandering prettiger/mooier vind klinken dan beschouw ik dat als vooruitgang. Maar da's natuurlijk geen wetenschap!

Even wat serieuzer....

Tuurlijk luister ik ook wat er gebeurt. Alleen heeft, tot nu toe, een meting (welke niet alles zegt...zeker niet die van ARC) me nog nooit teleurgesteld. Ik denk overigens dat andersom vaker voorkomt.

Dus ga meten bij mensen die erg tevreden zijn over hun geluid. Zie de meting en je vraagt je af: Hoe kan men tevreden zijn ? Dat is mijn inziens een boeiender vraag dan waarom voor mij een meting meer richting geeft.

Maar dat zie je hier weinig gebeuren. Hier zie je mensen die meerdere subs, Dirac, minidsp of andere merken/zaken gebruiken en waarbij de meting uiteindelijk overeenkomt met wat men waarneemt: Lekker, fijn, mooi geluid.

Tot nu toe nog nooit iemand gezien die, serieus, gebruik maakt van metingen een bv enorme piek heeft van bv 20 dB en zegt: die laat ik lekker zitten want ik vind het zo fijn klinken.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

Vaak is de plek waar de main speakers staan niet de meest ideale plek om het sub laag te produceren, en omgekeerd is de meest ideale plek voor de sub eigenlijk nooit de meest ideale plek voor je main speakers  ;)

Meten in deze is the way to go om de meest ideale kantel frequentie te kiezen, heb je zowel op de main speakers alsook op de sub DSP mogelijkheden kan je er ook nog een samenspel van maken, denk ff aan een piek die wel in de sub zit maar niet in de main speakers en vice versa. 
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig



Waarom rechts nu zo "afwijkt" van links blijft voor mij wel een klein raadsel. Ruimte is niet helemaal evenwijdig. Aan de rechterkant loopt de wand na 2 meter schuin naar binnen en dan zit er een deur. Schuinte is nu iets opgeheven omdat ook het paneel aan de linkerkant iets naar binnen staat.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

De deur doet vast wat. Hier zit ie rechtsvoor, de kamer is verder symmetrisch, maar de rechter speaker meet compleet anders dan links.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer