Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

chansig

Ik verwacht dat we hier ook niet verder mee gaan komen.

In de afgelopen weken te horen gekregen dat ringing wel een erg vervelend consequentie is, evenals faseverschillen en nu dus ook harmonische zaken. Wel veel geleerd.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Gatver...

Pas je op voor kennis?

chansig

Gewoon een kwestie van genoeg alcohol naar binnen gooien. Dood de hersencellen. Verdwijnt de kennis ook weer.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Me nog even wat verder laten informeren over het ringing gebeuren. Redelijk begrijpbaar verhaal terug gekregen. Na de uitleg de opmerking dat "we" ons niet zo heel druk over hoeven te maken gezien de huidige staat van apparaten en speakers. Waarbij diegene opmerkte dat bij de speakers het ringing effect mogelijk groter is (en daardoor mogelijk eerder hoorbaar) dan in al die andere apparatuur.

Hiermee is het effect voor mij wel een afgesloten verhaal.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Doe is (...) tof en deel die verhaaltje!

:shaun:

chansig

Bij deze:

"Ringing" zijn gewoon nieuwe bijkomende ongewenste artifacten, bijproducten, harmonischen die niks met het originele signaal te maken hebben , en ontstaan door ongewenste resonanties( mechanisch of electrisch), voor zover het over onze pure hifi muzieksignaal/geluid reproductie gaat.

Bij akoestische muziekinstrumenten is ringing juist gewenst, anders kan bv. een (piano, gitaar, contrabas, etc.)snaar geen eigen geluid opwekken, met of zonder klankast versterking, of dmv. lucht in een specifieke afgestemde ruimte.(orgel. fluit, etc).

Natuurlijk kunnen we dit ook electrisch simuleren en versterken met synthesizers/keyboards.

Dus ook elke luidspreker(kast,drivers, of het passief filter, allemaal) heeft ook last van "ringing" , ergens met zijn weergave, mechanisch en electrisch,en kan zelfs op meerdere frequenties in de werkzame bandbreedte- maar hier wordt weinig over gesproken of metingen van vertoond, en geloof me- die zullen veel eerder opspelen/hoorbaar zijn, dan met een goeie dac !

Bij dsp met aktief filteren hebben alle werkzame dacs voor het audiosignaal te maken met signaalreconstruktie na de dac dmv. filteren, om alle ongewenste bovenharmonischen(hoger dan 20kHz) uit het audiosignaal weg te filteren , en dit kan op verschillende manieren, ligt a/h ontwerp.

Deze reconstruktiefilter moet dus de ongewenste harmonischen zo sterk mogelijk onderdrukken, om zo min mogelijk som of verschil producten over te houden binnen de audiobandbreedte , als gevolg van intermodulatie vervorming.

Voorbeeldje : 20kHz en 25kHz kunnen bv. 30kHz samen opwekken, maar ook 15kHz !

Vroeger bij sommige cd spelers werd met opzet de werkzame audiobandbreedte v/h reconstruktiefilter verlegd naar 22kHz ipv 20, wat meer "resolutie" gaf in het hoog.( bv. Pioneer, met zijn "legato link")

Maar ik weet niet als we ons daar nu zo druk over moeten maken, aangezien het energiecontent vanaf 10kHz in de meeste muziek erg, erg laag is , en men tegenwoordig deze zaken goed op orde heeft.


Gr. Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Dank.

Wederom een audiofiel stokpaardje ontkracht.

:butbut:  ;D

DofN

Dank!

Zo had ik Toole al eens geciteerd als het gaat om phase-shifts irt SPL in een gewone luisterruimte. Voor ons wordt het steeds duidelijker.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

frank2

Gelukkig dat het allemaal zo simpel is. Dsp en een leuk setje en klaar. En je hebt gelijk er komt muziek uit.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

DofN

Jouw samenvatting en conclusie raakt kant noch wal, Frank. Misschien ben je zelf een beetje simpel?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Lion of Judah

#5760
Citaat van: frank2 op februari  6, 2018, 12:30:31
Gelukkig dat het allemaal zo simpel is. Dsp en een leuk setje en klaar. En je hebt gelijk er komt muziek uit.
Je bedoelt: "Gelukkig dat het allemaal zo simpel is, een leuk setje, een goede akoestiek, dsp en klaar". Dat ben ik dan wel met je eens. :D
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

DofN

Ha, ja zo is het al een stuk beter.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

oud_account_1

Citaat van: Lion of Judah op februari  6, 2018, 12:51:21
Je bedoelt: "Gelukkig dat het allemaal zo simpel is, een leuk setje, een goede akoestiek, dsp en klaar". Dat ben ik dan wel met je eens. :D
Je bedoelt: "Gelukkig dat het allemaal zo simpel is, een leuk setje, wat SnakeOil en klaar".  :D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

chansig

Citaat van: frank2 op februari  6, 2018, 12:30:31
Gelukkig dat het allemaal zo simpel is. Dsp en een leuk setje en klaar. En je hebt gelijk er komt muziek uit.

Ik lees een "maar"....en daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: Baardmannetje op februari  6, 2018, 07:24:07
Dank.

Wederom een audiofiel stokpaardje ontkracht.

:butbut:  ;D

Nog even gevraagd wat je zou horen als het hoorbaar zou zijn. Blijf daar dan toch nieuwsgierig naar. Eigenlijk kan je het antwoord wat ik kreeg lezen als: Dan moet je het weggooien want dan is het wel een heel slecht ontwerp.

Maar ik weet nog steeds niet wat je dan hoort....bah. Onwetendheid is niet leuk. :D

Gr. Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: chansig op februari  7, 2018, 10:56:51
Nog even gevraagd wat je zou horen als het hoorbaar zou zijn...

Net wat gezocht op de webz, ik kon inderdaad nergens een beschrijving of voorbeeld vinden hoe 'ringing' zou klinken.

Misschien heeft Scrut wel gelijk, en luisteren wij naar een enorme 'ringing' maar weten we het gewoon niet!

:butbut: :blink:

Roksan

De term ringing zoals ik die ken is oscilleren. Vergelijk het als een microfoon bij een luidspreker houden en dan gaat fluiten. In slechte versterker ontwerpen kan ook oscillatie optreden. Maar dat lijkt mij in commercieel gebouwde versterkers niet aan de orde.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Staaled

#5767
ik gis hier. ;)
maar verwacht dat het een versmering in de tijd geeft.
een soortement echo .
en dat zou je kunnen horen in afbeelding en plaatsing van geluid.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Wat ik begrijp is dat het zich in het gebied groter dan -90dB afspeelt. Dus gaat nergens over. Maar het (ringing en/of vervorming) schijnt ook in het gehoor te kunnen zitten. Dus mogelijk moeten degene die ringing horen naar de oorarts ?  :D

Citaat van: Roksan op februari  7, 2018, 13:19:54
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast?

Denk het niet...

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Het uitval probleem lijkt grotendeels verdwenen te zijn. De verschillende apps welke betrokken zijn bij de weergave hebben, in de afgelopen weken,  een update gehad, de router idem. Vandaag is het geluid niet weggevallen. Vage poep die internetwireless snelweg.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Citaat van: chansig op februari  7, 2018, 17:06:29
Het uitval probleem lijkt grotendeels verdwenen te zijn. De verschillende apps welke betrokken zijn bij de weergave hebben, in de afgelopen weken,  een update gehad, de router idem. Vandaag is het geluid niet weggevallen. Vage poep die internetwireless snelweg.

Gr. Hans

Irritant is dat. Router ooit een hard reset gegeven? Kabels naar de Paradigm vervangen? Was het geluid gister wel weggevallen?

chansig

Zondag/zaterdag ook weinig problemen. Gisteren geen muziek geluisterd. Als het is en blijft zoals het nu is dan is het prima.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: Baardmannetje op februari  7, 2018, 12:53:47
Misschien heeft Scrut wel gelijk, en luisteren wij naar een enorme 'ringing' maar weten we het gewoon niet!

:butbut: :blink:

Nou...het kan al in de opname zelf zitten, in de DT, in passieve componenten, in je gehoor en ga zo maar door. Of het allemaal hoorbaar is ? Mwahhh. De afgelopen dagen een soort van college gekregen.. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Als je de afgelopen dagen (!) college hebt gehad dan weet je inmiddels toch wel of het hoorbaar is... of niet?

Tjongejongejonge... Handleers en hardhorend.

  :wacko:

chansig

Nee...niet hoorbaar. Dat was al wel duidelijk. Ongevraagd bleef hij maar doorgaan, dus veel tekst met moeilijke woorden.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.