hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Nog even ter aanvulling.

Ik ben niet (meer) op zoek naar het best mogelijk geluid (is een illusie of kost heel veel geld, take your pick  ;) ).

Waar ik naar op zoek ben is om met een aantal vooraf vastgestelde zaken  :notify: (akoustiek, speaker plaatsing en luisterplek en streaming allemaal als een gegeven) het meest coherente en meeste prettige geluid te krijgen binnen een bepaald budget. Daarbij vind ik een goede balans erg belangrijk. Liever een geluid waarbij ik alle losse aspecten met een 7 beoordeel dan een geluid met alle aspecten een negen en 1 aspect een drie.

Snappen jullie een beetje waar ik heen wil?


)p(

Citaat van: Audioloog op maart 23, 2009, 10:11:20
Nog even ter aanvulling.

Ik ben niet (meer) op zoek naar het best mogelijk geluid (is een illusie of kost heel veel geld, take your pick  ;) ).

Waar ik naar op zoek ben is om met een aantal vooraf vastgestelde zaken  :notify: (akoustiek, speaker plaatsing en luisterplek en streaming allemaal als een gegeven) het meest coherente en meeste prettige geluid te krijgen binnen een bepaald budget. Daarbij vind ik een goede balans erg belangrijk. Liever een geluid waarbij ik alle losse aspecten met een 7 beoordeel dan een geluid met alle aspecten een negen en 1 aspect een drie.

Snappen jullie een beetje waar ik heen wil?



Jouw helemaal snappen...dat is een illusie  ;D

Een goede balans is alleen mogelijk met de speakers weg van de muur op de Scrutiplek ( :-*)...en de balans was daar echt ok voor een woonkamer als de jouwe imho...als je daar aan gaat tornen en een betere balans wil creëren op de plek waar ze normaal staan ben je denk ik op de verkeerde weg bezig.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op maart 23, 2009, 10:18:01
Een goede balans is alleen mogelijk met de speakers weg van de muur op de Scrutiplek ( :-*)...en de balans was daar echt ok voor een woonkamer als de jouwe imho...als je daar aan gaat tornen en een betere balans wil creëren op de plek waar ze normaal staan ben je denk ik op de verkeerde weg bezig.
Ik snap je punt.  ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op maart 23, 2009, 10:20:48
Ik snap je punt.  ;)

Ik heb de neiging om in herhaling te vallen...nog een keer...nog een keer...nog een keer...   :-[  ;D

peter

hifiman

Citaat van: )p( op maart 23, 2009, 10:23:50
Ik heb de neiging om in herhaling te vallen...nog een keer...nog een keer...nog een keer...   :-[  ;D

peter
Ik snap je punt  ;)



;D


Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

frank2

Ik kan je wel goed volgen. Avalons laten alles horen en als je bron minder goed is dan een cd dan zegt dat eigenlijk al genoeg, maar niet helemaal. Ik heb zelf peperdure voor en eindversterker waarop ook mijn CA surr. reciever op aangesloten is via ht trough. Op de VV heb ik via analoge verbinding de cd speler staan, met coax ook via de CA. Als ik deze afwissel hoor ik een duidelijk verschil, echter dat zeggende is het zo dat de VV via analoge aansluiting beter klinkt maar ik het geluid via de CA ook erg lekker vind klinken, het klinkt helderder maar iets minder gedefinieerd. Toch heeft het vaak mijn voorkeur.

Ik zou eens proberen om een v.d. hul kabel te proberen, omdat deze kabels eigenlijk alles "fout" doen in mijn ogen, kan het bij jouw juist een goede uitwerking hebben. Maar een andere niet dure kabel kan de trick ook doen, probeer, o probeer even een dropveter..... gewoon voor het idee.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

MLCinema

Ik ervaar jou passie voor muziek nog steeds als aanstekelijk, met een lichte drang naar perfectie ;). Neemt niet weg dat ik absoluut zoiets een keer zou willen ervaren. Lijkt me erg leuk.

Citaat van: Audioloog op maart 23, 2009, 09:34:04
Ok even terug naar de room correctie... Ik heb wat op te biechten namelijk  :embarassed:

Even kort samenvattend, na een jaar geen roomcorrectie gebruikt te hebben had ik weer eens een poging gedaan, ditmaal met wat verbeteringen wat het meten betreft en een toch weer heel andere set samenstelling dan destijds en last but not least een nieuwe versie van de drc software. De verwachtingen waren niet hoog gespannen maar ik wilde gewoon nog eens een serieuze poging doen.

Ik constateerde vervolgens dat de verschillen tussen uncorrected en corrected nu veel kleiner waren en ook van een andere aard (weinig verschil in tonaliteit). Daarna ben ik nog gewisseld van een tact target curve naar een volledig vlakke curve en toen viel mij op dat de verschillen nu nog veel kleiner waren, ik hoorde nu alleen nog wat kleine verschillen in het timbre van instrumenten. Achteraf moet ik concluderen dat de grootste verschillen die ik gehoord heb dus feitelijk puur zaten in een soort loudness target curve (tact curve) en niet in de room correctie an sich.

Na de meting wilde ik gelijk al grafieken creeeren om wat ik hoorde te kunnen staven aan de hand van grafieken echter ik had een sotware technisch probleem en kreeg dat even niet voor elkaar. Gisterochtend vroeg was het dan uiteindelijk gelukt om de grafieken te maken en het viel mij gelijk op hoeveel schoner mijn impulse response was. In eerstre instantie dacht ik dat dat een goed teken was maar toen ik de volledig vlakke frequentie karakteristiek zag die zelfs tot onder de 20 Hz recht liep wist ik dat er iets niet in de haak was  :-\

Gelijk dit aangekaart op de drc mailinglist en al heel snel werd duidelijk dat er in het berekenen van de filters iets fout gegaan was. Ik heb dit diezelde ochtend nog gecorrigeerd en de grafieken zagen er nu wel realistisch uit.

De grote vraag van jullie is nu natuurlijk hoe het dan nu klinkt met room correctie?

Nou dat zal ik je vertellen. De verschillen zijn nu weer veel groter tussen uncorrected en corrected en ook tonaal veranderd er nu weer veel.
Ik ben van mening dat het resultaat wel een stuk beter is dan dat van ruim een jaar geleden, of het echt mijn ding is weet ik nog niet...

Het klinkt met correctie niet slecht, maar je zou kunnen zeggen dat ik nu zowel voordelen als nadelen hoor. De tonale balans met correctie is mijns inziens beter dan zonder, het klinkt gelijk een stuk frisser en het "saaie" is er dan vanaf!

Daar staat tegenover dat de bezieling (ik weet het, een vaag begrip) van de muziek afneemt. Afijn het laatste woord is er nog niet over gezegd en ik moet er nu eerst maar eens een tijdje naar luisteren.

:music:

Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

HTip

Citaat van: celerontje op maart 23, 2009, 13:31:29
Jawel hoor, wat dacht je van de bas in jouw HT? ;D
Als ik het complete plan van Toine had uitgevoerd was het geen probleem geweest. Was alleen iets duurder geworden ::) ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Over die ''bas'' ken ik nog wel een leuk liedje, bekijken vanaf 1,45:
http://www.youtube.com/watch?v=GH1oBBy74kM  ;D

Maar over die dure basoplossing; moesten er dan hele dure basstraps komen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Citaat van: frank2 op maart 23, 2009, 13:12:42
Ik kan je wel goed volgen. Avalons laten alles horen en als je bron minder goed is dan een cd dan zegt dat eigenlijk al genoeg, maar niet helemaal.

De bron is niet 'minder dan een CD', de Transporter is gewoon an sich niet zo'n inspirerend klinkend apparaat (naar mijn bescheiden mening). Niet slecht, maar zeker niet opwindend of pakkend.

CitaatIk heb zelf peperdure voor en eindversterker waarop ook mijn CA surr. reciever op aangesloten is via ht trough. Op de VV heb ik via analoge verbinding de cd speler staan, met coax ook via de CA. Als ik deze afwissel hoor ik een duidelijk verschil, echter dat zeggende is het zo dat de VV via analoge aansluiting beter klinkt maar ik het geluid via de CA ook erg lekker vind klinken, het klinkt helderder maar iets minder gedefinieerd. Toch heeft het vaak mijn voorkeur.

Dat is hier niet aan de orde. Alles wordt weergegeven door een geintegreerde versterker.

CitaatIk zou eens proberen om een v.d. hul kabel te proberen, omdat deze kabels eigenlijk alles "fout" doen in mijn ogen, kan het bij jouw juist een goede uitwerking hebben. Maar een andere niet dure kabel kan de trick ook doen, probeer, o probeer even een dropveter..... gewoon voor het idee.

Denk dat daar niets uit gaat komen... :)  Althans, komt wel wat uit, maar Ronald schiet er weinig mee op... ;)

hifiman

Citaat van: frank2 op maart 23, 2009, 13:12:42
Ik kan je wel goed volgen.
Das mooi want ik kan jouw avies over de van den hul kabels wat minder goed volgen  ;D

Citaat van: frank2 op maart 23, 2009, 13:12:42
Ik zou eens proberen om een v.d. hul kabel te proberen, omdat deze kabels eigenlijk alles "fout" doen in mijn ogen, kan het bij jouw juist een goede uitwerking hebben. Maar een andere niet dure kabel kan de trick ook doen, probeer, o probeer even een dropveter..... gewoon voor het idee.
Ik heb al meerdere kabels gehad in de set en ze klinken inderdaad allemaal anders, wat dat betreft hoef ik dus niet echt overtuigd te worden ofzo.  ;)

hifiman

Citaat van: Kamidioblitz op maart 23, 2009, 13:31:54
Ik ervaar jou passie voor muziek nog steeds als aanstekelijk, met een lichte drang naar perfectie ;). Neemt niet weg dat ik absoluut zoiets een keer zou willen ervaren. Lijkt me erg leuk.
Laat dat licht maar weg hoor  ;D

hifiman

Citaat van: garmtz op maart 23, 2009, 13:56:59
De bron is niet 'minder dan een CD', de Transporter is gewoon an sich niet zo'n inspirerend klinkend apparaat (naar mijn bescheiden mening). Niet slecht, maar zeker niet opwindend of pakkend.
De transporter heb ik aangeschaf met het idee om deze puur als transport te gebruiken, op dit moment gebruik ik inderdaad de ingebouwde dac's, echter ik zou het geen probleem vinden om in de toekomst weer met een externe dac te gaan draaien  :xmas:


celerontje

Bekijk het zo:
Gelukkig had je geen tweakdrang om de DAC's eruit te slopen/onklaar te maken !;) ;D

Groeten vanuit mijn HT!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

frank2

Citaat van: Audioloog op maart 23, 2009, 10:06:12


Imaging is duidelijk een sterk punt van deze speakers, daar hoor je mij dan ook niet over klagen! Ik vind ze dus zoals ik al zei nog steeds wat saai klinken, daarmee bedoel ik wat "vlak" , alsof ik wel een "loudness" knop zou kunnen gebruiken en dan met name in het hoog.

Verder heeft het hier een paar keer fantastisch geklonken, maar dan wel met apparatuur die ik niet kan betalen (Wadia). Verder heb ik een duidelijke keuze voor streaming gemaakt en ik wil niet meer "terug" naar cd. Dat betekent dus dat ik op zoek ben naar een fijn geluid met streaming als "gegeven", ook als dat betekent dat ik nooit het maximale eruit kan halen.


Omdat je het saai vind klinken en de v.d. hul kabel met mids teveel weergeeft, de bas wat wollig kan het zo zijn dat dit precies oplevert wat jij graag wilt, minder saai geluid.
Dat bedoelde ik er mee.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

hifiman

Citaat van: frank2 op maart 23, 2009, 16:39:43
Omdat je het saai vind klinken en de v.d. hul kabel met mids teveel weergeeft, de bas wat wollig kan het zo zijn dat dit precies oplevert wat jij graag wilt, minder saai geluid.
Dat bedoelde ik er mee.
Dus saai + wollig laag + nadruk op middengebied = super geluidje ???  :lookaround:
Ik vat hem nog steeds niet helemaal  ;D

hifiman

Ik wil wel weer eens een NOS dacje proberen en/of en dac'je met buisjes  ^-^

frank2

Citaat van: Audioloog op maart 23, 2009, 16:42:55
Dus saai + wollig laag + nadruk op middengebied = super geluidje ???  :lookaround:
Ik vat hem nog steeds niet helemaal  ;D

Nee natuurlijk niet, je moet het eerst uitproberen. Ik heb hier een een coax kabel van v.d. hul en deze klinkt eigenlijk niet maar nu ik 'm heb aangesloten op de sat reciever klinkt het juist erg lekker. Op m'n cd speler klonk het van geen kanten.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

garmtz

De van den Hul kabels klinken omfloerst op zijn best, wat voor budget spullen vaak kan helpen, maar denk ik juist niet is waar Audioloog op zit te wachten.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik kan je volgen dus.....

Okay gaat hij......luisteren naar 2 mensen en problem solved... 8)

Naar Garmt.....ditch the Transporter....(koop bv. een leuk loopwerkje en je externe NOS DAC...(dus toch fff langs BB&G ;D)...)

Naar Anton......zet die luidsprekers naar voren (al is het maar als je luistert !!!)

Met je "drang naar perfectie" zijn dit wel de minimale dingen die je kunt doen... :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Citaat van: Erik van Voorst op maart 23, 2009, 18:42:28
Naar Garmt.....ditch the Transporter....(koop bv. een leuk loopwerkje en je externe NOS DAC...(dus toch fff langs BB&G ;D)...)

Nope, Ronald wil streamen (kan hem geen ongelijk geven, ik stream ook alleen nog maar) en een loopwerkje kan hij beter tweedehands kopen... ;D