hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HTip

Citaat van: Audioloog op maart  1, 2009, 11:00:21
En een nieuw persoonlijk record met PM's versturen:
You have exceeded the limit of 20 personal messages per hour.

;D
Dat is wel heel erg veel ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Icarus314


hifiman

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 11:21:01
oooooh dan heeft Garmt niet de hele keten gecalibreerd. Nu kan het best zo zijn dat jouw scherm iets beter blauw weerkaatst dan de andere kleuren. Mijn Tommy doek doet dat zeker met blauw. Das niet netjes volgens mij hoor  :nervous: Maar wie ben ik  :hehe:
Voor zover mij bekend is de invloed van het scherm verwaarloosbaar  als het om de kleurtjes gaat :blink:
Daarnaast calibreren de meeste andere professionals volgens mij (Frank, Rob D. enz..) ook met de sensor naar de projector toe.

De reden dat ik naar het scherm toe meet is omdat de Eye One icm de diffuser en HFCR geen juiste meting geeft.

Samenvattend denk ik dat beide methoden prima zijn en dat het niet correct is om hier te spreken van "niet netjes".

hifiman

Over schermen gesproken, ik heb er achteraf wel een beetje spijt van dat ik niet voor een gain van 1.8 ofzo ben gegaan..

)p(

Citaat van: Audioloog op maart  1, 2009, 11:35:34
Over schermen gesproken, ik heb er achteraf wel een beetje spijt van dat ik niet voor een gain van 1.8 ofzo ben gegaan..

Je wil nog meer licht! Wat ik gezien heb krijg je dan al snel van die glinster effecten...weet niet wat de naam daarvan is...sowieso hou ik niet van schermen die glazig aandoen...maar wie ben ik...ik kijk op een muur en ben daar tevreden mee...ben zelfs niet meer van plan een scherm aan te schaffen  :-[  ;D

peter

hifiman

Citaat van: )p( op maart  1, 2009, 11:41:33
Je wil nog meer licht! Wat ik gezien heb krijg je dan al snel van die glinster effecten...weet niet wat de naam daarvan is...sowieso hou ik niet van schermen die glazig aandoen...maar wie ben ik...ik kijk op een muur en ben daar tevreden mee...ben zelfs niet meer van plan een scherm aan te schaffen  :-[  ;D

peter
Hotspotting, het schijnt dat je daar minder last van hebt naarmate de throw langer is.
Het zou natuurlijk wel interessant zijn om te weten wat de gain van jouw muur is  ;D

HTip

Het meenemen van de bron in je calibratie is alleen nodig met analoge signalen. Voor HDMI is de projector voldoende. Scherm met lage gain <1.5 heeft ook geen invloed.

Ik vind 1.8 gain ook wel erg veel. Kan je ongewenste effecten mee krijgen, zoals peter ook al heeft gezegd. 1.3 is denk ik wel het maximum ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Icarus314


hifiman

Citaat van: HTip op maart  1, 2009, 11:51:06
Ik vind 1.8 gain ook wel erg veel. Kan je ongewenste effecten mee krijgen, zoals peter ook al heeft gezegd. 1.3 is denk ik wel het maximum ;)
Wellicht heb je gelijk, ik heb nu 1.3 maar lees op avsforum vaak over hogere gains en hoe goed dat zou bevallen.. Ik heb het nog nooit gezien cq geprobeerd in de praktijk.

celerontje

Citaat van: Audioloog op maart  1, 2009, 06:57:24
Dit is mijn 4de projector maar de eerste die ik ECHT mooi vind  :wub:
Screenshot van groen gras, tsja noem eens een film waar dat in voorkomt  :eh:
Vond je de H79 niet niet echt mooi?
Over dat gras:
The Last Samurai, The Patriot, King Arthur, genoeg films hoor! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op maart  1, 2009, 12:44:58
Vond je de H79 niet niet echt mooi?
Wel tov veel andere projectoren, maar absoluut gezien vond ik het nog steeds aardig "afzien"  ;D  ;)

Citaat van: celerontje op maart  1, 2009, 12:44:58
Over dat gras:
The Last Samurai, The Patriot, King Arthur, genoeg films hoor! ;D
Das allemaal eeuwenoud gras man, das meer "hooi" nu denk ik  ;D

celerontje

LOL ;D
Citaat van: Audioloog op maart  1, 2009, 11:34:34
Voor zover mij bekend is de invloed van het scherm verwaarloosbaar  als het om de kleurtjes gaat :blink:
Daarnaast calibreren de meeste andere professionals volgens mij (Frank, Rob D. enz..) ook met de sensor naar de projector toe.

De reden dat ik naar het scherm toe meet is omdat de Eye One icm de diffuser en HFCR geen juiste meting geeft.

Samenvattend denk ik dat beide methoden prima zijn en dat het niet correct is om hier te spreken van "niet netjes".
Mijn beamer is gekalibreerd met de meter naar het scherm toe.
Waarom?
Omdat deze kalibrateur alleen een Colorimeter heeft en Frank, BB&G en Rob een Color Spectrum Analyzer.

Bedankt voor tip die ik per PM van je kreeg, nu komt ie er zeker in.
Bij een winkel met ''konijnen'' in de naam, is ie veel duurder.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op maart  1, 2009, 12:53:55
Bedankt voor tip die ik per PM van je kreeg, nu komt ie er zeker in.
Bij een winkel met ''konijnen'' in de naam, is ie veel duurder.
:hehe:

hifiman

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 12:05:20
Wat de schermen betreft is er ook wel degelijk veel verschil, zie ook de metingen in dit topic:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25446.0
Ik zal het eens doorlezen  ;)

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 12:05:20
Wat betreft mijn kritiek op een calibratie, ik vind dat we niet zo lief voor elkaar hoeven zijn dat we geen meningsverschil meer zouden mogen hebben, dat gaat ten koste van de kwaliteit en objectiviteit vind ik.
Meningsverschil is niks mis mee, vond het alleen niet terecht om Garmt's calibratie dan gelijk als "niet best" te bestempelen.

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 12:05:20
aanv: ik vraag me nu af of het iets te hoge blauw in jouw calibratie nu door je scherm of door je meter verklaard kan worden
We'll probably never know  ;D

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 12:05:20
Ik kan me ook niet voorstellen dat Garmt de jvc waar ik best wel jaloers op ben met zo'n calibratie heeft afgeleverd en gezegd zou hebben dat het pas uitmaakt bij 10%?  :nervous:
Ik heb de JVC 2de hands gekocht van een forumlid. Garmt heeft niks gezegd over 10%, dat was mijn eigen statement  ;)

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 12:05:20
Voor mij heb ik bewust een scherm met iets meer blauw gain gekozen omdat bij crt blauw het eerst de verzadiging in gaat. Op deze manier heb ik een iets vlakkere karakteristiek zonder blauw te ver uit focus te hoeven halen om dat extra beetje gain te krijgen.
Ok.  ^-^

celerontje

Beamerkalibraties blijven behelpen doordat niets zo veranderlijk is als een UHP lamp, vooral in de eerste 200 uur.
Bij postproductiebedrijven gebruikt men ook vaak projectoren met een Xenonlamp, die hebben een veel constantere kleurtemperatuur.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op maart  1, 2009, 13:10:13
Beamerkalibraties blijven behelpen doordat niets zo veranderlijk is als een UHP lamp, vooral in de eerste 200 uur.
Mede daarom denk ik dat het ook niet zoveel zin heeft om die allerlaatste procent nauwkeurigheid te willen..

HTip

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 12:05:20
Wat de bron betreft, meet ik grote verschillen tussen hdmi via de ps3 en hdmi via de mb200 en kleine verschillen met een dv8400 die via component is aangesloten t.o.v. de mb200 via hdmi. Dus of de ps3 is vreemd of via hdmi zijn er wel degelijk verschillen in kleuren. Denk er ook aan dat veel blu-ray spelers de brightness en contrast via hdmi kunnen regelen dus er is wel verschil, denk ook aan cms en saturation e.d.
Volgens Bjorn maakt het niets uit, maar misschien zijn er meer afhankelijkheden. De bronnen moeten natuurlijk dan wel hetzelfde ingesteld zijn, maar ik neem aan dat je dat ook gedaan hebt.

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 12:05:20
Wat de schermen betreft is er ook wel degelijk veel verschil, zie ook de metingen in dit topic:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25446.0
Weer wat om te lezen, maar volgens Bjorn zou dat ook niet teveel mogen uitmaken. Pas als de gain boven de 1.5 kwam, dan zou je verschillen kunnen opmerken. Het topic bewijst inderdaad het tegendeel :unsure: Zo zie je maar weer hoe gecompliceert het allemaal is ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Icarus314


Icarus314


bmateijsen

Heb je wel een color decoder check gedaan?

groet,

Bjorn

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 17:15:37
Trouwens nog een kleine aanvulling.

Ik meet vandaag nog even mijn panasonic plasma door en zie dat ook daar de kleurendriehoek wat te groot is. In eerste instantie komen dan de delta E waarden ver boven de 10. Als ik dan de color control bijregel weet ik het zo te krijgen dat de delta E onder de 5 liggen met een uitschieter van 12,8 voor groen. Is best naar te kijken zo. Ik ben nieuwsgierig naar de delta E waarden die je met de d-ila weet te krijgen  :blink: Ligt alles ver boven de 10 (dan laat ik hem echt liggen in de winkel) of valt dat mee?

garmtz

...oftewel: hoe zit het met de luminantie van de primaries en secundaries? Verzadiging is maar een deel van het verhaal.

)p(

Citaat van: Audioloog op maart  1, 2009, 11:50:44

Het zou natuurlijk wel interessant zijn om te weten wat de gain van jouw muur is  ;D

We hebben de muurverfverf toen gemeten en die was erg neutraal qua kleur...gain hebben we niet gemeten...dus geen idee ;)

peter

Icarus314


garmtz

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 19:06:06
Ik weet niet wat je bedoeld, ik heb de metingen met hcfr gedaan en dit is het plaatje. Groen staat duidelijk te ver uit in x,y. Dit is met de sd disk van Peter Finzell mogelijk is dat een verklaring want met deze disk krijg ik vaker vreemde getallen. Met HD test materiaal is het mogelijk beter, dat moet ik zeker testen. Mogelijk begrijp ik ook iets niet, ik ga er van uit dat een hdready display met sd materiaal gewoon een sd drieheok laat zien. klopt dat?

Het diagram mist de derde dimensie: luminantie... Naast verzadiging (x,y) hebben de primaire en secundaire kleuren ook een luminantie (Y, lichtopbrengst). Deze kun je meten door een 100 IRE wit vlak als uitgangspunt te nemen en dan de primaire en secundaire kleuren wat betreft hun luminantie en verzadiging zo nauwkeurig mogelijk te krijgen. Verzadiging is dus maar 1 aspect.

Icarus314

.