Al jaren heb ik hier de REL Strata III spelen tot groot genoegen. Echter, na al de upgrades die zijn gedaan de afgelopen jaar en diverse metingen, blijkt dat de Strata onvoldoende druk kan opbouwen in de ruimte waarin-ie speelt. De keuze is dan (voor mij dan) snel gemaakt: een grotere ST sub of toch "zelf bouwen". Mijn broertje, die al diverse PA installaties en HT luidsprekers en subs heeft gebouwd, zei me dat hij wel e.a. voor me wilde uitrekenen en opzoeken....
Het begon dus meer als een geintje, maar is nu uitgegroeid tot een concreet idee...... Wat is het geval: afgelopen weekend is-ie langs geweest en heeft me de eerste schetsen laten zien evenals een idee voor de diverse onderdelen.....
* Hypex DS 8.0
* 2 x Swans SP10
* Van den Hul interne bekabeling (moet nog even navragen welke.....zou ook zomaar kunnen zijn dat QED gebruikt gaat worden...)
* 2 x 22mm HDF gelijmd en samengeperst (professionele lijm en professionele persbank)
* diverse braces intern (uit 1 stuk)
* beide woofers worden in een (flauwe) hoek geplaatst (downfiring), kast wordt gedeeltelijk gevuld met zilverzand en een baspijp komt tussen beide woofers
* afmetingen vergelijkbaar met een REL Studio III/Stentor III
* gewicht rond de 90kg
Dit project zal langzaam gaan en op z'n gemak. Extra aandacht zal komen bij het bouwen van de kast, de verlijming, het samen persen en de braces en afdichting. Uiteraard zal ook extra aandacht worden besteed aan de componenten en zoals het er nu naar uitziet, zal dat geen enkel probleem zijn..... Foto's zullen t.z.t. natuurlijk geplaatst worden.
Dit zijn in het kort de eerste ideeën.....
We kunnen natuurlijk twisten over "ultiem" maar 10 inch lijkt me voor een sub vrij beperkt. Ik ken je budget natuurlijk niet en ook niet je doel (Hz), laat staan de ruimte. Maar je geeft aan dat je meer druk wil. Voor subs geldt echt bigger is better.
Het is twee keer tien inch toch? Heb je een oppervlak dat sowieso groter is dan een 12inch.
Daarnaast is verdelen over de kamer met 2 subwoofers ook al beter. (liever nog 3 of maximaal 4)
Wil je echt "ultiem" gaan, dan zou ik gelijk een DSP nemen om kamer resonanties aan te pakken.
Ik zou zelf eerder voor een CSS SDX10 gaan ipv van die zwans. :P
Twisten doen we wel ergens anders.... :police:
Inderdaad: we hebben het over 2 x 10 inch...... lijkt mij toch meer dan 1 x 10 inch ;)
@B_FORCE: Wat is er trouwens mis met "die Zwans"? ;) En waarom zou jij voor de SDX10 gaan? Ben wel benieuwd eigenlijk.....
Een DSP kan altijd nog, eerst maar de nieuwe "ultieme sub" in de kamer, aansluiten en luisteren :)
Tips & tricks zijn natuurlijk altijd welkom hier. Op dit moment is de sub op de tekentafel, dus alle mogelijke veranderingen kunnen nog gedaan worden...... ;D
best een vet project ja :headbanging:
kun je de schetsen ook hier posten??
"Ultiem"... Ik dacht al aan 4 18"ers in een 600liter behuizing getuned op 8Hz of zo...
2x 10" lijkt me inderdaad wat weinig, als je dan toch 2 drivers neemt zou ik toch minstens 2x12 of liever 2x15 nemen...
Waarom moet iets wat men zelf maakt of bouwt altijd het predikaat ultiem hebben?
Leuk project! Succes er mee!
Alles is ultiem als je het zelf maakt, anders begin je er toch niet aan? Zo heb ik een ultieme kast en tuinset!
Leuk project! Als je werkelijk de term 'ultiem' aan je project wilt hangen, dan zou ik ook meer gaan denken aan óf grotere drivers, of meer drivers. Ik heb ook nog een project lopen waaraan in het predikaat ultiem hang (ik maak ze immers zelf :D ). Hierbij gaat het om vier subwoofers met DSP.
Lees dit eens: http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Technologyleadership/Documents/White%20Papers/multsubs.pdf
De SP10 is een overigens een hele mooie woofer! Hij kan in een hele kleine gesloten behuizing. Als je er hier nou 's vier van zou nemen :angel: .
@ keyser
Als je ook even het artikel van Geddes er bij zet, dan zijn drie subwoofers ook al genoeg :)
De reden voor een SDX10 is met name dat je een veel minder lompe versterker nodig hebt.
Ik vind zeker dat een ultieme subwoofer de nodige DSP correctie nodig heeft.
Koop dus gelijk dit ding: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3139
Met voorkeur zou eerst 3 subwoofers gaan.
Dat gaat hard en laag genoeg. Vrij ultiem en ook nog eens vernuftig gekozen wat formaat en budget betreft.
Ik zou ook voor een grotere woofer gaan al je maar een sub bouwt, 2x10'' in een behuizing zal vast niet meer uithalen dan een 15'' of 18'' ook lijkt mij de CSS een betere kandidaat woofer.
Lees het artikel dat keyser post maar eens.
Ik heb liever een goeie akoestiek dan een paar Hz lager en een paar dB harder kunnen.
Met die 10" subwoofers zit je trouwens ook aan een 15inch.
Altijd leuk zo'n subwoofer project!
Ik heb zelf een 15" Tempest-X unit in een meubel gemaakt met Reckhorn ampje.
Voor een vriend een 12" Shiva-X in dubbel 22mm dikke kast, dus 60kilo en een 500watt amp.
Ooit wil ik nog eens wat maken met de 21" Maelstrom... Gewoon vanwege zijn 'sheer size'. :D
http://www.diycable.com/main/product_info.php?products_id=692&Cid=f1499a9c2ce4428e9ad53a1597da5e8d
Dank iedereen voor de posts tot nu toe.
Opvallend is wel de "bigger is better" gedachtengang.... Ik hou voorlopig even vast aan "less is more"! :)
Zoals ik in de openingspost schreef: "Dit zijn in het kort de eerste ideeën....." -> oftewel, omdat de sub nog op de tekentafel ligt, kan er nog e.a. veranderd worden. En dan dus meteen een aantal vragen/opmerkingen:
* Waarom zou een 12" of 15" beter zijn dan een 10"? Zegt formaat meteen iets over de geluidskwaliteit?
* Los even van de links, graag lees ik een onderbouwing waarom iets anders "beter" zou zijn. Wanneer iemand iets anders beter vindt, wil ik graag weten waarom. Dan kan ik daar verder mee. Een oneliner heb ik niet zo veel aan. We zijn er toch op dit forum om elkaar te helpen?
Ik wil graag reserve hebben in de versterking, vandaar een redelijke zware amp ;) Qua formaat: ik heb geen enkel probleem met een "wat grotere" sub. Qua budget: tja, niemand kan in iemand anders z'n portemonnee kijken. Daarnaast is zelfbouw vaak (veel) goedkoper dan een "geproduceerde" sub. Een vergelijk kan ik niet snel maken, maar ga uit van iets tussen een REL R-505 en een Stadium III...
Anyway, deze week heb ik weer contact met m'n broertje en zal 'm de nodige dingen aangeven......bijvoorbeeld het idee van een DSP module....
Citaat van: Tigger op augustus 4, 2010, 19:32:25
Opvallend is wel de "bigger is better" gedachtengang.... Ik hou voorlopig even vast aan "less is more"! :)
Citaat
Ik wil graag reserve hebben in de versterking, vandaar een redelijke zware amp ;)
:wacko:
Een grote woofer klinkt totaal anders. Ik denk dat het te maken heeft met akoestische koppeling. Wellicht dat je nog bepaalde rare golffrontreflecties krijgt bij te hard wapperen, wat bij kleine woofers natuurlijk sneller optreedt dan bij grote. Ook is uitslag meestal proportioneel aan de vervorming. Grote woofers hebben nu eenmaal minder uitslag nodig.
Als je die link bekijkt, vind je alle onderbouwing die je vraagt. Als je het niet wilt doorlezen, kan men weinig anders dan met one-liners antwoorden. Als je naar aanleiding van dat artikel nog met vragen zit, wil ik je graag te woord staan.
Mijn punt was dat het me opviel dat iemand iets vindt zonder daarbij een onderbouwing te geven (dus zonder link of een andere vorm van uitleg) en dat er een algemene mening heerst dat een grotere woofer per definitie veel beter is..... Tja, zo kan ik ook heel veel verstand ergens van hebben....binnen de geijkte paden....
Maar goed, we dwalen wat af.......het zijn dus de eerste ideeën en al zoekende komt er de (voor mij) ultieme sub :)
Ik ben overigens druk aan het lezen in je aangedragen artikel ;)
Naar mijn mening hoeft een grotere woofer niet per se beter te zijn. Bij lage frequenties op een fatsoenlijk niveau heb je echter wel te maken met luchtverplaatsing. Een grotere woofer verplaatst bij een zelfde uitslag simpelweg meer lucht en kan dus lager en/of luider spelen zonder noemenswaardige vervorming. Dit kun je echter prima compenseren door meerdere woofers te gebruiken.
Zoals te lezen in het artikel heeft het toepassen van meerdere woofers zelfs voordelen t.o.v. het toepassen van één grote woofer.
definieer "beter" ;) :laugh:
Voor mij zou dat beteken een systeem zonder vervelende kamer resonanties (staande golven) en voldoende maxSPL en diepgang. Budget speelt natuurlijk ook een rol.
Met 3 stuks CSS SDX10 bereik je dat naar mijn idee prima. Anders neem je "voor de zekerheid" 3 maal 12".
Je kunt veel beter tijd, geld en moeite steken in zo'n systeem ipv 2 lompe 15" of 18" woofers met alsnog veel staande golven.
Helaas onderschatten veel mensen hun kamerakoestiek. Zonde, daarmee kun je je dure speaker alsnog om zeep helpen (lees: klinkt nergens naar)
Je praat over meer druk, met 2 10"-ers ga je voor een gedetailleerd laag en een verdubbeling van hun output.
Kijk eens even naar het rendement van die Swans, dat is niet om over naar huis te schrijven.
Een 12" of 15" met radiator ala Peerless geeft je alle druk van de wereld
(geluids)druk (maxspl)is altijd nog rechtevenredig met Sd * xmax.
2 keer 10" is hoe dan ook meer dan een 12inch (en zal dan ook harder en/of lager gaan) Drie keer 10" is meer dan een 15".
Je kunt een PR nemen, maar dat noem ik eerder een compromis verder. Daarnaast worden heel veel PR subwoofers ernstig gelimiteerd door de xmax van de PR.
Voor dat extra geld voor een PR kunt je sowieso nog beter voor twee 12"ers gaan.
Daarnaast mis je de akoestisch voordelen tov drie 10'ers (en dat is veel belangrijker)
Wil je echt alle remmen los gooien, drie keer 12".
Citaat van: B_FORCE op augustus 4, 2010, 21:05:24
Met 3 stuks CSS SDX10 bereik je dat naar mijn idee prima. Anders neem je "voor de zekerheid" 3 maal 12".
Is de SDX er inmiddels ook in 12"? Toen ik mijn 15" kocht was er nog geen 10" maar wel een SD12". Maar dat was geen SDX. Later wel een SDX10 bijgekomen.
Citaat van: B_FORCE op augustus 5, 2010, 08:53:34
Daarnaast mis je de akoestisch voordelen tov drie 10'ers (en dat is veel belangrijker)
De akoestische voordelen gaan toch alleen maar op wanneer meerdere woofers in verschillende behuizingen geplaatst worden waardoor je op meerdere plaatsen een sub kunt neerzetten. Althans dat is wat ik begrijp uit het artikel dat Keyser linkte. En als ik het goed begrijp wil Tigger 2x 10" in 1 behuizing plaatsen.
Je zou de CSS TRIO12 kunnen nemen. (wel een vermogen slurper).
Uiteraard geldt het alleen voor losse subwoofers op verschillende plekken (dat lijkt mij ook niet meer dan logisch)
Ik begrijp uit de start post dat er twee subwoofers elk in een hoek worden geplaatst.
Citaat van: B_FORCE op augustus 5, 2010, 10:17:06
Je zou de CSS TRIO12 kunnen nemen. (wel een vermogen slurper).
Die woofer ken ik nog niet. Ik ga zo gelijk ff checken... 8)
Citaat van: B_FORCE op augustus 5, 2010, 10:17:06
Ik begrijp uit de start post dat er twee subwoofers elk in een hoek worden geplaatst.
Ja?
Citaat van: Tigger op augustus 3, 2010, 22:27:34
* beide woofers worden in een (flauwe) hoek geplaatst (downfiring), kast wordt gedeeltelijk gevuld met zilverzand en een baspijp komt tussen beide woofers
wellicht helpt de nuance of het om "een"hoek gaat of 1 hoek ;)
cornerwoofers werken overigens ook nog redelijk effectief.
Sowieso heb je dan zo ongeveer een kwart bol, win je weer een hoop dBtjes mee terug.
Citaat van: B_FORCE op augustus 5, 2010, 10:26:13
wellicht helpt de nuance of het om "een"hoek gaat of 1 hoek ;)
De baspijp komt tussen beide woofers... Waneer het twee losse subs zullen worden moet er dus een pijpje los door het huis lopen, vanaf beide woofers en ergens in het midden van de kamer bij elkaar komen... :P
Zoals ik het zie komt er een downfiring sub waarvan de onderkant als een omgekeerd dak wordt gemaakt. Met aan beide zijden (als een soort dakraam :P ) een woofer en de schoorsteen is dan de baspijp...
;D
Ik had dat van die bas pijp niet gelezen (ik zag iets met zand en toen ben ik maar gestopt).
Dan moet ik sowieso nog even bij mijn berichten toevoegen dat ik om een GESLOTEN subwoofer zal gaan.
Citaat van: B_FORCE op augustus 5, 2010, 12:01:32
Dan moet ik sowieso nog even bij mijn berichten toevoegen dat ik om een GESLOTEN subwoofer zal gaan.
Ik zou ook voor een gesloten subwoofer gaan. Laatst heeft een vriend van ons een JL woofer gebouwd. Morca heeft er ook een en dat klinkt formidabel. Maar die andere vriend wilde toch een een BR testen. Het resultaat was voor een subwoofer niet direct bedroevend en kon best wel imposant knallen. Maar in vergelijk met de JL van Morca was het wel bedroevend. Die klonk veel strakker.
Daarop heeft hij de BR veranderd in een gelsoten behuizing. TADA! Daar was de JL zoals we JL kennen!
(kleine wellicht uiterst belangrijke kanttekening: de poort was getuned op 29Hz en ik denk dat het al een heel ander verhaal zou zijn wanneer de poort op (ik zeg maar eens wat) 16Hz getuned zou zijn? Maar alles wat ik tot nu toe aan subwoofers gehoord heb is het toch meestal de gesloten variant waarbij ik dat Wauw-effect heb)
Puur voor muziek zou ik ook zeker voor gesloten gaan, en toch voor een grotere woofer ipv 2 in een behuizing ala Rel.
Citaat van: Ejorne op augustus 5, 2010, 10:30:02Zoals ik het zie komt er een downfiring sub waarvan de onderkant als een omgekeerd dak wordt gemaakt. Met aan beide zijden (als een soort dakraam :P ) een woofer en de schoorsteen is dan de baspijp...
Mooier had ik het kunnen beschrijven :)
Ik was vergeten te vermelden dat de sub een "filmsub" wordt en dus alleen op de .1 uitgang van de receiver wordt aangesloten. Voorheen had ik de REL ook Highlevel aangesloten via een Neutrikkabel op de fronts, maar nu ik de monoblokken (per front 2 gebrugd) heb staan, is er geen sub meer nodig om de lage tonen vol en goed uit de fronts te krijgen.
De nieuwe sub wordt dus alleen gebruikt bij film (tv, br of dvd).
Citaat van: Tigger op augustus 5, 2010, 16:34:46
De nieuwe sub wordt dus alleen gebruikt bij film (tv, br of dvd).
Dan zou ik voor een heel laag afgestemde BR gaan. Want vooral bij film wil je gewoon maximale power!
Inderdaad. Dat is ook het streven.
Hier kom ik met a2 + b2 = c2 niet meer mee weg.... ;)
Citaat van: keyser op augustus 5, 2010, 16:55:16
Dan zou ik voor een heel laag afgestemde BR gaan. Want vooral bij film wil je gewoon maximale power!
Of een met een PR :headbanging:
Ik heb zelf een tijd met 2 keer 10" (Vifa M26WR-09-08) in een 140 liter BR kast gedraaid. Het zooitje woog zo'n 75 Kilo... Hypex 4.0 er op en deze ook alleen op de LFE uitgang aangesloten. De kast was op 26Hz getuned en op de Hypex gebruikte géén bassboost. Daar zorgde de roomgain wel voor :D Zolang je maar goed tuned, zal in de meeste gevallen 2 keer 10" echt genoeg zijn.
Als je voor BR gaat, zorg dan dat je de poort zo afstemt dat je een highpass roll-off krijgt als een gesloten kast. Een Q van 0,65 werkt dan vaak erg goed. Houd ook goed rekening met de belastbaarheid onder de en vlak boven de tuningsfrequentie. De kan nog wel eens belabberd uitkomen, waardoor je met 50 Watt je de woofer al door z'n Xmax heen blaft :headbanging:
Tigger succes! En ik blijf deze wel even volgen.
In Hobby hifi staat een afgestemde kast op 16 Hz (met 1 actieve en 1 passieve woofer). :)
Citaat van: EJ op augustus 9, 2010, 16:44:03
In Hobby hifi staat een afgestemde kast op 16 Hz (met 1 actieve en 1 passieve woofer). :)
We hadden het over een ultieme subwoofer, niet een raggende kwantitatieve subwoofer, die met veel moeite, veel vervorming en weinig SPL nog 16Hz er uit weet te persen.
Weer een van die projecten van Hobby Hifi waar men wenkbrauwen van gaan fronsen. :eh:
Citaat van: B_FORCE op augustus 10, 2010, 14:32:04
We hadden het over een ultieme subwoofer, niet een raggende kwantitatieve subwoofer, die met veel moeite, veel vervorming en weinig SPL nog 16Hz er uit weet te persen.
Weer een van die projecten van Hobby Hifi waar men wenkbrauwen van gaan fronsen. :eh:
Heb je niet een enorm vooroordeel zonder het ontwerp te kennen? Ben bang dat je je eerst even moet orienteren. Het is een sub voor audio, niet voor HT. Dat zou al voldoende info moeten zijn. :tongue2:
De TS geeft duidelijk aan dat het een film sub moet worden. Ik hoop dat mijn vorige post hem wat goede moed heeft gegeven ;)
Alle info, tips, tricks, truuks, ervaringen e.d. zijn altijd van harte welkom! Het is natuurlijk wel zo dat ik er uiteindelijk datgene uitpak wat voor mij relevant is, datgene wat ik kan gebruiken of datgene waarvan ik denk: "Hé, da's zo gek nog niet?!"
En daarnaast is het zo dat wat voor de een ultiem is/lijkt, voor de ander weer niet zo is/lijkt. Op dit moment vind ik dat de voor mij ultieme film sub die sub is met het allerlaagste laag zonder vervorming en zonder verlies van druk of kracht, eentje die voldoende power in zich heeft en daarnaast nog de nodige reserve om èchte pieken ook aan te kunnen. Op dit moment denk ik dat in de eerste schetsen gevonden te hebben, waarbij uiteraard de inmiddels aangedragen alternatieven voor de SP10 ook worden bekeken en de tips over de het afstellen van de basreflex.
Nogmaals: iedere info is meer dan welkom!
Ik zou gaan voor een 15'' Dayton woofer in LLT uitvoering dan is 15 Hz mogelijk in iets over 200 liter kastinhoud en is dan nog makkelijk aan te sturen tegen over een CSS SDX 15 bijvoorbeeld.
zie mijn avatar ;)
ze bouwen zelf ook al de ultime sub
daar kan je er echt 1 goed zelf van bouwen :thumbs-up:
Citaat van: Tigger op augustus 10, 2010, 19:16:26
Nogmaals: iedere info is meer dan welkom!
De sub zelf is maar het halve werk. De andere helft is afstelling (integratie) en akoestiek... de werking van de ruimte op de sub is evenredig aan de werking van de sub op de ruimte... Het is naief om te denken dat je met 'de ultieme sub' het ultieme geluid zult hebben.
Omdat ik zo dol ben op metaforen: je kunt best een V12 motor in een Opel Corsa lepelen, maar als je niets doet aan ophanging, aerodynamica, versteviging, versnellingsbak, overbrengingen, remsysteem... is het gewoon een nutteloze actie...
Citaat van: jowi op augustus 16, 2010, 22:37:06
De sub zelf is maar het halve werk. De andere helft is afstelling (integratie) en akoestiek... de werking van de ruimte op de sub is evenredig aan de werking van de sub op de ruimte... Het is naief om te denken dat je met 'de ultieme sub' het ultieme geluid zult hebben.
Omdat ik zo dol ben op metaforen: je kunt best een V12 motor in een Opel Corsa lepelen, maar als je niets doet aan ophanging, aerodynamica, versteviging, versnellingsbak, overbrengingen, remsysteem... is het gewoon een nutteloze actie...
inderdaad heb zelf een behringer die moet je meten met een comp en een mircofoon klinkt goed
beter en makkelijker is een antimode tk bij ra subs heb je echt nodig voor een ultime sub anders word het niet wat
Het is ook zeker niet dat ik denk hiermee (de sub) klaar te zijn; er komt echt nog wel meer bij kijken, zoals (inderdaad) de akoestiek en zeker ook de afstelling. Wat betreft dat laatste, zal geen probleem zijn, want na het aansluiten zal de sub afgesteld worden door iemand die hier vreselijk veel verstand van en gevoel voor heeft. Daarna zal worden gekeken naar de akoestiek en waar mogelijk verbeteringen aangebracht worden.
Om in de "auto-metafoor" te blijven -> ik doe zelf het complete onderhoud van onze Miata's en speel ook met het idee om 1 daarvan te voorzien van een sc of om een 3e erbij te kopen waarin ik een V8 plaats -> dat betekent onherroepelijk dat ik ook aan big brakes moet gaan, het PPF moet verstevigen, de aandrijfas moet veranderen, maar ook de krukas, de nokkenassen, andere ECU, ander vliegwiel, ander diff. etc. ;)
Dus -> voor mij is dit de ultieme sub, waarbij de bouwkwaliteit en onderdelenkwaliteit voorop staan. Vervolgens wordt de sub dan geïntegreerd in de huidige set.
ik heb nog een Eminence Lab12 woofer op de plank liggen.
bouw er een 95 liter basreflex kast omheen, een 400 of 500 watt plate amp erbij en je hebt een
beest van een subwoofer.
http://eminence.com/proaudio_speaker_detail.asp?web_detail_link=LAB12&speaker_size=12&SUB_CAT_ID=1
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=3170.0
Wellicht heb je hier wat aan...ik stuur de HT sub met 1000Watt Carlsbro aan..
BTW...achter de grille zit alleen de port....hij is "downfire" :devil:
(https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=3170.0;attach=536;image)